Teraz jest środa, 12 grudnia 2018, 00:37




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
 klipy 16:9 do projektu 4:3 
Autor Wiadomość
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: poniedziałek, 30 sierpnia 2004, 23:38
Posty: 94
Post klipy 16:9 do projektu 4:3
Witam!

Mam mały problemik: jak sensownie wykorzystać klipy w formacie PAL 16:9 w projekcie robionym w 4:3 ...chodzi o "dopasowanie" obrazu - może można obciąć 16:9 z boku żeby dopasować do ramki 4:3 ? A może inny , w mairę prosty sposób ? ( montuję w Ediusie)

pzdr! Nixi

_________________
NLE PC Q9400@3,25GHz, Edius DVX 4.60, Vitascene 1.035-Heroglyph 2.6, JVC GY-HM70, 2x Canon HV20


czwartek, 8 listopada 2007, 10:16
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 lipca 2004, 22:55
Posty: 3255
Post 
cześć,

widziałem na filmowcu twoje pytanie. widać, że nikt się z odpowiedzią nie kwapi ;)
no ja też, bo na ediusie nie pracuję, ale coś teoretycznego naskrobię :)
przy kadrowaniu 16x9 do 4x3 musi nastąpić upscaling, czyli rozciągnięcie. skutkuje to utratą ostrości, bardziej widocznymi artefaktami i ogólnie taki obraz od razu "podpada". dodatkowym problemem jest przeplot, który w takim przypadku staje się kolejnym czynnikiem degradującym obraz. jednym słowem nie polecam... wystarczy powiększyć obraz do 133,33% przy uwzględnionych proporcjach obrazu.
drugim sposobem będzie nałożenie na obraz 4x3 kaszet z góry i dołu, aby zasymulować tryb 16x9 letterbox i pomieszać to w tej formie z 16x9. obraz pod kaszetami można dopasować przesuwając góra-dół.
niestety za dużo nie da się tu wymyślić i zawsze będą minusy, trzeba tylko wybrać. najbardziej rozsądne z punktu widzenia utraty jakości jest drugie rozwiązanie, chociaż niektórzy nie lubią obrazu z kaszetami. mi nie przeszkadza.

pozdrawiam

_________________
Obrazek


czwartek, 8 listopada 2007, 11:18
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 01:21
Posty: 796
Lokalizacja: Warszawa
Post 
Opcja z kaszetami ok pod warunkiem, że w materiale 4:3 ten kto filmował robil to z konwerterem szerokokątnym i do tego odpowiednio kadrował.
Nałożenie kaszet na źle skadrowany material 4:3 będzie koszmarem wizualnym.

_________________
| Sony HVR Z1 | Intel Xeon X3380 na Asus Extreme RAMPAGE (i48X), RAM 4GB Corsair 1333Mhz, FSB 1333Mhz | Windows 7 Ultimate 64bit | Vegas Pro 9 64bit |


czwartek, 8 listopada 2007, 11:28
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: poniedziałek, 30 sierpnia 2004, 23:38
Posty: 94
Post 
Dzięki za szybkie odpowiedzi- zrobiłem na próbę cropa z lewej i prawej po 11 procent czyli ciut mniej niż wynika z proporcji i obraz wypełnia (prawie) ramkę, ostrość oczywiście spadła, ale po lekkim sharpness jest powiedzmy ... do przyjęcia. No i można kadr przesunąć prawo - lewo - coś z teho materiału wykorzystam jednak :) Stwierdziłem że wystarczy te 11 % bo ramka jest nieco większa dla kompatybilniości z TV a robiąc mniejszy upscaling mniej stracę...

Drugie rozwiązanie - kaszety-choć sensowene odpada bo niestety projekt ma być "prawdziwym" 4:3 :)

pzdr! Nixi

_________________
NLE PC Q9400@3,25GHz, Edius DVX 4.60, Vitascene 1.035-Heroglyph 2.6, JVC GY-HM70, 2x Canon HV20


czwartek, 8 listopada 2007, 11:40
Zobacz profil
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył: czwartek, 22 lipca 2004, 22:55
Posty: 3255
Post 
tak sobie teraz myślę, że nie powinno być jednak problemów z przeplotem. trochę się zagalopowałem, bo przecież softy typu edius biorą to pod uwagę i skalują materiał w odpowieni sposób.
co do tych 11%, to radzę jednak zrobić 16%, bo w przeciwnym wypadku proporcje obrazu są niewłaściwe. no, chyba, że faktycznie obraz "nie podpada", ale w niektórych przypadkach razi. co do wyostrzania radzę zastosować taki sharpness, który działa tylko poziomo (!), i to niezbyt mocno (horizontal sharpness?). zależy jaki jest algorytm zwykłego wyostrzania, ale może się zdarzyć, że obraz zacznie migotać. wystarczy wtedy zamiast niego dać nawet kernel z ustawieniami
Kod:
0|0|0
1|8|1
0|0|0

to w środku im większe tym słabsze wyostrzenie.

pozdrawiam

_________________
Obrazek


czwartek, 8 listopada 2007, 12:58
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 8 sierpnia 2005, 01:21
Posty: 796
Lokalizacja: Warszawa
Post 
GrassHoppeR napisał(a):
...co do tych 11%, to radzę jednak zrobić 16%


Dokładnie tak, najlepiej wielokrotność 4.

_________________
| Sony HVR Z1 | Intel Xeon X3380 na Asus Extreme RAMPAGE (i48X), RAM 4GB Corsair 1333Mhz, FSB 1333Mhz | Windows 7 Ultimate 64bit | Vegas Pro 9 64bit |


czwartek, 8 listopada 2007, 13:05
Zobacz profil
Stały bywalec
Stały bywalec

Dołączył: poniedziałek, 30 sierpnia 2004, 23:38
Posty: 94
Post 
GrassHoppeR napisał(a):
tak sobie teraz myślę, że nie powinno być jednak problemów z przeplotem. trochę się zagalopowałem, bo przecież softy typu edius biorą to pod uwagę i skalują materiał w odpowieni sposób.
co do tych 11%, to radzę jednak zrobić 16%, bo w przeciwnym wypadku proporcje obrazu są niewłaściwe....ciach


Faktycznie z przeplotem kłopotu nie ma.
Proporcje w tym przypadku są OK i nie zależą od wielkości cropu a więc i od wielkośći powiększenia - po prostu obraz ma właściwe proporcje z cienkim górnym i dolnym paskiem( którego nie widać, chyba że minimalnie na monitorze komp.) A te 2x 11 % cropu prawego i lewego ( nie powiększenia!) wzięło się z prostej próby- obciąłem tyle obrazu żeby wypełnił ramkę 4:3, nic więcej...Więc w tym przypadku chyba im mniej powiększamy tym mniejsza strata ?

pzdr! Nixi

_________________
NLE PC Q9400@3,25GHz, Edius DVX 4.60, Vitascene 1.035-Heroglyph 2.6, JVC GY-HM70, 2x Canon HV20


czwartek, 8 listopada 2007, 17:35
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL