Teraz jest czwartek, 21 marca 2019, 16:14




Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
 Małe kompendium 
Autor Wiadomość
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: czwartek, 28 października 2010, 17:15
Posty: 302
Post Małe kompendium
Streściłem kilka artykułów z książki "5 tajników warsztatu filmowego" Zamieszczam tutaj te informacje. Może niektórym osobom się do czegoś przydadzą:

PLAN TOTALNY
Jest to najszerszy sposób kadrowania planu filmowego pokazujący miejsce akcji ze znacznego dystansu. Głównym jego zadaniem jest ukazanie widzom w sposób jak najbardziej atrakcyjny miejsca wydarzeń, natomiast bohaterowie są tutaj najmniej istotni. W filmach pełni on rolę informacyjną, gdyż nawet podczas krótkiego ujęcia można określić miejsce akcji, porę roku czy warunki pogodowe. Często stosowany na początku filmu aby od pierwszych sekund wzbudzić zainteresowanie widza.

PLAN OGÓLNY
Podobnie jak plan totalny – ukazuje miejsce akcji, różnicą natomiast jest to, że ma mniejszy zasięg. Widz oglądający daną scenę powinien wiedzieć, gdzie konkretnie rozgrywa się scena (np. ulica, pokój) oraz kto bierze w niej udział. Plan jednak nie skupia głównie uwagi na bohaterach, a na scenografii, dlatego też trwa bardzo krótko i jest zastępowany bliższymi planami, aby uwaga widza przeniesiona była na postacie.

PLAN AMERYKAŃSKI
Jest to pierwszy sposób kadrowania planu filmowego, w którym uwaga widza zostaje przeniesiona z miejsca akcji na samego aktora. Ukazuje postać ludzką od wysokości nieco powyżej kolan do miejsca tuż nad głową. Plan ten używany jest głównie do filmowania rozmawiających osób. Pozwala to widzowi poczuć, że jest razem z aktorami.

PLAN ŚREDNI
Ukazuje sylwetki bohaterów od pasa w górę. Podobnie jak plan amerykański służy do filmowania dialogów, lecz w przeciwieństwie do niego większą rolę odgrywa mimika i gesty bohaterów. W kadrze może znajdować się kilku aktorów, jednakże najbardziej popularny jest plan podwójny, pokazujący dwójkę grających ze sobą aktorów. Można wyróżnić kilka rodzajów planów podwójnych. Najpowszechniejsze natomiast jest ujęcie dwójki bohaterów ustawionych do siebie twarzami, profilem do kamery, oraz taki, w którym aktor na pierwszym planie jest odwrócony tyłem do obiektywu, a ten na drugim zwrócony pod lekkim kątem twarzą do kamery.

PÓŁZBLIŻENIE
Jest to rodzaj bliskiego planu filmowego, który ukazuje postać od splotu pacierzowego do czubka głowy, z odrobiną powietrza nad głową.

ZBLIŻENIE
Ukazuje bohatera od gard ła do czubka głowy bez powietrza nad głową.
MOCNE ZBLIŻENIE
Pokazuje twarz aktora od ust do czoła nieco powyżej oczu.

DETAL
Jest to najbliższy z planów filmowych. Ukazuje najmniejsze, ale istotne szczegóły w danym ujęciu, np. duże zbliżenia listów, telegramów, fotografii, gazet, pierścionków czy znaczków.

NAZYWANIE UJĘĆ
Panorama – ruch kamery na głowicy, wykonywany w pionie, poziomie, czy też w kierunkach pośrednich.
Jazda – w trakcie filmowania ujęcia kamera porusza się np. na wózku, ramieniu, czy też platformie. W ten sposób może zbliżać się do filmowanych obiektów, oddalać się od nich, wznosząc się a także opadając.
Ujęcie z perspektywy żabiej polega na ustawieniu kamery poniżej filmowanego obiektu i kierowaniu obiektywu w górę.
Ujęcie z perspektywy ptasiej natomiast oznacza umieszczenie kamery wysoko.
Kontrplan – inaczej przeciwujęcie - przemieszczenie kamery na przeciwną stronę planu zdjęciowego, tzw. filmowanie „z drugiej strony”.
Przebitka – jest to ujęcie włożone w inne dłuższe ujęcie, np.: ujęcie mówiącego aktora; przebitka w postaci tykającego zegara, następnie ujęcie mówiącej aktorki.
Nazwa ujęcia może także pochodzić od rodzaju obiektywu użytego do jego nakręcenia, m. In. Szeroki kąt, zoom, czy długa lufa.

