Teraz jest środa, 17 lipca 2019, 04:05




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
 Eh ta ...... kompresja !! 
Autor Wiadomość
Bywalec
Bywalec

Dołączył: wtorek, 11 grudnia 2007, 11:22
Posty: 31
Post Eh ta ...... kompresja !!
Witam
Założyłem ten temat, gdyż nurtuje mnie kilka niewyjaśninych dla mnie zjawisk w temacie

kompresji i mam nadzieję, że mi pomożecie w ich wyjaśnianiu.

Zacznijmy od początku:
1. do Authoringu DVD format kodowania to MPEG, ale czy znaczy to, że gdy chcę zrobic film,

który będzie odtwarzany na komputerze musze wybrac inny (lepszy) ? np. Quicktime, Windows

Media Video, AVI ?
2. Zapisany film w jakimkolwiek formacie trzeba skompresowac, aby zajmował mniej miejsca

równolegle przy jak najlepszej jakości, ale czy znaczy to, że format i kompresja materiału

edycyjnego ma znaczenie ? (czy uzyska się lepsze efekty exportując materiał już wcześniej

skompresowany od nieskompresowanego?)
3. Kompresja i kodowanie - co dokładnie oznaczaja te 2 terminy ? Czy są one na równym

poziomie czy kompresja zawiera się w określeniu kodowania ? Jeśli tak to co jeszcze

obejmuje termin "Kodowanie" ?
4. Jak mam wybrac najoptymalniejszy compressor dla mojego vilmu ? Najczęściej używane to

Cinepak i Sorensor lecz jak dogłębnie zrozumiec proces kompresji tymi kodekami?
5. Duża kompresja - słaba jakośc - mały plik, mała kompresja - dobra jakośc - duży plik ?
6. W książce "Adobe Premiere Pro 6.5-Biblia" napisali:
"Im większy rozmiar klatki, im większa głębia bitowa oraz większa liczba klatek na sekundę,

tym lepsza jakośc projektu cyfrowego wideo, wykonanego w programie Premiere. Niestety,

projekt wideo wykorzystujący klatkę o dużym rozmiarze, 24-bitowy kolor oraz prędkośc 30

klatek na sekundę wymagałby ogromnej ilości miejsca na dysku. Możemy to łatwo obliczyc.

Najpierw mnożymy rozmiary klatki. Załóżmy, że tworzymy projekt o rozmiarach klatki 640x480.

Każdy piksel musi byc w stanie wyświetlac czerwony, zielony i niebieski element koloru,

wykonujemy więc mnożenie 640x480x3. A zatem każda klatka to około 1MB. Oznacza to, że jedna

sekunda filmu wideo o prędkości 30 klatek na sekundę to 30MB. ..." - chodzi tu o materiał

nieskompresowany, więc utworzenie 1godzinnego filmu bez kompresji nie wchodzi w grę. Jak

zatem kompresowac z głową, (aby plik był logicznie mały), za pomocą kompresji przestrzennej

czy temporalnej ? Potrzebuję pełnego wyjaśnienia tych terminów.
7. Format DV (PAL i NTSC) to formaty przeznaczone jedynie na odbiorniki TV tak ? Więc przy

tworzeniu projektu Video for Windows musze zaznaczyc opcję Square Pixels?
8. Po co jest opcja Video Rendering-->Compressor przy tworzeniu projektu, jeśli eksportując

film te same opcje są również dostępne ?
9. Rekompresja - do czego służy ?
Czekam na Wasze odpowiedzi i proszę, aby były to odpowiedzi do postawionych pytań, a nie

odpowiedzi z linkami do innych postów tylko nawiązujących do moich zagadnień.


środa, 2 stycznia 2008, 18:41
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 maja 2003, 04:24
Posty: 3416
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Post 
Spróbuję poddać się Twojemu "egzaminowi"....

1) Płytka DVD zawsze i tylko kodowana jest do mpeg2, lecz aby oglądać film na komputerze dlaczego robić DVD, przecież komputer odtwarza dowolny format plików video?

2) Kompresja jest ostatnim etapem pracy z filmem tuż przed Authoringiem i zapisem na krążku, kompresowanie materiału już kompresowanego mija się z logiką. Możliwość skompresowania materiału jako eksportowanie go do pliku, w odróżnieniu od kompresji pliku wyeksportowanego wcześniej (takiej po za edytorem video) jakościowo nie różni się niczym (w zasadzie) jest to tylko miłą wygodą, że edytor filmu potrafi już sam kompresować film;

3) Tak się utarło na forum, że ludzie kompresowanie nazywają kodowaniem, lecz nie jest to prawidłowe określenie, gdyż jak wiadomo kodowanie bardziej kojarzy się z szyfrowaniem chroniącym przed nie wiem - dostępem, modyfikacją... , ale najczęściej na forum te dwa słowa określają jedno i to samo;

4) Jest wiele kompresorów, a różnice ich polegają na szybkości kompresowania, jakości otrzymanego materiału, mniej, lub bardziej precyzyjnie utrzymanym bitrate, a tym samym precyzją wielkości pliku wynikowego, dodatkowych filtrach poprawiających obraz, tutorialach prowadzących "za rękę" i wielu innych różnicach;

5) Dokładnie tak!

6) Rozwodzenie się na temat algorytmu poszczególnych odmian kompresji mija się z sensem, forum to, raczej służy jako "pomocna dłoń" i mało kto tutaj rozpisuje się na tematy, których nie mało jest dzisiaj w sieci, a znalezienie ich jest kwestią uporu i chęci;

7) Nie jedynie...., do określenia kształtu piksela zmusza nas proporcja ekranu do której obraz rozciągany będzie w poziomie "pixel aspect ratio" o tym, czyli o wszystkich prawach jakimi rządzi się proporcja ekranu, oraz poszczególnych formatów zapisu video też wiele pisano....

8) Eksport projektu tworzy na twardym dysku samodzielny plik video o ściśle określonym formacie (Video for Windows u Ciebie) Video Rendering "przelicza" skomplikowane fragmenty projektu wielowarstwowe efekty, czy też inne złożone ingerencje w materiał po to, by móc nam go płynnie przedstawiać w podglądzie. Programy edycyjne w takich momentach tworzą tymczasowe pliki video tylko tych fragmentów, które zrenderowały. Klipy w które nie ingerowaliśmy nie są renderowane, więc program odtwarza nam projekt "skacząc" tak naprawdę po wielu maleńkich plikach video na twardym dysku. Coraz to nowsze aplikacje osadzane na "rasowych" w parametry komputerach potrafią już "w locie" odtwarzać dość złożony projekt bez potrzeby renderowania go.

9) Przedrostek "Re" oznacza "ponownie, jeszcze raz..."

Pozdrawiam gorąco


piątek, 11 stycznia 2008, 18:09
Zobacz profil
Nowy
Nowy

Dołączył: środa, 31 października 2007, 21:10
Posty: 14
Post 
Cytuj:
Jak

zatem kompresowac z głową, (aby plik był logicznie mały), za pomocą kompresji przestrzennej

czy temporalnej ? Potrzebuję pełnego wyjaśnienia tych terminów.

Cytuj:
Czekam na Wasze odpowiedzi i proszę, aby były to odpowiedzi do postawionych pytań, a nie

odpowiedzi z linkami do innych postów tylko nawiązujących do moich zagadnień.

Chylę głowę przed wyrozumiałością i życzliwością kolegi Montażysty Darka A, ale obawiam się, że nie otrzymasz zadowalających Cię odpowiedzi.
Juz samo wyjaśnienie istoty kompresji daleko przekracza poza typową aktywność uczestników forum. Jest to temat niezwykle złożony i bez dogłębnej wiedzy niewykonalne jest wytłumaczyć jej istoty. Na dodatek w przystępnej formie. Obawiam się że linki kompetentnych kolegów z materiałami źródłowymi były by tutaj jak najbardziej wskazane. No i praca własna przede wszystkim, bo nic jak osobiste doświadczenia nie posuwa Twojej wiedzy do przodu.
Życzę powodzenia.


piątek, 11 stycznia 2008, 21:30
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: środa, 14 marca 2007, 12:00
Posty: 96
Post 
Kompresja i kodowanie to dwie zupełnie inne sprawy. Używanie tych nazw zamiennie w odniesieniu do plików wideo jest technicznie rzecz biorąc błędem.

Dlaczego? Powód jest prosty. W przypadku plików wideo podczas odczytu danych w stacjonarnym DVD (mpg, divx, itp.) lub edycji materiału w programie wideo nie dochodzi do procesu rozkompresowania. Kodek jest odczytywany bezpośrenio przez urządzenie lub program edycyjny lub narzędziowy.
Jak żyję, nie słyszałem, aby jakikolwiek kodek wideo zawierał w sobie kompresor danych. To, że niektórzy producenci programów kodujących pliki wideo nazwali je kompresorami, to już inna sprawa.
pzdr...


piątek, 11 stycznia 2008, 23:21
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 maja 2003, 04:24
Posty: 3416
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Post 
Przeczytałem ponownie ten wątek i zastanawia mnie jaki ma sens Twoje wnikanie dogłębne w teorie kompresji i innych zagadnień dotyczących video, jeśli nie zamierzasz w najbliższym czasie pisać na te tematy jakiejś pracy dyplomowej, naprawdę aby świetnie sobie radzić z montażem nic tak dobrze nie uczy jak trening, próby, porównania. Na zasadzie prób i błędów wielu tutaj Szanownych Kolegów zaczynało swoją pracę z montażem i wątpię, by kogoś z nich obchodziła różnica między kompresją przestrzenną, a temporalną. Na pewnym podobnym forum poruszony był temat o jakości usług video świadczonych przez nowicjuszy, często bardzo młodych ludzi i wniosek był taki, że bardzo szybko pojmują oni wszelkie zagadnienia w błyskawicznym tempie opanowując to, czego zasłużeni starsi musieli uczyć się latami gdyż: nie wnikają w istotę ideologiczną :)
... i tym miłym motto..
Pozdrawiam gorąco


sobota, 12 stycznia 2008, 09:51
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: poniedziałek, 23 stycznia 2006, 15:20
Posty: 2032
Post 
Ten czas poświęcony na napisanie tego sążnistego posta z pytaniami ja osobiście wykorzystałbym do poczytania o tym np. na Wikipedii....


sobota, 12 stycznia 2008, 10:43
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: środa, 14 marca 2007, 12:00
Posty: 96
Post 
Życzę wszystkim miłego dnia. Warto oderwać się od komputera.


sobota, 12 stycznia 2008, 11:16
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: środa, 12 października 2005, 19:10
Posty: 67
Post Re: Eh ta ...... kompresja !!
sebabros napisał(a):
Czekam na Wasze odpowiedzi i proszę, aby były to odpowiedzi do postawionych pytań, a nie odpowiedzi z linkami do innych postów tylko nawiązujących do moich zagadnień.


Ludzie na forach stają się bezczelni. Żądają elaboratów i opracowań naukowych, zapominają, że forum to miejsce gdzie można uzyskać KOLEŻEŃSKĄ POMOC a nie stado podwładnych, którzy na skinienie palca wszystko usłużnie zrobią wysłuchawszy wcześniej pogróżek.

Widzę tendencję szczególnie młodego pokolenia do próżności i egocentryzmu, zamiast samemu coś znaleźć i zapoznać się większość rzuca temat na forum i żąda aby jakiś jeleń w bardzo szerokim zakresie podzielił się specjalistyczną latami zdobywaną wiedzą.


sobota, 12 stycznia 2008, 18:29
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: poniedziałek, 23 stycznia 2006, 15:20
Posty: 2032
Post Re: Eh ta ...... kompresja !!
locoloco napisał(a):
Widzę tendencję szczególnie młodego pokolenia do próżności i egocentryzmu, zamiast samemu coś znaleźć i zapoznać się większość rzuca temat na forum i żąda aby jakiś jeleń w bardzo szerokim zakresie podzielił się specjalistyczną latami zdobywaną wiedzą.


Dzieci Neostrady.


niedziela, 13 stycznia 2008, 01:32
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: wtorek, 11 grudnia 2007, 11:22
Posty: 31
Post 
locoloco napisał(a):
Ludzie na forach stają się bezczelni

o kim piszesz ? pokaż lepiej co masz do zaoferowania ? Uważasz że zadając te pytania nie liczyłem na koleżeńską pomoc ?
I według mnie, jesli komuś zależy na składaniu super filmów, bez podstawowej wiedzy na temat procesów przy tym zachodzących i mu to wychodzi to jestem jak najbardziej za.
...ale (przynajmniej dla mnie) ważne jest, abym wiedział co robię i gdy mi coś nie wychodzi znajduję sposób i nie zadaję idiotycznych pytań na forum (gdzie licze na jeleni-kolegów, którzy użyczą mi swej wiedzy, bo nie chce mi się szukać w necie) typu: Nie moge odtworzyć filmu np AVI, potrzebuję kodeka, skąd go wziąć ? i wtedy locoloco i pinto dają 10 linków z tymi kodekami i sa jakże szczęśliwi że gówniarz - dziecko neostrady wykorzystali ich jak dzieci.

dzięki za pozytywne odpowiedzi.


środa, 6 lutego 2008, 18:07
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: poniedziałek, 20 lutego 2006, 22:29
Posty: 672
Post 
To bardzo dobrze że chcesz wiedzieć, jednak musisz sobie zdawać sprawę, że pytania które zadałeś są trudne. Właściwie to wykraczają poza poziom ogólnej wiedzy potrzebnej do zabawy w filmowanie.
Na kilka już dostałeś odpowiedź, ja spróbuję rozjaśnić Ci zagadnienie związane z kolorowymi pikselami.
Jeśli kamera składa się z trzech matryc z elementami światłoczułymi, to na każdej z nich za pomocą układów optycznych ogniskowany jest jeden z trzech podstawowych kolorów RGB. Każdy z tych elementów które nazwiemy subpikselami jest składową piksela. Dzięki temu piksel może przybierać dowolne barwy w zależności od natężenia oświetlenia każdego z nich. Kolor czarny jeśli żaden z subpikseli nie jest oświetlony i kolor biały jeśli każdy z subpikseli RGB jest oświetlony maksymalnie Oczywiście różnej intensywności oświetlenia odpowiada różny potencjał elektryczny.. Mieszając te światła w różnych intensywnościach oświetlenia każdego z subpikseli otrzymujemy dowolną kombinację kolorów. Jednak w takim przypadku wymaga to zgromadzenia nieskończenie wielkiej ilości informacji, więc dla potrzeb telewizji wprowadzono pewne uproszczenie. Polega ono na tym, że próbkuje się czyli pobiera informację o kolorze i zamienia do postaci cyfrowej z określoną precyzją. Jeśli jest to 8 bitów, to od zera do najjaśniejszego oświetlenia paletę podzielono na 256 poziomów bo 2^8=256 a jeśli 10 bitów to na 1024, poziomy bo 2^10=1024. Stosując kombinację każdego koloru z każdym w pierwszym przypadku otrzymujemy ok 16,7 ml a w drugim około miliarda możliwych barw.
Spróbujmy teraz obliczyć jaki musi być strumień danych aby przesłać 25 ramek o rozdzielczości 720x576 pikseli w ciągu sekundy w 8 bitowej palecie RGB, jeśli każdy subpiksel będzie próbkowany?
720 subpikseli w linii pomnożymy przez 576 linii pomnożymy przez 3 kolory RGB pomnożymy przez 8 bitową paletę i 25 ramek na sekundę.
Otrzymujemy 248,832 Mb. Jest to całkowita ilość nieskompresowanych informacji, przy pomocy których możemy przesłać 25 ramek naszego filmu. Sygnał taki możemy nazwać sygnałem RGB 4:4:4 co oznacza że każdy subpiksel w każdej linii jest próbkowany.
Jednak dla potrzeb telewizji sygnał przygotowuję się nieco inaczej. Z trzech kolorów RGB próbkuje się tylko subpiksele koloru R i B. Wylicza się też wartość luminancji czyli jasności na podstawie wypadkowej jasności subpilseli RGB oznaczając ją jako Y. W sygnale takim nazwanym jako komponentowy przesyła się sygnał luminancji Y i dwa sygnały różnicowe kolorów R-Y i B-Y zwane sygnałami chrominancji. Na podstawie tych informacji w urządzeniu wyświetlającym odtwarza się kolor zielony G odejmując od sygnału luminancji Y sumę kolorów różnicowych R-Y i B-Y.
Spróbujmy taki sygnał zamienić na postać cyfrową. Musimy poddać próbkowaniu każdy piksel sygnału luminancji Y i subpiksele dwóch sygnałów różnicowych R-Y i B-Y.
Możemy też zastosować schemat próbkowania z pomijaniem co drugiego subpiksela w obu kolorach, oraz pomijaniem co drugiej linii.
Dla 8 bitowej palety ze schematem pobierania próbek 4:2:0 czyli na 4 próbki sygnału luminancji co drugi subpiksel dwóch sygnałów chrominancji w co drugiej linii ( ależ to zamęt) otrzymamy:
Próbkując sygnał luminancji Y 720x576x8x25=82,944 Mb
Próbkując dwa sygnały chrominancji (co drugi subpiksel w co drugiej linii) 360x288 x 2 kolory x 8 bitów x 25 ramek= 41,472 Mb
Po zsumowaniu łączny strumień danych około 124,416 Mb
Dzięki tej metodzie otrzymaliśmy dwie korzyści:
zmniejszenie strumienia danych podczas przesyłania sygnału
ci odbiorcy, którzy nie posiadają odbiorników kolorowych mogą oglądać obraz czarno biały, wykorzystując sygnał luminancji Y.
W przypadku kamer jednoprzetwornikowych procesor na podstawie zadanych algorytmów odtwarza brakujące subpiksele RGB.
Każda zmiana w sposobie próbkowania jak zmiana rozpiętości palety z 8 na 10 bitów czy zmiana schematu próbkowania np. z 4:2:0 na 4:2:2 powoduje zmianę wielkości strumienia a zarazem jakości obrazu
Rozważania te dotyczą sygnału nieskompresowanego. Jak widać strumień jest duży i aby sprawnie przesyłać czy archiwizować poddaje się go kompresji.


czwartek, 7 lutego 2008, 00:37
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 maja 2003, 04:24
Posty: 3416
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Post 
panjacek, Jeśli nie są to skopiowane słowa, a napisałeś je korzystając z własnej wiedzy to wielkim szacunkiem - Jesteś moim idolem ! :)
Pozdrawiam gorąco

_________________
Film jest jak seks: gdy nie ma uczucia, nawet technika nie pomoże
Pytania na pw. - tylko osobiste nie związane z forum!


czwartek, 7 lutego 2008, 07:14
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: czwartek, 13 grudnia 2007, 13:13
Posty: 77
Post 
panjacek jestes Gosciu z WIELKĄ czapką !! :)
wydaje sie ze opisane procesy kompresji zachodzą w kamerze, gdzie sygnal zapisany na kasecie DV ma 25 MB/s (pomijam tu o rozwiazania P2-Panasonic, czy SXS Sony) no i jest roznica miedzy DV a HDV - gdzie zapisywane sa kluczowe klatki o rozdzielczosci wiekszej a inne o mniejszej, wiec traktuje to jako "Lekcje 1", teraz brakuje mi fachowej info o komprecji DV (HDV) => MPEG2 :)


czwartek, 7 lutego 2008, 09:27
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: wtorek, 11 grudnia 2007, 11:22
Posty: 31
Post Re:
panjacek napisał(a):
Jeśli kamera składa się z trzech matryc z elementami światłoczułymi, to .............................


i o to mi chodziło :)
i dołączam się do przedmówcy, jeśli pisałeś to z głowy - szacuneczek ;)


środa, 13 lutego 2008, 00:40
Zobacz profil
Nowy
Nowy

Dołączył: piątek, 7 kwietnia 2006, 14:34
Posty: 14
Lokalizacja: B-gi/W-wa
Post Re: Eh ta ...... kompresja !!
Mam takie pytanie.
Film zgrany przez DV nagrany w 16:9. Trwa 3:55min. jak skonvertować na Vegasie czy czymś innym, żeby była jak najlepsza jakość i zajmował ok 45MB.


sobota, 16 lutego 2008, 22:52
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL