Teraz jest poniedziałek, 21 października 2019, 00:35




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
 Jak sprawdzić w jakim systemie kamera nagrała półobrazy ? 
Autor Wiadomość
Bywalec
Bywalec

Dołączył: czwartek, 11 maja 2006, 09:51
Posty: 15
Post Jak sprawdzić w jakim systemie kamera nagrała półobrazy ?
Witam. Przed konwersją materiału DV na mpeg2 w Procoderze 2 trzeba ustawić odpowiednie wyświetlanie półobrazów (słynne lower/bottom field first i to drugie). Jak sprawdzić którym sposobem nagrała to kamera ? Czy jest jakiś może program, kóry przetestuje materiał i wyświetli taką informację ? Myślełem że Procoder to co pokazuje na początku po wgraniu materiału to jest taka właśnie informacja, tylko że to jest pole wyboru i mogę sobie ustawić dowolnie. Metoda doświadczalna, czyli konwersja raz z pierwszym ustawieniem raz z drugim nic mi nie powiedziała ponieważ obraz tak samo się wyświetlał.
Dodam że mam kamerę Panasonic NV-GS280 może ktoś wie w jakim systemie półobrazów nagrywa ta kamera ?

I jeszcze jedno czy można gdzieś w internecie znaleźć materiał nagrany ze źle ustawioną kolejnością półobrazów, ponieważ nie wiem czy efekt występujący u mnie to właśnie efekt źle ustawionej kolejności półobrazów


poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 09:45
Zobacz profil
Stary wyjadacz
Stary wyjadacz
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 11:35
Posty: 125
Post 
a co chesz osiagnac i wjakim celu - masz TV progresywny czy robisz dla netu te swoje klipy. Kamera nagrywa z przeplotem czyli pasek z tej kladki a nastepny z nastepnej - wszystko jedno co zdecydujesz - bardziej jest problematyczne na czym bedziesz to ogladal. Klip z ktorego usunieto przeplot bedzie wygladal kiepsko na TV z przeplotem. Przeplot oplaca sie usunac jesli bedziesz ogladal na LCD wyswietlajacym Progresywnie ale ktora metode wybierzesz jest wszystko jedno.
http://neuron2.net/LVG/interlacing.html moze tu nie ma klipow ale lopatologicznie wylozona jest teoria z przykladami

_________________
FCP


poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 10:43
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: czwartek, 11 maja 2006, 09:51
Posty: 15
Post 
Nie chcę usuwać przeplotu, oglądać będę na TV, chcę jedynie wiedzieć czy przy konwersji na mpeg2 w Procoderze 2 mam ustawić upper czy lower ? Bo jak ustawiam jedno czy drugie obraz jest taki sam. Jakiś przykład filmu ze źle ustawionymi półobrazami miałby mi pokazać jak wyglada taki efekt, czy te zacięcia/pokladkowość jest długa (czyli ile trwają zatrzymania)i czy to jest ewidentnie widoczne dla każdego śmiertelnika, czy jednak trzeba się w to wpatrzyć ?


poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 11:00
Zobacz profil
Stary wyjadacz
Stary wyjadacz
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 11:35
Posty: 125
Post 
nie uzywam procodera
w moim sofcie mam funkcja Auto detect jesli idzie o dominacje pol. czy czegos takiego tam nie ma? zostaw to co fabryka daje jesli tego nie widzisz to wszystko jest OK

_________________
FCP


poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 12:43
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: czwartek, 17 marca 2005, 13:59
Posty: 1672
Lokalizacja: Ruda Śląska
Post 
Temat był wałkowany i dokładnie opisany kilka dni temu. Przed konwersją do mpeg2 ustawiasz "Upper field first" - poszukaj więcej na forum

_________________
2 x Panasonic Lumix G7, Vario 12-35 f2.8, Vario 14-140 f3.5-5.5, Venus Optics Laowa 7.5mm f/2, Gimbal FeyjuTech MG Lite, Adobe Production Premium CS 5.5.


poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 14:33
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: poniedziałek, 20 lutego 2006, 22:29
Posty: 672
Post 
Przeplot na wszystkich forach dyskusyjnych powraca jak bumerang. Właściwie można powiedzieć, że jest to temat dyżurny.
„ Jak sprawdzić, którym sposobem nagrała to kamera?”
Przy założeniu że kamera została wyprodukowana przez firmę specjalizującą sie w tym temacie, niczego nie trzeba sprawdzać. Jeśli kamera nagrywa w systemie PAL to na 100% jako pierwsze rejestruje pole złożone z linii nieparzystych, następnie rejestruje pole złożone z linii parzystych i tak na przemian w kółko Macieju. Dotyczy to również systemów SECAM, NTSC, HDV1080i i innych rejestrujących z przeplotem.
Troszkę teorii. W systemie PAL w ciągu jednej sekundy rejestrowanych jest 25 ramek. Jednak gdyby je tak wyświetlić na ekranie obraz bardzo by migotał, ponieważ jest to częstotliwość niewielka dla bezwładności ludzkiego oka. Ktoś pomyślał, aby jedną ramkę wyświetlić dwa razy. W projektorze filmowym nie było by z tym problemu, po prostu jedną klatkę wyświetliło by się dwa razy poprzez dwukrotne przysłonięcie żarówki projektora podczas przesunięcia filmu o jeden kadr. W telewizji było z tym gorzej. Nie było wtedy żadnych układów pamięci, w których można by choć przez chwilę taką ramkę przechować. Zastosowano więc wybieranie z przeplotem. Podzielono ramkę na linie poziome i jako pierwsze wysyłano (z rejestracją były wtedy ogromne problemy) do odbiorców pole złożone z linii nieparzystych następnie pole złożone z linii parzystych i tak w kółko. Proszę zwrócić uwagę że nie zwiększając strumienia danych, uzyskano dwukrotnie większą częstotliwość odświeżania. Sposób ten przetrwał do dzisiaj i chyba jeszcze długo pożyje. Spróbujmy go przeanalizować na przykładzie biegnącego sportowca. Wiemy że w ciągu sekundy kamera rejestruje 25 ramek. Jedna ramka składa się z dwóch pól, czyli rejestruje 50 pól. Kamera stoi nieruchomo rejestrując obszar ok 10 metrów, a nasz sportowiec biegnie na setkę od lewej do prawej krawędzi ekranu. Załóżmy że kadr przebiegnie w ciągu jednej sekundy, Czyli zostanie zarejestrowany na 50 polach. Pierwsze pole złożone z linii nieparzystych zostanie zarejestrowane po upływie 1/50 sekundy, drugie pole złożone z linii parzystych zostanie zarejestrowane po upływie 2/50 sekundy, trzecie pole(pierwsze pole drugiej ramki) złożone z linii nieparzystych zostanie zarejestrowane po upływie 3/50 sekundy, itd. Proszę zwrócić uwagę że w czasie rejestracji kolejnych pól, nasz sportowiec oddala się od lewej krawędzi ekranu i na każdym polu rejestrowany jest w innym miejscu coraz bardziej odległym. Jeśli w czasie kodowania zaczniemy zmieniać parametry kodera, to możemy doprowadzić do sytuacji że do pola ,które zapisane jest w liniach parzystych i wyświetlane jako drugie przyporządkujemy linie nieparzyste i zostanie ono wyświetlone jako pierwsze, natomiast pole, które miało być wyświetlone jako pierwsze zostanie wyświetlone jako drugie. I co wtedy z naszym sportowcem? Jako pierwsze zostanie wyświetlony oddalony od krawędzi, w następnym polu powróci do lewej krawędzi następnie się oddali i znów powróci czyli będzie biegł do przodu i wracał. Dzieje się tak dlatego że urządzenie wyświetlające nie posiada inteligencji, a jedynie jako pierwsze wyświetla pole zarejestrowane w liniach nieparzystych.
Nie powinno się również usuwać przeplotu, bo usuwa się połowę informacji zarejestrowanych przez kamerę (np. wszystkie parzyste lub nieparzyste pola). Korzystniej jest się zaopatrzyć w odtwarzacz, który wyświetli każde pole z interpolacją.
Wiec jak ustawiać koder? Zarówno ci co produkują kamery, jak i ci którzy piszą programy do kodowania wiedzą jak jest z tymi polami i od dłuższego czasu nic się nie ustawia. Gdyby komuś kodowało z błędem, to należy doświadczalnie (na przykładzie sportowca) ustalić, zapisać i więcej nie zmieniać.

Pozdrawiam


wtorek, 8 sierpnia 2006, 00:17
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: czwartek, 3 marca 2005, 20:30
Posty: 382
Post 
Faktycznie teoria istnienia przeplotu jest dosyć klarowna i z racji zawodu, który wykonuję znam ją od dosyć dawna.
Jednak praktyczne wykorzystanie i zastosowanie rodzi szereg wątpliwości i niejasności.
Problem kolejności półobrazów był poruszany całkiem niedawno tutaj:
http://www.forumwideo.pl/viewtopic.php? ... sc&start=0
Do wczoraj wszystkie zapisy tego wątku wyjaśniały problem.
Do wczoraj.
Kamera, montaż, całą tą zabawę traktuję jako hobby zatem nie gonią mnie żadne terminy itd. dlatego też wczoraj postanowiłem przeprowadzić kilka testów.
Kamerę analogową Sony CCD TR3100 podłączyłem do konwertera Canopusa ADVC50 i za pomocą AP Pro2 przechwyciłem na dysk 10 minut filmu. (Wybrałem kawałek z dużą ilością ruchu)
Przeprowadziłem prosty montaż, dodałem napisy i wyeksportowałem do m2v za pomocą Adobe Media Encoder dwa razy. Za pierwszym razem zgodnie z zaleceniami ze wspomnianego wątku ustawiłem Upper Field First, za drugim razem Lower Field First.
Te pliki z kolei wczytałem do Encora, utworzyłem proste Menu i nagrałem na płytkę DVD-RW.
Zapędziłem przed TV calą rodzinkę i kazałem oglądać.
I tutaj totalne zaskoczenie oba klipy wyglądają identycznie, nie migają!
DLACZEGO?

