- Barwa i kolor
- Cyfrowa ciemnia
- Ćwiczenia fotograficzne
- Czerń i biel
- Filmowanie aparatem
- Fotograf - ZUS i podatki
- Fotograf i prawo
- Fotograficzne ABC
- Fotografia aktu
- Fotografia od A do Z
- Fotografia krajobrazu
- Fotografia produktów
- Fotografia uliczna - street phofo
- Fotograficzne inspiracje
- Fotografowanie architektury
- Fotografowanie ruchu
- Fotografowanie zwierząt
- Kadrowanie
- Kompozycja
- Leksykon fotografów
- Najczęściej popełniane błędy
- Ostrość i nieostrość
- Perspektywa
- Portret
- Przygotowanie prezentacji zdjęć
- Studio fotograficzne dla początkujących
- Światło i ekspozycja
- Zarabiaj na fotografii
Dołącz do nas
Partnerzy
Co nam daje historia?

We wrześniu, w 170. rocznicę ogłoszenia wynalazku fotografii w stołecznym Muzeum narodowym będzie można zobaczyć wystawę fotografii dawnej pt. „Światłoczułe”.
Nie oszukujmy się – tego typu wystawy nie cieszą się wielką popularnością. Bo pokazuje się na nich fotografię dawną, która choć niektórych fascynuje, większość odbiorców śmiertelnie nudzi. Portrety wykonane w technice dagerotypu, pejzaże w bromoleju, kalotypie i albuminy – chyba nikogo nie obrażę, jeśli stwierdzę, że większości współczesnych posiadaczy cyfrówek te nazwy nic nie mówią.
Pewnie każdy pamięta z czasów szkolnych, gdy mówiło się „A po co ja się mam tego uczyć, na co mi się to w życiu przyda?”. Często te słowa padały przy okazji lekcji historii. No bo przecież my żyjemy tu i teraz, czasy są inne, po co nam wiedza o losach Mieszka I albo o Wojnie Trzydziestoletniej? To samo można powiedzieć o sztuce. Każdy, kto się zajmuje jej tworzeniem, mógłby powiedzieć: „Co mnie obchodzi historia sztuki? Ja tworzę swoje dzieła, nie potrzebuję wiedzieć, co namalował ktoś 200 lat temu. Jeszcze powiedzą, że go naśladuję!”
I podobnie jest z fotografią. Wielu ambitnych (pod względem własnej twórczości) amatorów, a często i zawodowców, nie chodzi na wystawy i nie interesuje się dziejami sztuki, którą się zajmuje. Gdy w maju brałam udział w Przeglądzie Portfolio podczas FotoFestiwalu w Łodzi spośród ok. 30 osób, z którymi rozmawiałam dwie lub trzy miał wobec mnie tylko jedno żądanie: powiedzieć im, gdzie mają iść, żeby zrobić sobie wystawę. Okazało się bowiem, że te osoby nie mają pojęcia o tym, jakie są w Polsce galerie! Ani nie chodzą na wystawy, ani nie interesują się przeszłością fotografii, nie znają nazwisk klasyków ani współczesnych artystów. Żyją i „tworzą” w takim kompletnym oderwaniu od świata.
Ja sama nie umiem chyba prosto wyjaśnić, dlaczego wiedza o przeszłości jest potrzebna współczesnym twórcom. Jest to dla mnie po prostu oczywiste. Może jest to ważne chociażby po to, żeby wiedzieć, że coś, co wymyśliliśmy przed chwilą i uważamy za przełomowe i oryginalne, zrobił już ktoś 100 lat temu? Fakt, że fotografia teraz przeniosła się do świata cyfrowego i bromoleje, kalotypie, a nawet zwykłe zdjęcia na negatywach robi dziś tylko garstka zapaleńców, w żaden sposób nie zwalnia z tego, żeby mieć choć elementarne pojęcie o historii fotografii.
Oczywiście nie wiemy jeszcze, jak będzie wyglądała wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wiemy tyle, co w informacji prasowej:
”Spośród blisko 70 000 fotografii przygotowano na wystawę 800 prac. Z jednej strony ilustrują one najciekawsze spuścizny, wśród których znajdują się zbiory zdjęć pisarzy Józefa Ignacego Kraszewskiego i Elizy Orzeszkowej, a także artystów Józefa Brandta i Olgi Niewskiej. Z drugiej strony prezentują dwa wybrane zagadnienia, budzące obecnie największe zainteresowanie, a mianowicie fotograficznej reprodukcji dzieła sztuki oraz fotoreportażu”.
Mam nadzieję, że twórcy tej wystawy zrobią wszystko, aby na wystawę przyciągnąć młodych posiadaczy cyfrówek – bo sądzę, że im najbardziej przyda się zobaczenie, jak kiedyś się robiło zdjęcia i po co.
Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.
|
DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?
Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".
A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:
- wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
- mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
- forów dyskusyjnych;
- prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
- codziennego newslettera informacyjnego;
- swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.
Czas rejestracji - ok. 1 min.
Uwaga
Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem
Najczęściej czytane dzisiaj
Najczęściej czytane w tygodniu
Najczęściej czytane w roku
- Jak fotografować jesień
- Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik po 14 zasadach z ćwiczeniami
- Zoom na prezenty 2022. Świąteczny poradnik zakupowy dla miłośników fotografii i wideo
- Wpływ parametrów obiektywu na jakość fotografii
- Histogram - ocena prawidłowości ekspozycji
- Karuzela z Kelwinami, czyli na co komu temperatura barwowa?
- Obiektywy w fotografii portretowej
- Lightroom Classic CC: import i eksport zdjęć w praktyce
- Korekta ekspozycji - dobrze naświetlone zdjęcia w praktyce
- Perspektywa z dołu to nie tylko jeden punkt widzenia