Teraz jest poniedziałek, 23 kwietnia 2018, 02:12




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
 SZARA KARTKA ZA 50, nie umię robić zdjęć? 
Autor Wiadomość

Dołączył: czwartek, 2 września 2004, 10:26
Posty: 194
Lokalizacja: z daleka
Post SZARA KARTKA ZA 50, nie umię robić zdjęć?
Zastanawiam się nad tak zwaną szarą kartką "K" która to, podobno odbija ni mniej ni więcej tylko 18( lub jak twierdzą inni 12%) światła padającego. Swojego czasu jeszcze fotografując analogiem (chociaz dla meritum to chyba bez różnicy) ktoś tłumaczył mi że jest coś takiego jak wartość "EV". Dokonuję pomiaru punktowego tej części obiektu na której najbardziej mi zależy. Potem ewentualnie (a raczej koniecznie) mierzę światło miejsca najbardziej kontrastowego dla tego które zmierzyłem wcześniej i dobieram nastawy, według zasadny:"na czym ci najbardziej zależy" Mogę jeszcze skorzystać z autobracketingu, np o 1/3 lub 0,5 EV.

PO CO WIĘC TA SZARA KARTKA za 50. Czy ktoś może wie? :wink:
Przeczytałem gdzieś, taką mądrą myśl, że prawidłowo naświetlone zdjęcie to zdjęcie naświetlone tak jak chciałem ja a nie tak jak uznał to za stosowne światłomierz aparatu.

PO CO WIĘC TA SZARA KARTKA za 50.


sobota, 26 lutego 2005, 16:13
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył: piątek, 17 września 2004, 23:04
Posty: 62
Lokalizacja: Warszawa
Post 
A no właśnie po to, żeby naświetlać tak, jakby chciał światłomierz, a nie tak jak chce fotograf. I przede wszystkim dla tych, którzy nie chcą się zastanawiać, jaką zrobić korekcję mierząc światło na twarzy, białej, czy też czarnej koszuli. I dla oszczędności, żeby bracketingu nie robić. I również dla ustawienia balansu bieli. Swoją drogą w praktyce dla wprawnego fotografa mało przydatny gadżet.


sobota, 26 lutego 2005, 18:05
Zobacz profil

Dołączył: czwartek, 18 listopada 2004, 17:33
Posty: 141
Post 
a to czasem nie jest do ustawiania balansu bieli ??


poniedziałek, 28 lutego 2005, 16:32
Zobacz profil

Dołączył: czwartek, 2 września 2004, 10:26
Posty: 194
Lokalizacja: z daleka
Post 
:) :lol: :) :lol: (bardziej śmiejącego się, nie znalazłem)
do ustawiania balansu bieli ? Nie słyszałem, ale chyba dlatego pytam. Miałem nadzieję na głosy takich co używali "słynnej szarej kartki K" ii przekonają mnie, że to jest rewelacja. Widziałem natomiast śmieszny przyrząd(chyba tak trzeba to nazwać) nakręcany na obiektyw jak filtr, którego szkło do złudzenia przypominało mleczne szkiełko świateł odblaskowych od roweru. Ten rewelacyjny przyrząd miał pomagać nieziemsko ustawiac balans bieli Kosztowało to chyba lepiej jak "szara kartka K" . Toteż jestem ciekawy czy ktoś tego używał i z jakim skutkiem. :lol: :lol: :lol:

_________________
Minolta A2 vel Canon EOS300


poniedziałek, 28 lutego 2005, 18:27
Zobacz profil

Dołączył: czwartek, 2 września 2004, 10:26
Posty: 194
Lokalizacja: z daleka
Post 
McGaywer: Przeprowadziłem próbę z szarą kartką z szarej teczki biurowej" -nie wiem czy odbija dokładnie 18% światła czy dokładnie 12% ale śwaitłomierz aparatu daje na niej takie same wskazanie jak światło zmierzone na twarzy.
Nadal nie rozumię po co ta kartka i dlaczego w jednych sklepach jest po 1,5 PLN(szara teczka biurowa) a winnych po 50 PLN Szara Kartka "K"?

_________________
Minolta A2 vel Canon EOS300


sobota, 5 marca 2005, 11:07
Zobacz profil

Dołączył: piątek, 4 marca 2005, 10:20
Posty: 204
Lokalizacja: Kraków
Post 
Wydaje mi się, że kartka ma znaczenie właśnie dla profesjonalistów. W fotografi analogowej niestety nie możemy natychmiast ocenić efektów a np. slajdy bardzo źle tolerują błędy naświetlenia, tak samo nie wyobrażam sobie filmu w kinie, gdzie każda scena jest naświetlona inaczej (braketingu raczej nie zastosują). Dzięki niej można bardzo dokładnie zmierzyć oświetlenie i według tego dobrać ekspozycję. Przy prawidłowym doborze ekspozycji mogą wybierać tylko dobre ujęcia a nie dobrze naświetlone.
Na moje potrzeby zupełnie wystarcza to co zrobię korzystając z wbudowanego światłomierza i własnego doświadczenia - ale jestem po prostu amatorem, cyfrą pstrykam jak popadnie, w razie czego poprawię w komputerze, jeżeli jest źle to wyrzucę; analogiem robię tylko na negatywach, a tu tolerancja jest bardzo duża.
Co do wynalazku - półprzeźroczystej osłony - dawno temu miałem kamerkę Panasonic, z takim właśnie deklem; efekt był na pewno lepszy niż przy automacie (niestety nie porównywałem z białą kartką).
A balans bieli na szarej kartce - przecież to też biały, tylko ciemniejszy, ustawić pewnie się da (jak jest jasno). :wink:


niedziela, 6 marca 2005, 17:21
Zobacz profil

Dołączył: czwartek, 11 listopada 2004, 21:32
Posty: 693
Post 
grzesk napisał(a):
A balans bieli na szarej kartce - przecież to też biały, tylko ciemniejszy, ustawić pewnie się da (jak jest jasno).

zdecydowanie sie da, nawet jak ciut światła jest mniej:) Balans bieli to kapitalna sprawa :) Czasem zapomne go skorygowac w innych warunkach i wychodzą mi niebieskie zdjęcia ;) Pozniej się łapię :)

_________________
Rzeczywiscie nietypowy... wystrzelony i do tego z łuskš!
D70 + all what I need =)


niedziela, 6 marca 2005, 17:39
Zobacz profil

Dołączył: czwartek, 2 września 2004, 10:26
Posty: 194
Lokalizacja: z daleka
Post 
BeHQ napisał(a):
zdecydowanie sie da


nie próbowałem nie bede się spierał a nie próbowałem bo po co ustawiać na szarej jeśli można na białej, w tak zwanym międzyczasie naszej dyskusji znalazłem stronkę gdzie jeden gość chyba twierdzi że na szarej czasmi lepiej wychodzi jak na białej.

[/url]http://www.fotohobby.net.pl/index.php?option=content&task=view&id=62&Itemid=28[url]

a swoją drogą BeHQ miałem nadzieję, że zdołasz dostrzec moje "zimowe prowokacje" do dyskusji na CIEKAWE tematy...ale... kto ma nadzieję ten sie nadzieje :mrgreen: :mrgreen:
pozdrooowionka dla wszystkich a artykuł jest rewelka jak wszystkie pozostałe tego autora:
[/url]http://www.fotohobby.net.pl/index.php?option=content&task=category&id=71&sectionid=6&Itemid=28[url]


Ostatnio edytowano wtorek, 8 marca 2005, 12:56 przez Duch, łącznie edytowano 1 raz

niedziela, 6 marca 2005, 19:14
Zobacz profil

Dołączył: czwartek, 11 listopada 2004, 21:32
Posty: 693
Post 
Z tej stronki składałem całośc e-książki, wydrukowałem,przeczytałem i odstąpiłem od zakupu dzięki tym rozdziałom "małpki" :) Fajne FAQ aby pomóc w zrozumieniu kilku istotnych rzeczy przed zakupem aparatu :)

Co do balansu bieli to ostatnio ustawiałem go na śniegu :) Efekt dobry :)

_________________
Rzeczywiscie nietypowy... wystrzelony i do tego z łuskš!
D70 + all what I need =)


niedziela, 6 marca 2005, 23:35
Zobacz profil
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: wtorek, 2 grudnia 2003, 15:36
Posty: 6257
Lokalizacja: Wrocek
Post 
Duch napisał(a):
twierdzi że na szarej czasmi lepiej wychodzi jak na białej


Ja też tak słyszałem, choć raczej ustawiam na białej.

_________________
Obrazek 77 + VG-C77AM + Obrazek 16-50/2.8 i 70-300G + Obrazek 8/3.5 + 32GB ||| Minolta SRT101 ; Minolta A1


poniedziałek, 7 marca 2005, 01:39
Zobacz profil

Dołączył: czwartek, 2 września 2004, 10:26
Posty: 194
Lokalizacja: z daleka
Post 
BeHQ napisał(a):
Z tej stronki składałem całośc e-książki


a posiada ta książka erratę? wcale nie żartuję!
Czytałeś komentarze do artykułu "Aby białe było białe" - super ciekawe!
Gość empirycznie wykłada że stopień szarości w RGB teoretycznie nie może mieć wpływu na "biel bieli (to brzmi jak słynna "zawartość cukru w cukrze") :mrgreen:
Sam osobiście dostrzegłem po przeczytaniu komentarzy, że "praktyka" w tej dziedzinie jest nieco podejrzana.
Dawno temu mój stary znajomy zdradził mi pewien sekret:
[b]Aby poznać prawdę o rodzaju oświetlenia sceny trzeba patrzeć na odbicia światła na zdjęciu: bliki, refleksy i prosto w oczy a dokładnie w źrenice fotografowanych osób(jeśli są). TAM WIDAĆ PRAWDĘ O OŚWIETLENIU SCENY.
Sprawdźcie sami. To pozwoliło mi z wiekszym dystansem oglądać zdjęcia samplowe. Zwłaszcza te na oficjalnych stronach producentów. Chociaż i na SteveDigcam zdarzało mi się ujawniać "dziwne rozbieżoności w refleksach świetlnych" prezentowanych tam testowych zdjęć. Rozważałem to nawet w odniesieniu do aspektu różnej długości fali różnych barw światła. Wątpliwości jednak pozostały. Zwłaszcza, jeśli na prezentowanych zdjęciach nie zmienia się nic oprócz cieni i refleksów (i oczywiście kolorów :wink: )). Wnioski? Każdy musi wysnuć sam. :mrgreen: :mrgreen:l


wtorek, 8 marca 2005, 13:14
Zobacz profil

Dołączył: czwartek, 2 września 2004, 10:26
Posty: 194
Lokalizacja: z daleka
Post 
Sam osobiście przeprowadziłem próbę innego rodzaju. 1 zdjęcie wykonałem aparatem z lampą wbudowaną, drugie identyczne z dodatkową lampą skierowaną w sufit. Robiłem na takim samym balansie bieli(dla światła dziennego, tylko skorygowałem ekspozycję) a wyszło jak przy dwóch róznych balansach. Jesli ktoś nie popatrzy na cienie na tych zdjęciach, jestem w stanie wmówić że robiłem przy różnych balansach bieli. :wink:
[b]A przy okazji: czy wszyscy już wiedzą że w Minoltcie A2 do zdjęć z lampą błyskową lepiej jest ustawić balans bieli na światło dzienne niż na balans dla lampy błyskowej? A może ktoś ma inne doświadczenia? :?:

_________________
Minolta A2 vel Canon EOS300


wtorek, 8 marca 2005, 13:23
Zobacz profil

Dołączył: czwartek, 2 września 2004, 10:26
Posty: 194
Lokalizacja: z daleka
Post 
Bielszy Ocień Bieli czyli: "[/b]Pokrywka od musztrady w fotografii cyfrowej"
jeden z kolegów przypomniał prosty przyrząd do ustawiania BB (balansu bieli)stosowany w kamerach cyfrowych.
Jest to pokrywka od musztardy(nie podaję firmy bo byłaby to kryptoreklama) która przypadkiem ma wewnętrzną średnicę ok.52 mm i to jet przypadkiem średnica na jaką zredukowałem gwint mojego obiektywu aby (ewentualne filtry nie winietowały) W tejże pokrywce nożykiem do tapet wycięto otwór pozostawiając od wewnatrz ok 1 mm rancik. Z mlecznej i matowej pleksy wycięto krążek ( a dokładniej koło) o śrenicy o 1 mm większej od wycietego w pokrywce od musztardy otworu. Następnie wklejono ( nazwy kleju nie podaję bo byłaby to kryptoreklama) do pokrywki od musztardy (od wewnątrz) wycięty krążek mlecznej i matowej pleksy. I w ten sposób powstał słynny przyrząd do ustawiania balansu bieli na światło oświetlanej sceny. icon_wink.gif W późniejszych czasach udoskonalono technologię a raczej dostosowano ją do potrzeb masowej produkcji (oraz nanoszono znaczki firmowego logo). Nie mniej jednak zasada działania i materiały pozostały te same. icon_lol.gif :mrgreen:

_________________
Minolta A2 vel Canon EOS300


środa, 9 marca 2005, 22:29
Zobacz profil

Dołączył: czwartek, 2 września 2004, 10:26
Posty: 194
Lokalizacja: z daleka
Post 
grzesk napisał(a):
Co do wynalazku - półprzeźroczystej osłony


Duch napisał(a):
Pokrywka od musztrady w fotografii cyfrowej

dla leniwych link do sklepu
http://expodisc.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=EXPOC52&Category_Code=EXPOC

_________________
Minolta A2 vel Canon EOS300


niedziela, 13 marca 2005, 12:23
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL