Teraz jest czwartek, 21 czerwca 2018, 08:24




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
 Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa. 
Autor Wiadomość
Nowy
Nowy

Dołączył: środa, 8 czerwca 2016, 23:54
Posty: 1
Post Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa.
Witam, tak jak w temacie chciałbym dowiedzieć się najważniejszych zagadnień dotyczących kamer jednoprzetwornikowej i trójprzetwornikowej. Mam na myśli opis tych kamer i różnice między nimi.


Dziękuje i pozdrawiam.


czwartek, 9 czerwca 2016, 00:00
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: środa, 8 listopada 2006, 16:32
Posty: 594
Post Re: Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa.
Jeśliby porównać dokładnie taką samą kamerę z jednym i trzema przetwornikami, to wiadomo, że wygra ta z trzema.
Jednak era filmujących lustrzanek skutecznie udowodniła, że ten czynnik nie jest w ogóle decydujący. Zresztą bodajże dopiero niedawno pokazała się jakaś kamera z większym niż 1/2" potrójnym przetwornikiem.
A jeżeli to na jakieś lekcje, czy dokształcanie się, polecam wikipedię, jakieś słowniki filmowe czy coś.

_________________
FS700 | FS100 | Kran i inne zabawki | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Zapraszam na filmuser, forum filmowe


czwartek, 9 czerwca 2016, 02:13
Zobacz profil
Moderator
Moderator

Dołączył: środa, 26 lipca 2006, 10:57
Posty: 4475
Lokalizacja: Tczew
Post Re: Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa.
Tak, trzy są w takiej samej / podobnej kamerze - lepsze. Jeszcze lepiej jednak mieć jeden - jeszcze większy przetwornik. Kiedy więc stosuje się trzy?
- gdy mamy niewiele miejsca na obiektyw (jedna większa potrzebuje więcej miejsca na tor światła z obiektywu do matrycy)
- gdy chcemy zastosować tańszy obiektyw, bez skutków ubocznych
- gdy kładziemy nacisk na kolory i w ogóle plastykę obrazu
Również jasność jest trochę lepsza przy trzech przetwornikach, ale tu uwaga, nie mnożymy ich powierzchni x 3 - tak dobrze nie ma.
Przy podobnej klasie sprzętu będzie to wyglądało tak:
Kamera 1xMOS 1/2" Klasa dobrej amatorskiej kamery.
3xMOS 1/2" - lepsze kolory, lepsza jasność (czyli łatwiej nakręcić ruch)
1xMOS 1" - kolory pewnie podobne do 3xMOS i jeszcze trochę jaśniejsza, więcej szczegółów obrazu o ile obiektyw i kompresja pozwolą.

_________________
最诚挚的问候


czwartek, 9 czerwca 2016, 07:32
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: sobota, 14 sierpnia 2010, 17:07
Posty: 23
Post Re: Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa.
Witam.
To dlaczego, żadna telewizyjna kamera / naramienna/ nie ma jednego przetwornika- najlepsze obiektywy.


czwartek, 9 czerwca 2016, 08:26
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: niedziela, 23 marca 2003, 20:25
Posty: 1600
Lokalizacja: Tarnów
Post Re: Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa.
stella208 napisał(a):
Witam.
To dlaczego, żadna telewizyjna kamera / naramienna/ nie ma jednego przetwornika- najlepsze obiektywy.


hmm... nie do końca. Zobacz na najbardziej popularne w filmie kamery ARRI. Sporo oscarowych produkcji jest filmowanych właśnie nimi. Mają ... JEDEN przetwornik.

https://www.arri.com/camera/alexa/camer ... ical_data/

Wielkość sensora dla różnych kamer - porównanie:

Obrazek

Wolę zdecydowanie filmować kamerą np. Sony PXW-Z150 mającą tylko JEDEN
przetwornik wielkości 1" niż np. PXW-EX1R mającą 3 x 1/2". Po prostu obrazek z Z150 jest o wiele ładniejszy i pozbawiony szumów ...

----------------------------------------
Facebook
SKLEP

_________________
FACEBOOK
BSMultimedia


czwartek, 9 czerwca 2016, 09:09
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: sobota, 14 sierpnia 2010, 17:07
Posty: 23
Post Re: Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa.
No tak,ale EX jest kamerą Dużo starszą od 150.
Ari jest używaną do produkcji kinowej, a w kinie są inne potrzeby.
Dlaczego do reportażu, cały świat telewizyjny używa tylko 3 matryce .
Czyżby te kilkadziesiąt milionów ludzi na całym świecie /operatorzy i technicy /
nie widzieli lepszego obrazka z jednej matrycy ???


czwartek, 9 czerwca 2016, 09:50
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: środa, 8 listopada 2006, 16:32
Posty: 594
Post Re: Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa.
Technologia się po prostu rozwija.
Kiedyś taniej i lepiej było zrobić 3 malutkie przetworniki, dla każdej składowej obrazu.
Nie istniały duże przetworniki, jak super35 czy fullframe (czy olaboga 65/70mm)
Dzisiaj istnieją i nie ma potrzeby stosowania 3 przetworników.

Zresztą na ten moment tor optyczny i specyficzny bagnet mogą nawet nie pozwolić na to, by fizycznie dało się jeszcze upchać tam pryzmaty/lustra, więc zostanie tylko jeden przetwornik. Być może w systemach z długim rejestrem jeszcze to miejsce by się znalazło, ale w np. sony E jest to raczej niemożliwe.

Alternatywą jest jeszcze przetwornik wielowarstwowy, gdzieś tam już się jakieś przebłyski pojawiają (nie licząc foveonów), więc jak ma iść w 3 przetworniki, to raczej w ten deseń.

Aha no i oczywiście nadal będą istniały "kamery telewizyjne" z 3 przetwornikami w rozmiarze 2/3" czy coś takiego, z chociażby takich powodów:
- ceny teleobiektywów, czy ogólnie obiektywów (bądź tych wbudowanych) są niższe, niż odpowiedniki pod duże przetworniki i tutaj zasięg 50x zoom nawet w amatorskich kamerkach jest możliwy
- w telewizji nie jest wcale poszukiwana "głębia ostrości" a wręcz przeciwnie - im jest ona większa, tym łatwiej nad nią na żywo panować.

_________________
FS700 | FS100 | Kran i inne zabawki | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Zapraszam na filmuser, forum filmowe


czwartek, 9 czerwca 2016, 11:14
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: poniedziałek, 23 stycznia 2006, 15:20
Posty: 2013
Post Re: Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa.
maviozo napisał(a):
(...) nie ma potrzeby stosowania 3 przetworników.
(...)
Aha no i oczywiście nadal będą istniały "kamery telewizyjne" z 3 przetwornikami.

To w końcu jest potrzeba, czy jej nie ma?
maviozo napisał(a):
- ceny teleobiektywów, czy ogólnie obiektywów (bądź tych wbudowanych) są niższe, niż odpowiedniki pod duże przetworniki i tutaj zasięg 50x zoom nawet w amatorskich kamerkach jest możliwy

Może najpierw zerknij na ceny i parametry "tanich" teleobiektywów pod małe przetworniki 2/3.


czwartek, 9 czerwca 2016, 12:00
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: środa, 27 października 2010, 22:03
Posty: 1356
Post Re: Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa.
Moim skromnym zdaniem - zgadzam sie z tym co napisla maviozo - problemem w typowym reportazu a szczegolnie w sporcie jest mala glebia ostrosci, jak sobie wyobrazacie np mecz krecony teleobiektywem i pojedynczym duzym przetwornikiem? Popatrzcie na pierwsze lepsze newsy w tv - ma byc ostre wszystko reporter na pierwszym planie i palaca sie za nim stodola, tego nie uzyskasz na duzym przetworniku, i to jest wydaje mi sie glowny powod stosowania kamer z 3 przetworinkami.


czwartek, 9 czerwca 2016, 13:26
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: środa, 8 listopada 2006, 16:32
Posty: 594
Post Re: Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa.
Pinto - trochę powyciągałeś z kontekstu, ale faktycznie sam się nieco zagalopowałem :)
Zatem sprostuję:
Generalnie dzisiejsza technologia pozwala na tworzenie takich kamer, które będą posiadać jeden przetwornik i może on być lepszy od 3 przetworników. I jestem przekonany, że będzie tendencja do 1 przetwornika do określonego pułapu cenowego, a technologia 3 przetworników zostanie tylko dla specyficznego targetu, tam gdzie ma ona sens.
Cytuj:
Może najpierw zerknij na ceny i parametry "tanich" teleobiektywów pod małe przetworniki 2/3.
A kup taki sam* filmowy pod pełną klatkę czy super35 :mrgreen:

*dający ekwiwalent kąta widzenia

_________________
FS700 | FS100 | Kran i inne zabawki | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Zapraszam na filmuser, forum filmowe


czwartek, 9 czerwca 2016, 13:49
Zobacz profil
Moderator
Moderator

Dołączył: środa, 26 lipca 2006, 10:57
Posty: 4475
Lokalizacja: Tczew
Post Re: Kamera jednoprzetwornikowa a trójprzetwornikowa.
Niedawno kolega pytał o kamerę na konkurs tańca.
Jako absolutne minimum podałem Panasonic 920 - amatorską kamerę z trzema przetwornikami MOS 1/2,3".
Absolutne minimum - bo chciał po taniości.
Plastyka obrazu, dobrze oddany ruch, ostrość na całym planie, bo to reportaż, nie dzieło sztuki.
Możliwe że ze względów ekonomicznych, teraz lepiej opłaca się robić jedną, a większą matrycę. My możemy tylko wybierać z czego mamy. Dopóki są kamery 3x matryca, to korzystajmy z nich gdy trzeba. Martwić się, (lub nie) zaczniemy gdy ich nie będzie.
Pojedyncze matryce doganiają powoli takie x3 w kolorze, głębia ostrości na nich również jest do osiągnięcia, bo film look nie zawsze jest potrzebny. Jedna większa matryca jest bardziej uniwersalna, może jedynie wymaga nieco większej wiedzy operatorskiej, ale bez przesady, to nie czary. Damy radę.
Do konkursu tańca poleciłem 3x MOS bo lepsza od 1x MOS w tym samym rozmiarze i w tej samej cenie. Podtrzymuję wybór.
Sam właśnie na wakacje zabrałem DMC FZ1000 z matrycą 1x1" - trudniejsze filmowanie, bo to aparat, ale bardziej uniwersalne, a ograniczenie 25 minut mi nie przeszkadza. Gdyby to nie były wakacje, a konkurs tańca, brał bym to co poleciłem koledze. :wink:

_________________
最诚挚的问候


czwartek, 9 czerwca 2016, 14:48
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL