Teraz jest piątek, 20 kwietnia 2018, 14:44




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
 FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik) 
Autor Wiadomość
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 01:21
Posty: 796
Lokalizacja: Warszawa
Post FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
Dla osób zainteresowanych założeniem firmy: wykaz potrzebnych dokumentów do US, w którym zgłaszamy naszą firmę. Coś tam pogrzebałem w papierach i znalazłem jakąś rozpiskę. Mam nadzieję, że zaoszczędzi ona wam tułaczki od urzędu do urzędu no i czasu co chyba najważniejsze:)

Dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.
Jeśli ktoś chce za łożyć Spółkę Jawną, Z O.O itd - jest inny zestaw dokumentów.


A) Druk NIP-1
pobieramy go z TĄD
Jest to zgłoszenie aktualizujące twój obecny NIP1, w którym zgłaszasz do US prowadzenie działalności gospodarczej.

B) Kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
W zasadzie od tego zaczynasz etap załatwiania papierków firmowych. Robi się w Urzędzie Dzielnicy lub w niektórych on-line. Potem urząd cię wzywa celem złożenia podpisu i potwierdzenia danych. Wniosek on-line, czy też osoboście wypełniasz ztarannie i w oparciu o kodyfikację PKD - określasz profil prowadzonej działalności. Zrobienie tego przez on-line jest proste, zrobienie tego z wydruku PKD - jest żmudne i czasochłonne. Gdy podpisze to Burmistrz - wzywają ciebie do urzędu i odbierasz oryginał. Należy także tu określić datę rozpoczęcia działalności. Naogół jak chsesz założyć firmę szybko - wystarczy miesiąc, na spokojnie od 1,5-2 miesięcy. W NIEKTÓRYCH GMINACH/DZIELNICACH - należy wnieść opłatę skarbową za wpis, inne nie pobierają opłaty usprawiedliwiająć to "wsparciem obywatela w rozwoju przedsiębiorczości" :D

C) Kopia zaświadczenia REGON
W mniejszych miastach mozna to otrzymać z Urzędu Statystycznego w ciągu 1 dnia. Należy mieć ze sobą oryginał do wglądu i wykonać kopię Zaświadczenia o wpisie do ewidencji oraz na miejscu wypełnić wniosek. Tu takze należy posłużyć się profilem naszej działalności w oparciu o klasyfikację PKD. Określa się dwa główne profile. Dla branży vidofilmowania jest to wg PKD klasa: 92.11.Z

Ważne:
Aby prawidłowo wypełnić NIP-1 musisz posiadać dane z Zaświadczenia o wpisie do ewidencji i zaświadczenia REGON. Także w tym formularzu należy określić klasę PKD i główny profil działalności.


D) Kopia umowy z bankiem lub potwierdzenie założenia rachunku na działalność gosp.

Aby założyć rachunek z bankiem poza marketingową analizą korzyści, które zapewnia bank (koszty konta itd) potrzebne jest nam zaświadczenie REGON oraz Zaświadczenie o wpisie do ewidencji. Numer rachunku firmowego także należy wpisać do NIP-1.

E) Kopia umowy z biurem rachunkowym (nie dotyczy osób, które same prowadzą księgowość)

Jak w jednym z wątków, jest to naprawdę wielka wygoda, ale nie przesadzajmy - firmę jednoosobową można także prowadzić samemu. Zawarcie umowy nie jest wymogiem. Należy tylko to potwierdzić w odpowiednim polu w formularzu NIP-1.

F) Kopia tytułu prawnego do lokalu, w którym będzie prowadzona działalność

Należy dysponować umową z właścicielem lokalu, w którym prowadzimy studio. Lub kopią aktu własności, jeśli będziemy prowadzić działalność w domu. Ostrożnie z uwowami użyczenia od członków rodziny - US może doliczyć podatek od wynajmu osobie spokrewnionej, która wynajmuje nam lokal. Co najważniejsze w druku NIP-1 należy wpisać adres prowadzenia działalności jak też adres, gdzie przechowywana będzie dokumentacja firmowa. Nie jest możliwe zarejestrowanie tego typu działalności bez prawa do użytkowania lokalu. Wyjątek może stanowić działalność o charakterze np "reprezentanta handlowego", który do swojej działalności nie potrzebuje lokalu, sprządza wtedy jedynie oświadczenie do US.


G) Wypełnić formularz VAT-R (jeśli chcemy być płatnikami VAT
pobieramy go z TĄD (VAT-R) i TĄD (VAT-R/UE)


Jeśli nasze usługi będziemy wykonywać dla firm, które są platnikami podatku od towaru i usług (VAT) - także musimy być płatnikami VAT-u. Po złożeniu deklaracji VAT-R (wraz z kompletem dokumentów j.w.) po jakimś czasie
przyjdzie na adres wskazany w NIP-1 Zaświadczenie z US, że nasza firma jest płatnikiem VAT. Jest to bardzo ważny dokument, jeden z kilku, który może a na pewno będzie wymagał do wglądu nasz przyszły partner, dla którego być może będziemy świadczyć usługi. Jeśli zamierzamy świadczyć usługi dla partnerów z UE, należy wypełnić formularz VAT-R/UE, który jest załącznikiem do VAT-R i pozwala nam wystawiać faktury dla platnika VAT w innym kraju członkowskim. Należy pamiętać, że zarówno VAT-R i VAT-R/UE należy składać łącznie.


H) Opłata rejestracyjna VAT (170PLN) na konto Urzędu Dzielnicy

Ta opłata to czysty HARACZ. Nie znam uzgodnień międzyurzędowych, ale płaci się tą opłatę na konto Urzędu Gminy/Dzielnicy, na której znajduje się właściwy US (gdzie składasz deklarację VAT). Co ważne z VAT'em rozliczasz się z US, pod który podlega lokal w którym prowadzisz interes, podatek dochodowy płacisz na konto US wg miejsca zamieszkania. Do US wraz z dokumentami (jw) dostarczasz kopię potwierdzenia wpłaty na konto Urzędu Gminy/Dzielnicy (moze być przelew
elekrtoniczny i wydruk z e-konta). Nr konta dostępny jest na stronie Urzędu.



I) OŚWIADCZENIE dla osób rozpoczynających prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w roku RRRR r.

Jest to chyba najważniejszy dokument dla fiskusa, w którym wybierasz:

(I) rodzaj prowadzonej księgowości i
(II)formę opłacania podatku dochodowego:


I.
A) Księga przychodów i rozchodów (chyba najpopularniejsza)
B) Ewidencja przychodów.

II.
A) WG skali podatkowej na miesiąc/kwartał
B) WG stawki 19% (liniowo) na miesiąc/kwartał
C) Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na miesiąc/kwartał



PAMIĘTAJ, ABY SKŁADAJĄC KOPIE DOKUMENTÓW DO US - MIEĆ ZE SOBĄ ICH ORYGINAŁY. URZĘDNIK POŚWIADCZA ZGODNOŚĆ KOPII Z ORYGINAŁEM.


To tyle jeśli chodzi o US.

Jak już zaczniecie działalność (we wskazanym terminie) należy pamiętać o terminowym wysyłaniu "miesiecznych deklaracji":

I. Zadeklarowane składki ZUS - do 10-go następnego miesiąca (za ub miesiąc)
II. Zaliczka na podatek dochodowy do właściwego US - do 20-go następnego miesiąca (za ub miesiąc)
III. Wypełniony formularz VAT-7 JEST TU + zapłata podatku VAT - do 25-go następnego miesiąca (za ub miesiąc)

Powodzenia !

_________________
| Sony HVR Z1 | Intel Xeon X3380 na Asus Extreme RAMPAGE (i48X), RAM 4GB Corsair 1333Mhz, FSB 1333Mhz | Windows 7 Ultimate 64bit | Vegas Pro 9 64bit |


Ostatnio edytowano czwartek, 20 marca 2008, 21:31 przez ao, łącznie edytowano 1 raz

czwartek, 20 marca 2008, 14:38
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: czwartek, 11 listopada 2004, 00:06
Posty: 71
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
Wszystko pięknie i ładnie opisałeś,ale z jednym zgodzić się nie sposób

Cytuj:
Jeśli nasze usługi będziemy wykonywać dla firm, które są platnikami podatku od towaru i usług (VAT) - także musimy być płatnikami VAT-u.


Możesz podać podstawę prawną na jakiej oparłeś w/w część wypowiedzi z naciskiem na zwrot także musimy być płatnikami VAT.


czwartek, 20 marca 2008, 19:15
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 01:21
Posty: 796
Lokalizacja: Warszawa
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
Masz rację.
Musu nie ma :)
I nie ma takiej podstawy prawnej, która nakazywałaby być:)

Nikt nie każe ci być VAT-owcem, jednak w praktyce i gąszczu pogmatwanych przepisów bycie VAT-owcem ma swoje zalety 8)
Albo inaczej - rozsądnie jest jednak być zarejestrowanym płatnikiem VAT :)

Zdrowo np jest nie być płatnikiem VAT wtedy kiedy np masz zerowe lub śladowe koszty uzyskania przychodu. W naszej branży mamy całe mnóstwo kosztów ... dużo by wymieniać i nie jest tajemnicą, ze trzeba jakoś je rozliczać. Koszty możemy odliczyć od podatku dochodowego i VAT.

Dlatego jak dla mnie oczywiste jest, że działając w tej branży na poważnie tzn z dobrym warsztatem a nie jedną małą amatorską kamerką do tego pracujac głównie dla VAT-owców - należy jednak być tym płatnikiem - i to napisałem 8) :lol:

Kolejna rzecz:

Zdarza się, że niekiedy uczestniczy się w konkursie ofert na wykonanie danego zlecenia. Wielu zleceniodawców oczekuje xero pewnych dokumentów firmowych, wśród których jest (lub nie) potwierdzenie rejestracji VAT. Nikt nie traktuje poważnie firmy, która nie jest płatnikiem VATu. Zleceniodawca nabywając usługę rozlicza sobie te 22% VATU.

Firma nie będąca płatnikiem VAT, która składa również ofertę i również na tą samą kwotę 2000 zł - także musi wystawić fakturę VAT na kwotę 2000 zł +22%VAT co daje 2440 zł, przy czym na tej fakturze jest napisane jak wół FIRMA NIE JEST PŁATNIKIEM PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG.
W tym momencie zleceniodawca nie może rozliczyć VATU i musi zapłacić za tą usługę o 440 zł więcej.

Oczywiście można wystawić niższą cenę usługi tak, aby kwota za usługę łącznie z VAT dawała np wartość 1800-1900zł, ale i tak dla zleceniodawcy może się to okazać niewystarczające:)

_________________
| Sony HVR Z1 | Intel Xeon X3380 na Asus Extreme RAMPAGE (i48X), RAM 4GB Corsair 1333Mhz, FSB 1333Mhz | Windows 7 Ultimate 64bit | Vegas Pro 9 64bit |


czwartek, 20 marca 2008, 19:57
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: piątek, 25 stycznia 2008, 03:34
Posty: 78
Lokalizacja: warszawa
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
fajne info :D od siebie dodam coś o ZUSie , zakładając działalność po raz pierwszy mamy prawo do preferencyjnych warunków przez 2 lata . nie wiem dokładnie ile wynosi teraz składka , ostatnią preferencyjną zapłaciłem 280 zł czyli zdecydowanie mniej niż niecałe 900

firmę zakłada się dokładnie tak :
1- urząd gminy ( wpis do ewidencji ) czeka się 14 dni
2- urząd statystyczny ( REGON dostaje się od ręki ) konieczna jest pieczątka
3- urząd skarbowy ( wybiera się formę podatkową + zgłoszenie działalności)
4-ZUS ( zgłasza się działalność)
5-w kasie gminy płaci się , nie wiem ile teraz jest dokładnie ale ok 170zł

_________________
sony vx2100 , nikon D3 , nikon D70s + szkło


czwartek, 20 marca 2008, 21:44
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 01:21
Posty: 796
Lokalizacja: Warszawa
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
Widzę, że masz skłonności do uogólniania :)
Jak piszesz w takim wątku, czytaj dokładnie co jest napisane wcześniej - podawaj detale i konkrety:

bartez napisał(a):
nie wiem dokładnie ile wynosi teraz składka , ostatnią preferencyjną zapłaciłem 280 zł czyli zdecydowanie mniej niż niecałe 900


... nawet nie wiesz za co płacisz...

bartez napisał(a):
1- urząd gminy ( wpis do ewidencji ) czeka się 14 dni


Czeka się DO 14 dni. W praktyce to trwa to naogół 7 od daty złożenia wniosku.

bartez napisał(a):
2- urząd statystyczny ( REGON dostaje się od ręki ) konieczna jest pieczątka


8O 8O 8O

Jaka pieczątka ? Urzędu Statystycznego ? Dostaniesz ją podbiją ci zaświadczenie REGON. Nie myślisz chyba o swojej ? Wyrabianie pieczątki bez numeru REGON (w niej) mija sie z celem :idea: Pieczątka nie jest wymogiem do uzyskania zaświadczenia REGON.
Owszem możesz ją sobie wyrobić jak znasz już swój REGON, dodajesz do niej swój NIP nazwę działalności adres itd - ale to także nie jest obowiązek.

bartez napisał(a):
3- urząd skarbowy ( wybiera się formę podatkową + zgłoszenie działalności)
4-ZUS ( zgłasza się działalność)
5-w kasie gminy płaci się , nie wiem ile teraz jest dokładnie ale ok 170zł


Przecież zostało to napisane wyzej z najdrobniejszymi detalami :)

_________________
| Sony HVR Z1 | Intel Xeon X3380 na Asus Extreme RAMPAGE (i48X), RAM 4GB Corsair 1333Mhz, FSB 1333Mhz | Windows 7 Ultimate 64bit | Vegas Pro 9 64bit |


piątek, 21 marca 2008, 10:05
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: czwartek, 11 listopada 2004, 00:06
Posty: 71
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
Cytuj:
Masz rację.
Musu nie ma
I nie ma takiej podstawy prawnej, która nakazywałaby być:)



I tyle by wystarczyło na odpowiedź czy jest przymus płacić VAT dla zaczynających działalność gospodarczą,ale musiałeś dodać własne przemyślenia typu

Cytuj:
Dlatego jak dla mnie oczywiste jest, że działając w tej branży na poważnie tzn z dobrym warsztatem a nie jedną małą amatorską kamerką do tego pracujac głównie dla VAT-owców - należy jednak być tym płatnikiem



Nie należy,żeby jasność była - jest dobrowolność,a wejście na ten podatek jest obligatoryjne po przekroczeniu pewnej kwoty obrotów i nic do tego nie ma warsztat,który trzeba posiadać,żeby zdobywać zlecenia bez względu na formy opodatkowania.


Cytuj:
Firma nie będąca płatnikiem VAT, która składa również ofertę i również na tą samą kwotę 2000 zł - także musi wystawić fakturę VAT na kwotę 2000 zł +22%VAT co daje 2440 zł, przy czym na tej fakturze jest napisane jak wół FIRMA NIE JEST PŁATNIKIEM PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG.



Fałsz,firma nie płacąca vat nie wystawia fakt.vat,a wystawia rachunek.To też dokument księgowy,chociaż wyglądający inaczej niż f.vat :)


Cytuj:
W tym momencie zleceniodawca nie może rozliczyć VATU i musi zapłacić za tą usługę o 440 zł więcej.


Żaden zdrowo myślący nie vatowiec nie da ceny brutto wyższej niż cena netto vatowca,jeśli produkty mają podobny charakter.Jeśli wie,natomiast,że jego produkt jest wart większych pieniędzy nic nie stoi na przeszkodzie,aby takie chciał otrzymać bez względu na to ,że nie jest na vat(tu właśnie przydaje się warsztat i doświadczenie).Czy zostanie wybrany zależy od jego portfolio,a nie od tego czy jest vatowcem.Chyba nie myślisz,że firmy wydają pieniądze tylko po to,aby robić sztuczne koszty.


Cytuj:
Oczywiście można wystawić niższą cenę usługi tak, aby kwota za usługę łącznie z VAT dawała np wartość 1800-1900zł, ale i tak dla zleceniodawcy może się to okazać niewystarczające:)


Jeśli piszesz o kwocie 2000 +vat,to bądź konsekwentny.Dla nie będących na vat wystarczy,że dadzą kwotę 1999,99zł i już są bardziej konkurencyjni cenowo.Należy pamiętać,że aby odliczyć vat trzeba go najpierw zapłacić,więc ogólny wynik finansowy dla firmy vatowca szukającej kosztów jest bez różnicy czy to będzie 2000tys brutto od nie vatowca czy 2000tys netto od vatowca.
Sytuacja diametralnie odmienia się w przypadku świadczenia usług dla przeciętnego Kowalskiego,gdzie vatowiec będzie zawsze droższy o podatek od towarów i usług,co nie zmienia faktu,że towary i usługi na pewnym poziomie intelektualnym ocenia się nie patrząc tylko na najniższą cenę i dlatego nawet vatowiec przykładając się do pracy ma też szansę do zdobycia klienta wśród Kowalskich.


Podsumowując,zakładając działalność gospodarczą można,choć nie trzeba być płatnikiem podatku od towarów i usług,jest tu zupełna dobrowolność i jak na razie nie ma takiego przepisu,który mógłby to zmienić i żadne pseudo porady na forach typu musisz płacić vat tego nie zmienią.


piątek, 21 marca 2008, 11:41
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 01:21
Posty: 796
Lokalizacja: Warszawa
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
Widzę, ze wątek przybiera na sile:)

Ale uporządkujmy to nieco:

Napisałem, że kwestia być lub nie być VAT-owcem - musi być indywidualnie przez każdego rozważona.
Każdy z nas zna swój target klientów i decydując się na formę opodatkowania musi rozważyć
jakich zleceń i dla jakich podmiotów ma najwięcej. Oczywiście "teodor" masz rację, że VAT-owiec z usługą dla osoby fizycznej jest mniej atrakcyjny niż nie-VAT-owiec, wystawiający również fakturę VAT:


Cytuj:
Fałsz,firma nie płacąca vat nie wystawia fakt.vat,a wystawia rachunek.To też dokument księgowy,chociaż wyglądający inaczej niż f.vat


Wg ordynacji podatkowej (art 87-90) - za faktury uznaje się także i "rachunki". Czyli wystawiając dokument sprzedaży o tej czy dowolnej nazwie - i tak jest to traktowane przez US jako faktura:)

Obrót towarów i USŁUG - podlega opodatkowaniu VAT. Ten podatek (w różnych stawkach, nasza 22%) dopięty jest praktycznie do wszystkiego. Nawet jak w sklepie kupujesz jogurt (w cenie zawarty jest VAT) :)
Dlatego nadal podtrzymuję to co napisałem wyżej, że prawidłową formą dokumentu sprzedaży dla nie-VATowca jest również faktura VAT.

Nigdzie także nie napisałem, że trzeba być płatnikiem VATU. Na zasadzie autopsji (moi klienci to głównie firmy) uznałem, że należy być:). Mam duże koszty i wiem jakim dobrodziejstwem jest możliwość odliczenia ich od jednego czy drugiego podatku.

Cytuj:
Żaden zdrowo myślący nie vatowiec nie da ceny brutto wyższej niż cena netto vatowca,jeśli produkty mają podobny charakter.Jeśli wie,natomiast,że jego produkt jest wart większych pieniędzy nic nie stoi na przeszkodzie,aby takie chciał otrzymać bez względu na to ,że nie jest na vat(tu właśnie przydaje się warsztat i doświadczenie).Czy zostanie wybrany zależy od jego portfolio,a nie od tego czy jest vatowcem.Chyba nie myślisz,że firmy wydają pieniądze tylko po to,aby robić sztuczne koszty.


Zdaje się, że nigdzie nie poruszałem kwestii umiejętności, doświadczenia, wiedzy technicznej, kreatywności w tworzeniu produkcji. Poruszając tą kwestię - wchodzimy w kolejny temat rzekę.
Załóżmy więc, że poziom jednego i drugiego pozostaje taki sam:)
Mając na myśli "warsztat" - myślałem o zakupie sprzętu (kamery, magnetowidy cyfrowe, oprogramowanie, stacje edycyjne, akcesoria, wyposażenie studia etc.. etc...). Generalnie ponosisz na to koszty, które rzecz jasna można odliczyć od należnego fiskusowi podatku dochodowego i podatku VAT. Mozesz to zrobić właśnie wtedy, kiedy figurujesz w
fiskusie jako zarejestrowany płatnik VAT ( no nie podejrzewam, że nie wiesz o co chodzi, wiesz), ale nie wiedzą wszyscy. I dlatego o tym było pisane. Trzeba usiąść z kalkulatorem i policzyć.

NIE-VATowiec - nie ma możliwości oliczania kosztów uzyskania przychodu od podatku VAT. Np kupując kamerę za 20000 netto (z VAT: 24400 czyli brutto) - nie ma możliwości mozliczenia tych 4400 - czyli odliczenia kosztów uzyskania przychodu.
W tym przypadku, trzena usiąść i policzyć. Dla klienta "weselnego" bardziej się opłaca skorzystanie z usług nie-VATowca. Aczkolwiek to też zależy od kalkulacji bo możesz (będąc VATowcem) - odpowiednio ustalić cenę brutto dla klienta, która będzie zawierać 22% tego podatku. Owszem może taki klient nie chcieć faktury VAT, ale ty i tak musisz ją wystawić w systemie księgowym rozliczyć i archiwizować. Nie-VAT-owiec płaci jedynie dochodowy i ma mniejszą możliwość odliczeń.

http://malybiznes.pl/zakladanie_dzialal ... ek_vat.htm - tu można także coś poczytać na temat tego dylematu.


Cytuj:
Podsumowując,zakładając działalność gospodarczą można,choć nie trzeba być płatnikiem podatku od towarów i usług,jest tu zupełna dobrowolność i jak na razie nie ma takiego przepisu,który mógłby to zmienić



I tu pełna zgoda choć szkoda, że wypłynęła tak późno:(


i ten tekst:


Cytuj:
i żadne pseudo porady na forach typu musisz płacić vat tego nie zmienią.


To już nie było miłe, bo jak się domyślam "pijesz do mnie". Każdy może wejść na forum i czytać. Ja dzielę się swoim doświadczeniem w temacie. Po prostu siadłem kiedyś i policzyłem. Zawsze można pójść do doradcy finansowego, który dość analitycznie też to policzy:)


@ KOTIN

Może podzielisz ten temat jakoś bo dyskusja przeszła na off-top.
Proponuję drugi wątek: VAT czy NIE:)

_________________
| Sony HVR Z1 | Intel Xeon X3380 na Asus Extreme RAMPAGE (i48X), RAM 4GB Corsair 1333Mhz, FSB 1333Mhz | Windows 7 Ultimate 64bit | Vegas Pro 9 64bit |


piątek, 21 marca 2008, 13:34
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: czwartek, 11 listopada 2004, 00:06
Posty: 71
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
Wszystko wzięło się od twojej nieprawdziwej wypowiedzi czyli
Cytuj:
Jeśli nasze usługi będziemy wykonywać dla firm, które są platnikami podatku od towaru i usług (VAT) - także musimy być płatnikami VAT-u.


a to jest 100% nieprawdą,reszta z pierwszego wątku,tak jak zaznaczyłem, jest pięknie i ładnie opisane
Cytuj:
Wszystko pięknie i ładnie opisałeś,ale z jednym zgodzić się nie sposób

tylko widocznie tego nie zauważyłeś i teraz chcesz zrzucić winę twojego błędu na kogo innego
Cytuj:
I tu pełna zgoda choć szkoda, że wypłynęła tak późno:(


Co zaś tyczy tego,co napisałem
Cytuj:
i żadne pseudo porady na forach typu musisz płacić vat tego nie zmienią.


to wcale nie miało być miłe,ale odzwierciedlać prawdę,która została zafałszowana,być może nie świadomie,ale jednak


Dalej piszesz
Cytuj:
Wg ordynacji podatkowej (art 87-90) - za faktury uznaje się także i "rachunki". Czyli wystawiając dokument sprzedaży o tej czy dowolnej nazwie - i tak jest to traktowane przez US jako faktura:)


I to jest dowód na to,że można nie być na vat i świadczyć usługi dla firm,gdyż us również uzna rachunek jako dokument księgowy i potraktuje go jak równoznaczny z f.vat z tą tylko różnicą,że z f.vat można odliczyć vat,który jednak wczesniej trzeba zapłacić :) (nie ma nic darmo),a z rachunku nie odliczymy vatu(bo go nie zapłaciliśmy)


Cytuj:
Obrót towarów i USŁUG - podlega opodatkowaniu VAT. Ten podatek (w różnych stawkach, nasza 22%) dopięty jest praktycznie do wszystkiego. Nawet jak w sklepie kupujesz jogurt (w cenie zawarty jest VAT)
Dlatego nadal podtrzymuję to co napisałem wyżej, że prawidłową formą dokumentu sprzedaży dla nie-VATowca jest również faktura VAT.


Pomimo,że vat jest zawarty we wszystkich produktach,to jednak prawidłową formą wystawienia dokumentu wystawianego przez nie vatowca jest rachunek,a nie faktura vat i nie wazne jest to jak ty to interpretujesz.

Cytuj:
Nigdzie także nie napisałem, że trzeba być płatnikiem VATU.


Napisałeś w swoim pierwszym poście,ale może zapomniałeś już co pisałeś
Cytuj:
Jeśli nasze usługi będziemy wykonywać dla firm, które są platnikami podatku od towaru i usług (VAT) - także musimy być płatnikami VAT-u


dalej czytamy
Cytuj:
Mam duże koszty i wiem jakim dobrodziejstwem jest możliwość odliczenia ich od jednego czy drugiego podatku.


koszty można również odliczać nie będąc na vat i wóczas zmniejszamy podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym,a w przypadku kosztów przekraczających przychody,podatku nie płacimy w ogóle,ale to chyba jasne nawet dla vatowca.

Cytuj:
Mając na myśli "warsztat" - myślałem o zakupie sprzętu (kamery, magnetowidy cyfrowe, oprogramowanie, stacje edycyjne, akcesoria, wyposażenie studia etc.. etc...). Generalnie ponosisz na to koszty, które rzecz jasna można odliczyć od należnego fiskusowi podatku dochodowego i podatku VAT. Mozesz to zrobić właśnie wtedy, kiedy figurujesz w
fiskusie jako zarejestrowany płatnik VAT ( no nie podejrzewam, że nie wiesz o co chodzi, wiesz), ale nie wiedzą wszyscy. I dlatego o tym było pisane.

Dobrze,że wyjaśniłeś co miałeś na myśli odnośnie warsztatu(pominąłeś małą kamerkę,ale puśćmy to w niepamięć,bo niepotrzebnie znowu pojawi się temat czy np. Z1 jest dużą kamerką i trzeba będzie prosić admina o przeniesienie do nowego wątku typu czy z1 jest dużą czy małą kamerką :),a przecież tego nie chcemy)

Cytuj:
Generalnie ponosisz na to koszty, które rzecz jasna można odliczyć od należnego fiskusowi podatku dochodowego i podatku VAT. Mozesz to zrobić właśnie wtedy, kiedy figurujesz w
fiskusie jako zarejestrowany płatnik VAT ( no nie podejrzewam, że nie wiesz o co chodzi, wiesz), ale nie wiedzą wszyscy.


Podobne koszty ponosisz również nie będąc na vat i możesz je w całości odliczać(razem z zapłaconym vatem) wpisując w odpowiednią rubrykę książki przychodów i rozchodów,ale jak widać vatowcy myślą,że tylko oni mogą odliczać koszty,a jednak jest całe szczęście inaczej :) - to przywilej bycia na książce przychodów i rozchodów,bo będąc na ryczałcie czy karcie podatkowej nie można tego czynić,co nie zmienia faktu,że i tak należy prowadzić ewidencję zakupów

Cytuj:
NIE-VATowiec - nie ma możliwości oliczania kosztów uzyskania przychodu od podatku VAT. Np kupując kamerę za 20000 netto (z VAT: 24400 czyli brutto) - nie ma możliwości mozliczenia tych 4400 - czyli odliczenia kosztów uzyskania przychodu.


To prawda,że nie vatowiec nie odlicza podatku vat,nie mylić z kosztami uzyskania przychodu,bo to dwie różne rzeczy,ale kupując kamerę za wspomniane 24.400zł może ją odliczyć właśnie jako koszt uzyskania przychodu w całej kwocie,a nie tylko 20000 jak napisałeś.Nie vatowiec odejmuje to od swoich przychodów.On nie prowadzi ewidencji vat,bo jest zwolniony z tej czynności ze względu na to,że taką opcję wybrał przy zakładaniu dg.
Dlatego stwierdzenie
Cytuj:
-nie ma możliwości mozliczenia tych 4400

jest nieprawdziwe


Cytuj:
Dla klienta "weselnego" bardziej się opłaca skorzystanie z usług nie-VATowca.


tu jestem zdania,że dla każdego klienta(nieważne czy weselnego czy instytucjonalnego) najbardziej opłaca się wybrać takiego usługodawcę,który zapewnia najwyższy poziom pracy za stosunkowo rozsądne pieniądze i nie ma tu nic do rzeczy czy ktoś płaci czy nie podatek vat


piątek, 21 marca 2008, 17:37
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 lipca 2004, 22:55
Posty: 3226
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
załóżmy następujące sytuacje:

zakładam firmę i kupuję sprzęt za 10.000 + vat = 10.000 + 2.200
wykonuję w roku 20 usług po 1.000 + vat = 20.000 + 4.400 będąc vatowcem, lub 20 usług po 1.220 nie będąc (dla zachowania równych szans)

jestem vatowcem:
rozliczamy
vat (4.400-2.200 = 2.200 dla US, 2.200 zostaje w kieszeni)
i pod. dochodowy (20.000 - 10.000 x 19% = 1.900 dla US, 8.100 zostaje)
w sumie 8.100 + 2.200 = 10.300

nie jestem vatowcem:
rozliczamy pod. dochodowy - 24.400 - 12.200 x 19% = 2.318 dla US, 9.882 zostaje

wyszło na korzyść vatowca, ale przy poczynionych inwestycjach wysokości 50% obrotu.

zmieńmy proporcje:

kupuję sprzęt za 10.000 + vat = 10.000 + 2.200
wykonuję w roku 20 usług po 2.000 + vat = 40.000 + 8.800 będąc vatowcem, lub 20 usług po 2.440 nie będąc (dla zachowania równych szans)

jestem vatowcem:
rozliczamy
vat (8.800-2.200 = 6.600 dla US, 2.200 zostaje w kieszeni)
i pod. dochodowy (40.000 - 10.000 x 19% = 5.700 dla US, 24.300 zostaje)
w sumie 24.300 + 2.200 = 26.500

nie jestem vatowcem:
rozliczamy pod. dochodowy - 48.800 - 12.200 x 19% = 6.954 dla US, 29.646 zostaje

jak widać korzyść jest spora tym razem dla nie-vatowca chcącego zarabiać 2.470,50 zł/mc przy inwestycjach 12,200 zł brutto (25% przychodu). wyższe zarobki wiążą się już z przekroczeniem progu i automatycznym przejściem na vat.

tutaj zaryzykuję twierdzenie, że w branży, gdzie liczą się raczej aspekty twórcze a nakłady na inwestycje są niewielkie w stosunku do obrotów nie przekraczających progu vat, zakładając też pracę zarówno dla osób fizycznych jak i firm bardziej opłacalne jest pozostanie nie-vatowcem.

am i right?

pozdrawiam

_________________
Obrazek
GG: 2491715 peaceant(at)wp.pl


piątek, 21 marca 2008, 18:51
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 01:21
Posty: 796
Lokalizacja: Warszawa
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
Cytuj:
tylko widocznie tego nie zauważyłeś i teraz chcesz zrzucić winę twojego błędu na kogo innego


Raczej nie uzyskasz tu satysfakcji.
Umiem się przyznać do swoich błędów jeśli takie popełniam.
W tym wątku nigdzie takiego nie popełniłem.
Ale zdaje się, że chcesz zaistnieć na tym forum skoro się tego tak uczepiłeś.



Cytuj:
Cytuj:
Nigdzie także nie napisałem, że trzeba być płatnikiem VATU.


Napisałeś w swoim pierwszym poście,ale może zapomniałeś już co pisałeś



Owszem napisałem i wyjaśniłem dlaczego tak napisałem i w jakim kontekście. Zauważyłbyś, gdybyś uważniej czytał treść.

Cytuj:
Dobrze,że wyjaśniłeś co miałeś na myśli odnośnie warsztatu(pominąłeś małą kamerkę,ale puśćmy to w niepamięć,bo niepotrzebnie znowu pojawi się temat czy np. Z1 jest dużą kamerką i trzeba będzie prosić admina o przeniesienie do nowego wątku typu czy z1 jest dużą czy małą kamerką ,a przecież tego nie chcemy)


Jak dla mnie Z1 jest "małą kamerką" a wątek i tak trzeba podzielić, bo odbiega od tematu początkowego:)

_________________
| Sony HVR Z1 | Intel Xeon X3380 na Asus Extreme RAMPAGE (i48X), RAM 4GB Corsair 1333Mhz, FSB 1333Mhz | Windows 7 Ultimate 64bit | Vegas Pro 9 64bit |


piątek, 21 marca 2008, 18:53
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 lipca 2004, 22:55
Posty: 3226
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
nic nie dzielimy. vat to ważny wątek zakładania firmy. brakuje tu tylko informacji, zasadniczej właściwie, jak dużą firmę chcemy zakładać. bo nie chodzi chyba o firmę, której obroty i inwestycje liczą się w setkach tysięcy, bo zdaje się osoby, które chciałyby taką firmę założyć nie oprą swojej wiedzy o forumowy mini-poradnik. piszmy po prostu dla ludzi, którym się to może przydać. proszę cię ao o ustosunkowanie się do mojego poprzedniego posta.

pozdrawiam

_________________
Obrazek
GG: 2491715 peaceant(at)wp.pl


piątek, 21 marca 2008, 19:32
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 01:21
Posty: 796
Lokalizacja: Warszawa
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
@ GrassHoppeR

Tak twoje kalkulacje są słuszne. Sytuacja się zmienia kiedy zostanie przekroczony pewien obrót (limit), po przekroczeniu którego nie vatowiec również musi zapłacić VAT.

GrassHoppeR napisał(a):
bo nie chodzi chyba o firmę, której obroty i inwestycje liczą się w setkach tysięcy, bo zdaje się osoby, które chciałyby taką firmę założyć nie oprą swojej wiedzy o forumowy mini-poradnik.

Wystarczy, że są to duże dziesiątki tysięcy, aby poważnie rozważać a raczej z kalkulatorem przeliczać co się bardziej opłaca. W moim przypadku barziej się opłaca być płatnikiem VAT.
Wiedze można opierać na wielu podstawach. Zanim zaangażowałem w to księgową siadłem i policzyłem :wink:

_________________
| Sony HVR Z1 | Intel Xeon X3380 na Asus Extreme RAMPAGE (i48X), RAM 4GB Corsair 1333Mhz, FSB 1333Mhz | Windows 7 Ultimate 64bit | Vegas Pro 9 64bit |


piątek, 21 marca 2008, 19:48
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: czwartek, 11 listopada 2004, 00:06
Posty: 71
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
Cytuj:
Raczej nie uzyskasz tu satysfakcji.


Moim celem było wyjaśnienie zafałszowania,które wkradło się w tym zdaniu
Cytuj:
Jeśli nasze usługi będziemy wykonywać dla firm, które są platnikami podatku od towaru i usług (VAT) - także musimy być płatnikami VAT-u


z naciskiem na także musimy,co zostało w końcu wyjaśnione.
To bardzo ważna rzecz,gdyż bez wyjaśnienia tego czytający mini poradnik,a chcący założyć dg mógłby niepotrzebnie stać się vatowcem,a wcale nie musi tego czynić.
Przy okazji wyszły dodatkowe rzeczy jak co to jest rachunek,a co to faktura i jak traktowane są rachunki przez US,co może niektórym rozjaśni sytuację,że również osoba wybierająca zwolnienie z vatu może wykonywać zlecenia dla firm,co niejednokrotnie jest błędnie interpretowane przez wiele osób.
Oczywiście wszystko dotyczy sytuacji,kiedy to wybraliśmy dobrowolne zwolnienie z vat i nie przekraczamy wyznaczonego ustawą progu,o czym pisałem w pierwszym moim poście(nie licząc 1-szego zapytania do ao)
Cytuj:
Nie należy,żeby jasność była - jest dobrowolność,a wejście na ten podatek jest obligatoryjne po przekroczeniu pewnej kwoty obrotów


Jesli zaś chodzi o
Cytuj:
Umiem się przyznać do swoich błędów jeśli takie popełniam.
W tym wątku nigdzie takiego nie popełniłem.

to wystarczy przeczytać całość ,aby ocenić czy popełniłeś czy nie,ale ważne,że choć częściowo się przyznałeś :)

Czy chcę zaistnieć
Cytuj:
Ale zdaje się, że chcesz zaistnieć na tym forum skoro się tego tak uczepiłeś.


Eee tam,jestem trochę dłużej na tym forum od ciebie,ale ilością postów myślę,że bijesz mnie conajmniej dziesięciokrotnie,no i nie mam na koncie żadnego poradnika,nawet w wersji mini :( ,więc wybacz,ale w tej dziedzinie nie zamierzam konkurować z mistrzem :)

Cytuj:
Jak dla mnie Z1 jest "małą kamerką" a wątek i tak trzeba podzielić, bo odbiega od tematu początkowego:)


Pełna zgoda co do Z1,mała,ale za to z jakimi możliwościami :),z resztą sam używam także kamery podobnej wielkości,chociaż z zupełnie innej stajni.Jednak pamiętaj,że nie kamera,lecz chęć szczera zrobi z ciebie r.......a


pozdrawiam i życzę WESOŁEGO ALLELUJA


podobny temat na innym forum
http://forum.filmowiec.pl/viewtopic.php?t=11394


piątek, 21 marca 2008, 21:48
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 01:21
Posty: 796
Lokalizacja: Warszawa
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
oki oki :)
do tego dodam tylko, że nie piszę postów na "ilość", raczej stawiam na jakość. Niezrozumiałe dla mnie było dlaczego tak mnie atakujesz za to "musi" mimo tego, że napisałem wyjaśnienie o co mi chodziło.

Także Wesołych Świąt i Mokrego Śmingusa !

_________________
| Sony HVR Z1 | Intel Xeon X3380 na Asus Extreme RAMPAGE (i48X), RAM 4GB Corsair 1333Mhz, FSB 1333Mhz | Windows 7 Ultimate 64bit | Vegas Pro 9 64bit |


piątek, 21 marca 2008, 22:01
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: środa, 26 marca 2008, 15:12
Posty: 41
Post Re: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik)
Dziękuję ao za "mini poradnik"


środa, 26 marca 2008, 15:42
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL