Teraz jest wtorek, 1 grudnia 2020, 20:51




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
 Color Graiding (kolejność) 
Autor Wiadomość
Nowy
Nowy

Dołączył: niedziela, 29 kwietnia 2018, 22:24
Posty: 12
Post Color Graiding (kolejność)
Cześć Wam.
Mam kilka pytań odnośnie color graidingu w Adobe premier.
1) Jaka kolejność występuje w kolorowaniu? Najpierw ustawiam balans bieli, póżniej poprawiam drobne szczegoly poprzez "basic corection", poprawiam kolory, nastepnie wkładam luta ? Czy zupełnie inaczej?
2) Jeśli aplikuje luta, to nie powinienem już poprawiać jakichkolwiek kolorów poprzez "curve" czy inne opcje? 
3) Czy luty są przeznaczone odpowiednio na jakieś płaskie profile w aparatach, czy można je aplikować wszystkie, bez zależności czy nagrywałem w Cine-D, czy np. Natural?
4) Jak to wygląda z konwersją na Rec709? jest to obowiązkowy etap w kolorowaniu? Nagrywam w Cine-D, lumixem gh5 i posiadam niby dwa takie pliki, którę różnią się. Jeden jest mocno nasyocony, a drugi slabo, ale więcej w nim "różu". Nie można tego bilansować jak luta, dlatego chce zapytac,czy to ma tak być, czy mam zle pliki, czy po prostu sobie z tym darowac?
Za każdą odpowiedz dziękuję.
​​​​​​​Pozdrawiam


niedziela, 20 stycznia 2019, 01:11
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: niedziela, 27 grudnia 2009, 21:26
Posty: 1325
Post Re: Color Graiding (kolejność)
LUTy są po prostu różne i różnią się przeznaczeniem.

- techniczne:
Służą do odwracania skutków krzywej gamma typu log, by można było zobaczyć zarejestrowany obraz w sposób "normalny" dla oka. A każdy producent stosuje inne krzywe tego typu, różne w różnych modelach i nawet do wyboru.
Generalnie chodzi o to by zapisać większą ilość danych obrazu z możliwością wykorzystania w postprodukcji.
Taka LUT musi precyzyjnie odpowiadać krzywej zastosowanej w kamerze/aparacie. Taką LUT operator kamery może również załadować do monitora podglądowego by móc kontrolować obraz. Jednak taka tablica przekształceń odwraca tylko pewien matematyczny trick i nie ma żadnego wpływu na popełnione błędy w ekspozycji. Te zawsze wymagają indywidualnej korekty.
- robocze:
Tworzone są doraźnie przez kolorystę, na przykład w celu dopasowania obrazów z różnych kamer czy rejestrowanych w różnych warunkach oświetleniowych. To po prostu wygodna i wymagająca niskiej mocy obliczeniowej postać zestawu filtrów i efektów. Mają zastosowanie wyłącznie do grupy klipów o homogenicznych cechach.
- stylistyczne:
Nadają ostateczny klimat dopracowanym i ujednoliconym obrazom. Albo mają bardziej techniczny charakter, naśladując cechy powstałe w jakimś procesie obróbki konkretnego typu taśmy filmowej w środowisku cyfrowym. Albo są tworzone przez gradera by oddać na przykład cechy jakiejś szkoły malarstwa, którą tandem operator-kolorysta się inspiruje. Albo w końcu są przejawem indywidualnej kreacji gradera.


Jak widzisz nie ma czegoś takiego jak uniwersalna tablica LUT. To zawsze element pośredniczący między obrazem źródłowym o konkretnych cechach a ostatecznym pożądanym wyglądem. Stosuje się różne LUTy, zwykle indywidualizowane, na różnych etapach opracowania obrazu.
A ponieważ opracowanie obrazu w komputerze oparte jest wyłącznie o matematykę, więc kolejność działań zawsze ma wpływ na ostateczny efekt.

Żeby to opisać, trzeba by stworzyć encyklopedię gradingu, i dlatego ciągle istnieje odrębny zawód - koloryści.

Mój znajomy, kolorysta, a w przeszłości kabareciarz i satyryk, powiedział kiedyś święte słowa:

"Kto, dlaczego i po co stosuje gotowe LUTy?
Stosują je ludzie którzy nie mają pojęcia o gradingu
po to by inni myśleli, że jednak mają."


poniedziałek, 21 stycznia 2019, 23:50
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: wtorek, 13 maja 2003, 13:18
Posty: 109
Lokalizacja: łódzkie
Post Re: Color Graiding (kolejność)
Ja to robię tak:

1. Basic correction - balans, ekspozycja, itp.
2. Creative - dopiero tutaj nakładam lut-a, jego intensywność, itp.
3. I teraz krzywe i Color Wheels - dostosowuje sobie jak mi pasuje.

I ta droga mi wystarczy :-)

_________________
2 x Sony A7III, A7sII, Canon C100, Canon 5d III, Adobe Creative Cloud CC 2019, Win10 64 bit, MSI Z77, Intel i7 3770K, OC 4 Ghz, 32 GB RAM, GeForce 780,2xEIZO. Fotograf ślubny, Kamerzysta na wesele łódź warszawa


wtorek, 22 stycznia 2019, 19:14
Zobacz profil
Nowy
Nowy

Dołączył: niedziela, 29 kwietnia 2018, 22:24
Posty: 12
Post Re: Color Graiding (kolejność)
Posiwiały napisał(a):
LUTy są po prostu różne i różnią się przeznaczeniem.

- techniczne:
Służą do odwracania skutków krzywej gamma typu log, by można było zobaczyć zarejestrowany obraz w sposób "normalny" dla oka. A każdy producent stosuje inne krzywe tego typu, różne w różnych modelach i nawet do wyboru.
Generalnie chodzi o to by zapisać większą ilość danych obrazu z możliwością wykorzystania w postprodukcji.
Taka LUT musi precyzyjnie odpowiadać krzywej zastosowanej w kamerze/aparacie. Taką LUT operator kamery może również załadować do monitora podglądowego by móc kontrolować obraz. Jednak taka tablica przekształceń odwraca tylko pewien matematyczny trick i nie ma żadnego wpływu na popełnione błędy w ekspozycji. Te zawsze wymagają indywidualnej korekty.
- robocze:
Tworzone są doraźnie przez kolorystę, na przykład w celu dopasowania obrazów z różnych kamer czy rejestrowanych w różnych warunkach oświetleniowych. To po prostu wygodna i wymagająca niskiej mocy obliczeniowej postać zestawu filtrów i efektów. Mają zastosowanie wyłącznie do grupy klipów o homogenicznych cechach.
- stylistyczne:
Nadają ostateczny klimat dopracowanym i ujednoliconym obrazom. Albo mają bardziej techniczny charakter, naśladując cechy powstałe w jakimś procesie obróbki konkretnego typu taśmy filmowej w środowisku cyfrowym. Albo są tworzone przez gradera by oddać na przykład cechy jakiejś szkoły malarstwa, którą tandem operator-kolorysta się inspiruje. Albo w końcu są przejawem indywidualnej kreacji gradera.


Jak widzisz nie ma czegoś takiego jak uniwersalna tablica LUT. To zawsze element pośredniczący między obrazem źródłowym o konkretnych cechach a ostatecznym pożądanym wyglądem. Stosuje się różne LUTy, zwykle indywidualizowane, na różnych etapach opracowania obrazu.
A ponieważ opracowanie obrazu w komputerze oparte jest wyłącznie o matematykę, więc kolejność działań zawsze ma wpływ na ostateczny efekt.

Żeby to opisać, trzeba by stworzyć encyklopedię gradingu, i dlatego ciągle istnieje odrębny zawód - koloryści.

Mój znajomy, kolorysta, a w przeszłości kabareciarz i satyryk, powiedział kiedyś święte słowa:

"Kto, dlaczego i po co stosuje gotowe LUTy?
Stosują je ludzie którzy nie mają pojęcia o gradingu
po to by inni myśleli, że jednak mają."


Dzięki za odpowiedz! Apropo dopasowania obrazu róznych kamer mam pytanie.
Posiadam lumixa gh5, oraz sony a7s. Co zrobić, aby ich 'look' byl jak najbardziej zblizony do siebie?
Zaczynam się tym bawić dopiero w post produkcji Lutami? Jakimi? Czy są to tzw. Luty normalizujące, czyli przekształcujące na rec.709 z danego plaskiego profilu?

