Teraz jest niedziela, 16 grudnia 2018, 13:04




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
 Stabilizator, a czułość 
Autor Wiadomość
Bywalec
Bywalec

Dołączył: środa, 3 marca 2004, 18:23
Posty: 56
Lokalizacja: Ornontowice
Post Stabilizator, a czułość
Jak wytłumaczyć zwiększenie czułości przy wyłączonym stabilizatorze ? Czy wykorzystywany jest wtedy cały przetwornik np. 800tys. ,a nie połowa tego ?

_________________
Sony DCR-TRV345


środa, 31 marca 2004, 20:33
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: poniedziałek, 25 sierpnia 2003, 10:38
Posty: 57
Post grez
Dokładnie - w kamerach Sony, część pikseli przy włączonej stabilizacji elektronicznej nie rejestruje obrazu tylko zajmuje się stabilizacja ;). Po jej wyłączeniu zwiększa się czułość kamery, ponieważ piksele które stabilizowały obraz teraz go rejestrują - jest to dobrze widoczne przy filmowaniu w pomieszczeniach przy sztucznym i niedostatecznym oświetleniu.


piątek, 2 kwietnia 2004, 11:52
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: środa, 3 marca 2004, 18:23
Posty: 56
Lokalizacja: Ornontowice
Post 
Kamery jednoprzetwornikowe posiadają światłoczułe punkty matrycy z nałożonymi filtrami RGB, tzn barwę jednego punktu opisują trzy komórki światłoczułe jak dobrze rozumiem. Jak to jest, matryca o aktywnych np 400tys punktów ma tych punktów aktywnych w rzeczywistości x3 czyli 1,2M , czy 400tys to suma aktywnych punktów każdego koloru skałdowego ? Jeśli tak to w sumie z takiego przetwornika można przechwycić jakieś 133tys puntów mogących przyjmować dowolny kolor. Jak to się ma do PAL który potrzebuje ponad 400tys punktów.
Chyba czegoś tu nie rozumiem, mogę prosić o jakieś wyjaśnienie. Pozdrawiam !

_________________
Sony DCR-TRV345


sobota, 3 kwietnia 2004, 01:05
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 29 marca 2004, 10:41
Posty: 53
Lokalizacja: czestochowa
Post 
czy w modelach z matryca 540.000pix to dziala tak samo ? bo ja szcczerze mowiac nie widze różnicy w materiale nakreconym z wlaczonym stabilizatorem a wylaczonym....

_________________
Sony DCR-TRV 250E


sobota, 3 kwietnia 2004, 01:10
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: sobota, 25 maja 2002, 01:03
Posty: 510
Lokalizacja: Hajnówka
Post 
Wszystkie kamery rynku konsumenckiego są wyposażane w jeden z dwóch systemów stabilizacji obrazu:
- tańsze w elektroniczny,
- droższe w optyczny.
Oba te systemy do swego działania potrzebują tzw. pikseli nadmiarowych w matrycy CCD. Dlatego też występują dwa parametry liczbowe dla określenia ilości pikseli w matrycy - ilość pikseli ogółem i ilość pikseli efektywnych.
Do tworzenia obrazu filmowego są zawsze używane tylko piksele efektywne, pozostała ilość pikseli służy do działania systemów stabilizacji i często do robienia zdjęć (matryce megapikselowe i wyżej).
Stabilizacja elektroniczna zawsze mniej lub bardziej wpływa na pogorszenie jakości obrazu. I dlatego właśnie wyłączenie tej stabilizacji może sprawiać wrażenie większej czułości.

W kamerach jednoprzetwornikowych każdy efektywny piksel matrycy przekazuje pełną informację o luminancji i chrominancji a filtry RGB są w części elektronicznej kamery. Dlatego nie można mnożyć ilości pikseli x3 jak to robi Biker.
Zwiększanie ilości pikseli w matrycy CCD nie powoduje zwiększenia jej czułości a wręcz przeciwnie czułość spada. Jeśli by tak nie było to matryce mające po 2 - 3 magapiksele miałyby super czułość rzędu 1 -0.5 luxa a tak przecież nie jest.
Bezpośredni wpływ na czułość ma jakość przetwornika CCD oraz jego wielkość a co za tym idzie wielkość pojedynczego piksela.

Reasumując - zwiększanie ilości pikseli ponad 450 tys. nie ma bezpośredniego wpływu na polepszenie jakości obrazu filmowego i zwiększenie czułości .


sobota, 3 kwietnia 2004, 02:32
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: środa, 3 marca 2004, 18:23
Posty: 56
Lokalizacja: Ornontowice
Post 
Dziękuję za informacje. Miałem inny obraz sytuacji po lekturze jakiejś gazetki. Pisali że droższe mają 3 przetworniki- dla każdej składowej RGB po jednym, a tańsze tak jak napisałem. Ale już rozumiem, bo identycznie jest w aparatach cyfrowych i tam w droższych modelach można zapisać zdjęcie jako RAW- czyli właśnie dokładnie to co chwycił przetwornik, a interpretacja barwna jest robiona dopiero w komputerze, a w kamerach przez elektronikę. Jeszcze raz dziękuje i żałuję że kamery nie zapisują w RAW. Pozdrawiam.

P.S.
Tadeusz napisał(a):
Dlatego nie można mnożyć ilości pikseli x3 jak to robi Biker.

ja broń Boże nie robię tylko pytam i dzielę się moimi wątpliwościami. Po prostu źle rozumiałem dzaiłanie przetwornika.

_________________
Sony DCR-TRV345


niedziela, 4 kwietnia 2004, 02:35
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Post 
Czułość zależy tylko od wielkości pojedyńczego elementu swiatłoczułego w matrycy CCD teoretycznie matryca np:1/4' która ma mniej tych elementów jest czulsza na światło(bo ich wymiar jest większy).Stabilizacja obrazu nie ma tu nic do gadania.


niedziela, 4 kwietnia 2004, 10:52
Bywalec
Bywalec

Dołączył: środa, 3 marca 2004, 18:23
Posty: 56
Lokalizacja: Ornontowice
Post 
Wasze odpowiedzi skłoniły mnie do przeprowadzenia bardziej szczegółowych testów. Oto co stwierdziłem przy ustawieniach automatycznych kamery:
1)Oświetlenie słabe (100W w pokoju) - po wyłączeniu stabilizacji obraz staje się troszeczkę ciemniejszy, ale znacznie poprawia się nasycenie kolorów, są dużo intensywniejsze niż przy włączonym stabilizatorze i obraz nie jest zaśnieżony.
2)Oświetlenie średnie (250W w pomieszczeniu 1,5mx1,5m) - praktycznie nie widać różnicy. Tylko w momencie przełącznia obraz staje się jaśniejszy ale natychmiast wraca do stanu poprzedniego. Kolory nie zmieniają się.
3)Oswietlenie bardzo dobre (słoneczny dzień) - w momencie wyłączenia stabilizatora obraz staje się wyraźnie jaśniejszy, kolory są ok, tylko jaśniejsze niż przy stabilizatorze.
Przy wybraniu ustawień tematycznych np. portret. Zmiany w powyźszych warnukach oświetleniowych są już minimalne, nie mniej idą w tą sama stronę co przy ustawieniach automatycznych.
Wyniki te są zgoła odmienne od tego co wyczytałem na forum, myślę, że w wypadku pracy z stabilizacją i bez na obraz ma wpływ chyba tylko elektronika, a nie przetwornik. Co o tym myślicie ? Zachęcam do testów bo sam byłem bardzo zdziwiony moimi. Warto przy słabym oświetleniu wyłączać stabilizator, ale nie dlatego, że obraz się rozjaśnia, ale dlatego, że kolory stają się dużo żywsze i obraz jest mniej zaśnieżony. Pozdrawiam !

_________________
Sony DCR-TRV345


niedziela, 4 kwietnia 2004, 16:57
Zobacz profil
Bywalec
Bywalec

Dołączył: środa, 3 marca 2004, 18:23
Posty: 56
Lokalizacja: Ornontowice
Post 
Zapomniałem dodać, że w instrukcji jest napisane, cytuję: "Przy wyłączaonym stabilizatorze filmowanie nieruchomych obiektów z użyciem statywu pozwala na uzyskanie bardziej naturalnego obrazu" - coś w tym musi być! Pozdrawiam!

_________________
Sony DCR-TRV345


wtorek, 6 kwietnia 2004, 09:34
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: sobota, 29 marca 2003, 22:52
Posty: 757
Post 
Do Tadeusza.
Do czego potrzebne są te dodatkowe piksele przy stabilizacji optycznej. Na czym polega ta stabilizacja bo z tego co do tej pory czytałem to biorą w niej udział tylko elementy optyczne a nie przetwornik.Moim zdaniem ten typ stabilizacje nie zmienia jakości obrazu. Jeżeli wielkość przetwornika ma taki wpływ na czułość to czemu kamery z dużymi przetwornikami nie są najczulsze.Czy wielkość przetwornika ma wpływ na rozdzielczość czy ilość pikseli. Ten temat był ale nie został wyjaśniny do końca.

