Teraz jest środa, 18 lipca 2018, 12:43




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
 film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci 
Autor Wiadomość
Stary wyjadacz
Stary wyjadacz

Dołączył: poniedziałek, 6 września 2004, 02:34
Posty: 121
Post film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
1.
czy ktos moze wie jaka jest technologia zrzucania tasiemki 16/35mm w zbior stopklatek tiff?
Czy miedzy tasma,a tiff-ami jest jakis przejsciowy (w cache/temp oprogramowania do zrzutu) material cyfrowy, ktory jeszcze nie jest tiff-em z klatki celuloidu?

"W rozmowach z fachowcami" mowi sie o dwoch metodach zrzutu: do bitmap [np. tiff],albo do cyfry (dv) i - jak rozumiem - to nie jest tak, ze najpierw wykonuja zrzut do cyfry dv,albo do czegos innego cyfrowego i z tego dopiero robia tiff, ale ze wlasnie ten tiff jest pierwszym i jedynym mat. cyfrowym z klatki tasiemki?
Myle sie?

Jakas metoda robia te tiffy z tasmy, sa ponoc 100% wiernym obrazem tasmy, co zapewne musi oznaczac, ze klatka = tiff, ilosc klatek=ilosc tiffow i koniec.

2.
Biore trzy kolejne stopklatki z takiego zrzutu starego filmu:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

- na kazdej sa "strzepienia" obrazu, ale jednak prawy zolnierz (helm, karabin) na srodkowej stopklatce prawie ich nie ma.
Dlaczego? Czy dlatego, ze jest na tej klatce max statyczny, a pozostale obiekty (na przyklad lewy karabin) sa w bardziej dynamicznym ruchu?

Chwilowy wniosek moj jest taki, ze te postrzepienia w klatkach, to efekt cyfrowego zapisu zamazan wynikajacych z ruchu w kadrze.

Bo na przyklad:
tutaj jest max statyczny motyw na pierwszym planie, w dwoch kolejnych klatkach tiff:

Obrazek
Obrazek

- i jest zero postrzepienia krawedzi.

Konkluzja (moze bledna): strzepienia w tiffach to efekt cyfrowego (do tiff) zapisu ruchu (postac/kamera-szwenki wszelakie).
Czy mam racje?


sobota, 24 maja 2014, 19:59
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: sobota, 14 października 2006, 21:36
Posty: 28
Lokalizacja: Warszawa
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
Wyszukiwarka - Przeplot


sobota, 24 maja 2014, 21:15
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: środa, 27 października 2010, 22:03
Posty: 1359
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
Do czego zmierzasz? co chcesz wlasiwie zrobic? rekonstrukcje jakiegos starego filmu? To co widac na fotach to efekt przeplotu. Zgrywasz te filmy z tasmy? to zgrywaj progresywnie.


niedziela, 25 maja 2014, 02:02
Zobacz profil
Stary wyjadacz
Stary wyjadacz

Dołączył: poniedziałek, 6 września 2004, 02:34
Posty: 121
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
jacekxyz napisał(a):
Do czego zmierzasz? co chcesz wlasiwie zrobic? rekonstrukcje jakiegos starego filmu? To co widac na fotach to efekt przeplotu. Zgrywasz te filmy z tasmy? to zgrywaj progresywnie.

@denysek dostal ode mnie odpowiedz ale jakby jej nie ma tutaj, wiec powtorze ją odpowiadając Tobie:

ok, celowo nie poruszalem hasla "przeplot". Z prostego powodu: dla mnie nie jest jasne skad mialby sie wziac w tym przypadku przeplot, skoro sa to stopklatki nie z klasycznego materialu cyfrowego (a mam i taka wersje tego filmu, dv z przeplotem), ale sa to stopklatki zrzucane/skanowane "od razu" z celuloidu (co-by-przez-to-nie-rozumiec).

Dlatego zadalem kluczowe pytanie, taktownie pominiete w @denyska odpowiedzi: jaka jest technologia otrzymania stopklatek tiff z filmu celuloidowego. Jesli sie dowiem, to postaram sie z calych sil zrozumiec, skad wzial sie przeplot w bitmapach, w jaki sposob takie "skanowanie" tasmy do tiff-ow generuje i top, i bottom field.