panjacek napisał(a):
Jeśli kamera nagrywa w systemie PAL to na 100% jako pierwsze rejestruje pole złożone z linii nieparzystych, następnie rejestruje pole złożone z linii parzystych


Zatem czy tak?
Linie nieparzyste = Lower Field First
Linie parzyste = Upper Field First

P.S.
Zapewne wielu czytających te słowa pomyśli "Wariat, działa, a marudzi". :wink:
Po części się zgodzę ale postanowiłem wyjaśnić tę tajemnicę.


wtorek, 8 sierpnia 2006, 08:22
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: wtorek, 31 stycznia 2006, 12:33
Posty: 21
Post 
To ja przy okazji chcialbym dodać kilka watpliwosci bo mam paskudne problemy z tym przeplotem.
Po pierwsze ta cala teoria mi sie nie zgadza jak zaczynam liczyc. Wynika z niej ze kamera powinna nagrywac 25 obrazów, czyli 50 półobrazów na sekunde a ja jak zrzucam material z kamery DV w programi Ulead Video 7 do formatu DV (przez fire wire) to ma 25 półobrazów na sekunde, czyli dokładnie połowe mniej niz wymagał by system PAL. Mowiąc dokłądniej mam 25 klatek na sekunde o rozdzielczosci jakieś 720x540 przy czym każda z klatek jest rysowana jak by co dugą linie (rozumiem, ze to ten przeplot) a spodziewałem sie pełnych 25 klatek.

Teraz jak sobie chce przekodować to na płyte DVD w programie Divx2DVD (nie mam tam możliwości ustwienia czy ma zacząć od parzystej czy nieparzystej, a nie robie tego w Ulead studio bo nie mam tam mozliwosci okreslenie rozmiaru pliku wynikowego by zmiescilo mi sie na plyte DVD) to w odtwarzaczu DVD mam kaszanke (obraz strasznie mruga czyli pojawia się efekt który by się zgadzał z teretycznymi wywodami). Mniej mi sie jednak zgadza to, że na stop klatce ona tez miga tak jak by byl to GIF z dwoma stanami. Jak to możliwe ze stop klatka jest ruchoma?

Sprawdziłem, czy coś się zmieni jak wytne pierwszą klatke z materiału (w nadzieji ze może zaczoł kodowac od niewłaściwej) jednak kompletnie nic to nie dało. Jedyna metoda jaką znalazłem to przekompresowanie tego z usunięciem przeplotu i raz jeszcze na DVD. Strasznie mnie to denerwuje, bo trace na jakości materailu i do tego bardzo duzo czasu na kompresowanie w tą i z powrotem.

Moge prosic o pomoc, jak sobie z tym paskudnym przeplotem poradzic?

Pozdrawiam

Komzar


wtorek, 8 sierpnia 2006, 08:44
Zobacz profil
Stary wyjadacz
Stary wyjadacz
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 11:35
Posty: 125
Post 
z innej beczki - czy to co montujesz jest w 4:3 czy rozciagane do 16:9
Kiedys spotkalem sie z przypadkiem gdzy kamera sony przy 16:9 (rozciaganym) generowala przeplot ktory byl nie do usuniecia. problem znikal przy 4:3

_________________
FCP


wtorek, 8 sierpnia 2006, 10:33
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: wtorek, 31 stycznia 2006, 12:33
Posty: 21
Post 
No wlasnienie. Wszytko zgrywam i montuje w 4:3.

Komzar


wtorek, 8 sierpnia 2006, 12:05
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: czwartek, 3 marca 2005, 20:30
Posty: 382
Post 
Komzar napisał(a):
spodziewałem sie pełnych 25 klatek.


Tak też jest.
Każda klatka składa się z dwóch półobrazów, z których jeden utworzony jest z lini nieparzystych, a drugi z lini parzystych.
Półobrazy przesunięte są względem siebie o 1/50s.


wtorek, 8 sierpnia 2006, 12:27
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: wtorek, 31 stycznia 2006, 12:33
Posty: 21
Post 
Przyjrze sie jeszcze temu ale mam wrazenie, ze jedna klatla to jeden półobraz, przyjamniej tak to zapamietalem bawiąc sie w VirtualDUBie.

Komzar

[ Dodano: Sro Sie 09, 2006 8:13 am ]
Wczoraj jeszcze troszke walczyłem i diagnoza jest następująca:

Program Divx2DVD nie potrafi kompresować z materiału z przeplotem. Nie ma możliwości ustawienia które pole (A czy B) ma być pierwsze więc trzeba to robić w zewnętrznym programie a on i tak coś cuduje bo wszystko sie na telewizorze trzęsie i drga (przy ruchu oczywiście).

Tak więc chyba jedyne co mi pozostało to poszukać programu który z AVI z przeplotem (materiał zrzucony z kamery cyfrowej) zrobi mi ładną płytę DVD :(. Znacie jakiś fajny (najlepiej freeware), który wyrzuca juz VOB i INF bo kompresja do MPG2 mi nic nie daje bo i tak NERO nie chce mi tego nagrać, krzyczy, że niezgodność formatów.

Komzar


wtorek, 8 sierpnia 2006, 13:00
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL