Teraz jest środa, 23 stycznia 2019, 09:32




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
 Jak w Premiere Pro uzyskać proawidłowy format 16:9. 
Autor Wiadomość
Stary wyjadacz
Stary wyjadacz
Avatar użytkownika

Dołączył: piątek, 23 maja 2008, 16:42
Posty: 120
Post Jak w Premiere Pro uzyskać proawidłowy format 16:9.
Witam mam pytanie.Jak wyeksportować film 16:9 w Premiere Pro.Aby przy oglądaniu filmu na telewizorze 4:3 obraz był nie rozciągnięty.Aby był poprawny format 16:9.


poniedziałek, 30 marca 2009, 12:00
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: poniedziałek, 26 listopada 2007, 20:28
Posty: 243
Post Re: Jak w Premiere Pro uzyskać proawidłowy format 16:9.
rozumiemże nagranie również jest w 16:9 ?

_________________
Windows 7 64-bit, 16,00 GB ram, Procesor: Intel(R) Core(TM)i7-3770K CPU @ 3,50GHz, Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 760,Adobe Premiere CS 6.0.5 .


poniedziałek, 30 marca 2009, 14:16
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 maja 2003, 04:24
Posty: 3412
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Post Re: Jak w Premiere Pro uzyskać proawidłowy format 16:9.
Mało danych, w jakiej rozdzielczości jest film (projekt), skąd pochodzą montowane klipy, jaki też ma być eksportowany plik (format, standard, rozdzielczość itp). Inaczej ustawia się eksport dla plików zgranych z kamery cyfrowej SDV, inaczej dla HDV, zupełnie inne ustawienia będą przy eksporcie do pliku wynikowego, który ma być filmem przykładowo DivX inaczej jeśli będzie on zapisany na płycie DVD itd...

_________________
Film jest jak seks: gdy nie ma uczucia, nawet technika nie pomoże
Pytania na pw. - tylko osobiste nie związane z forum!


poniedziałek, 30 marca 2009, 18:19
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 4 października 2007, 11:22
Posty: 78
Lokalizacja: Elbląg
Post Re: Jak w Premiere Pro uzyskać proawidłowy format 16:9.
vigro1000 napisał(a):
Witam mam pytanie.Jak wyeksportować film 16:9 w Premiere Pro.Aby przy oglądaniu filmu na telewizorze 4:3 obraz był nie rozciągnięty.Aby był poprawny format 16:9.


Po pierwsze co rozumiesz pod pojęciem poprawny format 16:9?
Podstawowa klatka formatu PAL ma wymiar 720x576 i to sie nie zmienia.
Zmienne jest jedynie stopień przeskalowania obrazu do klatki.
I tu jest kompromis. Pełny obraz 16:9 będzie dobrze wyglądal na takim TV, ale na zwykłym 4:3 będzie ściśnięty. W odwrotnym przypadku będzie rozciągnięty na TV16:9, czyli to co normalnie oglądamy w TV.
Stacje nadawcze robia pewien trik, a mianowicie ścieśniają obraz z góry i z dołu dodając czarne pasy. Wtedy na TV 4:3 są pasy czarne góra dół, a na 16:9 włącza się skalowanie i TV 16:9 rozciąga go góra dół. Ile tego czarnego to nie wiem; poeksperymentuj. Może koledzy podadzą ile tego trzeba dodać.


wtorek, 31 marca 2009, 09:22
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 maja 2003, 04:24
Posty: 3412
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Post Re: Jak w Premiere Pro uzyskać proawidłowy format 16:9.
Tommasz500 napisał(a):
Stacje nadawcze robia pewien trik, a mianowicie ścieśniają obraz z góry i z dołu dodając czarne pasy.

Nieprawda, takich pasów się nie dodaje, lecz to telewizor, interpolując sygnał PAR kształtuje współrzędne kadru dodając automatycznie kaszety, w przeciwnym razie takie pasy widzielibyśmy też na ekranie telewizora panoramicznego.
Proporcja obrazu musi być wymuszona bez względu na to jaki ekran będzie go "wyświetlał".
Zarówno obraz DV PAL w proporcji 4:3, jak i 16:9 ma zawsze 576 pikseli wysokości i nigdy nie jest rozciągany w pionie.
Prosta przykład:
- film DivX jakiś ściągnięty z netu mający proporcje 16:9, który nie ma żadnych pasów będzie na ekranie telewizora miał proporcję prawidłową, a kaszety pojawią się automatycznie, gdyż to telewizor je doda.
Wystarczy opanować teorię Piksel Aspect Ratio, żeby nie mieć z tym nigdy problemów.

_________________
Film jest jak seks: gdy nie ma uczucia, nawet technika nie pomoże
Pytania na pw. - tylko osobiste nie związane z forum!


wtorek, 31 marca 2009, 15:11
Zobacz profil
Stary wyjadacz
Stary wyjadacz
Avatar użytkownika

Dołączył: sobota, 8 grudnia 2007, 15:36
Posty: 166
Lokalizacja: Mielec
Post Re: Jak w Premiere Pro uzyskać proawidłowy format 16:9.
Montażysta Darek A. napisał(a):
Tommasz500 napisał(a):
Stacje nadawcze robia pewien trik, a mianowicie ścieśniają obraz z góry i z dołu dodając czarne pasy.

Nieprawda, takich pasów się nie dodaje, lecz to telewizor, interpolując sygnał PAR kształtuje współrzędne kadru dodając automatycznie kaszety, w przeciwnym razie takie pasy widzielibyśmy też na ekranie telewizora panoramicznego.

Tommasz ma rację. Stacje nadawcze dodają kaszety. Na panoramicznym telewizorze są one też widoczne, a obraz jest ściśnięty chyba, że masz ustawione automatyczne dopasowywanie rozmiaru i telewizor wtedy sam te pasy obcina kosztem jakości.


wtorek, 31 marca 2009, 15:33
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 maja 2003, 04:24
Posty: 3412
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Post Re: Jak w Premiere Pro uzyskać proawidłowy format 16:9.
Hirosz załamujesz mnie, więc pytanie dla ciebie:
skąd telewizor w automatycznym dopasowaniu wysokości wie ile ma ten obraz powiększyć w pionie, by akurat tylko i wyłącznie obciąć czarne kaszety, nie zastanowiło Cię to kiedyś?
Jeśli telewizję odbierasz z jakiejś kiepskiej kablówki, która modulując sygnał odbierany integruje w niego do tego stopnia, że zatracane są informacje PAR, no to tylko współczuć abonentom z nowymi telewizorami.
Już mnie rozbraja brak podstaw co u niektórych i to starych userów tego forum, tematy wałkowane do obrzydzenia, które i tak nie docierają do odpornych na wiedzę nie powinny chyba ich dotyczyć.
"bez złośliwości"

_________________
Film jest jak seks: gdy nie ma uczucia, nawet technika nie pomoże
Pytania na pw. - tylko osobiste nie związane z forum!


wtorek, 31 marca 2009, 15:36
Zobacz profil
Stary wyjadacz
Stary wyjadacz
Avatar użytkownika

Dołączył: sobota, 8 grudnia 2007, 15:36
Posty: 166
Lokalizacja: Mielec
Post Re: Jak w Premiere Pro uzyskać proawidłowy format 16:9.
U mnie w telewizorze jest opcja "panasonic auto". Jeżeli sygnał jest z prawdziwym 16:9 zmienia się na "szeroki". Może i eurosport czy inne lepsze kanały nadają czasami prawdziwe 16:9 ale z pewnością tvp "Klan" czy "M jak miłość" ma z kaszetami. :lol: Mój telewizor po chwili stara się dopasować tak aby pozbyć się tych pasów co nie zawsze mu idealnie wychodzi a jeżeli scena jest ciemna to zazwyczaj ma z tym problem. Poza tym kol. Garfield z tego forum też o tym pisał z tego co pamiętam i gdy współpracował z tvp musiał dodawać kaszety. A jeszcze inną sprawą są napisy, które nieraz lecą podczas nadawania programu (np. o zmianach w programie). Jeżeli byłoby to prawdziwe 16:9 to jakim prawem są one w miejscu gdzie nie powinno być nic, czyli pod obrazem?

Wątpię żeby to było konieczne ale proszę:
Cytuj:
Oba pojęcia odnoszą się do przeniesienia panoramicznego filmu kinowego na ekran telewizora.
Najważniejszą metodą stosowaną w kinie domowym jest letterbox. Polega ona na dodaniu czarnych pasów na górze i dole obrazu, tak aby cały obraz miał proporcje 4 x 3. Jej zaletą jest wierne odwzorowanie obrazu panoramicznego, wadą - utrata rozdzielczości. Gdy obraz 1.78:1 (o rozdzielczości 720 x 576) zapiszemy w formacie letterbox 4:3, usunięte zostaną 143 linie obrazu, tzn. na obraz przeznaczone będą 433 linie, a 143 na czarne pasy. Podczas odtwarzania na telewizorze 4:3 nie będzie to miało żadnego znaczenia. Na telewizorze panoramicznym, aby obraz zachował prawidłowe proporcje, musi zostać rozciągnięty w poziomie i w pionie, a usunięte wcześniej 143 linie zostaną zastąpione czarnymi liniami.

Kolejnym rozwiązaniem jest Pan & Scan. Polega na obcięciu bocznych fragmentów obrazu panoramicznego, tak aby uzyskać pożądane proporcje, np. 4:3. Warto pamiętać, iż w ekstremalnych przypadkach po zastosowaniu Pan & Scan nie zobaczymy ponad połowy obrazu! Dla przykładu można wymienić film Ben-Hur oryginalnie sfilmowany w formacie 2.76:1. Spotkać można płyty DVD, zawierające dwie wersje filmu z jednej strony panoramiczną, a z drugiej 4:3 Pan & Scan. Część odtwarzaczy DVD wyposażona jest w funkcje automatycznego Pan & Scan, ale należy pamiętać, że akcja filmu nie zawsze rozgrywa się w środku kadru i możemy utracić istotne informacje. Inaczej jest, gdy płyta DVD zawiera opcje "auto Pan & Scan" - wtedy zapisany jest na niej obraz panoramiczny wraz z informacjami dla odtwarzacza, który fragment kadru powinien być pokazany po uaktywnieniu opcji Pan & Scan.


wtorek, 31 marca 2009, 18:07
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 maja 2003, 04:24
Posty: 3412
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Post Re: Jak w Premiere Pro uzyskać proawidłowy format 16:9.
Jest jedna zasada:
Film 4:3 z dodanymi pasami będzie nadal 4:3 tylko, że będzie miał pasy - proste i logiczne !!! :mrgreen:
Taki film nie ma nic wspólnego z formatem 16:9.
Twój powyżej wklejony opis nie do końca jest prawdziwy, nie ma tu ani słowa o definicji PAR, czyli wymuszeniu kształtu piksela i automatycznym rozciąganiu obrazu na ekranie telewizora względem tej definicji.
Nie stosuje się żadnych sztucznie nadanych kaszetów zubożających rozdzielczość obrazu w pionie w wypadku rozciągania go na cały ekran w panoramicznym telewizorze, lecz tworzy się tak zdefiniowane proporcje kadru, by właśnie w telewizorze 4:3 same dodawały się owe kaszety, gdyż obraz ma ściśle ustalony kształt, który automatycznie wywoła takie zachowanie odbiorników TV.

_________________
Film jest jak seks: gdy nie ma uczucia, nawet technika nie pomoże
Pytania na pw. - tylko osobiste nie związane z forum!


wtorek, 31 marca 2009, 18:11
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 4 października 2007, 11:22
Posty: 78
Lokalizacja: Elbląg
Post Re: Jak w Premiere Pro uzyskać proawidłowy format 16:9.
Montażysta Darek A. napisał(a):
Tommasz500 napisał(a):
Stacje nadawcze robia pewien trik, a mianowicie ścieśniają obraz z góry i z dołu dodając czarne pasy.

Nieprawda, takich pasów się nie dodaje, lecz to telewizor, interpolując sygnał PAR kształtuje współrzędne kadru dodając automatycznie kaszety, w przeciwnym razie takie pasy widzielibyśmy też na ekranie telewizora panoramicznego.
Proporcja obrazu musi być wymuszona bez względu na to jaki ekran będzie go "wyświetlał".


Jestem bardzo ciekaw jak stary Rubin interpretuje PAR. :mrgreen:
PAL zawsze będzie PAL, czyli 720x576. I choćby się skręcił to Rubin nic innego nie przyjmie. Jak puścisz pełny 16:9 to będzie to wyglądało jak ruski film z wyciągniętymi gębami w dół i górę. Tu sie chyba nie mijam z prawdą? (Sprawdzane organoleptycznie, ale nie na starym rubinie :))
A do panoramy, nazwijmy to w cudzysłowiu panoramy, aby wygądało normalnie na Rubinie na formacie 4:3 musisz te kilka linii poświęcić na jakiś inny sygnal; w tym przypadku czarny kolor na dole i u góry. Każdy nowy TV 16:9 poradzi sobie z tym robiąc jakis tam zoom obrazu.
A tak apropos gdzie zakodowany jest PAR w sygnale PALowskim, bo tego nie wiem. W sygnale Telegazety, synchonizacji pionowej, czy poziomej??


środa, 1 kwietnia 2009, 08:09
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL