7 maja 2013, 23:59
Autor: Jarosław Zachwieja
czytano: 47752 razy

Canon EF 35mm f/2 IS USM – test obiektywu

Canon EF 35mm f/2 IS USM – test obiektywu

Obiektywy stałoogniskowe cieszą się popularnością wśród wymagających fotografów, jako konstrukcje jasne, doskonałe optycznie, a przy tym lekkie i niewielkich wymiarów. Jako element oferty producentów dość powoli się starzeją, dlatego też proces ich wymiany na nowe wersje bywa niekiedy bardzo długotrwały. Do naszego redakcyjnego laboratorium trafił właśnie nowy szerokokątny obiektyw firmy Canon, który w założeniu zastąpić ma popularny model wprowadzony przez japońskiego potentata na rynek ponad 20 lat temu. Oto przed Wami kompletny test modelu EF 35mm f/2 IS USM – zapraszamy do lektury!


Budowa i wygląd zewnętrzny

Firma Canon konsekwentnie kontynuuje swoją dość świeżą politykę stopniowej wymiany starych, sprawdzonych obiektywów na nowocześniejsze wersje wyposażone w układy stabilizacji obrazu IS i często również inne udogodnienia. Dotyczy to zarówno szkieł kierowanych do wymagających użytkowników, jak i konstrukcji popularnych wśród pasjonatów dysponujących bardziej ograniczonym budżetem. Jedną z najnowszych konstrukcji tego rodzaju jest zaprezentowany pod koniec ubiegłego roku szerokokątny Canon EF 35mm f/2 IS USM, który ostatecznie na półki sklepowe trafił w lutym. Mieliśmy okazję gruntownie sprawdzić możliwości tego szkła podczas testów praktycznych i teraz chcielibyśmy podzielić się z naszymi czytelnikami wnioskami. Co zatem potrafi jedno z najmłodszych dzieci firmy Canon? Przekonajcie się sami.
 

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Obiektyw Canon EF 35mm f/2 IS USM wraz z lustrzanką cyfrową Canon EOS 6D stanowiącą naszą bazę testową dla szkieł z bagnetem EF o polu wizyjnym obejmującym przetworniki formatu 36×24 mm, określane popularnie mianem pełnej klatki.

 

Obiektyw Canon EF 35 f/2 IS USM to konstrukcja przeznaczona zarówno dla aparatów z matrycami małoobrazkowymi, jak i formatu APS-C. Z tego względu aparatem, na którym została ona przetestowana był Canon EOS 6D. W zamierzeniu obiektyw ten został opracowany jako znacznie następca dwudziestotrzyletniego Canona EF 35mm f/2. Trudno jednak nie zauważyć, że jeżeli pominie się jego podstawowe cechy (czyli ogniskową oraz jasność) i przyjrzy się reszcie specyfikacji oraz cenie, to należałoby raczej sklasyfikować najnowszy "szerokokątny standard" firmy Canon dokładnie w połowie drogi pomiędzy jego poprzednikiem a znacznie bardziej zaawansowanym Canonem EF 35 mm f/1.4L USM.

Zgodnie z informacjami dostępnymi za pośrednictwem serwisów Skapiec.pl i Allegro.pl, cena rynkowa testowanego szkła wynosi około 3100 złotych, co stanowi trzykrotność ceny starego Canona EF 35mm f/2 (modele te ciągle jeszcze są obecne w sprzedaży i można przypuszczać, że nieprędko zostaną z niej wycofane) oraz około 3/5 ceny fabrycznie nowej "elki". Jest to istotna kwestia, do której na łamach tego artykułu będziemy jeszcze niejednokrotnie wracać.

[kn_advert]

Następca, czy może raczej uzupełnienie oferty?

Testowany obiektyw jest dość typowym reprezentantem swojej kategorii – a więc dość jasnym szkłem należącym do grupy "szerokich standardów", czyli konstrukcji o polu widzenia 54 stopnie licząc po przekątnej. W połączeniu z korpusem małoobrazkowym czyni to z niego sprzęt dobry do reportażu ulicznego "a’la Cartier-Bresson", Street Photo, wykonywania zdjęć pamiątkowych z rozmaitych imprez oraz wielu podobnych zastosowań. Oglądany przez niego świat w wystarczającym stopniu przypomina ten rejestrowany przez wzrok człowieka, aby można go było uznać za konstrukcję typu standard, a jednocześnie ma znacznie szersze pole widzenia, niż prosta "pięćdziesiątka".
 

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Canon EF 35mm f/2 IS USM – widok z boku. Choć wydaje się bardzo niewielką konstrukcją, to w rzeczywistości jego gabaryty jak na stałkę są całkiem pokaźne: długość wynosi około 63 mm, natomiast średnica to prawie 78 mm. Całość dopełnia waga wynosząca 335 gramów.

 

Na samym początku artykułu wspomnieliśmy o cechach klasyfikujących ten sprzęt jako swego rodzaju "model środka" wśród trzech istniejących modeli obiektywów tego producenta o ogniskowej 35 mm. Oprócz ceny świadczą o tym wymiary i waga (testowane szkło jest większe i cięższe od modelu, który ma zastąpić, a jednocześnie mniejszy i lżejszy od elki), średnica gwintu filtra, budowa wewnętrzna oraz kilka innych cech. Są wśród nich jednak także takie, które stanowią o jego unikalności. Przede wszystkim EF 35mm f/2 IS USM jest kolejnym z szerokich modeli stałoogniskowych firmy Canon wyposażonych w system stabilizacji obrazu IS. Podobnie, jak jaśniejszy model z czerwonym paskiem (cecha charakterystyczna szkieł należących do linii L) wyposażono go też w pierścieniowy napęd AF, czyli silnik USM znany ze swojej szybkości, precyzji i cichej pracy.

Sam obiektyw robi wrażenie konstrukcji bardzo minimalistycznej. Jego prosty design można od biedy określić mianem eleganckiego, zwłaszcza że sam korpus wykonano z dobrej jakości materiałów. Z całą pewnością sprawia też wrażenie konstrukcji solidnej i zaprojektowanej z myślą o intensywnym użytkowaniu. Pod tym względem poziom wykonania całkiem nieźle odpowiada cenie tego szkła.
 

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Testowany obiektyw nie odznacza się bogatym wyposażeniem. Uwagę zwraca jedynie zatyczka przednia o głębokim uchwycie na palce – model EF 35mm f/2 IS USM został bowiem zaprezentowany już po "dekielkowej rewolucji" Canona.

 

Zawód budzi natomiast wyposażenie wchodzące w skład zestawu w jakim do nabywcy trafia obiektyw. W zasadzie można powiedzieć... że go nie ma. Jedynie dekielek typu pinch, czyli "szczypany" jest pewnym novum, ale to tylko dlatego, że Canon wprowadził je jako wyposażenie swoich obiektywów dopiero w drugiej połowie ubiegłego roku. Ogólnie w nowym obiektywie producent konsekwentnie kontynuuje swą niechlubną politykę, którą streścić można słowami "dodatki tylko dla nabywców obiektywów klasy top, a jeśli ktoś inny chce mieć futerał lub osłonę przeciwsłoneczną, to musi je sobie dokupić".

 

Budowa optyczna

Jak wspomnieliśmy wcześniej, również budowa wewnętrzna testowanego obiektywu sugeruje, że jest to przedstawiciel tzw. segmentu środka. W konstrukcji optycznej szkła wyróżnić można osiem grup soczewek, na które składa się łącznie dziesięć w pełni szklanych elementów optycznych. Pierwsza soczewka (patrząc od strony matrycy aparatu) ma budowę asferyczną, co ma za zadanie ograniczyć występowanie zjawiska aberracji chromatycznych, natomiast wszystkie soczewki pokryte zostały powłokami Super Spectra redukującymi powstawanie odblasków. Czy okażą się one skuteczne – wykażą testy. Warto natomiast przypomnieć, że w testowanym przez nas kilka miesięcy temu obiektywie Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM również wyposażonym w te powłoki zjawisko odblasków rzeczywiście pozostawało na znikomym poziomie.
 

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Schemat budowy obiektywu. Kolorami zaznaczono soczewki o specjalnej budowie lub przeznaczeniu. (Rys. Canon)

 

Wzorem bardziej zaawansowanej "eLki" obiektyw zaopatrzony został w ośmioblaszkową przysłonę , która jednak w miarę przymykania przybiera kształt zdecydowanie wieloboczny – co z kolei rzutuje na kształt krążków rozproszenia, o czym przekonamy się już za chwilę. Ponieważ testowany model oznaczono literami IS, toteż jasnym jest, że jeden z elementów optycznych jest sprzężony z żyroskopem i pełni rolę stabilizatora obrazu. Układ ten, według materiałów promocyjnych firmy Canon, należy do nowej generacji systemu IS, ponieważ nie tylko zapewnia wysoką skuteczność stabilizacji (na teoretycznym poziomie 4EV, choć w przypadku konstrukcji krótkoogniskowych sytuacja przedstawia się nieco inaczej), lecz również automatycznie rozpoznaje rodzaj ruchu wykonywanego przez aparat. Dzięki temu stabilizatora nie trzeba wyłączać podczas panoramowania, ani gdy aparat stoi na statywie.

W przypadku obiektywów stałoogniskowych oczywiście szczególnie istotnym aspektem sprzętu jest sposób, w jaki po silnym otwarciu przysłony kształtuje się głębia ostrości obrazu – a zwłaszcza plastyka obszarów nieostrych. Możecie to prześledzić na poniższej prezentacji.
 

[converttable end="2"]

f/2
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2.8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/4
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/5.6
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/11
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/16
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/22
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Paczka w formacie ZIP ze wszystkimi zdjęciami testowymi z tej prezentacji w oryginalnych rozmiarach jest dostępna TUTAJ.
Prezentacja sposobu kształtowania się głębi ostrości i odwzorowywania obszarów nieostrych w zależności od ustawionej przysłony. Kliknięcie fotografii spowoduje otwarcie jej powiększonej wersji w osobnym oknie.

[converttable]

 

Widać wyraźnie, że obszary nieostre wychodzą na zdjęciach miękkie w sposób całkiem przyjemny dla oka, choć w okolicach silnie kontrastowych przejść pojawiają się drobne jasne pierścionki. Ogólnie jednak trudno jest plastykę testowanego obiektywu uznać za brzydką – jest ona raczej poprawna, choć z pewnością też nie zachwycająca. A jak efekt bokeh kształtuje się w scenach nocnych?
 

[converttable end="1"]

f/2
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2.8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/4
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/5.6
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/11
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/16
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/22
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Formowanie się kształtu krążków rozproszenia (efektu bokeh) w zależności od wartości przysłony. Kliknięcie fotografii spowoduje otwarcie jej powiększonej wersji w osobnym oknie.

[converttable]

 

Również nie jest źle. Wprawdzie przy w pełni otwartej przysłonie testowany obiektyw wykazuje ewidentne cechy astygmatyzmu, jednak wada ta znika niemal całkowicie po przymknięciu otworu względnego o 1 EV. Ciekawie jest natomiast przy wartościach przysłony od f/4 do f/11, kiedy to kształt krążków rozproszenia zmienia się z kołowych na ewidentnie ośmiokątne. Jest to wspomniany rezultat takiej, a nie innej konstrukcji przysłony. Jednym może to odpowiadać, innym natomiast nie.

 

 

Wrażenia z użytkowania

Testowany obiektyw odznacza się cechami funkcjonalnymi, które zasadniczo czynią z niego konstrukcję należącą do wyższych sektorów fotograficznej klasy średniej. Stabilizacja obrazu, napęd USM, zwarta i solidna budowa – wszystko to jak na razie wydaje się usprawiedliwiać cenę narzuconą przez producenta. Zmusza to do zadania ważnego pytania: jak korzysta się na co dzień ze szkła, które choć nie jest sklasyfikowane jako eLka, to wyraźnie aspiruje do tego miana – przynajmniej pod względem cech "nieoptycznych"?

[kn_advert]

Ergonomia

Jak już wspomnieliśmy, Canon EF 35mm f/2 IS USM nie należy do obiektywów najmniejszych, choć jego proporcje (jest bardzo krótki, zwłaszcza jeśli porównamy długość tubusu z jego średnicą) sprawiają, że robi wrażenie kompaktowego. Zdecydowanie jednak pasuje on lepiej do aparatów z serii EOS xxD oraz xD, aniżeli bardziej filigranowych xxxD oraz 1xxxD. W każdym razie z testowym korpusem EOS 6D używało się nam go bardzo wygodnie.
 

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Zestaw Canon EOS 6D z obiektywem EF 35mm f/2 IS USM sprawdzał się w praktyce bardzo dobrze. Aparat dzięki niewielkiej długości obiektywu był dyskretny i znakomicie sprawdzał się w miejscach publicznych, nie ściągając na siebie zbytniej uwagi. Cały komplet był przy tym bardzo dobrze wyważony.

 

Z samego obiektywu korzystało się nam równie dobrze, co z innych podobnych konstrukcji. Proporcje szerokości pierścienia regulacji ostrości do całej reszty korpusu okazały się bliskie idealnych (choć na pewno nie zaszkodziłoby, gdyby pierścień był nieco szerszy). Przy tak krótkiej konstrukcji trudno też rozpisywać się na temat rozłożenia ciężaru, choć warto zauważyć, że dość konkretna waga szkła pozostawia u użytkownika wrażenie obcowania z całkiem solidnym kawałkiem sprzętu – i o to chodzi. Dostęp do przełączników jest wygodny i pozwala manipulować nimi bez odrywania oczu od wizjera (co zresztą nie jest trudne, ponieważ obydwa są dwupozycyjne).

Przy swoich parametrach optycznych testowane szkło odznacza się dość sporą średnicą, co ma odzwierciedlenie w kalibrze obsługiwanych filtrów. Na szczęście 67 mm to jeden z najpopularniejszych (jeśli nie najpopularniejszy) typ filtrów wkręcanych i przez to stosunkowo niedrogi. Natomiast dzięki tak dużej średnicy korpusu obiektyw można wygodnie trzymać nawet bardzo dużą dłonią. Minimalna odległość z jakiej da się wykonywać zdjęcia to 24 cm, co przy ogniskowej 35 mm daje skalę odwzorowania na poziomie 1:4. Jest to wynik całkiem niezły i w połączeniu z wysoką jasnością pozwala tworzyć kompozycje o bardzo płytkiej głębi ostrości.
 

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Obiektyw Canon EF 35mm f/2 IS USM odznacza się dość solidną przednią soczewką. Skala ostrości na tubusie umieszczona została w okienku pod szybką – bardzo typowo dla szkieł z napędem pierścieniowym. Dysponuje ona tradycyjną skalą głębi ostrości, choć raczej mało praktyczną z uwagi na niewielki zakres podziałki.

Generalnie na temat komfortu codziennej pracy z testowanym szkłem trudno powiedzieć cokolwiek złego. Jest on po prostu poprawny i dokładnie taki, jakiego można oczekiwać po konstrukcji tego typu.

 

Widocznych uszczelnień brak – ale deszcz raczej nie powinien mu zaszkodzić

Opisywany model obiektywu nie jest konstrukcją uszczelnianą, niemniej jednak pewne cechy jego budowy sprawiają, że można śmiało zaryzykować fotografowanie nim nawet podczas deszczu. Przede wszystkim wyposażono go w wewnętrzny mechanizm regulacji ostrości. Żadne zewnętrzne elementy jego konstrukcji nie przesuwają się do środka ani na zewnątrz obiektywu, przez co zjawisko zasysania kurzu i wilgoci do wnętrza szkła ograniczone jest do minimum. Elementy korpusu są bardzo dobrze spasowane ze sobą i nie wykazują żadnych tendencji do łapania luzów. Jest to po prostu solidne szkło, na którym można polegać.
 

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Bagnet obiektywu, jak można się tego spodziewać, jest w całości wykonany z metalu. Nie towarzyszą mu wprawdzie żadne uszczelnienia, jednak to również było do przewidzenia – w tej klasie sprzętu element taki jest dość rzadko spotykany.

 

Ustawianie ostrości

System automatycznej regulacji ostrości jest równie skuteczny, co praktycznie we wszystkich szkłach z napędem USM – co oznacza, że działa szybko, cicho i pewnie. Pierścień regulacji ostrości obraca się z bardzo wyraźnym oporem, przez co jego przypadkowe przestawienie jest praktycznie niemożliwe. To bardzo ważne, ponieważ napęd USM pozwala ostrzyć manualnie niezależnie od tego, czy aparat działa w trybie AF czy MF. Jest to tzw. ostrzenie w trybie Full-Time Manual dające możliwość precyzyjnego dopasowania ostrości już po tym, jak układ AF skończy pracę.
 

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Przełączniki trybu pracy układu AF i stabilizatora obrazu IS tradycyjnie już zlokalizowano obok siebie. Ten drugi jednak ma wyraźną wypustkę, dzięki czemu pomylenie ich jest trudne. Skala odległości ostrzenia w praktyce sprawdza się na niewielkich odległościach – powyżej dwóch metrów jest raczej nieprzydatna.

 

Jak już wspomnieliśmy, do wad układu regulacji ostrości można zaliczyć dość wąski pierścień ostrzenia. Nie jest to jednak wada duża, ponieważ z pierścienia tego i tak korzysta się wygodnie, a to za sprawą wyraźnie karbowanego ogumowania. Praktycznie nieprzydatna jest natomiast skala głębi ostrości naniesiona na podziałkę. Jej ograniczenie do wartości przysłony f/11 i f/22 czyni z niej raczej ciekawostkę i uroczy ukłon w kierunku fotografów-tradycjonalistów, ale nic więcej. Dlatego też jeśli chcemy ostrzyć ręcznie i skutecznie panować nad głębią ostrości obrazu, to korzystajmy raczej z funkcji podglądu dostępnej w korpusie każdej, bez wyjątku, lustrzanki Canona.

 

Stabilizacja obrazu

W przypadku obiektywów o ogniskowej krótszej niż 50 mm obecność układów stabilizacji obrazu, redukujących drgania aparatu i umożliwiających fotografowanie z dłuższymi niż zalecane czasami naświetlania z ręki, bywa często kwitowane pobłażliwym uśmiechem. I rzeczywiście w przypadku ogniskowej takiej jak 35 mm frazesy o "skuteczności na poziomie 4 stopni EV" można wsadzić między bajki – żadna, nawet najlepsza stabilizacja obrazu nie pozwala uzyskać ostrego, nieporuszonego obrazu przy fotografowaniu z ręki przy czasach dłuższych niż 1/8-1/5 sekundy. Niezależnie od ogniskowej. No, chyba że jesteśmy zawodowymi snajperami – ale wtedy i stabilizacja nie jest za bardzo potrzebna. Niemniej jednak w redakcji SwiatObrazu.pl wychodzimy z założenia, że stabilizator w aparacie lub obiektywie zawsze lepiej jest mieć, niż go nie mieć. A skoro już jest, to należy też sprawdzić jego skuteczność.
 

[converttable end="2"]

stabilizacja obrazu włączona
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
stabilizacja obrazu wyłączona
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Ilustracja skuteczności działania mechanizmu stabilizacji obrazu (IS). Kliknięcie zdjęcia powoduje otwarcie w osobnym oknie jego powiększonej wersji. Pod zdjęciem znajdują się fragmenty oryginalnych fotografii w skali 1:1 prezentujące ten sam obraz uchwycony z ręki przy włączonej i wyłączonej stabilizacji obrazu. Czas naświetlania obydwu zdjęć wynosił 1/8 sekundy.

[converttable]

 

Nawet w przypadku szkła o tak szerokim polu widzenia fotografujący może znaleźć się w sytuacji, gdy stabilizator obrazu okaże swoją przydatność. Podczas testów udało nam się potwierdzić skuteczność układu IS w sytuacji dość skrajnej – przy fotografowaniu z ręki po zmroku z czasami naświetlania na poziomie 1/8 sekundy. Jest to potwierdzona eksperymentalnie granica, powyżej której uzyskanie nieporuszonego zdjęcia staje się już tylko i wyłącznie kwestią szczęśliwego trafu, a obecność stabilizatora w obiektywie absolutnie nie gwarantuje sukcesu. Niemniej jednak przy czasach krótszych włączenie systemu stabilizacji obrazu okazywało się bardzo właściwe – praktycznie gwarantowało uzyskanie wyraźnych zdjęć. Czy więc obecność układu IS w obiektywie o ogniskowej 35 mm wypada uznać za zaletę? Jak najbardziej tak.

 

 

Jakość obrazu: ostrość, aberracje, odblaski

Przejdziemy teraz do etapu testu, na który wszyscy chyba czekają najbardziej, czyli analizy możliwości optycznych obiektywu. Od konstrukcji za ponad 3 tysiące złotych można oczekiwać wszystkiego co najlepsze – zwłaszcza jeśli jest ona typowana jako bezpośredni następca udanego i obecnie raczej niedrogiego obiektywu. Nie przewidujemy więc tutaj żadnej taryfy ulgowej.

[kn_advert]

Ostrość

Na samym początku testu czekał nas niestety dość poważny zawód – i to co gorsza w kwestii bardzo zasadniczej. Ostrość testowanego obiektywu można określić co najwyżej mianem poprawnej, a i to nie w każdej sytuacji. Wprawdzie w centrum kadru sytuacja nie jest zła, podobnie zresztą jak nie byłaby zła przy testach przeprowadzonych korpusem z matrycą formatu APS-C, ale już narożniki zdjęcia wykonanego aparatem małoobrazkowym wyglądają zdecydowanie mało zachęcająco. Mówiąc krótko – mamy do czynienia z klasycznym mydłem.
 

[converttable start="1" end="6"]

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2.8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/4
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/5.6
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/11
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/16
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/22
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Rozdzielczość przeciętna
OPTYMALNY ZAKRES OSTROŚCI
Centrum kadru f/4–f/11
Brzeg kadru f/5.6–f/11
Dyfrakcja widoczna od f/16
Paczka w formacie ZIP ze wszystkimi zdjęciami testowymi z tej prezentacji w oryginalnych rozmiarach jest dostępna TUTAJ.

[converttable]

 

Opisywana sytuacja jest szczególnie dramatyczna przy w pełni otwartej przysłonie i niewiele lepsza po przymknięciu jej do wartości f/2.8. Dalsze przymykanie powoduje już ustalenie się ostrości obrazu na poziomie akceptowalnym, choć o ostrości całego kadru oczekiwanej po obiektywie stałoogniskowym można mówić dopiero przy wartości przysłony na poziomie f/5.6. Dalsze jej przymykanie nie przynosi już zauważalnych zmian, aż do zakresu f/11-f/16, kiedy to zaczynają być widoczne pierwsze objawy zjawiska dyfrakcji obniżającego ogólny poziom widocznych na zdjęciu szczegółów.

Test ostrości został przeprowadzony w dość typowej scenie oświetlonej zmiękczonym przez warstwę chmur światłem naturalnym. Odległość w jakiej od aparatu znajdowała się widoczna na zdjęciu altana wynosi około 15-20 metrów.

 

Aberracja chromatyczna poprzeczna

Występowanie barwnych obwódek wokół kontrastowych krawędzi na zdjęciu, popularnie zwanych aberracją chromatyczną to częste zjawisko w jasnych obiektywach. Testowane szkło nie jest w tym względzie wyjątkiem, choć miło było nam stwierdzić, że wada ta jest bardzo dobrze korygowana. Występuje praktycznie tylko przy w pełni otwartej przysłonie obiektywu, gdzie w połączeniu z widocznym astygmatyzmem, mocnym winietowaniem i ogólnie niską ostrością obrazu (zwłaszcza w narożnikach) daje w efekcie obraz, który można eufemistycznie określić mianem "mocno artystycznego". Po przymknięciu przysłony do wartości f/2.8 zjawisko bardzo słabnie, a następnie zanika zupełnie.
 

[converttable start="1" end="4"]

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2.8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/4
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/5.6
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/11
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/16
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/22
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD test obiektyw standard zoom standardowy Canon Nikon Sony WYSTĘPOWANIE ABERRACJI CHROMATYCZNEJ dobrze kontrolowane
Widoczność w centrum kadru znikoma przy f/2
Widoczność na brzegach kadru do f/2.8
Paczka w formacie ZIP ze wszystkimi zdjęciami testowymi z tej prezentacji w oryginalnych rozmiarach jest dostępna TUTAJ.

[converttable]

 

Co ważne, w praktyce fotograficznej aberracje chromatyczne poza krawędziami i narożnikami kadru praktycznie nie występują. I choć przy tzw. pełnej dziurze mogą robić wręcz piorunujące wrażenie, to warto pamiętać o tym, że wystarczy lekkie przymknięcie przysłony i cały problem znika. Dosłownie.

 

Aberracja chromatyczna wzdłużna

Podobnie jak w przypadku tradycyjnej aberracji chromatycznej (poprzecznej), również zjawisko powstawania przebarwień przed i za płaszczyzną ostrości obrazu – czyli tzw. aberracje chromatyczne wzdłużne – nie są zbyt uciążliwe. Pewne ich ślady widoczne są wprawdzie pomimo całkiem solidnego przymknięcia przysłony (zwłaszcza w obszarach przed punktem, w którym ustawiliśmy ostrość), jednak przebarwienie ma charakter bardzo delikatny i w większości przypadków niezauważalny.
 

[converttable start="1" end="4"]

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2.8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/4
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/5.6
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/11
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/16
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/22
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample WYSTĘPOWANIE ABERRACJI WZDŁUŻNEJ doskonale kontrolowane
Widoczność przed płaszczyzną ostrości do f/8
Widoczność za płaszczyzną ostrości do f/5.6
Paczka w formacie ZIP ze wszystkimi zdjęciami testowymi z tej prezentacji w oryginalnych rozmiarach jest dostępna TUTAJ.

[converttable]

 

Ogólnie spośród testowanych przez nas w ciągu ostatnich miesięcy obiektywów o zbliżonym polu widzenia, w opisywanym aspekcie Canon EF 35mm f/2 IS USM wypada zdecydowanie najlepiej. Można tylko żałować, że nie jest tak we wszystkich testach jakościowych.

 

Odblaski

W trakcie trwania testu nie udało nam się uzyskać na żadnym ze zdjęć testowych widocznych odblasków – niezależnie od tego, czy źródło światła znajdowało się w kadrze, czy tuż poza nim. Podobnie było z blikami i flarą. Chwalone przez producenta powłoki Super Spectra ponownie spełniły swoje zadanie znakomicie.

 

Koma

Pamiętni silnych objawów astygmatyzmu widocznych w zdjęciach prezentujących kształt krążków bokeh oraz zdjęciach testowych przy okazji sprawdzania natężenia aberracji chromatycznych, spodziewaliśmy się dość silnego efektu komy przy w pełni otwartej przysłonie – te dwie wady często sobie bowiem towarzyszą. I rzeczywiście występowanie aberracji komatycznej w testowanym szkle przy wartości przysłony f/2 okazuje się dość wyraźne. I tylko przy niej. Wystarczy przymknięcie przysłony do wartości f/2.8, aby koma zniknęła zupełnie. Jest to bardzo dobry wynik.
 

[converttable start="1" end="3"]

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2.8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/4
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/5.6
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/8
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/11
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/16
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/22
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD test obiektyw standard zoom standardowy Canon Nikon Sony

WYSTĘPOWANIE ABERRACJI KOMATYCZNEJ

przy f/2

POJAWIANIE SIĘ EFEKTU GWIAZDKI

od f/5.6
Paczka w formacie ZIP ze wszystkimi zdjęciami testowymi z tej prezentacji w oryginalnych rozmiarach jest dostępna TUTAJ.

[converttable]

 

Bardzo ładnie prezentuje się natomiast efekt gwiazdki, która w testowanym obiektywie pojawia się bardzo wcześnie – pierwsze jej słabe ślady widać już przy wartości przysłony f/4, a o "pełnowymiarowej" gwiazdce możemy mówić już przy f/5.6. Z pewnością duży wpływ na to ma kształt otworu przysłony, ponieważ nie jest on idealnie kołowy i ma postać wieloboku o wyraźnych narożnikach.

 

 

Jakość obrazu: dystorsja, winietowanie

Badane i opisane na poprzedniej stronie tego testu cechy optyczne należą w większości do jednej, specyficznej grupy właściwości (czy może należałoby raczej napisać "wad"). Do sprawdzenia pozostały nam jeszcze dwie kwestie: geometria obiektywu oraz występowanie efektu winietowania.

 [kn_advert]

Dystorsja

W szkłach należących do grupy "szeroki standard" widoczna dystorsja beczkowa o niewielkiej intensywności jest już praktycznie czymś naturalnym i na dobrą sprawę oczekiwanym. Nie inaczej jest w tym przypadku – dlatego pomimo niewielkiej (acz wyraźnej) krzywizny linii pionowych i poziomych wypada zakwalifikować geometrię testowanego obiektywu Canon EF 35mm f/2 IS USM jako poprawną.
 

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD test obiektyw standard zoom standardowy Canon Nikon Sony WYSTĘPOWANIE ZNIEKSZTAŁCEŃ GEOMETRYCZNYCH widoczna delikatna dystorsja beczkowa

 

Winietowanie

Spadek jasności w narożnikach kadru to częsta pięta achillesowa jasnych obiektywów przeznaczonych do współpracy z matrycami formatu 35 mm. Nie inaczej jest w tym przypadku: przy wartości przysłony f/2 natężenie zjawiska jest bardzo silne i obejmuje praktycznie cały kadr (w ogóle spadek jasności zdjęć przy w pełni otwartej przysłonie w porównaniu z innymi kadrami o tej samej ekspozycji skłania do zastanowienia się, czy przypadkiem podawana przez producenta światłosiła obiektywu f/2 nie jest wartością nieco "na wyrost"...). Przymknięcie przysłony do wartości f/2.8 powoduje ograniczenie zjawiska, jednak w pełni klarowną sytuację osiągamy dopiero od f/4.
 

[converttable start="1" type="vertical"]

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2 Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/2.8 Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/4 Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/5.6 Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/8 Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/11 Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/16 Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
f/22 Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample

[converttable]

Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD obiektyw wersja Canon makro makrofotografia test praktyczny recenzja Zanika od f/4
Charakter regularny

 

Przy okazji tego testu zmieniliśmy nieco procedurę testową związaną z badaniem efektu winietowania. Obecnie ma ona znacznie bardziej rzeczywisty (a nie syntetyczny) charakter, co lepiej odpowiada praktycznym aspektom testów przeprowadzanych przez serwis SwiatObrazu.pl. Obiektem testowym nie jest już idealnie płaska powierzchnia, lecz nieco chropowata ściana oświetlona przez miękkie, mocno rozproszone światło. Ustawienie parametrów ekspozycji na skraju prześwietlenia centralnej części kadru przy silnie przymkniętej przysłonie pozwala lepiej ocenić spadek jasności różnych części kadru w rzeczywistych sytuacjach fotograficznych, a wyraźna faktura ściany skuteczniej oddaje charakter tych zmian.

 

 

Podsumowanie

Oceniając ten produkt zmuszony jestem jako tester zmierzyć się z mocno mieszanymi uczuciami. Z jednej strony Canon EF 35mm f/2 IS USM to naprawdę dobrze wykonane szkło i nie tyle godny następca modelu EF 35mm f/2, co jego porządne uzupełnienie. Odświeżona konstrukcja, solidna budowa, mechanizmy IS oraz USM – to wszystko jest tym, czego oczekuje się po nowoczesnym obiektywie marki Canon.

Z drugiej strony pewnych rzeczy wybaczyć nie jestem w stanie – zwłaszcza w konstrukcji za trzy tysiące złotych. Ostrość obrazu zapewniana przez to szkło naprawdę nie zachwyca, jeśli weźmiemy pod uwagę, że mamy do czynienia z konstrukcją stałoogniskową. Szczególnie zawiedzeni będą właściciele korpusów z matrycami formatu 35 mm, ponieważ to, co zobaczą w narożnikach kadru  przy silnie otwartej przysłonie po prostu woła o pomstę do nieba. Jeżeli dodamy do tego, że wprawdzie model EF 35mm f/1.4L USM kosztuje te 5,5 tysiąca złotych, ale już używany egzemplarz w dobrym stanie przy odrobinie szczęścia da się znaleźć za niecałe 4 tysiące złotych, a doskonała konkurencja spod znaku Sigmy również jest za tyle osiągalna, to nowy Canon EF 35 f/2 IS USM traci bardzo wiele ze swej atrakcyjności.

Wiele wskazuje na to, że z przetestowanym właśnie przez nas obiektywem może być podobnie, jak z pewnym zoomem Canona stanowiącym element niektórych zestawów typu kit – mowa oczywiście o modelu EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS. Na początku kosztował on w wersji samodzielnej nieco ponad 2 tysiące złotych i to właśnie ta cena w połączeniu z cechami optycznymi sprawiła, że ów obiektyw spotkał się z ogromną krytyką użytkowników i generalnie doczekał bardzo złej opinii. Obecnie jednak sprzęt ten można nabyć już za 1200 złotych i za tę cenę jest to całkiem przyzwoita oferta dla fotoamatorów. Przenosząc to na grunt przetestowanego właśnie przez nas Canona EF 35mm f/2 IS USM uważamy, że szkło to zasługuje na cenę nie wyższą niż 2300-2500 złotych i w takiej sytuacji stanowiłoby całkiem atrakcyjną ofertę. Na chwilę obecną zasługuje natomiast na ocenę cztery z minusem – minus za cenę, zaś czwórka za szkło.

 

Ocena końcowa (w skali 1-6):

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample

DOBRY -

Zalety:
  • dobra jakość wykonania,
  • bardzo przyzwoite parametry optyczne w aparatach z matrycą APS-C,
  • szybki i bezszelestny napęd AF,
  • bardzo dobrze korygowane wady optyczne,
  • skuteczny system stabilizacji obrazu.
Wady:
  • nienajlepsza jakość obrazu przy silnie otwartej przysłonie (zwłaszcza na zdjęciach z korpusów małoobrazkowych),
  • niezbyt użyteczny przy w pełni otwartej przysłonie,
  • silne winietowanie do f/2.8 włącznie,
  • wysoka cena.

 
[kn_advert]
 

Parametr

Wartość

Nazwa

Canon EF 35mm f/2 IS USM

Dostępne mocowania

EF (kompatybilny też z EF-S)

Rok premiery

2012

Długość ogniskowej

35 mm

Zaprojektowany dla formatu 35 mm

tak

Kąt widzenia (pion / poziom)

38° / 63°

Jasność

f/2

Minimalna wartość przysłony

f/22

Budowa wewnętrzna (elementy / grupy)

10 / 8

Ilość listków przysłony

8

Minimalna odległość ostrzenia

0,24 m

Maksymalne powiększenie

1:4

Ogniskowanie

wewnętrzne

Długość obiektywu

63 mm

Średnica obiektywu

78 mm

Średnica filtra

67 mm

Filtr obraca się podczas ostrzenia

nie

Zmiana długości podczas ostrzenia

nie

Osłona przeciwsłoneczna

zewnętrzna (EW-72), kupowana osobno

Dostępne kolory obudowy

czarny

Uszczelnienia

nie

Ultradźwiękowy napęd mechanizmu AF

tak (USM)

Stabilizacja obrazu tak

Waga

335 g

Wyposażenie dostarczane wraz
z obiektywem
  • dekiel przedni,
  • dekiel tylny.


 

Obiektyw Canon EF 35mm f/2 IS USM został udostępniony do testu przez firmę Canon Polska

Canon EF-S 60 mm f2.8 Macro USM obiektyw makro makrofotografia APS-C niepełna klatka test obiektywu

 

 

Galeria zdjęć testowych

Zdjęcia wykonane zostały przy użyciu obiektywu Canon EF 35mm f/2 IS USM oraz aparatu Canon EOS 6D. Kliknięcie na miniaturę spowoduje otwarcie ośmiokrotnie powiększonej wersji w osobnym oknie przeglądarki. Pod opisem parametrów każdego zdjęcia znajduje się link do oryginalnych plików JPEG i RAW (UWAGA: duża objętość!).
 

Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
1/15 s, f/2, 800 ISO
JPEG
 RAW
20 s, f/14, 100 ISO
JPEG RAW
20 s, f/13, 100 ISO
JPEG
 RAW
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
1/15 s, f/5.6, 800 ISO
JPEG RAW
5 s, f/11, 400 ISO
JPEG
 RAW
1/400 s, f/4, 100 ISO
JPEG
 RAW
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
1/40 s, f/11, 100 ISO
JPEG
 RAW
1/40 s, f/3.5, 100 ISO
JPEG
 RAW
1/60 s, f/7.1, 100 ISO
JPEG
 RAW
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
1/250 s, f/2.8, 100 ISO
JPEG RAW
1/100 s, f/2.8, 100 ISO
JPEG RAW
1/40 s, f/8, 100 ISO
JPEG
 RAW
Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample Canon EF 35mm f/2 IS USM test obiektywu recenzja stałka obiektyw stałoogniskowy sample
1/50 s, f/6.3, 100 ISO
JPEG RAW
1/200 s, f/4.5, 100 ISO
JPEG RAW
1/640 s, f/2, 100 ISO
JPEG
 RAW

 

Autorem wszystkich przedstawionych w tym artykule zdjęć - zarówno próbnych, jak i produktowych - jest Jarosław Zachwieja.

[kn_advert]

 

 



www.swiatobrazu.pl