Czyli wnioskując każdy lut jest indywidualnie dopracowany pod plaski profil. Taki Cinelike-D, nie może mieć Lutów od vLoga?


czwartek, 24 stycznia 2019, 09:12
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: niedziela, 27 grudnia 2009, 21:26
Posty: 1325
Post Re: Color Graiding (kolejność)
Generalnie dobrze myślisz. Różni producenci w różnych modelach stosują różne krzywe. Ze stron producentów dobierz odpowiednie "fabryczne" LUTy, które precyzyjnie przekształcają obraz do standardu rec.709, czyli takiego jaki jest stosowany we wszystkich współczesnych wyświetlaczach.
Dopiero z takim obrazem można pracować nad korekcją prowadzącą do poprawności technicznej, i jeśli potrzeba - ujednolicania obrazu z różnych źródeł przez wyrównywanie balansu, kontrastu, nasycenia, odcienia i tak dalej.
Choć oczywiście lepiej jest "zmatchować" aparaty przed zdjęciami, ale to też sztuka, której trzeba się nauczyć.
Mając poprawny i wyrównany obraz w całym montażu możemy zabierać się za opracowania kreatywne. O ile kreatywnym można nazwać nałożenie gotowej LUT, bo to w sumie operacja kopiuj-wklej.


piątek, 25 stycznia 2019, 01:43
Zobacz profil
Nowy
Nowy

Dołączył: niedziela, 29 kwietnia 2018, 22:24
Posty: 12
Post Re: Color Graiding (kolejność)
Posiwiały napisał(a):
Generalnie dobrze myślisz. Różni producenci w różnych modelach stosują różne krzywe. Ze stron producentów dobierz odpowiednie "fabryczne" LUTy, które precyzyjnie przekształcają obraz do standardu rec.709, czyli takiego jaki jest stosowany we wszystkich współczesnych wyświetlaczach.
Dopiero z takim obrazem można pracować nad korekcją prowadzącą do poprawności technicznej, i jeśli potrzeba - ujednolicania obrazu z różnych źródeł przez wyrównywanie balansu, kontrastu, nasycenia, odcienia i tak dalej.
Choć oczywiście lepiej jest "zmatchować" aparaty przed zdjęciami, ale to też sztuka, której trzeba się nauczyć.
Mając poprawny i wyrównany obraz w całym montażu możemy zabierać się za opracowania kreatywne. O ile kreatywnym można nazwać nałożenie gotowej LUT, bo to w sumie operacja kopiuj-wklej.


Super, dużo wywnioskowałem. Dzięki za pomoc :)
Natomiast mam kolejne, ale w sumie ostatnie pytanie dot. color graidingu.
Ostatnio zrobiłem charytatywnie film dla pewnej fundacji.
To jest mój pierwszy film.
Chciałem zapytać jak to wyszło z samym color graidingiem i ekspozycją.
Co gorsza zauważyłem,że przez mojego macbooka po wyexportowaniu filmu obraz jest bardziej wyblakły. Jest to spowodowane przez domyślne ustawienie monitora na LCD, a nie RGB. (lub ew. może jakieś błędne ustawienia?)
W takim razie wydawać by się mogło,że moja praca poszła na marnę, bo widzowię nieumyślnie mogą mieć ustawiony monitor na inny kolor i automatycznie będą mieli obraz - gorszy. Jest na to jakiś trick, czy nic się z tym nie poradzi?
https://www.youtube.com/watch?v=9KEcUhNPWxY


piątek, 25 stycznia 2019, 11:57
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: niedziela, 27 grudnia 2009, 21:26
Posty: 1325
Post Re: Color Graiding (kolejność)
Coś kiełkuje w tym filmiku, widać mały kiełek opowieści i drugi mały kiełek emocjonalny, a to takie fundamenciki lepszego filmowania. Teraz wszystko zależy od ogrodnika.
Jeśli nie spotkałeś się z regułą 10 000 godzin to znajdź sobie w googlu. Zacznij od wersji "przedszkolnej" - godzinka dziennie poświęcona teorii i co tydzień ćwiczenia praktyczne.
Od strony technicznej kręcimy się cały czas wokół krzywych gamma, a więc algorytmów przetwarzania luminancji w obróbce video. Poczytaj o tym.
Zwłaszcza dwa tematy - zakresy tonalne RGB - Limited Range vs Full Range, oraz historię walki firmy Apple z krzywą gamma, której konsekwencję mamy do dzisiaj w kodekach Quick Time.


poniedziałek, 28 stycznia 2019, 15:02
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL