Teraz jest środa, 12 grudnia 2018, 01:05




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
 Pytanie dla doświadczonych operatorów 
Autor Wiadomość
Nowy
Nowy

Dołączył: poniedziałek, 2 sierpnia 2004, 20:50
Posty: 12
Lokalizacja: Łódź
Post Pytanie dla doświadczonych operatorów
Witam, wszystkich zawodowców i amatorów videofilmowania.
Do tych pierwszych mam pytanko dotyczące pewnej sytuacji, oto ona: Biegnę z kamerą za człowiekiem i na dworze (jasne ale nie za ostre światło) balans bieli ustawiony na 5600, nagle gość wbiega do pomieszczenia ,gdzie już niema takiego światła - dominuje światło z żarówek (temp. światła poniżej 3000). Nie mam czasu na dokładne wcześniejsze zbalansowanie kamery w tym pomieszczeniu. Obraz muszę mieć "żyleta"
Czy w takiej sytuacji najlepiej jest:
-Zmienić filtr w momencie wejścia do pomieszczenia na 3200 i włączyć funkcję ATV
- Nie zmieniać filtra w kamerce ( a więc balans bieli ustawiony 5600 w momencie wejścia do pomieszczenia jest poniżej 3000), otworzyć tylko przysłonę, jaki to może mieć wpływ na obraz?
- Zrobić zupełnie coś innego...

Najlepiej byłoby trochę poeksperymentować ale na to nie mam czasu. Dodam że takie manewry mogę wykonywać takimi kamerkami jak: Sony DSR 300 PL, Sony DSR 390 PL,Sony DSR 570 PL
Czy ktoś z Was pracuje na podobnym sprzęcie?

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź


poniedziałek, 2 sierpnia 2004, 21:16
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Post 
Masz przecież dwa presety i przynajmniej dwa wcześniej ustawiane balanse ręczne , moim zdaniem to prosta sprawa.


poniedziałek, 2 sierpnia 2004, 22:32
Nowy
Nowy

Dołączył: poniedziałek, 2 sierpnia 2004, 20:50
Posty: 12
Lokalizacja: Łódź
Post Balans w kamerach DVCAM
Powiedzmy że sprawa jest prosta ale tylko wtedy gdy mam możliwość zobaczenia wcześniej jakie jest światło we wnętrzu do którego biegnę za gościem.
Wiem co to jest PRESET ale ja chcę mieć obraz "żyleta"...tak na pradę to chyba niemożliwe w takich sutuacjach.
Moim zdaniem leprzym rozwiązaniem będzie gdy zbalansuję kamerę na zewnątrz, po czym na tym samym balansie wejdę do pomieszczenia o niskiej temperaturze światła powiedzmy 3000 ale otworzę przysłonę. Wtedy jest szansa że zdjęcia będą ok. choć nie będzie głębi ostrości ale wtedy już na pewno nie będzie niebieskich zdjęć ( w sytuacji gdy gość wchodzi do pokoju w którym będzie np. okno).
W przypadku zmiany filtra i PRESETU widać w obrazie te działania, obraz traci płynność.
Ale może tylko mi się wydaje.

Wydaje mi się również że lepiej jest zbalansować kamerę nieco wyżej.
Tak na prawdę to uczę się "sztuki operatorskiej" i niestety nie mogę zbyt często teorii skonfrontować z żeczywistością.

Będę wdzięczny wszystkim za udzielenie mi rad dotyczących pracy na kamerach DVcam (Sony DSR 300 PL, Sony DSR 390 PL, Sony DSR 570 PL)


wtorek, 3 sierpnia 2004, 00:59
Zobacz profil
Nowy
Nowy

Dołączył: poniedziałek, 2 sierpnia 2004, 20:50
Posty: 12
Lokalizacja: Łódź
Post 
oczywiście pisze się rzeczywistość a nie żeczywistość!!!!

sorki za byki


wtorek, 3 sierpnia 2004, 01:01
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Post 
Marcel co ma wspólnego otwarcie przysłony z poprawnym balansem. Jak w pomieszczeniu masz 3000 a na zewnątrz 5600 to z całą pewnością
wszystko co nagrasz we wnętrzu będzie czerwone, Jak mówisz o pokoju z oknem to temperatura światła w takim pokoju jest bliższa 5000 niż 3000 więc się zdecyduj. A cóż to za sytuacja w której nie mozna zrobić przebitki aby przykryć moment przełączania balansu. Jeśli uczysz się
sztuki operatorskiej to sporo tej nauki jeszcze przed tobą i raczej nie nauczysz się zbyt wiele na tym forum.


wtorek, 3 sierpnia 2004, 01:17
Nowy
Nowy

Dołączył: poniedziałek, 2 sierpnia 2004, 20:50
Posty: 12
Lokalizacja: Łódź
Post 
Zgadza się w pokoju w dzień światło dzienne jest dominującym światłem. Pisałem o sytuacji w której gonię gościa na dworze, gość wchodzi do ciemnego holu poczym wchodzi do oświtlonego pokoju.
Ja oczywiście taką sytuację przeżyłem robiąc zdjęcia (Sony 300) wtedy miałem włączony ATV na filtrze 5600 i zdjęcia nie podobały mi się zbytnio.
Podobno w takich syt. lepiej uzywać PRESET i zmieniać filtry.
Oczywiście rola przebitki jest niezastąpiona. Przysłona zawsze jest ważna i oczywiście wiem że balansem ma niewiele wspólnego. Ja pisałem tylko o pewnym zachowaniu w określonej syt.
Apropos nauki "sztuki operatorskiej" to sądzę żę prawdziwi fachowcy (bez szkoły ale z wieloletnią praktyką w TV) na żadnym forum nie uzewnętrzniają się, bo to przecież stanowiło by dla nich zagrożenie...


wtorek, 3 sierpnia 2004, 01:33
Zobacz profil
Nowy
Nowy

Dołączył: poniedziałek, 2 sierpnia 2004, 20:50
Posty: 12
Lokalizacja: Łódź
Post 
Wierzę jednak ż ena to forum zaglądają jednak ludzie którzy znają się na rzeczy i zdradzom adeptom niektóre tajnki zawodu.

Mam jeszcze jedno pytanko:)
Kamera Sony DSR 250 PL ma możliwość pracy z przeplotem lub kolejnoliniowo.
Czy ktoś może to rzetelnie wyjaśnić?


wtorek, 3 sierpnia 2004, 01:44
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: piątek, 14 listopada 2003, 16:26
Posty: 32
Post 
rozwiazanie = dwie kamery


środa, 11 sierpnia 2004, 09:59
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Post balans
Proponuję rozwiązanie: jeśli scenę masz ustawioną możesz wcześniej ustawić balanse jeden na A drugi na B i zmieniać filt, w kamerach DV nie będziesz miał widocznej zmiany filtra /przycieni się obraz/ natomiast w S-VHS będzie to widoczne. Więc przy wejściu do pomieszczenia o temp.światła 3.2 zmień filtr na 1 i przełącz np. na B jeśli tam ustawiłeś wcześniej 3.2 i przy wyściu z pomieszczenia analogicznie. Jeśli nie masz ustawionej sceny i grasz na "żywca" to zmień filtr na 1 i przełącz na PRST fabrycznie to jest 3.2 A jeśli nie masz czasu na zmiane filtra to ustaw sobie np. na B 3.2 i po wejściu do pomieszczenia o sztucznym swietle nie zmieniaj filtra tylko włącz na B /3.2/. Problem polega na tym, że możesz mieć za mało swiatła i przesłona nie otworzy się do momentu aż się pojawi "zebra" na najjaśniejszym punkcie. Proponuje abyś miał coś żeby doświetlić. Może być mała różnica w kolorach obrazu ale jak przećwiczysz to będzie dobrze.


środa, 11 sierpnia 2004, 11:14
Nowy
Nowy

Dołączył: poniedziałek, 2 sierpnia 2004, 20:50
Posty: 12
Lokalizacja: Łódź
Post 
Dzięki,
najlepiej trochę poeksperymentować bo każda kamera inaczej się zachowuje w różnych warunkach.
w PEWNYCH MOMENTACH NIE DO PRZECENIENIA JEST INTUICJA OPERATORA.


piątek, 13 sierpnia 2004, 11:32
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Post Re: Pytanie dla doświadczonych operatorów
Do tych pierwszych mam pytanko dotyczące pewnej sytuacji, oto ona: Biegnę z kamerą za człowiekiem i na dworze (jasne ale nie za ostre światło) balans bieli ustawiony na 5600, nagle gość wbiega do pomieszczenia ,gdzie już niema takiego światła - dominuje światło z żarówek (temp. światła poniżej 3000). Nie mam czasu na dokładne wcześniejsze zbalansowanie kamery w tym pomieszczeniu.

Witaj!
Można przecież skorygować b.bieli programowo i to płynnie od momentu gdy temperatura barwowa się zaczyna zmieniać aż do docelowej temperatury 3000K...kilka klatek kluczowych i już...( np. na Matroxie RTX100)

pozdro!
Jacek


środa, 15 września 2004, 17:35
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 maja 2003, 04:24
Posty: 3412
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Post 
No właśnie czytam to i nie wiem, czy aby ja czegoś nie rozumiem, czy jednak odpowiedzi fachowców nie przynoszą im raczej zaszczytu. W każdym poczciwym programie do edycji video korygujemy balans i tak jak powiedział przedmówca, który chyba się zapomniał zalogować, a ma pojęcie - możemy zrobić to płynnie. Przecież nikt nie oddaje materiału roboczego, surowego nie pozbawionego błędów i ujęć roboczych (przebitki itp), nikt też nie przełącza się skokowo między wbitymi do pamięci kamery dwoma różnymi poziomami bieli (pierwsza odpowiedź) - ludzie ?!!!. Jak już włączyliśmy zapis, to filmujemy jak leci bez względu na to jakie nas zaskoczyły, lub zaskoczą w danej chwili warunki.
To jak dobrze utrafiony mamy balans wpłynie jedynie na to, czy w montażu będziemy mieli więcej, czy też mniej pracy z jego wypoziomowaniem.
Pozdrawiam gorąco


środa, 20 kwietnia 2005, 09:02
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Post 
Od strony redaktorskiej może powiem- nawet, jeśli masz "brud" w obrazku przy zmianie światła, wejściu do pomieszczenia, etc- to takie dramatyczne ujęcie w ruchu samo w sobie będzie cenne i nikt normalny nie będzie się czepiał zbytnio balansu, czy nawet potknięcia technicznego, jak jakiś niezamierzony ruch kamery, czy też nieostrość. Wartość i wiarygodność na pierwszym miejscu. Chyba, że wszystko jest wyreżyserowaną sceną.


niedziela, 24 kwietnia 2005, 21:43
Bywalec
Bywalec

Dołączył: czwartek, 24 marca 2005, 08:36
Posty: 23
Post 
W kazdej niemal kamerze DV mozemy zablokowac przeslone.
Obiekt bedzie oswietlony niezaleznie od natezenia swiatla (oczywiscie w granicach rozsadku).
Mozemy wtedy biegac za nim gdzie nam sie podobal, a on bedzie zawsze tak samo widoczny (gorzej oczywiscie z otoczeniem ale cos za cos).

_________________
JVC GR-D33 + UVS 8.0


środa, 27 kwietnia 2005, 15:39
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL