Teraz jest piątek, 22 listopada 2019, 22:01




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
 Jaka kamera do studia 
Autor Wiadomość
Nowy
Nowy

Dołączył: środa, 6 listopada 2019, 11:49
Posty: 3
Post Jaka kamera do studia
Witam Was serdecznie!

Jestem po subiektywnie pasjonującej lekturze wątku: viewtopic.php?f=4&t=43474 oraz już 3 miesiącach czytania o kamerach i poszukiwania właściwej dla moich potrzeb. Mam problem, że im więcej czytam, tym bardziej nie wiem co wybrać. Poniżej opis zastosowania i z góry przepraszam za laickość. Jestem noobem, który się chce nauczyć i finalnie zrobić ze sprzętu użytek.

- Przygotowuję studio nagrań w pomieszczeniu 8x6m (48m2).
- nagrywane będą profesjonalne szkolenia z mojej branży
- Studio będzie miało 4 sceny po których się będę przemieszczał w ramach każdego nagrania
- 1 scena to moment mojego wejścia, gdzie w ruchu zapowiadam temat (odległość od 2 planu (ściana) ok 1m) nagranie z ok 3m na sliderze
- 2 scena to biurko i krzesło podobnie jak w stacjach tv podczas wiadomości (2 plan z dekoracją i ok 32'' TV na którym będą różne obrazy, plan ten oddalony o 1,5m od fotela)
- 3 scena to 2 fotele i stolik do wywiadów (dość blisko 2 sceny, ale już z trochę innym wystrojem)
- 4 scena to stanowisko stojące do warsztatów a za mną i obok mnie tv 75'' (ok 1m za mną)
- wszystkie 4 sceny są w półokręgu, czyli scena 1 jest na przeciwko sceny 4 w krótszym boku studia
- nie wiem czy dobrze robię, że tak to opisuję, ale wydae mi się, że to ma znaczenie, bo ogranicza obiektyw i ogniskową jakiej potrzebuje
- raczej chcę kupić 2 kamery, abym mógł bez bardzo wielu cięć i ciągłego przestawiania kamery nagrywać różne ujęcia tej samej sceny
- jedna kamera będzie na sliderze z programowanym silnikiem posuwu i osiowym aby podczas przesuwu utrzymać najazd na twarz, bez pomocy dodatkowego operatora
- byłoby idelanie aby parametrami zoom/wb/oraz focus dało się sterować zdalnie z mikro reżyserki. Chodzi mi o to aby zrobić to tylko z jedną dodatkową osobą, oprócz mnie.
- byłoby dobrze aby autofocus był naprawdę przyzwoity, ale tu znów nie wiem czy to konieczne, bo z racji że mam na scenach drugi plan (TV) który musi być ostry tak jak pierwszy (ja), to i tak muszę nagrywać bez głębi (stąd pomysł slidera) aby nadawać pomimo tego scenom trochę 3d. No chyba że mylę pojęcia.
- sceny będą raczej dobrze oświetlone każda scena to min 3 punkty oddalone od obiektów nie dalej jak 1,5m i będą to Aputure Tri-8 c oraz Aputure mini20d aby nie było za miękko. Do tego jakieś światła konturowe na mną i oświetlenie LED kolorowe dekoracyjne do różnych elementów wystroju. Czyli bardzo mocno oświetlony 2 plan (ja) oraz delikatnie 1 plan (przed sceną) i 3 plan (za mną)
- nie zależy mi na dzwięku z kamery. Tzn ma nagrywać dzwięk ale tylko po to aby potem łatwiej zrobić synchronizację w postprodukcji z oddzielnie nagrywanym dzwiękiem.
- studio nie będzie mieć światła dziennego, tzn jest potężne okno ale będzie zasłonięte, aby uzyskiwać powtarzalność warunków światła podczas wielu dni nagrań.
- zależy mi BARDZO BARDZO na naprawdę OSTRYM obrazie. Większość tego typu materiałów (szkolenia) np na YT, ma katastrofalną jak na moją ocenę ostrość i taki efekt lekkiego rozmycia generalnie całego obrazu.
Filmy będę nagrywał i publikował w 4k, ale muszę przyjąć że najczęściej i tak widz będzie oglądał to na FHD

No i teraz... miałem już konsultacje nawet płatne z naprawdę super magikiem, ale który raczej zajmuje się produkcją teledysków czy też aby go nie obrazić produkcją filmową aniżeli studyjną i dał mi super warsztat techniczny, ale chyba ciut słabszy sprzętowy. I nie, nie narzekam ale tak jak wspomniałem na początku naczytałem się tak dużo, że już nie wiem czy wybór który pokaże za chwilkę jest ok czy nie. Nie chcę przepłacać, ale nie chcę też żałować kasy.

Model jaki na razie jest na tapecie to Panasonic HC-X1000 4K. Po przeczytaniu wątku z linka na początku tego tekstu mam znów zagwozdkę czy wspomniany tam Panasonic AG-UX180, nie będzie właściwszy. Tylko na litość, x1000 kosztuje 2 razy mniej! Więc przy UX180 odpadają 2 kamery, co mnie bardzo organiczy. A może zupełnie inna kamera? Patrzyłem też na Blackmagic Pocket Cinema 4K, czy na KAMERA BLACKMAGIC DESIGN STUDIO CAMERA 4K, ale nie wiem czy one są dla mnie, czy to np raczej niższa półka kamer filmowych i mi się na nic nie zdadzą. Mało tego jako laik nie umiem ocenić czy Blackmagic umożliwi mi zdalne sterowanie obiektywem a jeśli tak to jakim...

Bardzo Was proszę o pomoc!!!
Pozdrawiam


środa, 6 listopada 2019, 12:38
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: niedziela, 27 grudnia 2009, 21:26
Posty: 1145
Post Re: Jaka kamera do studia
Widzę przedsięwzięcie z rozmachem! :)
Ja potrzebuję trochę czasu, żeby sobie w miarę precyzyjnie wyobrazić to co opisałeś. Tymczasem, jeśli te dekoracje już istnieją, pociągnij jakieś dwa sznureczki od najszerszych miejsc dla każdego z planów tak by zbiegły się w miejscu gdzie będzie stała kamera. I zmierz kąty między nimi, czyli kąty jakie będzie musiała widzieć optyka kamery. To pierwszy istotny parametr.
Zmierz też odległości od kamery do najbliższych i najdalszych pokazywanych elementów aranżacji. Jeśli zakładamy, że wszystko w widzianym planie ma być ostre.

Zacznijmy jednak od tego:

bceuropa napisał(a):
zależy mi BARDZO BARDZO na naprawdę OSTRYM obrazie. Większość tego typu materiałów (szkolenia) np na YT, ma katastrofalną jak na moją ocenę ostrość i taki efekt lekkiego rozmycia generalnie całego obrazu.


Czy też zamierzasz publikować na YT? Bo to co odbierasz jako brak ostrości w większości jest wynikiem silnej kompresji nadawanych przez YT plików. W jakiejś części błędami w obróbce obrazu zwłaszcza nieodpowiedniego eksportu. Dalej istotny jest sposób kompresji zapisu w samej kamerze.
Właściwości optyki i przetwornika oczywiście też, ale akurat prawidłowo wyostrzony obraz można uzyskać każdą przyzwoitą kamerą.


środa, 6 listopada 2019, 23:35
Zobacz profil
Nowy
Nowy

Dołączył: środa, 6 listopada 2019, 11:49
Posty: 3
Post Re: Jaka kamera do studia
Cześć :) Tak, może nie jakimś mega wielkim nakładem (bo uwielbiam DIY, więc większość zrobię samodzielnie :D ), ale chcę, aby było widać podejście PRO. Jeszcze nie ma dekoracji. Właśnie dlatego, aby mieć margines, w którym będę mógł się dopasować do wymogów sprzętu. Kamery raczej będą przestawiane do każdej sceny osobno. Wyznaczę sobie stałe punkty na podłodze, aby do każdej sceny móc z kamerami jak najbardziej się oddalić, ale też ująć je z najlepszej perspektywy.

Jeśli dobrze kumam optykę (pewnie nie), to im dalej, tym większy zoom i tym samym mniejszy kąt jaki pada na matrycę czyli w efekcie większa głębia ostrości. A o to mi chodzi :)

Jakie to będą odległości? Zakładam że każdą scenę mogę podzielić tak:
0 metrów - trzeci plan (TV lub ściana)
ok 1 metr - drugi plan czyli moja osoba
ok 1,5 do 1,8 metra pierwszy plan (czyli jakaś tam podłoga z oświetleniem konturów/biurko wraz z wystrojem etc.
3,5 - 4 metry - obiektyw kamery

Z tego co wyczytałem od wczoraj, chyba właśnie ta HC-X1000 właśnie przez swoją słabszą konfigurację, staje się dobrym wyborem z racji mniejszej matrycy (1 /2,3 cala) niż w droższych modelach, co da mi szansę na uzyskanie większej głębi ostrości z mniejszych odległości.

Co do kątów:
1 scena - szerokość 2 metry (mierzona do najdalszego planu), kąt optyki 27 stopni
2 scena - szerokość 2,5 metra, kąt 32 stopnie
3 scena - szerokosć 2,5 metra, kąt 32 stopnie
4 scena - szerokość 3,5 metra, kąt 48 stopni

Tak właśnie myślę, że wiele materiałów jest słabsza na YT, bo została nagrana/kompersowana/wysłana w nieoptymalnych parametrach dla YT. Już np wiem, że od parametrów w jakich się wysyła zależy, jakim kodekiem skompresuje materiał YT i że musi to być minimum 2K a nie jak wielu sądzi FHD. Jednak zaskakiwała mnie powtarzalność złej jakości, stąd sądziłem, że w dużej mierze zależy to od sprzętu, na który większość ludzi po prostu nie stać. Tym bardziej, że da się znaleźć naprawdę dobre materiały, które odtwarzane w HD mają bardzo przyzwoitą jakość. Czyli da się, a nie jest to ewidentne i tylko ograniczenie YT.

Przykład dla mnie PRAWIE dobrej jakości: https://www.youtube.com/watch?v=J7ENEuqXDwY
Przykład jeszcze lepszy (ale imho też nie idealny) https://www.youtube.com/watch?v=ZUbU6exONdU
Przykład bardzo dobry https://www.youtube.com/watch?v=hi_CkZ0sGAw
Przykład bardzo dobry https://www.youtube.com/watch?v=gMnrJYRgYUY

I finalnie tak, chcę publikować na YT zajawki każdego odcinka szkolenia.


czwartek, 7 listopada 2019, 10:32
Zobacz profil
Nowy
Nowy

Dołączył: środa, 6 listopada 2019, 11:49
Posty: 3
Post Re: Jaka kamera do studia
Podsyłam jeszcze szkic jaki popełniłem, aby zobrazować, co chcę zrobić (bez świateł aby nie skomplikować zbytnio).


Załączniki:
Komentarz: rysunek poglądowy studia
img20191107_10444484.jpg
img20191107_10444484.jpg [ 561.92 | Przeglądane 15 razy ]
czwartek, 7 listopada 2019, 14:21
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: niedziela, 27 grudnia 2009, 21:26
Posty: 1145
Post Re: Jaka kamera do studia
Pięknie rysujesz! :D
Poza tym wiedzę masz jeszcze tak "nieuleżaną", że przyda Ci się solidne szkolenie i niekoniecznie u twórcy teledysków - tych mamy w Polsce więcej niż cała reszta świata razem wzięta. A właściwie nie tyle Tobie to potrzebne, co osobie która będzie ten sprzęt obsługiwać, nazwijmy ją umownie "operatorem".
Mocno na wyrost, ale co tam! :lol:

A ten podest to po co? Planujesz jakieś odszkodowanie za wypadek przy pracy?
Bo poza tym nie ma większego sensu.

Piszesz w dziale kamer, to odniosę się najpierw do tego. Ta "tysiączka" Panasia to bardzo przyzwoita kamera. Do Twoich celów OK. Kąt widzenia w tej aranżacji z małym zapasem nawet, głębię ostrości można odpowiednio ustawić. Tak z grubsza od poniżej metra od kamery do nieskończoności - ostrząc na Ciebie - przy tych opisanych odległościach. Zapis w kamerze z całkiem przyjemnymi już strumieniami danych. Z ostrością dla wszystkich planów przy ustawieniu manualnym nie będzie żadnego problemu.
Co by Ci tu jeszcze napisać... Oczywiście używając statywu wyłączasz automat ostrzenia i stabilizację. Panasie mają focus assist, więc i pół-ślepy wyostrzy.

W odniesieniu do głównego światła kontry są dość ostre, nie stawiaj ich zbyt blisko. Ale najbardziej mnie martwi że jest ciasno - kleisz się do tła - i możesz potrzebować jeszcze światła do niwelowania Twojego cienia.

Sensu budowy jakiejś reżyserki to ja tu specjalnie nie widzę. Do tych kamer jest jakieś sterowanie manfrotto, ale nie powala, Rec/Off i zoom. Nie wydaje mi się to potrzebne.

Teraz kwestia montażu. Masz komputer który udźwignie 4k? Jakiego edytora używasz?


piątek, 8 listopada 2019, 03:52
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: wtorek, 10 marca 2009, 15:30
Posty: 351
Post Re: Jaka kamera do studia
Cytuj:
Jeśli dobrze kumam optykę (pewnie nie), to im dalej, tym większy zoom i tym samym mniejszy kąt jaki pada na matrycę czyli w efekcie większa głębia ostrości. A o to mi chodzi :)

Jest wręcz odwrotnie, im szerszy kąt tym większa głębia ostrości. Jeszcze kwestia przysłony, im będziesz miał jaśniej tym większą możesz mieć przysłonę co przekłada się na większą głębię ostrości.

_________________
Nikon Z6, 3x Lumix G80, SonyCX900, Nikon D750, D7200, D7000, ZHIYUN GIMBAL CRANE, ZHIYUN Weebill Lab, Mavic Pro, Lumix FZ-2000


piątek, 8 listopada 2019, 09:06
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL