10 czerwca 2016, 19:57
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 4348 razy

Zdjęcia zwielokrotnione. Im więcej, tym lepiej

Zdjęcia zwielokrotnione. Im więcej, tym lepiej

Łączenie kilku zdjęć czasem wzmacnia ich oddziaływanie. Fotografie naturalnie układają się w grupy, stają się seriami o podobnym obiekcie, temacie, stylu lub podejściu. Organizowanie ich w serie to popularny sposób na uzyskanie spójności wystawy lub albumu.

Sekwencja to seria, którą powinno się oglądać w określonym porządku. Minor White w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku poukładał swoje poetyckie i emanujące duchowością zdjęcia w serie, które są wizualnie spójne, lecz nie opowiadają historii. Gdy już poczujesz pewność, że potrafisz stworzyć pojedynczą, silnie oddziałującą fotografię, sprawdź swoje siły w sekwencji. To, co opisaliśmy powyżej, jest dobre na początek, chociaż nie są to jedyne sposoby łączenia zdjęć w celu wzmocnienia ich przekazu.
[kn_free]
 
Fot. Minor White
 
[kn_advert]
 
Dyptyk to dwuczęściowe dzieło sztuki. W starożytnym świecie były to dwie płytki połączone zawiasem, które można było zamknąć, by chronić w ten sposób zapisaną powierzchnię. Współcześnie dyptyk zazwyczaj oznacza dwa zdjęcia lub obrazy, które należy oglądać razem. Podobnie jak w przypadku krótkiej sekwencji, ważne jest to, żeby zobaczyć wszystkie części dyptyku lub tryptyku, ponieważ pojedyncze zdjęcie nie przekazuje wszystkich znaczeń całości.
 
Fot. Alan Powdrill
 
Fot. Alan Powdrill
 
Fot. Alan Powdrill
 
Sekwencję może stworzyć czas. Fotografia jest zawsze powiązana z określonym momentem, a poszczególne momenty można gromadzić w celu dokumentowania zmian. Nicholas Nixon raz w roku wykonuje portret swojej żony i jej trzech sióstr – robi to od 1975 roku. Karl Baden fotografuje się każdego dnia od 1987 roku w możliwie identycznych okolicznościach. Ci fotografowie próbują zmierzyć się z upływem czasu i procesem starzenia, wobec którego jesteśmy bezsilni.
 
Fot. Nicholas Nixon 
 
Fot. Nicholas Nixon
 
Fot. Nicholas Nixon
 
Połączenie kilku zdjęć może przedstawiać widok, którego nie zobaczymy w rzeczywistości. Gdy zgromadzisz fotografie zrobione w różnych miejscach i w różnym czasie, stworzysz nowe środowisko. 
 
Fot. Masumi Hayashi
 
 


www.swiatobrazu.pl