Teraz jest poniedziałek, 24 września 2018, 03:54




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
 TOLERANCJA MATRYCY 
Autor Wiadomość
Post TOLERANCJA MATRYCY
Czy ktoś wie jaka jest tolerancja matryc na przeswietlenie i niedoświetlenie. Żadna z firm tych parametrów nie podaje tak jak czynią to producenci negatywów.


sobota, 7 maja 2005, 20:54
Avatar użytkownika

Dołączył: wtorek, 4 stycznia 2005, 15:27
Posty: 424
Lokalizacja: W-wa
Post 
Danych liczbowych nigdzie rzeczywiście nie spotkałem. Ale praktyka z cyfrakiem uczy, że znacznie lepiej jest niedoświetlić i potem wyciągnąć na komputerze (bo się da, informacja jest zachowana) niż prześwietlić, bo to co zabielone jest już utracone na zawsze.

_________________
EOS 300D


sobota, 7 maja 2005, 21:05
Zobacz profil
Post 
Dzięki , tyle wiem , jak i to że tu negatyw bije matrycę na głowe i długo przyjdzie czekać na tolerancje matrycy dorównujacą negatywowi.


poniedziałek, 9 maja 2005, 23:15

Dołączył: piątek, 11 lutego 2005, 00:49
Posty: 144
Lokalizacja: łódzkie
Post 
Lustranki z matrycą CMOS mają teoretycznie tolerancję 8 EV ( +/- 4 EV). Jak to się ma do filmu, nie mam pojęcia. Ale rzeczywiście ma chyba większą.

_________________
350D/30D


poniedziałek, 9 maja 2005, 23:37
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył: piątek, 1 października 2004, 11:08
Posty: 172
Lokalizacja: Poznań
Post 
Doleslaw napisał(a):
Lustranki z matrycą CMOS mają teoretycznie tolerancję 8 EV ( +/- 4 EV). Jak to się ma do filmu, nie mam pojęcia. Ale rzeczywiście ma chyba większą.


:lol: :lol: :lol:


wtorek, 10 maja 2005, 00:12
Zobacz profil
Post 
Obawiam się ,że obraz prześwietlony lub niedoswietlony o 4 stopnie przysłony byłby nie do uratowania


piątek, 13 maja 2005, 21:18
Avatar użytkownika

Dołączył: piątek, 1 października 2004, 11:08
Posty: 172
Lokalizacja: Poznań
Post 
Moi drodzy przedmówcy chyba troszke mylą tolerancje filmu lub matrycy na błędy naświetlania, z użyteczną skalą naświetlań. To zupełnie dwie różne rzeczy. Co prawda moja praktyczna wiedza w dziedzinie fotografii cyfrowej ogranicza się do kilkuset tylko zdjęć. Teoretyczna jest na troche wyższym poziomie, jednakże o analogu wiem co nie co więcej, no można powiedzieć, że dużo więcej.
...i tak jeśli chodzi o wspomniany problem, tolerancja na błąd naświetlania to możliwość reakcji błony lub matrycy, na pokrycie błędu odwzorowania szczegółów w miejscu kadru, w którym dokonany zostaje pomiar. Przykładowo: mierzymy światło w cieniach kadru i mylimy się załóżmy o 0,5EV i postrzale na filmie i tak możemy dostrzec sczegóły w cieniach. Oczywiście jakie sa granice tej pomyłki to już zależy tylko i wyłącznie od konkretnego filmu.
Użyteczna skala naświetlań, to zakres dynamiki materiału światłoczułego, w którym to od świateł po cienie, w każdej partii kadru zachowana zostaje czytelność szczegółów. I tak np. użyteczna skala naświetlań 8EV oznacza, że jeśli różnica pomiędzy poziomem światła w cieniach i poziomem światła w najjaśniejszych punktach kadru wykracza poza 8 działek na skali przysłon, to w którejś części kadru (albo w światłach, albo w cieniach) sczegóły zostaną zatracone.
Ogólnie wiadomym faktem na dzień dzisiejszy jest to, że cyfrowe rejestratory obrazu mają mniejsze użyteczne skale naświetlań, niż dobre filmy negatywowe. Co do tolerancji na błędy naświetlania, to jak wynika z moich doświadczeń i teoretycznej wiedzy, jest ona podobna w obu przypadkach. Choć uśrednianie sprawy w tym przypadku jest raczej mało celowe, ponieważ o wiele bardziej przydatne jest dokładne poznanie możliwości swojej maszynki, to można uogólnić, ze oko ludzkie to około 10EV, dobry negatyw 7-8EV, diapozytyw 6-7EV, matryca na dzień dzisiejszy 5-6EV. Chyba jeszcze długo pozostanie nam poczekać na komercyjne rozwiązanie techniczne matrycy światłoczułej, o rozpiętości dorównującej negatywowym filmom analogowym. Wtedy też może pomyśle o zakupie jakiegoś DSLRa.
Pozdrawiam. :)


sobota, 14 maja 2005, 10:38
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył: piątek, 1 października 2004, 11:08
Posty: 172
Lokalizacja: Poznań
Post 
...no i tak sobie pare dni temu pogdybałem i napisałem z głowy ogólnik, a dzisiaj samo mi wpadło w ręce...

Dynamika rejestracji dla Nikona D2X wynosi 4 i 2/3 EV; natomiast dla FinePix S3 Pro wynosi 5 i 2/3 EV. Są to jak wiadomo korpusy, raczej z górnej półki, więc w tańszych modelach, może być tylko gorzej.

Pozdrawiam. :)


wtorek, 17 maja 2005, 00:02
Zobacz profil
Post 
Dzięki za pogdybania i dopisek późniejszy. To są dane konkretne . Jednak muszę stwierdzić że z praktyki fotografowania wynikka , że praktyczna , użyteczna skala naświetlan w cyfrze jest dużo ,dużo niższa od negatywu. Pomijając oczywiście późniejsze poprawianie plików w komputerze.


wtorek, 17 maja 2005, 00:17
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL