6 czerwca 2019, 12:14
Autor: Jay Dickman
czytano: 9374 razy

Edycja zdjęć - przerwij w odpowiednim momencie

Edycja zdjęć - przerwij w odpowiednim momencie

Każda sztuka obrasta z czasem w proste, lecz skuteczne reguły, których opanowanie należy do jej „żelaznego” kanonu. Artyści sztuk wizualnych – fotografowie malarze i ilustratorzy – starają się na przykład zachować równowagę pomiędzy jasnymi a ciemnymi elementami obrazu. W muzyce ciche fragmenty przeplatają się z głośniejszymi, pozwalając słuchaczowi na chwilę odprężenia i akcentując mocniejsze uderzenie, które nastąpi później. Pozostańmy jednak przy fotografii i oraz tym jak istotna, ale też ryzykowna jest edycja zdjęć.

Edycja zdjęć i przytłaczająca liczba narzędzi służących do: korygowania, retuszowania i przetwarzania  sprawia, że częstokroć jedna z najtrudniejszych decyzji, jakie należy podjąć podczas pracy nad obrazem, polega na… przerwaniu edycji w odpowiednim momencie.  Spróbuj potraktować zdjęcie jako mieszankę kilku oddzielnych elementów, które – połączone w odpowiednich proporcjach – pozwalają wydobyć z obrazu jego najważniejsze aspekty. Jakie to elementy?

Edycja zdjęć i tonacja

Nasze oczy przywykły do odbierania śniegu w kolorze białym, a nie szarym. Opony samochodów są ciemne, a nie jasne. Zdjęcia powinny pokazywać świat takim, jakim przyzwyczajeni jesteśmy go oglądać. Tonacja obrazu stanowi jego szkielet; nadaje mu formę i charakter. Tonacja decyduje też o nastroju fotografii. Ciemna tonacja sprawia, że obraz jest przygnębiający, tajemniczy i groźny, podczas gdy jasna nadaje mu lekki, czysty, eteryczny klimat.
 
Fot. Carsten Ott
Fot. David Lyon
 
Fot. Carsten Ott
Fot. Carsten Ott 

[kn_advert]

Kolorystyka podczas edycji zdjęć

Nasza percepcja barw i związane z nią reakcje emocjonalne to frapujące zagadnienie, dotykające wielu różnych dziedzin nauki, w tym fizjologii, psychologii, antropologii, a także czynników kulturowych. Skomplikowane relacje, jakie łączą człowieka z kolorami, dają fotografom ogromne możliwości w zakresie akcentowania (edycja zdjęć) pożądanych emocji poprzez zastosowanie odpowiednich barw. Ciepłe kolory, takie jak pomarańczowy czy czerwony, sprawiają, że zdjęcie nabiera otwartego, optymistycznego charakteru, podczas gdy chłodne odcienie, takie jak niebieski czy sinozielony, sprawiają, że oglądający ma wrażenie obcowania z czymś odległym i nieprzystępnym. Silnie nasycone barwy kojarzą się z przesłodzonym, cukierkowym klimatem, zaś pastelowe, łagodne odcienie wywołują melancholię i tęsknotę.
 
Edycja zdjęć
Fot.  Bernd Nill 
 
Edycja zdjęć
Fot. Mario Testino

Zmiana kontrastu

Różnica jakości pomiędzy obiektami to kontrast, który odpowiada za ostrość szczegółów i wyrazistość całego obrazu. Edycja zdjeć przy użyciu programów Lightroom i Photoshop pozwala zwiększyć kontrast całego zdjęcia, by poprawić jego czytelność, lub jego wybranych fragmentów, co pozwala zaakcentować lub zmniejszyć ich znaczenie. Umiejętna zmiana kontrastu umożliwia poprowadzenie wzroku odbiorcy do odpowiedniego fragmentu zdjęcia. Opanowanie sztuki korygowania kontrastu to jeden z fundamentów skutecznej korekcji obrazu.
 
Edycja zdjęć
Fot. Dani Diamond

Akcentowanie w trakcie edytowania zdjęcia

Wyobraź sobie dwa zdjęcia: pierwsze przedstawia rozległy, pustynny krajobraz, sfotografowany z punktu widokowego położonego na znacznej wysokości. Gdy patrzysz na to zdjęcie, Twój wzrok łagodnie przenosi się z jednego miejsca w inne, począwszy od zmierzwionych kępek roślinności na pierwszym planie, przez łagodne łuki piaskowych wydm i ich zboczy, aż do horyzontu i płynących ponad nimi białych, kłębiastych chmur. Drugie zdjęcie zostało wykonane teleobiektywem i przedstawia zbliżenie na piękne, szmaragdowe oczy. Twoja uwaga natychmiast koncentruje się na tych oczach, tak że trudno Ci jest dostrzec na zdjęciu jakiekolwiek inne detale. Akcent to bardzo istotny składnik każdej fotografii. Możesz zmienić głębię ostrości poprzez zastosowanie odpowiednich obiektywów i wartości przysłony. Edycja zdjęć choćby w Photoshopie pozwala zaakcentować wrażenie głębi poprzez wybiórcze wyostrzanie i rozmywanie odpowiednich elementów kompozycji. 
 
Edycja zdjęć
Fot. Steve McCurry 
 
 


www.swiatobrazu.pl