Teraz jest czwartek, 21 lutego 2019, 14:20




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
 Kodeki, kontenery, bitrate. 
Autor Wiadomość
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: niedziela, 21 stycznia 2007, 01:18
Posty: 77
Post Kodeki, kontenery, bitrate.
Proszę pomóżcie mi ogarnąć pojęcia i różnice pomiędzy nimi.
Do tej pory montowałem filmiki z plików pochodzących z kamer w formacie AVCHD (mts) oraz mp4 i renderowałem wszystko do mp4 z ustawionymi przez producenta ustawieniami renderingu. Chciałbym bardziej świadomie ustawiać odpowiednie ustawienia a w szczególności bitrate ale mam problem z ogranieciem tych wszytkich pojęć i zależności pomiędzy nimi.

Pliki AVCHD (FHD) z kamery mają bitrate 26 Mb/s, natomiast pliki z mp4 (4K) mają bitrate 100 Mb/s.


sobota, 12 stycznia 2019, 19:18
Zobacz profil
Moderator
Moderator

Dołączył: środa, 26 lipca 2006, 10:57
Posty: 4648
Lokalizacja: Tczew
Post Re: AVCHD MP4 MTS MPEG-4
Zarówno AVC (AVCHD), jak MP4 to kontenery. Sposoby zapisu wymyślone przez kogoś na jakąś platformę. Na przykład AVI wymyślono dla komputerów PC (kodeki DV, Divx Xvid...), MOV dla Apple (kodeki Quick Time, mpeg2...), VOB dla odtwarzaczy DVD (mpeg2), Matroska dla piratów :mrgreen: (wiele kodeków) i tak dalej.
Każdy kontener wykorzystuje więc jakiś kodek, albo i kilka. Niektóre kontenery wykorzystują te same kodeki.
Dziś najpopularniejsze kontenery to AVCHD - opracowane początkowo na potrzeby odtwarzaczy Bluray, z kodekiem mpeg2 HD i MP4 dla komputerów i smartfonów, początkowo z kodekiem mpeg4 (ulepszony Divx).
Teraz najciekawsze - Ty używasz obydwu kontenerów - AVCHD i MP4 już z innym kodekiem, takim samym w obydwu wypadkach, czyli H264, bo obydwa kontenery go sobie zaadoptowały z wielką korzyścią dla wszystkich.
Różnica w bitrate w tym przypadku który podajesz, ponieważ kodek jest ten sam, wynika tylko z innej rozdzielczości, a więc z większej porcji informacji do zapisania przy 4K, niż w przypadku FullHD, przy zachowaniu podobnego stopnia kompresji.
PS
Nie pisałem nic o HEVC, bo jeszcze widać nie używasz.

_________________
最诚挚的问候


sobota, 12 stycznia 2019, 20:35
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: niedziela, 21 stycznia 2007, 01:18
Posty: 77
Post Re: AVCHD MP4 MTS MPEG-4
Używam HEVC :-)
Czyli najlepszą jakość obrazu uzyskam jeśli dla renderowania ustawię bitrate dokładnie taki sam jak materiał źródłowy, tak ? Czyli jeśli korzystałem z klipów AVCHD z bitrate 26 Mb/s to przy renderowaniu ustawić dokładnie taki sam ? Czy będzie korzyść z ustawienia większego niż 26 Mb/s bitrate ? Zrozumiałem jest dla mnie, że każde renderowanie wiąże się ze stratą jakość, nawet jeśli bitrate jest taki sam co materiału źródłowego.


sobota, 12 stycznia 2019, 21:37
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: poniedziałek, 6 czerwca 2016, 18:29
Posty: 379
Post Re: AVCHD MP4 MTS MPEG-4
Masz 4K z 100 Mbps i FHD z 26 Mbps. Jak chcesz je łączyć w jednym projekcie i w finale eksportować do FHD to ponad 26 Mbps nie ma sensu puszczać. Jak operujesz w jednej rozdzielczości to nie ma sensu dawać wyższego bitrate niż jest. Z HEVC możesz dać mniejszy bitrate niż to co ci daje h.264. Jest ok 2x bardziej wydajny. Czyli np. dla 4K wystarczy 50 Mbps w HEVC

_________________
Magix Video Pro X i inne Poradniki YT - Klik


niedziela, 13 stycznia 2019, 02:53
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: piątek, 6 czerwca 2008, 19:40
Posty: 1267
Lokalizacja: Warszawa
Post Re: AVCHD MP4 MTS MPEG-4
AVC, to nie jest ani AVCHD, ani kontener. Ale po kolei.

Dawno, dawno temu, za lasami i morzami... powstało MPEG Moving/Motion Pictures Experts Group, czyli grupa ekspercka powołana przez ISO (International Standards Organization) oraz IEC (International Electrotechnical Commission) do stworzenia cyfrowego odpowiednika programu telewizyjnego (wówczas analogowego sygnału obrazu i dźwięku umożliwiającego zapis, transmisję i odtwarzanie).

Pierwszym opracowanym standardem cyfrowego zapisu audio i wideo był format MPEG-1, kolejnym MPEG-2. Potem był MPEG-4. Numer 3 został opuszczony z tego powodu, że w trakcie opracowywania MPEG-2 twały równolegle prace nad MPEG-3, a że MPEG-2 był na bardziej zaawansowanym etapie, zdecydowano, że MPEG-3 zostanie inkorporowany do MPEG-2.
MPEG-4 to standard umożliwiający nie tylko zapis-odtwarzanie sygnałów audio/wideo (jak MPEG-1 i MPEG-2), ale szerokie zastosowanie również w grafice komputerowej (w tym 3D), więc to był kamień milowy w rozwoju multimediów związanych z rozpowszechnianiem się komputerów, tel. komórkowych, kamer konsumenckich.

Kilkadziesiąt lat rozwoju standardu MPEG-4 zaowocowało wieloma iteracjami, np. do MPEG-4 part2 Advanced Simple Profile należą kodeki divx i xvid, a np. H.264 to jest nie tylko kodek, ale standard MPEG-4 part 10 Advanced Video Coding (w skrócie AVC). Z kolei AVCHD jest jedną z wielu implementacji standardu MPEG-4 part 10 AVC, stworzoną przez Panasonica i Sony na potrzeby rozwoju rynku kamer konsumenckich. Zbieżność z Blu-ray polega na tym, że AVCHD stworzono w oparciu o standard Blu-ray w celu zapewnienia kompatybilności ze strukturą Blu-ray, co umożliwiało korzystanie z opracowanych już aplikacji (odtwarzanie na playerach Blu-ray, edycja na istniejącym już software, kopiowanie itd).
Kolejnym krokiem było stworzenie standardu H.265, który nazwano MPEG-H part2 High Efficiency Video Coding (HEVC).

Nadmienię tylko, że pierwszym standardem H.xxx był H.261 utworzony w latach 1988-1990 przez International Telegraph and Telephone Consultative Committee w celu transmisji wideokonferencji po kablu. H.262 został pominięty, bo tak samo jak MPEG-3 włączono go do MPEG-2. H.263 był zmodernizowanym H.261, ale miał już szersze zastosowanie, poza wideokonferencjami po kablu znalazł się m.in. w tel. komórkowej i transmisjach internetowych. A stąd już krótka droga do standardu Advance Video Coding czyli H.264. Prace nad nim rozpoczęła w 1998 roku Video Coding Experts Group (grupa robocza w ramach International Telecommunication Union (ITU), która połączyła siły z Motion Pictures Experts Group w roku 2001, co zaowocowało przyjęciem standardu w roku 2004. I od tego czasu H.264 rządzi niepodzielnie do dziś.

Czyli standardy MPEG opisują i umożliwią ujednolicony zapis, transmisję i odtwarzanie obrazu, dźwięku, metadanych czy napisów pomiędzy różnymi urządzeniami w czasie i przestrzeni. Jaki by nie był standard wideo, otrzymujemy jakies dane, które zgodnie z tym standardem zostają umieszczone najczęściej w kontenerze (pojemniku na obraz, dźwięk, metadane, napisy itp), ewentualnie zostają umieszczone w folderach zawierających kontener/kontenery i inne pliki przechowujące dane związane z nagraniem/filmem (tak jest np. w przypadku DVD, Blu-ray, AVCHD, AVCAM, HDCAM, XDCAM, XAVC itd).

Kontenerów wideo jest cała masa, prawdopodobnie idzie w setki. Popularne z grubsza wymienił Kotin, aczkolwiek AVI rzeczywiście to kontener Windowsa, ale kodeki DV, dvix i xvid nie są w żaden sposób powiązane z Windowsem. Generalnie poza nielicznymi wyjątkami kodeki (czyli algorytm dokonujący kompresji strumieni audio i wideo albo kompresji grafiki) są uniwersalne i niezależne od systemów Win, Mac, Linux czy innych.
Nazwy kontenerów często zgadzają się z trzyliterowym rozszerzeniem pliku: avi, mts, mxf, mp3, wav, 3gp, mobi, webm, ogg; ale też niekoniecznie bo np: mkv to Matroska, mov to Quick Time Movie, flv to Flash Video, a vob jak napisał Kotin to nic innego jak strumień a/v formatu MPEG-2 zaszyty w strukturze DVD.
Te kontenery/pojemniki zazwyczaj mogą przechowywać dane zapisane przez wiele różnych standardów wideo i/lub algorytmów kodowania (kodeków), a najbardziej pojemnymi są mov, avi, mkv, mxf, mp4.


niedziela, 13 stycznia 2019, 06:33
Zobacz profil
Moderator
Moderator

Dołączył: środa, 26 lipca 2006, 10:57
Posty: 4648
Lokalizacja: Tczew
Post Re: Kodeki, kontenery, bitrate.
Przybyło tyle wartościowej wiedzy w tym wątku, (Grabos dziękujemy), że zmieniłem tytuł ze względu na ludzi wklepujących pytania w Google. :D

_________________
最诚挚的问候


niedziela, 13 stycznia 2019, 10:04
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: niedziela, 27 grudnia 2009, 21:26
Posty: 882
Post Re: Kodeki, kontenery, bitrate.
Może by to, Piotrze, "przykleić" na główce działu?
Szkoda żeby z czasem zniknęło w czeluściach forum. A to taki trochę dyżurny temat.


poniedziałek, 14 stycznia 2019, 22:48
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: piątek, 6 czerwca 2008, 19:40
Posty: 1267
Lokalizacja: Warszawa
Post Re: Kodeki, kontenery, bitrate.
Na razie chyba nie ma sensu, bo jest sporo historii, a nie ma zbyt wielu syntetycznych informacji praktycznych. Spróbuję to opracować w najbliższym czasie. Teraz może po prostu na górę tego wątku przenieść?


wtorek, 15 stycznia 2019, 05:18
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 10 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL