24 listopada 2015, 18:39
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 7426 razy

Cztery czynniki, które decydują o sile zdjęcia

Cztery czynniki, które decydują o sile zdjęcia

W ostatnich latach szum informacyjny (nie należy mylić go z szumem cyfrowym) jest tak olbrzymi, że przeciętny człowiek nie jest w stanie przeczytać wszystkiego co go zainteresuje. Media i reklamodawcy prześcigają się w atakowaniu naszych zmysłów i rozbudzaniu emocji, wykorzystując przede wszystkim „siłę obrazu”. Co decyduje o tym, że niektóre zdjęcia zatrzymują nasz wzrok na dłużej? Okazuje się, że zależy to od zaledwie czterech czynników. Zespół agencji Getty Images, dysponujący największymi zasobami fotograficznymi na świecie - zarówno aktualnych jak i pochodzących ze starych zbiorów oraz archiwów fotograficznych zdjęć, przeprowadzili ciekawe badania.

W agencji powstał zespół twórczych poszukiwań, którego zadaniem było dowiedzieć się, które zdjęcia przyciągają uwagę i próbować określić dlaczego tak się dzieje. Następnie we współpracy z globalnym zespołem współpracowników, dyrektorów artystycznych, redaktorów i fotografów powstała lista 4 czynników wspólnych dla obrazów, które w dzisiejszych czasach mają wielką siłę oddziaływania.
 
[kn_advert]

Naturalne i niedoskonałe

Czas popularności mocno retuszowanych modelek już się skończył. Wraz ze wzrostem popularności mediów społecznościowych i telefonów z aparatem fotograficznym w praktycznie każdej kieszeni, staliśmy się znacznie bardziej przyzwyczajeni do różnorodnej estetyki. Istoty ludzkie występują w różnych kształtach i rozmiarach - prawdziwi ludzie z prawdziwymi ciałami są bardziej popularni niż kiedykolwiek wcześniej.
 
"Na Getty Images zauważaliśmy ten trend w sprzedaży zdjęć w ciągu ostatnich siedmiu lat. Najpopularniejsze zdjęcie dziecka z 2007 roku w porównaniu do 2015 roku pokazuje, że to ostatnie jest wyraźnie bardziej szczere i znacznie mniej pozowane i stylizowane. Czy to koniec ery słodkich maluszków Anne Geddes? Myślimy, że tak" - mówi przedstawiciel agencji.
 

Globalne i tolerancyjne

Pokazywanie ludzi z różnych środowisk nie jest już opcją, jest koniecznością. Równa reprezentacja i poprawność polityczna jest teraz w cenie. Na stronie gettyimages.com liczba wyszukiwań obrazów transpłciowych wzrosła 5-krotnie w ciągu ostatnich 5 lat, a marki takie jak Google, H & M, a Make Up For Ever wybierają modeli reprezentujących ludzi wszystkich płci, kształtów i grup etnicznych.
 
Projekty fotograficzne muszą podkreślając różnice wskazywać jednocześnie cechy uniwersalnego człowieczeństwa, które łączą nas wszystkich. Oznacza to, że za pomocą obrazów, które trafią do widza, należy z szacunkiem pokazać istnienie mniejszości i różnorodności.
 

W środku wydarzeń

 
Można zauważyć, że współczesne zdjęcia stają się o wiele bardziej szczegółowe, żywe i przekonywujące z każdym rokiem. To dlatego, że edytorzy starają się zaangażować wszystkie nasze zmysły i pozwolić nam zapomnieć, że większość świata oglądamy za pośrednictwem zdalnych okien cyfrowych.
 
To zjawisko wynika z rozwoju technologii. Mamy do dyspozycji aparaty o niezwykłych parametrach dające możliwość tworzenia ujęć w każdych warunkach i okolicznościach. Oznacza to, że powstają teraz zdjęcia, które sprawiają, że widz czuje się jakby sam znajdował się w środku wydarzeń. Takie firmy jak choćby Go-Pro przekraczają granice fotografii, pozwalając tworzenie najbardziej oszałamiających ujęć z takiej perspektywy jak nigdy dotąd. Dzieje się to na wszystkich płaszczyznach, we wszystkich gatunkach fotografii. Obserwujemy coraz bardziej zadziwiające zdjęcia makro, zwierząt, przyrody, żywności które sprawiają, że czujemy się tak, jakbyśmy mogli ich dotknąć i poczuć. W tym samym czasie widzimy fotografie, które potrafią uchwycić przestrzeń i majestat otaczającego nas świata w hiper szerokiej perspektywie. Współczesne zdjęcia potrafią wciągnąć i sprawić, że czujemy się częścią prezentowanego fragmentu rzeczywistości.
 

Z wyobraźnią i kreatywnie

Ilość zdjęć, która powstaje każdego dnia, i przez które trzeba przebić się ze swoim przekazem tworzy ogromne wyzwanie. Przy tak wielu mediach czy markach próbujących wykorzystać zdjęcia "prawdziwego życia" pojawia się ryzyko, że staną się bardzo do siebie podobne. Tu może pomóc tylko kreatywność. Jak można wykonać portret pracownika biurowego w nowy, wyróżniający się sposób?
 
"Te pytania zadajemy sobie codziennie w Getty Images, bo stoimy przed tymi samymi wyzwaniami. I odkryliśmy, że przesuwając granice wyobraźni i pozwalając na eksperymentowanie i zabawę jesteśmy w stanie konsekwentnie wskrzesić z cmentarza banału stare idee i dać im nowe życie. Robimy to poprzez współpracę z najbardziej innowacyjnymi fotografami i filmowcami na naszej planecie. Poszukujemy również inspiracji wszędzie, nie tylko w naszej branży, zwracając szczególną uwagę na najnowsze osiągnięcia sztuki, kina, nauki i technologii, aby dowiedzieć się, jak możemy zastosować pojawiające się nowe techniki do naszych zdjęć. Wreszcie - staramy się zaskakiwać, ciągle patrząc na otaczający nas świat przez obiektyw fascynacji i bezgranicznej ciekawości" - mówi przedstawiciel agencji.

 



www.swiatobrazu.pl