_________________
xxx


wtorek, 6 kwietnia 2004, 10:50
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: sobota, 25 maja 2002, 01:03
Posty: 510
Lokalizacja: Hajnówka
Post 
Na początek drobna uwaga - odpowiadając na forum na postawione pytanie czy zgłoszony problem zazwyczaj ograniczam się do przedstawienia ogólnej zasady czy rozwiązań standardowych. A więc nie wyklucza to istnienia odstępstw czy innych rozwiązań niestandardowych.

Do kol. Bikera
Zacytowany fragment instrukcji obsługi kamery potwierdza zasadę, o której pisałem, że elektroniczne stabilizatory obrazu mniej lub bardziej ale zawsze wpływają na pogorszenie jakości rejestrowanego obrazu.

Do kol. Witka
Przy optycznych systemach stabilizacji dodatkowe piksele w matrycy także biorą udział. Zasada najczęściej stosowana to - kompensacja drgań wyższej częstotliwości (pow. 10 Hz) jest dokonywana przez zmiennokątowe układy optyczne oparte na systemach żyroskopowych, natomiast przy kompensacji drgań niższej częstot. (pon. 10 Hz) biorą udział piksele brutto matrycy.
W pewnym przybliżeniu można powiedzieć, że układ stabilizacji optycznej jest "przeźroczysty" i nie ma żadnego wpływu na jakość obrazu.

Tak jak wyżej pisałem zasadą jest, że bezpośredni wpływ na czułość ma jakość przetwornika (jego zaawansowanie technologiczne) oraz jego wielkość a dokładnie wielkość pojedynczego piksela. Jako przykład podam 2 kamery JVC (obie posiadają system poprawy czułości LOLUX);
- GY-DV 5000 ma 3 CCD wielkości 1/2 cala i czułość 0,4 luxa,
- GY-DV300 ma 3 CCD wielkości 1/3 cala i czułość 2,7 luxa.
Przy wyłączonym systemie Lolux różnice czułości są jeszcze większe.

Kolejna odpowiedź;
- pomijając klasę jakości przetwornika i pewne rozwiązania technologiczne - to na jego rozdzielczość ma wpływ tylko ilość pikseli w matrycy a nie jej wielkość.


środa, 7 kwietnia 2004, 22:33
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: sobota, 29 marca 2003, 22:52
Posty: 757
Post 
Kol. Tadeuszu ja dalej twierdzę że również wielkość przetwornika ma duży wpływ na rozdzielczość obrazu. Aby nie wnikać - analogia do klisz fotograficznych i filmowych. Również kamery profesjonalne maja duże przetworniki, czy kolega sądzi że takie nowoczesne technologie z wielką ilością malutkich pikseli spełniające wysokie parametry rozdzielczości przez niedbalstwo stosowane są tylko w sprzęcie amatorski. Do profesjonalnych kamer kosztujących kilkadziesiąt razy drożej nie opłaca się stosować małych przetworników z wielką ilością pikseli ? Może jednak nie dają one takiej jakości obrazu jaka jest wymagana.
Miniaturyzacja nie zawsze idzie w parze z jakością.

_________________
xxx


czwartek, 8 kwietnia 2004, 10:15
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Post Ilość pikseli = rozdzielczość
Szanowni Panowie! Kamera stosowana w studio telewizyjnym ma przetworniki 2/3 cala (oczywiście 3 szt.) na które pada światło z obiektywu poprzez system pryzmatów dichroicznych z filtrami RGB. Jedna linia analizy takiego przetwornika zawiera do 1200 pikseli a lini tych jest 576 lub 900 (w kamerach 16:9). To jest ilość pikseli na pojedynczym przetworniku (576 *1200=691200). Razem kamera klasy broadcast ma ok. 2 000 000 "pikseli i pracuje przy oświetleniu 1000 lx i przysłonie 5,6 w standardowej długości ogniskowej. Nie piszcie tutaj zatem o swoich przedziwnych przemyśleniach tylko o faktach. Żaden z was nie zauważył na przykład, że od wielkości piksela nie zależy czułość ale zupełnie inny parametr: współczynnik sygnał/szum - im większy piksel - tym do kwadratu zrasta jego dynamika a do sześcianu cena kamery. Głowica kamery broadcast (bez wizjera, obiektywu tylko przetworniki i elektronika) to cena rzędu 40 000$. I nie jest to HDTV tylko standardowa kamera używana powszechnie w TV.


poniedziałek, 26 kwietnia 2004, 21:30
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL