Z perspektywy Krzysztofa Niesporka

Z perspektywy Krzysztofa Niesporka

Z Krzysztofem Niesporkiem, fotografem prowadzącym 10. edycję warsztatów Cyfrowa Kreacja Obrazu, rozmawia Dorota Bigo.


p>DB: Fotografia to bardzo szerokie pojęcie. Którymi z gatunków fotografii zajmuje się pan najchętniej?

KN: Najbardziej lubię portret, czyli fotografowanie ludzi, zarówno w studio, jak i w plenerze. To jest dla mnie najbliższe.

DB: Wkrótce zostanie otwarta wystawa pańskich prac.

KN: Tak, za jakieś trzy tygodnie. Nikiszowiec, dzielnica, w której mam swoje studio, obchodzi w tym roku stulecie. Tamtejsza galeria Wilson postanowiła z tej okazji wystawić między innymi moje prace – tym razem kolaże.

DB: Kolaże to w pana twórczości nowe doświadczenie, czy wcześniej pan sięgał po tę formę?

KN: Nie, to była chwila, taka inspiracja. W Nikiszowcu działała grupa artystów – malarzy naiwnych, tak zwana Grupa Janowska. Należeli do niej między innymi Teofil Ociepka, Paweł Wróbel, Gawlik. To jest mniej więcej ta sama orientacja co Nikifor – też malarz naiwny. Malowali obrazy nie uwzględniając perspektywy ani proporcji. Najważniejsze, żeby były kolorowe i fajne. Wielu ludzi mówiło, że to są kicze. Dzisiaj, po latach, oglądając te prace, dostrzegamy, że nie do końca ta opinia była sprawiedliwa. Oni jednak mieli jakiś zamysł. Zainspirowany tymi obrazami postanowiłem zrobić takie same zdjęcia. Nie zwracałem uwagi na perspektywę czy proporcje zdjęcia, ani na to, czy tam się wszystko zgadza. Nie patrzyłem na technikę. Malarzy naiwnych nikt nie uczył żadnej techniki. Była taka, jaka była – każdy z nich sam się jej uczył. Co prawda mieli grupę, w której swoje umiejętności szlifowali, ale wszyscy byli samoukami. I to właśnie była inspiracja dla tych kolaży, które zrobiłem na stulecie Nikiszowca.

DB: Kolaże powstały z pana własnej inspiracji, natomiast fotografuje pan także na zlecenie, tak jak w przypadku warsztatów Cyfrowa Kreacja Obrazu. Czy da się połączyć własną wizję z oczekiwaniami klienta?

KN: Powiem tak: jestem z krwi i kości rzemieślnikiem, ale jestem również członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. I zawsze mówię, że do godziny 17 zarabiam pieniądze i robię to, co mi klient każe. Za nie mogę sobie kupić sprzęt i po 17. fotografuję to, co mnie się podoba. Zwykle nie udaje się połączyć jednego z drugim, bo nie zawsze moje odczucia estetyczne są tożsame z odczuciami mojego klienta. Jeżeli przychodzi do mnie klient i prosi o konkretne zdjęcie, ja, jako rzemieślnik, dokładnie tak muszę mu to zdjęcie wykonać. Ale jeżeli to jest niedziela albo już po godzinie 17, to mogę powiedzieć, że nie zrobię zdjęcia.

DB: Prowadząc warsztaty oraz prywatnie pracuje pan na systemie Sony. Od dawna?

KN: Jakieś dwa lata temu. Pierwszym aparatem, który dostałem dzięki uprzejmości firmy, był R1 –  kompakt, zupełnie amatorski aparat. Bardzo przypadł mi do gustu, ponieważ przypominał pracę na mamyii – ma taki kominek i patrzy się z góry. Ja wcześniej pracowałem na mamyii, oczywiście  jeszcze na pentaconach i innych aparatach. R1 bardzo dobrze robiło się zdjęcia. Oczywiście nie jest to aparat zawodowy. Nie ma ani tej szybkości, ani tej precyzji.
Mam przyjaciela, który na pytanie: czym fotografuje, odpowiada, że głową. I tutaj jest ta sama sytuacja. Mimo że aparat jest słabszy, to jeżeli wiemy, czego chcemy i potrafimy wykorzystać wszystkie walory sprzętu, może nam wyjść naprawdę świetne zdjęcie. To wcale nie musi być najwyżej klasy aparat.






Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem