26 stycznia 2017, 12:00
Autor: Artykuł promocyjny
czytano: 2836 razy
czytano: 2836 razy
Unikalne warsztaty poświęcone najważniejszym technikom alternatywnym
Dołącz do pasjonatów fotografii historycznej i weź udział w naszych unikalnych warsztatach poświęconym najważniejszym technikom alternatywnym. Doświadcz magii pracy dawnych fotografów, których zdjęcia były tworzone ręcznie na prawdziwym papierze i były od samego początku, całkowicie ich dziełem. Poznaj najpiękniejsze manualne techniki fotograficzne; mokry kolodion, gumę chromianową, platynotypię, technikę olejną, pigmentową, albuminową i wiele innych.
Już w marcu zapraszamy na dwa unikalne warsztaty poświęcone najważniejszym technikom dawnej fotografii czyli odbitce albuminowej, papierowi solnemu i technice pigmentowej.
Retrofotografia – techniki srebrowe (talbotypia i odbitka albuminowa)
Papier solny i odbitka albuminowa to dwie kluczowe techniki XIX wieku. To z ich użyciem powstała znakomita większość odbitek dawnych mistrzów, które dzisiaj podziwiamy, by wymienić choćby Margaret Julię Cameron. Koniec wieku nie oznaczał bynajmniej końca popularności techniki albuminowej; pracował w niej na przykład Eugine Atget, a fabryczną produkcję papierów albuminowych zakończono dopiero w latach pięćdziesiątych XX wieku. Trwała popularność odbitki albuminowej nie pojawiła się zresztą znikąd; niewiele technik fotograficznych pozwala na tworzenie obrazów tak subtelnych, a jednocześnie wyrazistych i intensywnych, co technika albuminowa. Delikatny, sepiowy czy brązowy odcień albumin urzeka zresztą po dziś dzień.
Odbitka albuminowa. Fot. Radosław Brzozowski
Odbitka albuminowa. Fot. Radosław Brzozowski
W dniach 11-12 marca zapraszamy do udziału w intensywnym warsztacie pozwalającym na zgłębienie tajników obydwu technik i na zdobycie umiejętności niezbędnych do samodzielnego tworzenia zdjęć z ich wykorzystaniem. W ciągu dwóch dni spędzonych w Centrum Szkoleniowym Szlachetnej Fotografii, pracując pod kierunkiem autora książki "Odbitka albuminowa – Przewodnik Praktyczny", jedynego w Polsce podręcznika techniki albuminowej, będziesz miał okazję by:
- Poznać zasadę działania techniki solnej i albuminowej,
- Nauczyć się przygotowywać papier solny,
- Nauczyć się przygotowywać roztwór albuminowy oraz wykorzystywać go do przygotowania papieru albuminowego,
- Opanować przygotowanie papieru albuminowego matowego,
- Samodzielnie przygotować papiery albuminowe i solne, na których później wykonasz odbitki,
- Nauczyć się przygotowywać negatywy cyfrowe do pracy w obu technikach,
- Poznać zasady przygotowania negatywów wielkoformatowych do pracy w obu technikach.
Przede wszystkim jednak będziesz samodzielnie wykonywać odbitki, nabywając przy tym niezbędnych umiejętności praktycznych i doświadczenia. Nie zabraknie także okazji, by poznać sposoby kontroli kontrastu, stosowane w talbotypii i odbitce albuminowej i omówić wykonane w czasie warsztatu zdjęcia.
Więcej szczegółów na temat warsztatu: http://warsztatyfotografii.com/?p=1815
Odbitka albuminowa tonowana platyną. Fot. Radosław Brzozowski
Odbitka albuminowa tonowana złotem. Fot. Radosław Brzozowski
Technika pigmentowa
Technika pigmentowa to jedna z najważniejszych i najciekawszych technik wieku dziewiętnastego i pierwszej połowy wieku dwudziestego. To po nią sięgali fotografowie pragnący uzyskać najwyższą jakość i trwałość zdjęć, stworzyć obrazy idealnie czarno-białe, o neutralnej kolorystyce, a także obrazy barwne. Materiały do tej techniki były przez wiele lat produkowane przemysłowo, dostępne w sklepach fotograficznych, choć wielu fotografów decydowało się również na ich samodzielne przygotowanie. Również w przypadku tej techniki, trwała popularność nie była przypadkowa. Bardzo niewiele technik w historii fotografii pozwalała na tworzenie odbitek równie pięknych i zapewniała podobną kontrolę nad wyglądem powstającego obrazu, co właśnie technika pigmentowa. O niezrównanej trwałości tej techniki nie wspominając.
Odbitka pigmentowa (carbon transfer). Fot Małgorzata Bardoń
Odbitka pigmentowa (carbon transfer). Fot Małgorzata Bardoń
W dniach 18-19 marca zapraszamy na dwudniowy warsztat prowadzony przez autora podręcznika "Technika pigmentowa – Przewodnik praktyczny", pozwalający na dogłębne poznanie tej techniki i zdobycie umiejętności niezbędnych do rozpoczęcia samodzielnej pracy z jej wykorzystaniem. Wszyscy uczestnicy warsztatu będą mieli okazję by:
- Zdobyć niezbędne informacje na temat procesu pigmentowego, poznać materiały i narzędzia,
- Nauczyć się przygotowywać papier pigmentowy,
- Nauczyć się przygotowywać finalne podłoże pod zdjęcia w technice pigmentowej,
- Poznać zasady opracowania negatywu cyfrowego i analogowego dla techniki pigmentowej,
- Poznać metody kontroli kontrastu w technice pigmentowej.
Przede wszystkim jednak nie zabraknie okazji, by samodzielnie wykonać odbitki w technice pigmentowej, zdobywając w ten sposób umiejętności praktyczne niezbędne do samodzielnej pracy.
Więcej informacji na temat warsztatu można znaleźć na stronie: http://warsztatyfotografii.com/?p=665
W naszej ofercie znajdziecie Państwo również wiele innych warsztatów fotograficznych poświęconych technikom alternatywnym takim, jak technika gumowa, olejna, platynotypia, czy ambrotypia. Pełną ofertę można znaleźć tu: www.warsztatyfotografii.com
Zapraszamy także to odwiedzenia naszego sklepu www.szlachetnafotografia.com, w którym znaleźć można zarówno klasyczne materiały czarno-białe, jak i szeroki wybór materiałów niezbędnych do wykonywania odbitek w technikach historycznych, a także poświęcone im publikacje.
Odbitka pigmentowa (carbon transfer). Fot. Radosław Brzozowski
Odbitka pigmentowa (carbon transfer). Fot. Radosław Brzozowski
Odbitka pigmentowa (carbon transfer). Fot. Radosław Brzozowski
Papier solny z negatywu otworkowego. Fot. Radosław Brzozowski
Papier solny. Fot. Radosław Brzozowski
www.swiatobrazu.pl