Do poczytania: 10 ostatnich lat w polskiej fotografii

Do poczytania: 10 ostatnich lat w polskiej fotografii

Powstałe kilka miesięcy temu nowe wydawnictwo swoją działalność rozpoczęło od wydania książki o fotografii. To wybór tekstów Adama Mazura, który od ponad 10 lat bacznie przygląda się i ocenia polski świat fotograficzny.


Dziś Adam Mazur znany jest chyba przede wszystkim jako kurator wystaw, nie tylko w jego macierzystym Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Niektóre z nich ? to indywidualne prezentacje artystów, których działania kurator uważał w danym momencie za ważne czy ciekawe ? m.in. Wojciecha Wilczyka, Nicolasa Grospierre?a, Zuzy Krajewskiej (także w parze z Bartkiem Wieczorkiem), duetu Zorka Project. Mazurowi także zawdzięczamy tropienie nowych języków, nurtów, stylów, kierunków we współczesnej fotografii ? wynikiem jego ?badań? i wnikliwej obserwacji były wystawy ?Nowi Dokumentaliści?, ?Wenus?, ?Efekt czerwonych oczu?.
Poza organizowaniem wystaw Adam Mazur także od lat pisze o fotografii ? głównie w formie reakcji na aktualne zdarzenia i zjawiska. Kiedyś publikował głównie w internetowej Fototapecie; dziś jej miejsce zajął Obieg (w którym Mazur jest też członkiem redakcji). ?Po drodze? trafiały się też inne tytuły, od stricte fotograficznego miesięcznika ?Camer@obscura? po zajmujące się szerzej rozumianą kulturą ?Panopticum? czy ?Kwartalnik filmowy?. Teksty, zawarte w tomie ?Kocham fotografię? są wyborem publikacji z wszystkich tych tytułów.
Wybór tekstów, odnoszących się do aktualnych wydarzeń na przestrzeni 10 lat nie był zapewne łatwy. Wiele z nich przecież straciło na aktualności ? jeśli były reakcją na ówczesne ?tu i teraz?, jak je dziś rozumieć, co dają czytelnikowi po latach? Niektóre teksty można dziś traktować jako archiwalia, zapis czegoś, co dziś jest tylko wspomnieniem. Do nich na pewno należy tekst, relacjonujący otwarcie warszawskiej Yours Gallery, z którą wielu miłośników fotografii wiązało duże nadzieje, po których dziś nie ma już prawie śladu. Teksty dotyczące wystaw i projektów, które dziś są już historią; wreszcie polemiki, których emocjonalność zatarł czas. Te pozornie ?nieaktualne? teksty przeplecione są wywiadami z fotografami (Wojtkiem Wieteską, Anetą Grzeszykowską i Janem Smagą, Andrzejem Świetlikiem, fotografkami z Zorka Project) i opisami nowych zjawisk (?imprezowe? zdjęcia Mikołaja Komara, projekty Oiko Petersena, powstanie Fundacji Archeologia Fotografii).
 W tomie znalazły się też eseje na bardziej przekrojowe tematy ? dotyczące zjawiska ?nowych dokumentalistów?, analizujące polską fotografię po 2000 roku czy też teoretyzujący tekst na temat metod interpretacji fotografii. Co ważne ? mimo że większość tekstów odnosi się do aktualności, autor medium, o którym pisze, traktuje w szeroki kontekście kulturowym i historycznym, nie ograniczając się do prostej ?bieżączki? i prostych opisów wystaw czy wydarzeń.
Lata 1999-2009, w których zamyka się wybór tekstów w tomie ?Kocham fotografię?, to okres niezwykle istotny w dziejach polskiej fotografii. Nie tylko ze względu na radykalną przemianę technologiczną (która była wszak doświadczeniem całego świata), ale też ze względu na ewolucję myślenia o fotografii w ogóle. Z jednej strony na sytuację w polskiej fotografii wywarło wpływ przejście na technikę cyfrową i jej niezwykłe upowszechnienie, z drugiej jednak przemianie uległo też coś, co zwykło się nazywać ?fotografią artystyczną?. Dość jednoznacznie interpretowane w latach 60., 70. czy 80. pojęcie w kolejnych dekadach nabrało nowego ? szerszego, czy też raczej po prostu innego znaczenia. I śledzenie zmian w rozumieniu tego pojęcia jest chyba główną zaletą antologii Mazura. Lektura wszystkich tych tekstów ? z których każdy czytany osobno być może nie zawsze dziś zafascynuje ? daje szeroki obraz tej właśnie ewolucji. Choć nie mówi o niej wprost, widać ją doskonale i w opisach projektów młodych fotografów, i w komentarzach do wystaw, a nawet (a może szczególnie tam) w polemikach z obrońcami status quo ? czyli nigdzie już na świecie nie praktykowanego radykalnego rozdzielenia pomiędzy ?fotografią użytkową? a ?artystyczną?.


Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem