- Barwa i kolor
- Cyfrowa ciemnia
- Ćwiczenia fotograficzne
- Czerń i biel
- Filmowanie aparatem
- Fotograf - ZUS i podatki
- Fotograf i prawo
- Fotograficzne ABC
- Fotografia aktu
- Fotografia od A do Z
- Fotografia krajobrazu
- Fotografia produktów
- Fotografia uliczna - street phofo
- Fotograficzne inspiracje
- Fotografowanie architektury
- Fotografowanie ruchu
- Fotografowanie zwierząt
- Kadrowanie
- Kompozycja
- Leksykon fotografów
- Najczęściej popełniane błędy
- Ostrość i nieostrość
- Perspektywa
- Portret
- Przygotowanie prezentacji zdjęć
- Studio fotograficzne dla początkujących
- Światło i ekspozycja
- Zarabiaj na fotografii
Dołącz do nas
Partnerzy
Czy fotokasty to przyszłość dla fotoreportażu?

Tygodnik Newsweek ogłosił VIII edycję znanego konkursu na Newsreportaż. Pojawiła się w nim nowa kategoria: fotokast. To chyba ostateczny znak na to, że ta forma prezentacji zdjęć się w Polsce przyjęła.
Jak wiemy, fotoreportaż coraz rzadziej pojawia się w gazetach ? nie ma na niego miejsca, nie ma też czasu ani pieniędzy, by go zamawiać, realizować, kupować. Wielu polskich fotografów (choć to zjawisko wygląda tak samo także zagranicą) w tej chwili fotoreportaże realizuje prywatnie, za własne pieniądze, zarobione w inny sposób (choć na szczęście najczęściej także związany z fotografią) i liczy na to, że ewentualnie gotowy materiał uda się gdzieś opublikować. Fotokast jest formą, która ? teoretycznie ? przekaz fotoreportażu wzmacnia i uatrakcyjnia, bo do zdjęć dodany jest dźwięk (komentarz autora, wypowiedzi bohaterów albo muzyka); czasem fotografie przetyka się materiałem filmowym (kręconym równocześnie ze zdjęciami lub archiwalnym), poza tym sama forma ? sposób oglądania fotokastu są przecież bliższe filmowi niż fotografii.
I z jednej strony to dobrze, że fotoreportaż się rozwija, albo raczej ? zamiast ?umierać? szuka dla siebie nowych sposobów wyrazu i prezentacji. Z drugiej jednak nasuwa się pytanie: czy to w ogóle jest jeszcze fotografia? Filip Springer w swoim artykule przytacza opowieści fotografów o tym, że ?brakowało im rąk? do zrobienia fotokastu. Bo przecież poza aparatem najlepiej jest mieć ze sobą jeszcze kamerę oraz sprzęt do nagrywania dźwięku. A nawet jeśli jakimś cudem uda się wszystko nagrać ? przygotowanie tego materiału także zaczyna przypominać raczej pracę montażysty niż fotografa.
Kiedyś autor zdjęć musiał się koncentrować tylko na tym, aby w kadrze uchwycić kwintesencję widzianej sceny, teraz musi jeszcze filmować oraz zdawać pytania bohaterom albo przynajmniej nagrywać dźwięk, towarzyszący danemu wydarzeniu. A nawet jeśli nie nagrywa ? to pod gotowy fotokast musi podłożyć jakiś dźwięk. Jeśli zechce dołączyć do niego muzykę, musi zadbać o prawa autorskie do niej. I tak dalej, i tak dalej ? przy okazji fotokastu pojawiają się nowe sprawy, o które musi zadbać fotograf.
Jak pisze Filip Springer (nota bene członek grupy, która jako jedna z pierwszych w Polsce zajęła się na poważnie tworzeniem i popularyzowaniem fotokastów), w USA czy Zachodniej Europie fotografów przy tworzeniu fotokastów wspomagają i dźwiękowcy, i montażyści, i fotoedytorzy (dobór zdjęć do fotokastu to też nie to samo, co do klasycznego prasowego fotoreportażu) ? w słynnym serwisie MediaStorm fotograf to wręcz tylko trybik w ?maszynie? tworzącej fotokast.
Oczywiście w Polsce nie ma na razie szans na taki luksus, ale są też fotografowie, którzy doskonale radzą sobie z nową formą. Jak na razie nie każdy jest do fotokastu przekonany, nie każdy pewnie też do takiego sposobu prezentacji zdjęć jest stworzony. Wiele wskazuje jednak na to, że przynajmniej przez jakiś czas fotokasty będą najlepszą formą prezentacji fotoreportażu. Gazety powoli przenoszą się do sieci ? a to tam przecież funkcjonują fotokasty. Może więc paradoksalnie spowoduje to odrodzenie się idei prawdziwego prasowego fotoreportażu? Tyle że będziemy go oglądać na monitorze komputera, a nie na papierze...
Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.
|
DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?
Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".
A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:
- wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
- mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
- forów dyskusyjnych;
- prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
- codziennego newslettera informacyjnego;
- swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.
Czas rejestracji - ok. 1 min.
Uwaga
Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem
Najczęściej czytane dzisiaj
Najczęściej czytane w tygodniu
Najczęściej czytane w roku
- Najlepsze zdjęcia wykonane przez Kosmiczny Teleskop Webba w 2022 roku
- Adobe Lightroom: Ekspozycja, korekty świateł i cieni
- Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba i nigdy wcześniej nie widziane oblicze Jowisza
- Pokaż błysk w oczach Twoich modeli. Jak wykorzystać bliki do tworzenia przyciągających uwagę portretów?
- Kamera ze sztuczną inteligencją przekształca zwykłe zdjęcia w fantazyjne obrazy
- Przypadkowe odkrycie - schowek z 2000 aparatami i obiektywami
- Nowe zdjęcia pokazują, jak ogromny jest największy wulkan w Układzie Słonecznym
- Niesamowite zdjęcie Księżyca na tle największego teleskopu na świecie
- Burger King pozwany przez wielkość burgera różną od tej, którą widać na zdjęciach reklamowych
- Niezwykłe nagranie wiatru, który poskutkował najniższą temperaturą w USA w historii