Dlatego hipotetycznie pytalem: czy technologicznie jest tak, ze posrednio, miedzy tasma, a tiffami, powstaje jakis przejsciowy material cyfrowy (o nieznanej mi naturze, wlasnie z przeplotem, tak, jak wykonano wspomniane dv) i dopiero z niego sa generowane tiffy - gdyby tak bylo, gdyby byl z przeplotem, to jasne byloby dla mnie dlaczego tiffy z niego sa takie, a nie inne.
Albo: moze same tiffy sa tym materialem cyfrowym... Bo niewatpliwie bitmapa,to obiekt cyfrowy, do licha. Tylko: skoro wg wiesci gminnej bitmapy w takim "zrzucaniu" sa wiernymi kopiami klatek klatka <--> tiff, to skad w nich przeplot.

Jak na to nie patrzec: nie ominie sie podstawowego pytania: jak powstaja takie stopklatki w tiffach.

Poza tym: film sklejony w laptopie z tych dokladnie tiffow, a pokazywany przez monitor - jak wiadomo - zawsze progresywnie, jednak nie pokazuje w filmie zrobionym z tych tiffow obrazu takiego typu:
Obrazek
- a to jest wlasnie przeplot,czego tlumaczyc nie musze :)

czyli aktualne pytanie jest takie: dlaczego skanowanie tasmy daje w stopklatkach-tiffach przeplot? Jesli daje.


niedziela, 25 maja 2014, 02:43
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: piątek, 6 czerwca 2008, 19:40
Posty: 1209
Lokalizacja: Warszawa
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
Na zrzucie 16/35 się nie znam, bo tylko czytałem o tym, ale te kardy wskazują, że skanowanie wykonano urządzeniem dedykowanym dla TV (telekino). Jeśli przechwyt byłby progressive to nie byłoby tych linii od przeplotu. Rozmiar klatek też w okolicy PAL.
Jest dokładnie tak jak przypuszczasz, przeplot najbardziej boli tam gdzie jest największy ruch.

coś takiego (sory za słabą jakość i krzywizny - pstryknąłem telefonem), schemat telekina pochodzi z Techniki Kinematografii z 1956 r :)
Załącznik:
telekino.jpg
telekino.jpg [ 98.91 | Przeglądane 114 razy ]


niedziela, 25 maja 2014, 03:35
Zobacz profil
Stary wyjadacz
Stary wyjadacz

Dołączył: poniedziałek, 6 września 2004, 02:34
Posty: 121
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
grabos napisał(a):
Na zrzucie 16/35 się nie znam, bo tylko czytałem o tym, ale te kardy wskazują, że skanowanie wykonano urządzeniem dedykowanym dla TV (telekino). Jeśli przechwyt byłby progressive to nie byłoby tych linii od przeplotu. ROzmiar klatek też w okolicy PAL.
Jest dokładnie tak jak przypuszczasz, przeplot najbardziej boli tam gdzie jest największy ruch.

ok, wiec zalozmy ze przeplot.
Mysle, ze to moglo byc telekinowe narzedzie...
Tylko gdybym otrzymal koncowke w postaci dv - to ja rozumiem wowczas przeplot.
Ale ja sie pytam bezskutecznie o to, jak (TECHNIKA) dostaje sie klatki tiff, ze kazdy tiff zawiera gorne i dolne półpole; gdzie jest to miejsce miedzy pozytywem-celuloidem,a bitmapa tiff, ktore produkuje taka wlasnie klatke tiff, a nie po prostu jej proste odwzorowanie z klatki celuloidowej, ktora jako zywo nie zawiera klatek z dwoma polpolami, nawet o istnieniu przeplotu nie wie.
ps.
dzieki, teraz zobaczylem ten malunek... może i mozna z niego cos zrozumiec,ale jeszcze o tym nie wiem.


niedziela, 25 maja 2014, 04:08
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 lipca 2004, 22:55
Posty: 3230
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
Cytuj:
dlaczego skanowanie tasmy daje w stopklatkach-tiffach przeplot?

bo nagrywasz z przeplotem, a nie wyświetlasz filmu z identyczną prędkością jak nagrywasz. dlatego w jednym półobrazie masz jeden kadr a w drugim inny.
a skanowanie to inna metoda, gdzie skanuje się skanerem każdą klatkę zamiast nagrywać odtwarzany film.

PS. skąd w "Matrixie" (film kinowy) przeplot?

_________________
Obrazek
GG: 2491715 peaceant(at)wp.pl


niedziela, 25 maja 2014, 09:35
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: wtorek, 29 listopada 2011, 19:52
Posty: 336
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
covo napisał(a):
...czyli aktualne pytanie jest takie: dlaczego skanowanie tasmy daje w stopklatkach-tiffach przeplot? Jesli daje.

Ponieważ dostałeś materiał w tiff-ach zrobionych z materiału video z telekina - nie użyto tutaj skanowania progresywnego tylko bezpośredni zapis do formatu 50i/60i.
Zapis na skanowanej taśmie z "tamtych czasów" nie ma dokładnie określonego klatkarzu, zarówno mogło to być 18 klatek, jak i 13,689 klatek (zupełnie dowolną) na sek. "Technik" wykonujący kopie na telekinie ustawił tak prędkość by +/- pasowała wizualnie i po prostu "przegrał" zawartość na nośnik video (mogła to by być nawet i analogowa beta jak i inne) - potem "digitalizacji" uległa kopia video - do formatu np w tiff-ach.

Najlepsze rezultaty uzyskuje się skanowaniem pojedynczych klatek, później telekino progresywnie (tak jak piszą przedmówcy) ale z klatkarzem zgodnym pomiędzy formatami - "telekino" 25 klatek to pełne synchro 16/35 z telekinem.
A niezgodność czasową to już postprodukcja…

QB

_________________
Teraz a6500, GoPro6, AG-AC160 i parę innych...


niedziela, 25 maja 2014, 12:45
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: wtorek, 29 listopada 2011, 19:52
Posty: 336
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
GrassHoppeR napisał(a):
PS. skąd w "Matrixie" (film kinowy) przeplot?


Pierwsze kopie HD Matrixa były w 23,976 fps - jak "specjalista" przerobił to do 50i to uzyskał przeplot. :)
QB

_________________
Teraz a6500, GoPro6, AG-AC160 i parę innych...


niedziela, 25 maja 2014, 12:51
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: niedziela, 27 grudnia 2009, 21:26
Posty: 755
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
covo napisał(a):
Ale ja sie pytam bezskutecznie o to, jak (TECHNIKA) dostaje sie klatki tiff, ze kazdy tiff zawiera gorne i dolne półpole;


Od niedawna używa się do tego urządzeń o potocznej nazwie KOMPUTER :)
Mylisz bitmapę będącą wynikiem bezpośredniego progresywnego skanowania negatywu filmowego
z zupełnie inną bitmapą, która powstaje w wyniku "zrzutu stopklatki" z przetworzonego zapisu, któremu nadano przeplot.
Generalnie są dwie metody:
- datacine, w której na każdym etapie obraz jest progresywny, to jest technika kinowa.
- telecine, w której obrazowi przeważnie nadaje się przeplot, to jest technika telewizyjna.

Jeśli więc zrobiłeś sobie tiff'y z filmu na płycie DVDi, BRi czy nagrania telewizyjnego - to masz to co widać.


niedziela, 25 maja 2014, 13:14
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 17 marca 2005, 13:59
Posty: 1626
Lokalizacja: Ruda Śląska
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
Trochę wiedzy w przedmiotowym temacie:

http://members.upcpoczta.pl/m.suchecki8 ... opiow1.pdf

_________________
Panasonic Lumix G7 + Vario 12-35 f2.8, Panasonic Lumix G7 + Vario 14-140 f3.5-5.5, Gimbal Feyju MG Lite, Adobe Production Premium CS 5.5.


wtorek, 27 maja 2014, 09:00
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: niedziela, 27 grudnia 2009, 21:26
Posty: 755
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
Łza się w oku kręci, bo kiedyś pomagałem w konstrukcji takich "samojebek" a'la Adam Słodowy.
Więc generalnie nie rozumiem pytania, to jest chyba problem "co to jest przeplot?" i tyle.
Współcześnie mamy skanery typu CanoScan9000 o rozdzielczości 9400x9400 dpi,
więc " nie róbcie tego w domu" straciło sens... To tylko trochę roboty.
Dodawanie przeplotu jest dziś także trywialne.
Można by opisać to w ujęciu historycznym, od tv analogowej i i zrzutu obrazu z celuloidu
na lampę światłoczułą, gdzie ΔΤ=0 dla obu półpól, ale po co?
Wszystko jest w sieci.


środa, 28 maja 2014, 00:55
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 lipca 2004, 22:55
Posty: 3230
Post Re: film 16mm - "zrzucanie" do tiff-stopklatek i watpliwosci
Star napisał(a):
Trochę wiedzy w przedmiotowym temacie:

http://members.upcpoczta.pl/m.suchecki8 ... opiow1.pdf

kondensor, matówka... OMG, jak ja to kochałem...
czas ucieka. dobrze, że niektórzy zachowują taką wiedzę. przyda się po globalnym resecie. :wink:

_________________
Obrazek
GG: 2491715 peaceant(at)wp.pl


środa, 28 maja 2014, 16:44
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL