27 października 2020, 12:27
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 2006 razy

Zobacz, jak pandemia wpłynęła na wyniki sprzedażowe największych producentów aparatów

Zobacz, jak pandemia wpłynęła na wyniki sprzedażowe największych producentów aparatów

Jeszcze na przełomie roku głośno mówiło się o tym, że już niebawem Sony ma stać się zdecydowanym liderem rynku aparatów fotograficznych - I chociaż producent ten dostarcza świetny sprzęt, to okazuje się, że osiągnięcie zaplanowanych przez niego celów, czyli zdominowanie rynku już w 2021 roku, może wcale nie być takie proste i oczywiste. Ostatni raport BCN pokazuje, że pozostali producenci depczą Sony po piętach, a na rynkowej sytuacji mocno odcisnęła się pandemia COVID-19.

Jak poradziły sobie w trakcie pandemii aparaty Sony, Canona, Nikona i Panasonica?

Według ostatnio opublikowanego raportu BCN sprzedaż aparatów zaczęła znów się odradzać po tym, jak drastycznie spadła wskutek wybuchu pandemii COVID-19. Najistotniejszym wnioskiem jest to, że wzrasta udział Canona w rynku pełnoklatkowych bezlusterkowców. Jest to trend, który utrzymuje się już od początku bieżącego roku.
 
Zgodnie z raportem BCN dotyczącym sytuacji na japońskim rynku można obserwować sytuację, w której od kwietnia tego roku zanotowano spadek sprzedaży bezlusterkowców większy niż w przypadku pozostałych systemów aparatów. Liczba sprzedanych egzemplarzy wyniosła w okresie trwania pandemii COVID-19 raptem 19,7% wyniku notowanego w tym samym okresie przed rokiem. Oznacza to więc spadek sprzedaży aż o 80%.
 
 
aparaty Sony
 
Źródło: BCN
 
Jednakże w lipcu tego roku sytuacja zaczęła się poprawiać.  Do września sprzedaż wzrosła do poziomu 97,8% całkowitej sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku. Biorąc pod uwagę, jak bardzo pandemia odbiła się na każdej branży, wyniki te są pokrzepiające. 
 
Raport dostarcza także ciekawe wniosku na temat udziałów poszczególnych producentów w rynku pełnoklatkowych bezlusterkowców. W 2018 Sony miało 100% udział w tym segmencie, ale od tego czasu inni producenci rozpoczęli jego ekspansję. Chociaż aparaty Sony nadal stanowią ponad połowę wszystkich bezlusterkowców na rynku, to wyniki sprzedażowe tego producenta sukcesywnie kurczą się na rzecz konkurencji. 
 
Ponieważ Canon wprowadził na rynek w 2020 roku dwa nowe pełnoklatkowe bezlusterkowce, wielkość sprzedaży tego producenta wzrosła do 34,7% udziału w całości. Jednocześnie udział Sony spadł do 43,9%. Wzrost sprzedaży odnotował także Panasonic - chociaż producent ten i tak wciąż pozostaje daleko w tyle za ww. konkurentami. Za sprawą bardziej przystępnego cenowo modelu S5 Panasonic odnotował 5,8% udział w sprzedaży.
 
Raport nie uwzględnia ostatnich premier bezlusterkowców Nikona, jednakże wnioskując po efektach sprzedażowych Canona - w szczególności na podstawie wyników modeli R5 i R6 - można przewidywać, że Nikon również zanotuje wzrost udziału. 
 
aparaty Sony
 
Aparaty Canon R5 i R6
 
Powyżej opisywana sytuacja jest bardzo ciekawa dla fotografów. Przede wszystkim, aby zatrzymać trend tracenia procentowego udziału w rynku, Sony będzie musiało zaprezentować nowe, ciekawe modele aparatów. W szczególności po to, aby uciec konkurencji Canona i Nikona. To jednocześnie będzie napędzało premiery nowych, atrakcyjnych aparatów kultowych producentów. Cóż zapowiada się ciekawy okres w branży. Oby tylko pandemia już więcej nie krzyżowała planów producentów i konsumentów. 


www.swiatobrazu.pl