Książki100 najważniejszych zdjęć świataPytania i odpowiedziCytaty dla fotografaNajczęściej wyszukiwane

Dołącz do nas

Google+

Daj się ocenić i oceniaj



  • Autor:
    Komentarzy: 2


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 13


  • Autor:
    Komentarzy: 6


  • Autor:
    Komentarzy: 12


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 43


  • Autor:
    Komentarzy: 5


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 16


  • Autor:
    Komentarzy: 15


  • Autor:
    Komentarzy: 20


Filmowanie aparatem i edycja wideo

Filmowanie aparatem i edycja wideo

Na przestrzeni ostatnich lat filmowanie aparatami fotograficznymi przeszło znaczną ewolucję. Funkcja, która kiedyś była tak naprawdę tylko dodatkiem do aparatów kompaktowych i nie występowała w „poważnych i prawdziwych” aparatach cyfrowych rozwinęła się i trafiła do lustrzanek. Okazało się wówczas, że filmowanie aparatem fotograficznym ma pewne zalety, których kamery wideo i filmowe nie są w stanie zaoferować bez zainwestowania naprawdę poważnych kwot pieniędzy.



E-kurs Filmowanie aparatem i edycja wideo przeznaczony jest dla wszystkich, których interesuje nauka filmowania aparatem cyfrowym. Omawiamy w nim zarówno kwestie sprzętowe (wybór aparatu, obiektywu, akcesoriów) i techniczne (formaty zapisów obrazu filmowego itp.) jak i warsztatowe oraz artystyczne. Następnie przechodzimy do edycji wideo ponieważ film nagrany aparatem jest tak naprawdę tylko surowcem. Nadaje się do pokazywania w jeszcze mniejszym stopniu niż plik RAW, a zmuszanie kogokolwiek do tego, żeby oglądał komplet materiału, jaki nagraliśmy przy dowolnej okazji jest jedną z bardziej wyrafinowanych form tortur.
 
Kurs jest zorientowany na pracę aparatem fotograficznym, ale trudno ukryć, że i użytkownicy tradycyjnych cyfrowych kamer wideo znajdą tu sporo dla siebie. Najwięcej zaś skorzystają ci z Was, którzy mając już pewne doświadczenie w fotografii postanowili spróbować swoich sił w filmowaniu – i często odkrywali z pewnym zaskoczeniem, że jest to znacznie trudniejsze od wykonywania zdjęć, a sam film nie jest po prostu udźwiękowioną, ruchomą fotografią. Dlatego pisząc o warsztacie filmowca nie będziemy skupiać się na elementach wspólnych z fotografią, takich jak zasady kompozycji czy rola przysłony dla wyglądu rejestrowanego obrazu, ale zajmiemy się głównie tym, o czym zaczynający swoją przygodę ze sztuką filmowania niekoniecznie muszą wiedzieć. A o czym wiedzieć powinni.

Ważne

Sam wybierasz sobie porę nauki. Materiały szkoleniowe przesyłane są w formie e-booków raz w tygodniu, na Twoje konto e-mail. Dodatkowo, po zakończeniu e-kursu otrzymasz płytę CD, na której znajdują się wszystkie materiały szkoleniowe oraz dodatki.

Uczestnicy otrzymują:

  • 24 lekcje w postaci e-booków w formacie PDF
  • dodatek: Zdjęcia wprawione w ruch
  • dodatek: Montaż filmowy
 
Po zakończeniu e-kursu Uczestnicy otrzymują:
  • płytę CD zawierającą materiały e-kursu i dodatki;
  • certyfikat ukończenia e-kursu
 
Uwaga: E-kurs rozpoczyna się 23.06.2017 r. 
 
Cena: 129 zł
 
 
 

Lekcja 1. Co musisz wiedzieć na początek?

 

Dobry fotograf niekoniecznie musi być dobrym filmowcem
Skąd taka popularność?
Przewaga zaawansowanego aparatu nad kamerą wideo
Formaty zapisu obrazu ruchomego – kontenery i kodeki
Bitrate – parametr określający jakość obrazu i dźwięku oraz objętość pliku
Rozdzielczość i prędkość zapisu oraz proporcje boków piksela
Przeplot (interlace), czyli kłopotliwe dziedzictwo telewizji
Sterowanie ekspozycją w trybie filmowania
Do czego to może się przydać?

Lekcja 2. Sprzęt skrojony na miarę

Wybieramy aparat
Inne ważne parametry
Przydatne funkcje
Obiektyw stało- czy zmiennoogniskowy?
Ogniskowa
Jasność i głębia ostrości
Inne parametry i cechy optyki ważne dla filmowca
Czym się różni obiektyw fotograficzny od filmowego?
Akcesoria dodatkowe

Lekcja 3. Gdy ręka zadrży

Największa trudność w filmowaniu aparatem
Sposoby trzymania aparatu podczas filmowania z ręki
Wewnętrzne systemy stabilizujące
Statywy zwyczajne (trójnożne)
Monopody
Statywy naramienne i inne konstrukcje
W razie potrzeby sprawdzi się nawet woreczek
Rozwiązania zaawansowane – wózki do jazdy
Krany
Steadicam

Lekcja 4. Koniec kina niemego

Podstawy, czyli jak dobrze nagrać dźwięk
Pojęcia związane z rejestrowaniem dźwięku
Kontrola dźwięku na planie
Mikrofony zewnętrzne – podstawowe rodzaje
Charakterystyki kierunkowe
Pojemnościowy, czy dynamiczny i jak go podłączyć
Rejestracja dźwięku za pomocą niezależnego urządzenia
Synchronizowanie dźwięku – po co tak naprawdę jest klaps?
Kontrola natężenia dźwięku i przestery
Miksery, przedwzmacniacze i inne akcesoria dla filmujących

Lekcja 5. Praca kamerą – vademecum

Jazda
Transfokacja (zoomowanie)
Fokus (ostrzenie)
Obrót kamery
Szczegółowe rodzaje ruchów kamerowych – słowniczek
Przykład zaawansowanej techniki operatorskiej – efekt Vertigo

Lekcja 6. Język filmu

Podstawowe definicje
Planowanie i realizacja kolejnych scen
Co to są plany filmowe?
Plany ogólne
Plany średnie
Plany bliskie
Inne ważne kwestie – perspektywa
Kolejność ujęć i planów
Zasada zachowania osi akcji

Lekcja 7. Oświetlenie i jego rola w obrazie filmowym

Oświetlenie zastane, czyli jakie problemy "oferuje" nam plener?
Walka z oświetleniem
Sprawdzaj prognozę pogody
Klasyczne schematy oświetleniowe
Oświetlenie tła
Oświetlenie efektowe
Filmowanie przy słabym świetle
Krótki przegląd rodzajów lamp i akcesoriów oświetleniowych

Lekcja 8. Twórcze operowanie światłem – barwa światła i jej rola w filmie

Temperatura barwowa światła i balans bieli
Charakterystyka barwna światła – co uzyskamy dzięki niej?
Oświetlenie głównego tematu vs oświetlenie sceny
Sceny "nocne" w dzień – technika nocy amerykańskiej

Lekcja 9. Sztuka nożyczek i kleju – montaż i postprodukcja

Zabiegi montażowe i ich zastosowanie
Rodzaje przejść pomiędzy ujęciami
Sposoby łączenia i dodawania ujęć
Montaż dźwięku
Korekta obrazu
Inne efekty
Bogactwo aplikacji edycyjnych – co wybrać?
Wybór formatu końcowego
Podsumowanie
 
Dodatek: Zdjęcia wprawione w ruch
  • Animacja poklatkowa
  • Stabilny aparat oraz dodatkowe akcesoria
  • Precyzja nade wszystko
  • Planuj mądrze
  • Timelapse – coś mniej wymagającego, ale równie pięknego
  • Kompozycja kadru i tematyka zdjęcia
  • Planowanie liczby zdjęć pod kątem długości sceny
  • Ekspozycja – szacowanie, tryb pracy, parametry naświetlania
  • Edycja i montaż
  • RAW czy JPEG?
  • Narzędzia do montażu
 

Lekcja 10. Sztuka nożyczek i kleju - po co i czym montować

Lekcja 11. Początki mogą być łatwe - nowy projekt i podstawy montażu

Tworzenie nowego projektu
Progressive vs interlace
Podstawowe czynności montażowe
Zasady prostego montażu

Lekcja 12. Filmu cięcie gięcie - kontrola zdarzeń i przejść oraz eksport

Zdarzenia
Precyzyjne kontrolowanie pozycji zdarzeń
Tryb przycinania krawędzi
Płynne rozpoczynanie i kończenie zdarzeń
Przesuwanie w górę i w dół też możliwe
Przejścia
Filmując zawsze myśl o montażu
Tworzenie, ustawianie i regulowanie przejścia
Przebieg przejścia
Kodowanie i eksport
Wysyłamy na konto YouTube – szybko i bez zbędnych ceregieli
Tworzymy płytę DVD/BD – na razie bez menu
Zapisujemy plik na dysku twardym komputera – pojawiają się ważne szczegóły techniczne
O co chodzi z tym 64-bitowym DivX’em?!?
 

Lekcja 13. Nie tylko klipy wideo – praca z obrazami statycznymi i generatorem mediów

Obrazy statyczne – specyfika
Gdzie i jak to wrzucać?
Tworzenie nieruchomych klatek z filmu
Kanał alfa, czyli kolor przezroczystości
Własne logo – jak najwygodniej i najlepiej?
Picture-In-Picture i inne małe obrazki na ekranie

Lekcja 14. Ujęcia z klucza – dynamizowanie efektów wizualnych

 
Nie tylko efekciarstwo
Sterowanie przebiegiem zdarzenia w czasie – założenia teoretyczne
Czym się różni klatka kluczowa od klatki kluczowej?
Stosowanie klatek kluczowych w praktyce na przykładzie techniki Picture-In-Picture
Animacja efektu wideo - klatki kluczowe w obrębie okna ustawień filtra
Klatki kluczowe na osi czasu
Animacje predefiniowane
Obwiednie
Zmiana charakteru przejścia
Do czego się to może przydać?
Ostrożnie i z umiarem!
 

Lekcja 17. Trochę iskry – wizualne efekty specjalne

Co to jest efekt wideo?
Do czego mogą się nam przydać tego typu narzędzia?
Pokusy i zagrożenia – wytyczne dotyczące stosowania efektów wideo
Czy możliwe jest nałożenie efektu tylko na fragment obrazu?
Nakładanie efektu wideo na pojedyncze zdarzenie
Nakładanie efektu wideo na całą ścieżkę
Stosowanie wielu efektów wideo jednocześnie
Korekta obrazu
Stylizacja
Połączenie ze sobą dwóch ścieżek wideo
 

Lekcja 16. Jak w rodzinie – relacje między ścieżkami

Tryb kompozycji
Wycinanki i płonące znaki – przykład wykorzystania trybu Mnożenie
Hierarchia ścieżek
Płonący znak na tle stalowej płyty – komplikujemy nasz przykład
Grupowanie zdarzeń
Renderowanie fragmentu filmu na nową ścieżkę

Lekcja 17. Maski, maski – edycja fragmentów obrazu

Foremka – niepozorna i niedoceniana
Generator maski - krok dalej
Chroma key – wyższa szkoła jazdy
 

Lekcja 18. Do poprawki – korygowanie wad obrazu

Ekspozycja i kontrast
Położenie kamery, ogniskowa i stabilizacja obrazu
 

Lekcja 19. Koniec niemego kina – dźwięk

Informacje wstępne
Kontrola natężenia dźwięku
Ważne drobiazgi
 

Lekcja 20. Mikrofony i miksery – kontrola dźwięku

Teoria i praktyka
Bardziej zaawansowana edycja
Odtwarzanie, nagrywanie i rytm
 

Lekcja 21. Użyteczne drobiazgi – narzędzia pomocnicze

Tryby edycji
Pętle i ich wykorzystanie
Markery, regiony i inne pomoce
 

Lekcja 22. Po swojemu – personalizacja wyglądu programu

Zmiana rozmiarów i położenia okien
Dokowanie okien
Kolory, ikony i inne detale interfejsu
Montaż jako proces wieloetapowy
Schematy pracy i ustawień
 

Lekcja 23. Lekcja Wielkie kino – obraz i dźwięk przestrzenny

Co jest potrzebne?
Obraz 3D
Dźwięk 5.1
 

Lekcja 24. Nie tylko Sony Movie Studio – inne programy

Sony Creative Software jako ekosystem
Sound Forge Audio Studio 10
DVD Architect Studio 5

Dodatek: Montaż filmowy
  • Obserwuj siebie, nadaj sens dokonanym wyborom ...
  • Robienie filmu od końca...
  • Twórcze łamanie reguł
  • Opowiadanie obrazem
  • Żelazne zasady dramaturgii

Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl






Oceny artykułu: 0% 0% ocen: 0

Czytaj także


Inne artykuły autora



Komentarze Użytkowników

Niezalogowanych Użytkowników prosimy o zalogowanie się przed dodaniem komentarza.



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów SwiatObrazu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.



Najnowsze fotografie

Z za trawy Guniak czerwczyk ... ... Zawsze razem Razem IMG_20170609_112759_112