Teraz jest czwartek, 26 kwietnia 2018, 15:37




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
 początki z nikonem 
Autor Wiadomość

Dołączył: środa, 11 sierpnia 2010, 15:15
Posty: 26
Post początki z nikonem
Witam
Mam NIKONA D3100 AF-S NIKKOR 18-105 i AF NIKKOR 50MM 1:1.8D
Jestem początkujący i to mój pierwszy aparat, mam go dwa tygodnie i
mam pare pytań

1. robiąc zdjęcia przy mocnym słońcu, większość zdjęć jest prześwietlona, stoje tyłem do słońca . to maja wina czy potrzebny jakiś filtr
2. wybieram się na wakacje na Chorwacje i nie chciałbym mieć prześwietlonych zdjęć, co zrobić, jaki filtr kupić. Doradzili mi w sklepie żebym kupił filtr UV /tylko jaki/ i filtr polaryzujący /tylko jaki/ ze to załatwi sprawe


z góry dzięki za jakąkolwiek pomoc, dobrą rade


poniedziałek, 14 marca 2011, 19:38
Zobacz profil

Dołączył: środa, 6 października 2004, 21:27
Posty: 2758
Post Re: początki z nikonem
faraon28 napisał(a):
Witam
Mam NIKONA D3100 AF-S NIKKOR 18-105 i AF NIKKOR 50MM 1:1.8D
Jestem początkujący i to mój pierwszy aparat, mam go dwa tygodnie i
mam pare pytań

1. robiąc zdjęcia przy mocnym słońcu, większość zdjęć jest prześwietlona, stoje tyłem do słońca . to maja wina czy potrzebny jakiś filtr
Twoja wina.
Nie panujesz nad pomiarem ekspozycji.
Kup jakąś książkę.
Prawdopodobnie zdjęcie jest prześwietlone, bo coś źle ustawiłeś.
Ustaw tryb P i zobacz jakie parametry ustawi aparat, wcześniej ustaw ISO na najniższe.

Zresztą następnym razem wklej fotkę z exifem, to od razu będzie wiadomo co się stało.
faraon28 napisał(a):
2. wybieram się na wakacje na Chorwacje i nie chciałbym mieć prześwietlonych zdjęć, co zrobić, jaki filtr kupić. Doradzili mi w sklepie żebym kupił filtr UV /tylko jaki/ i filtr polaryzujący /tylko jaki/ ze to załatwi sprawe
Każdy filtr "psuje" obraz.
UV w cyfrówkach stosuje się jedynie w celach ochronnych przedniej soczewki obiektywu, bo każda matryca ma filtr UV na sobie. Ja osobiście nie zauważyłem różnic w fotkach z UV czy bez UV w Chorwacji.
Filtr CPL można zakupić ale działa on najlepiej tylko wtedy jak słońce mamy z boku. No i zabiera on około 3eV światła, ale w słońcu to nie ma wielkiego znaczenia.

_________________
Olympusy E systemu
Moje fotki


wtorek, 15 marca 2011, 11:38
Zobacz profil

Dołączył: środa, 11 sierpnia 2010, 15:15
Posty: 26
Post Re: początki z nikonem
właśnie dostałem książkę - Peter K. Burian - Szkoła fotografowania National Geographic
czy to dobra lektura czy może masz jakąś lepszą do zaproponowania. co do robienie zdjęć przy ostrym słońcu to musze poczekać na pogode ale dziękuje za rade.

jakbym tylko wiedział jak wkleić fotke to chętnie bym to zrobił


środa, 16 marca 2011, 07:29
Zobacz profil

Dołączył: środa, 6 października 2004, 21:27
Posty: 2758
Post Re: początki z nikonem
faraon28 napisał(a):
czy może masz jakąś lepszą do zaproponowania
Dużo ciekawych rzeczy można znaleźć w necie, wystarczy w goole wpisać "ekspozycja zdjęcia" i można zacząć serfować.

faraon28 napisał(a):
jakbym tylko wiedział jak wkleić fotke to chętnie bym to zrobił

1. Zdjęcie musisz umieścić na jakimś serwerze, np. w w w . f o t o s z o k . p l
2. Wybierasz fotkę (jpeg) z dysku, wgrywasz na serwer
3. Jak się wgra to obok wgranego obrazka jest link "pobierz kod"
4. Kopiujesz URL obrazka który ma postać http://www.fotoszok.pl/upload/12345.jpg
5 skopiowany URL wklejasz w okno pisania odpowiedzi na forum i otaczasz go znacznikami [i m g] tu URL [ / i m g ]

ot wszysko

_________________
Olympusy E systemu
Moje fotki


środa, 16 marca 2011, 14:55
Zobacz profil

Dołączył: środa, 11 sierpnia 2010, 15:15
Posty: 26
Post Re: początki z nikonem
Obrazek


środa, 16 marca 2011, 20:34
Zobacz profil

Dołączył: środa, 11 sierpnia 2010, 15:15
Posty: 26
Post Re: początki z nikonem
ze zdjęciami na polu sobie jeszcze poradze, ręce mi opadają jak robie w domu dzieciom


środa, 16 marca 2011, 20:44
Zobacz profil

Dołączył: środa, 6 października 2004, 21:27
Posty: 2758
Post Re: początki z nikonem
Faktycznie fotka lekko prześwietlona. Tragedii nie ma.

Aparat w trybie auto, pomiar matrycowy (chyba tak można zinterpretować opis "pattern"), ISO400 -niepotrzebnie tak dużo, przy takim oświetleniu. Aparat dobrał scenę "krajobraz".

Być może taki urok światłomierza w tym Nikonie, że prześwietla o 1eV przy takich nastawach.

Trzeba kontrolować histogram i wprowadzać korekty ekspozycji.

_________________
Olympusy E systemu
Moje fotki


czwartek, 17 marca 2011, 00:21
Zobacz profil

Dołączył: środa, 11 sierpnia 2010, 15:15
Posty: 26
Post Re: początki z nikonem
tutaj już zmieniłem ustawienia, robione w tym samym czasie z tego samego miejsca
Obrazek

i tak sie zastanawiam czy potrzebny ten filtr, czy wystarczy ze będe wiedział kiedy i jak ustawić aparat


czwartek, 17 marca 2011, 20:26
Zobacz profil

Dołączył: środa, 11 sierpnia 2010, 15:15
Posty: 26
Post Re: początki z nikonem
Obrazek


czwartek, 17 marca 2011, 20:29
Zobacz profil

Dołączył: środa, 11 sierpnia 2010, 15:57
Posty: 2
Post Re: początki z nikonem
Ustaw sobie manuala pełnego i popróbuj się pobawić przysłoną i czasem, problem zniknie po jakiś 100 próbach :) Jak się to robi pewnie jest w instrukcji :)


środa, 30 marca 2011, 01:23
Zobacz profil

Dołączył: piątek, 6 sierpnia 2010, 17:30
Posty: 9
Post Re: początki z nikonem
Ustaw na pomiar matrycowy (takie 4 kwadraciki z kółkiem w środku ;-)) i kompensację na -0.3. A filtr polaryzacyjny jak najbardziej. Nie kupuj UV, bo matryce CCD/CMOS nie są wrażliwe tego rodzaju pasmo. Pogorszysz tylko jakość obrazu.

Reklama Opole

_________________
Pozdrawiam
Mikołaj
-------------------------
reklama opole


wtorek, 19 lipca 2011, 22:10
Zobacz profil

Dołączył: sobota, 23 lipca 2011, 15:06
Posty: 1
Post Re: początki z nikonem
Przedmówca dobrze napisał -> zdecydowanie polecam ustawienie pełnego manuala i metodą prób i błędów zobaczysz co robiłeś źle.

---------------

http://mf-foto.blogspot.com


piątek, 29 lipca 2011, 23:37
Zobacz profil

Dołączył: wtorek, 25 stycznia 2011, 09:17
Posty: 4
Post Re: początki z nikonem
Przeczytałem wypowieedzi, moje rady będą zupełnie inne:
1. Filtry możesz kupić, kiedyś się przydadzą. Ogólnie, im droższe, tym lepsze. UV posłuży głównie jako osłona przedniej soczewki obiektywu. Jednak jako sposób na prześwietlenia nie dadzą efektu.


czwartek, 4 sierpnia 2011, 20:38
Zobacz profil

Dołączył: wtorek, 25 stycznia 2011, 09:17
Posty: 4
Post Re: początki z nikonem
Przepraszam, przypadkiem wysłałem przed skończeniem - tu ciąg dalszy.
Swiatłomierz uwzględni założone filtry i fotki nadal będą prześwietlone (w rzeczywistości dobrze użyty filtr polaryzacyjny (ale tylko kołowy) przyniesie poprawę dzięki zmniejszeniu rozpiętości tonalnej fotki - ale to wyższa szkoła jazdy).
2. Nie baw się w manual. Stracisz mnóstwo czasu i to będzie jedyny efekt.
3. Analiza histogramów - jasne, świetna szkoła, ale dopiero po opanowaniu podstaw - na razie odpuść.
A teraz - co zrobić zamiast tego:
1. Ustaw pomiar światła na punktowy (nie na matrycowy - jego działanie trzeba dokładnie rozumieć).
2. Ustaw punkt pomiaru na środek wizjera.
3. Skieruj obiektyw punktem pomiaru na taki fragment zdjecia, który ma mieć szarość równą szarości tzw. szarej karty. Ta szarość odpowiada szarości V strefy wg skali Adamsa, lub, jeszcze prościej - prawidłowemu naświetleniu skóry (np. rąk lub twarzy) człowieka rasy białej, europejskiej. Wciśnij przycisk spustu migawki do połowy (zablokujesz w ten sposób pomiar jasności i ostrości (jeśli tak będzie ustawione wcześniej w menu aparatu - ale domyślnie jest własnie tak), nie zwalniając przycisku przesuń obiektyw tak, aby prawidłowo wykadrować ujęcie, wciśnij przycisk do końca. I tyle. Twarz, jako motyw główny będzie naświetlona prawidłowo. I właśnie ona będzie w głównym punkcie ostrości zdjęcia!
Nie jest istotne, czu użyjesz trybu "zielonego", czy też jednego z trybów PASM.
4. Jeżeli chcesz uzyskać większe nasycenie kolorów ustaw korektę ekspozycji na -0,3. I stosuj to zawsze z wyjątkiem zdjęć z fleszem.
5. Gdyby okazało się, że tak zrobione fotki mają nieprawidłowo naświetlony motyw główny świadczyłoby to o złej regulacji światłomierza - możesz oddać do naprawy lub popróbować dobrać poprawkę (używając korekty ekspozycji).
Uwaga: tak zrobione zdjęcie będzie miało dobrze naświetlony plan główny, ale w światłach i cieniach możliwe są niedoświetlenia/prześwietlenia. Wyjdą w sytuacji, gdy rozpiętość tonalna kadru jest większa niż możliwości rejestracji przez matrycę (pełna rozpietość tonalna to 11EV, rejestrowana przez matrycę Nikona to 8-9 EV (nie narzekaj, to i tak dużo, sporo wiecej niż dla wiekszości aparatów cyfrowych).
Wyjaśnienie - trochę teorii:
światłomierz mierzy jedynie luminację. Jest tak skalibrowany, aby uważał, że średnia luminacja mierzonego obiektu odpowiada dokładnie 12% szarej karcie (wg normy ANSI) lub 18% (jeśli jest skalowany wg skali Adamsa). Jeśli punkt pomiarowy to jedynie twarz, to ona ma właśnie mieć tą jasność i wszystko jest OK. Jeśli jednak włączysz pomiar matrycowy to uśredniany jest cały kadr, np. ciemne góry, bardzo jasne niebo czy śnieg. Aparat zrobi z tego średnią szarość 12 czy 18%, wyjdzie prześwietlenie lub niedoświetlenie . Trochę pomaga jesli wybierzesz fotografowanie w programie tematycznym - wtedy światłomierz "wie" że fotografujesz np. śnieg i skoryguje średnią szarość nie na np. 12%, ale ok. 4%. Przy fotce zachodu słońca skoryguje nie na 12%, ale np. 25%. Skrajna sytuacja- zdjęcie nocne fotografowane wg bez korekty, z pomiarem matrycowym bęędzie rozjaśnione, będzie wygladało jak dzienne robione bez słońca.
Generalnie - problemy wynikają nie z nieznajomości aparatu, ale nieznajomości podstaw fotografii. Przydałaby się dobra książka, wcale nie o fotografii cyfrowej, ale o analogowej. Wtedy pisało się o podstawach - prawach optyki, fizyki, światłomierzach, kompozycji. Choćby coś takiego jak "Fotografia w praktyce amatorskiej" p. Pękosławskiego. Zdziwisz się, jak bardzo jest aktualna. Wiadomości o sprzęcie i rozdziały dotyczące obróbki chemicznej możesz oczywiście pominąć.


czwartek, 4 sierpnia 2011, 21:31
Zobacz profil

Dołączył: wtorek, 25 stycznia 2011, 09:17
Posty: 4
Post Re: początki z nikonem
Przepraszam, przypadkiem wysłałem przed skończeniem - tu ciąg dalszy.
Swiatłomierz uwzględni założone filtry i fotki nadal będą prześwietlone (w rzeczywistości dobrze użyty filtr polaryzacyjny (ale tylko kołowy) przyniesie poprawę dzięki zmniejszeniu rozpiętości tonalnej fotki - ale to wyższa szkoła jazdy).
2. Nie baw się w manual. Stracisz mnóstwo czasu i to będzie jedyny efekt.
3. Analiza histogramów - jasne, świetna szkoła, ale dopiero po opanowaniu podstaw - na razie odpuść.
A teraz - co zrobić zamiast tego:
1. Ustaw pomiar światła na punktowy (nie na matrycowy - jego działanie trzeba dokładnie rozumieć).
2. Ustaw punkt pomiaru na środek wizjera.
3. Skieruj obiektyw punktem pomiaru na taki fragment zdjecia, który ma mieć szarość równą szarości tzw. szarej karty. Ta szarość odpowiada szarości V strefy wg skali Adamsa, lub, jeszcze prościej - prawidłowemu naświetleniu skóry (np. rąk lub twarzy) człowieka rasy białej, europejskiej. Wciśnij przycisk spustu migawki do połowy (zablokujesz w ten sposób pomiar jasności i ostrości (jeśli tak będzie ustawione wcześniej w menu aparatu - ale domyślnie jest własnie tak), nie zwalniając przycisku przesuń obiektyw tak, aby prawidłowo wykadrować ujęcie, wciśnij przycisk do końca. I tyle. Twarz, jako motyw główny będzie naświetlona prawidłowo. I właśnie ona będzie w głównym punkcie ostrości zdjęcia!
Nie jest istotne, czu użyjesz trybu "zielonego", czy też jednego z trybów PASM.
4. Jeżeli chcesz uzyskać większe nasycenie kolorów ustaw korektę ekspozycji na -0,3. I stosuj to zawsze z wyjątkiem zdjęć z fleszem.
5. Gdyby okazało się, że tak zrobione fotki mają nieprawidłowo naświetlony motyw główny świadczyłoby to o złej regulacji światłomierza - możesz oddać do naprawy lub popróbować dobrać poprawkę (używając korekty ekspozycji).
Uwaga: tak zrobione zdjęcie będzie miało dobrze naświetlony plan główny, ale w światłach i cieniach możliwe są niedoświetlenia/prześwietlenia. Wyjdą w sytuacji, gdy rozpiętość tonalna kadru jest większa niż możliwości rejestracji przez matrycę (pełna rozpietość tonalna to 11EV, rejestrowana przez matrycę Nikona to 8-9 EV (nie narzekaj, to i tak dużo, sporo wiecej niż dla wiekszości aparatów cyfrowych).
Wyjaśnienie - trochę teorii:
światłomierz mierzy jedynie luminację. Jest tak skalibrowany, aby uważał, że średnia luminacja mierzonego obiektu odpowiada dokładnie 12% szarej karcie (wg normy ANSI) lub 18% (jeśli jest skalowany wg skali Adamsa). Jeśli punkt pomiarowy to jedynie twarz, to ona ma właśnie mieć tą jasność i wszystko jest OK. Jeśli jednak włączysz pomiar matrycowy to uśredniany jest cały kadr, np. ciemne góry, bardzo jasne niebo czy śnieg. Aparat zrobi z tego średnią szarość 12 czy 18%, wyjdzie prześwietlenie lub niedoświetlenie . Trochę pomaga jesli wybierzesz fotografowanie w programie tematycznym - wtedy światłomierz "wie" że fotografujesz np. śnieg i skoryguje średnią szarość nie na np. 12%, ale ok. 4%. Przy fotce zachodu słońca skoryguje nie na 12%, ale np. 25%. Skrajna sytuacja- zdjęcie nocne fotografowane wg bez korekty, z pomiarem matrycowym bęędzie rozjaśnione, będzie wygladało jak dzienne robione bez słońca.
Generalnie - problemy wynikają nie z nieznajomości aparatu, ale nieznajomości podstaw fotografii. Przydałaby się dobra książka, wcale nie o fotografii cyfrowej, ale o analogowej. Wtedy pisało się o podstawach - prawach optyki, fizyki, światłomierzach, kompozycji. Choćby coś takiego jak "Fotografia w praktyce amatorskiej" p. Pękosławskiego. Zdziwisz się, jak bardzo jest aktualna. Wiadomości o sprzęcie i rozdziały dotyczące obróbki chemicznej możesz oczywiście pominąć.


czwartek, 4 sierpnia 2011, 21:31
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL