4 września 2015, 10:34
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 6376 razy

Trójmiejska Szkoła Fotografii - rozmowa z Radosławem Brzozowskim

Trójmiejska Szkoła Fotografii - rozmowa z Radosławem Brzozowskim

Trójmiejska Szkoła Fotografii (TSF) powstała blisko osiem lat temu, wiosną 2008 roku, jako odpowiedź na brak nowoczesnej szkoły fotografii na terenie północnej Polski. Przygotowując się do otwarcia szkoły staraliśmy się od początku uczynić ją taką, do jakiej sami chcielibyśmy chodzić łącząc pasję dla fotografii z wieloletnim doświadczeniem dydaktycznym.

SwiatObrazu.pl: Dlaczego warto uczyć się fotografii? Często spotykamy się z teorią, że nowoczesne aparaty zrobią za nas wszystko, a w najgorszym razie możemy sięgnąć po film na Youtube, aby znaleźć rozwiązanie dla nurtujących nas problemów.

Radek Brzozowski: Niestety - nie wszystko, co mówią reklamy jest prawdą. Nowoczesne aparaty rzeczywiście ułatwiają robienie zdjęć, do wykonania tak zwanego poprawnego zdjęcia wymagają mniejszej niż dawniej wiedzy. Fotografia to jednak nie tylko poprawne zdjęcia, ale przede wszystkim wizja, pomysł, kreacja, jak również opanowanie tajników technicznych wykonywania i obróbki zdjęć. Pracując samemu można oczywiście nauczyć się wiele, jednak dobra szkoła proces nauki znakomicie ułatwi i przyśpieszy, umożliwi osiągnięcie poziomu o wiele wyższego niż samodzielna praca. Szkoła zapewnia nie tylko opiekę profesjonalistów, doświadczonych fotografów-nauczycieli, pracujących wg. starannie przygotowanego programu nauczania, ale również kontakt z innymi pasjonatami, możliwość wymiany doświadczeń i wspólnego rozwoju. Szkoła to przede wszystkim niekończące się źródło inspiracji i motywacji do rozwoju, ale i jego ogromne ułatwienie.


SO: Programy nauczania Trójmiejskiej Szkoły Fotografii  były tworzone od podstaw - czy miał Pan ku temu jakieś sprawdzone już gdzie indziej wzorce?

R.B.: Program TSF jest całkowicie autorski, opracowany przez nasz zespół dydaktyczny od podstaw. Jest to zresztą program dynamiczny, ewoluujący co roku tak, by w jak najlepszym stopniu odzwierciedlać potrzeby i zainteresowania Słuchaczy. Każdy rok kończymy staranną analizą wyników nauczania i osiągnięć Słuchaczy, jak i potrzeb rynku i panujących na nim tendencji i dbamy o to, by program wszystkie te elementy odzwierciedlał.

Fot. Angela Sip

 

SO: Jak zmieniło się podejście do nauki fotografii na przestrzeni lat?

R.B.: Przede wszystkim z roku na rok kładziemy coraz większy nacisk na praktykę. Odzwierciedla to zresztą trendy w światowej edukacji, gdzie w coraz mniejszym stopniu uczy się teorii, a w coraz większym rozwija umiejętności praktyczne. Zmieniło się też podejście Słuchaczy, którzy coraz bardziej świadomie dbają o swój rozwój, wybierają szkoły, które zapewniają najbogatszą ofertę, najbardziej dostosowaną do ich zainteresowań. Dlatego, jako jedyna szkoła zapewniamy możliwość daleko idącej specjalizacji poprzez wybór pracowni tematycznych odpowiadających zainteresowaniom naszych Słuchaczy. Warto też zwrócić uwagę na fakt, iż w ostatnim czasie znacznie wzrosło zainteresowanie fotografią tradycyjną. Widać to chociażby po tym, jak Słuchacze wybierają pracownie: nie słabnie oczywiście zainteresowanie nowoczesną fotografią reklamową czy krajobrazem, jednak coraz więcej osób wybiera pracownię fotografii srebrowej, czy też sięga po techniki historyczne.

Fot. Angela Sip

Fot. Angela Sip

SO: Co obecnie stanowi największą trudność dla Uczniów szkoły podczas nauki?

R.B.: Wydaje mi się, że nie można wskazać jednej konkretnej trudności; zmienia się to na przykład z poziomem zaawansowania, czy nawet z zainteresowaniami każdego ze Słuchaczy. Inne pytania i wątpliwości pojawiają się na początku nauki, a inne pod jej koniec, gdy kwestie techniczne i sprzętowe schodzą na drugi plan. Po to jednak są nasi wykładowcy, by pomóc pokonać wszystkie trudności.
 

SO:  Jakie pytania najczęściej stawiają Uczniowie?

R.B.: W początkowym okresie najwięcej pytań dotyczy sprzętu i jego obsługi oraz kwestii związanych z techniką wykonywania zdjęć. Z czasem zmienia się to i dyskusje dotyczą przede wszystkim kwestii stylistycznych czy kompozycyjnych, jak również funkcjonowania na rynku, możliwości zarabiania pieniędzy poprzez fotografię. Odrębną kategorię stanowią pytania ściśle fachowe, związane z wybraną dziedziną fotografii, na przykład reklamową.

Fot. Angela Sip
 

SO: Co oznacza w praktyce w programie określenie "Daleko posunięta indywidualizacja nauczania"?

R.B.: Jako jedyna szkoła zaproponowaliśmy naszym Słuchaczom system pięciu pracowni tematycznych, spośród których wybierają oni dwie. Oznacza to, że nie mamy jednego programu dla wszystkich, lecz pozwalamy na skupienie się na fotografii, która daną osobę w największym stopniu interesuje, bądź jest jej najbardziej potrzebna. W ten sposób jedna osoba może wyspecjalizować się w fotografii komercyjnej, reklamowej, inna skupić na klasycznej fotografii srebrowej, a jeszcze inna na formach bardziej artystycznych czy też na przykład na krajobrazie. Indywidualizacji sprzyjają również niewielkie grupy ćwiczeniowe czy wreszcie ograniczenie liczby miejsc w szkole wieczorowej do piętnastu. Oczywiście wszystko to dzieje się bez szkody dla ogólnego, zrównoważonego rozwoju fotograficznego naszych Słuchaczy. Wspólna część programu obejmuje wszystkie kluczowe zagadnienia niezbędne do pełnego rozwoju fotograficznego, zagadnienia, które są później pogłębiane i rozwijane w ramach pracowni.

Fot. Angela Sip

SO: W jakie umiejętności są wyposażeni absolwenci Trójmiejskiej Szkoły Fotografii?

R.B.: Nasi absolwenci posiadają wszystkie umiejętności niezbędne do rozpoczęcia samodzielnej działalności zawodowej lub artystycznej; od opanowania wszystkich niezbędnych zagadnień technicznych związanych z pracą w plenerze jak i studio, poprzez poznanie zasad kompozycji, języka fotografii, czy daleko posunięty rozwój fotograficznej kreatywności. Dodatkowo każdy ze Słuchaczy ma możliwość wyspecjalizowania się w dziedzinach fotografii mu najbliższych. Widać to zresztą po ich dalszych losach; liczni nasi absolwenci prowadzą własną działalność fotograficzną i znakomicie radzą sobie na rynku. Co równie ważne, każdy absolwent opuszcza naszą szkołę ze starannie przygotowanym portfolio odzwierciedlającym jego umiejętności.

 


 

SO: Czy szkoła uczy jak zarabiać na fotografii, jak zostać zawodowcem?

R.B.: Oczywiście tak. Służy temu przede wszystkim pracownia reklamy, nie brak jednak również zagadnień związanych z fotografią ślubną, fotografią mody, fotografią reklamową czy innymi typami fotografii komercyjnej. Nasi wykładowcy to zawodowi fotografowie, z których część zajmuje się fotografią komercyjną, a część artystyczną. Dzięki temu mogą oni zapewnić wysokiej klasy wsparcie, mentoring na początku kariery zawodowej.
 

SO: Uczniowie mają możliwość zdobycia tytułu "zawodowy plastyk o specjalności fotografia". Co on daje w praktyce?

R.B.: Jest to potwierdzenie kwalifikacji ułatwiające podjęcie pracy w zawodzie fotografa lub rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Tytuł ten ułatwia również uzyskanie dotacji na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.

SO: Dziękujemy za rozmowę.

Oferta Trójmiejskiej Szkoły Fotografii

Wbrew nazwie "szkoła policealna" wśród Słuchaczy TSF przeważają osoby w wieku ok. 30 lat, szczególnie w szkole zaocznej, chociaż nie brakuje też osób tuż po maturze czy też po pięćdziesiątce. Nasi Słuchacze częstokroć dojeżdżają na zajęcia z miejsc bardzo od Trójmiasta odległych; są wśród nich mieszkańcy Szczecina, Warszawy, Łodzi, Poznania, Wrocławia czy Krakowa, nie wspominając o miastach takich jak Bydgoszcz, Toruń czy, na przykład Chojnice. Wszystkich ich łączy jedno; pasja dla fotografii.

W chwili obecnej trwa rekrutacja do Szkoły Wieczorowej i Zaocznej, oraz rocznego Studium Fotografii Artystycznej.

Szkoła Wieczorowa to oferta przeznaczona przede wszystkim dla osób pragnących związać swą przyszłość zawodową z fotografią oraz dla najbardziej zaangażowanych pasjonatów. To blisko dwieście godzin zajęć rocznie, pracownie tematyczne i nieograniczony dostęp do studia i pracowni Szkoły. Więcej informacji: http://www.tsf.edu.pl/oferta-szkoly/szkola-wieczorowa/

Szkoła Zaoczna to oferta zarówno dla osób zamierzających związać swą przyszłość zawodową z fotografią jak i zdecydowanych na intensywny rozwój amatorów, którzy z różnych powodów nie mogą uczestniczyć w zajęciach w ciągu tygodnia. To ponad 140 godzin zajęć rocznie, pracownie tematyczne i nieograniczony dostęp do studia i szkolnych pracowni. Więcej informacji: http://www.tsf.edu.pl/oferta-szkoly/szkola-zaoczna/

Studium Fotografii Artystycznej, realizujące ten sam program, co pierwszy rok Szkoły Zaocznej, to przede wszystkim oferta dla pasjonatów fotografii pragnących rozwinąć swą pasję i umiejętności. Chociaż studium trwa tylko rok, stwarza ono możliwość kontynuacji nauki w drugiej klasie Szkoły Zaocznej. Inaczej niż w przypadku Szkoły Zaocznej i Wieczorowej, w Studium nie ma obowiązkowych zaliczeń. Więcej informacji: http://www.tsf.edu.pl/oferta-szkoly/studium-fot-artystycznej/

Organizujemy również liczne kursy i warsztaty fotograficzne, zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych, między innymi kursy fotografii portretowej czy fotografii aktu, a także specjalistyczne warsztaty poświęcone technikom historycznym.

 



www.swiatobrazu.pl