PUNKT WIDZENIA
Decyduje on o tym, pod jakim kątem widz ogląda filmową rzeczywistość. Wśród punktów widzenia wyróżnia się progresywny (lub regresywny), kontrastujący oraz powtórzeniowy.
W sekwencji regresywnej )lub progresywnej) każdy kolejny kąt widzenia jest węższy (lub szerszy) niż poprzedni.
Kąty kontrastujące ukazują serię ujęć filmowanych pod kątami stojącymi do siebie w opozycji. Dla przykładu, perspektywa ptasia może być połączona z żabią.
Kąty powtórzeniowe powodują, że każdy kolejny kąt w sekwencji ujęć jest podobny. Punkt widzenia jest identyczny, natomiast zmienia się treść ujęcia, przez co pokazuje się upływ czasu i zaznacza bieg akcji.
Poprzez przeplatanie różnych kątów widzenia film jest bardziej urozmaicony wizualnie.



ZBLIŻENIA

Zbliżenia należą do najpotężniejszych narzędzi reżysera i operatora. Przy ich filmowaniu należy brać pod uwagę wartość wizualną i montażową.
WIELKOŚĆ ZBLIŻENIA
Wielkość zbliżenia zależy od tego, jaką część aktora widać w kadrze. Przy filmowaniu ludzi można wyróżnić następujące zbliżenia: półzbliżenie, zbliżenie, zbliżenie twarzy oraz mocne zbliżenie. To ostatnie zaczyna się poniżej ust i kończy powyżej oczu.
DETAL
Detal dodaje filmowi efektywności. Sfilmowane małe rzeczy, które są powiększane do rozmiarów całego ekranu oraz gdy są dobrze zmontowane – mają ogromną wartość dramaturgiczną.
PÓŁZBLIŻENIA „PRZEZ RAMIĘ”
Typowym ujęciem filmowym jest półzbliżenie bohatera znajdującego się na drugim planie, widoczne przez ramię osoby stojącej na pierwszym planie. Plan ten może być pośredni między ujęciami obiektywnymi i zbliżeniami POV. Owe półzbliżenia wyglądają najlepiej gdy obie strony są sfilmowane z podobnych kątów ustawienia kamery.
ZBIŻENIA „PRZEZ RAMIĘ”
To ujęcie natomiast charakteryzuje się tym, że głowa postaci znajdującej się bliżej kamery jest ucięta z góry i z boku.

Zbliżenia można podzielić na: zbliżenia akcji głównej oraz zbliżenia akcji równoległej.

Zbliżenia głównej akcji mogą być filmowane z czterech punków widzenia.
Pierwszym z nich jest obiektywny punkt widzenia. Tutaj kamera filmuje z punktu widzenia niewidocznego obserwatora, a nie aktora biorącego udział w akcji.
Kolejne jest zbliżenie subiektywne, w którym aktor spogląda prosto w obiektyw. Najczęściej jest ono stosowane w komediach, gdzie bohater zwraca się prosto do widza komentując akcję, lub w filmach dokumentalnych czy reportażach.
Zbliżenie lub półzbliżenie „przez ramię” ukazuje widok aktora przez ramię postaci znajdującej się na pierwszym planie.
Ostatnim zbliżeniem głównej akcji są ujęcia POV. Pokazują one akcję z punktu widzenia którejś z postaci biorących udział w akcji. Kamera tutaj znajduje się obok aktora, jak najbliżej osi kontaktu i oddaje jego punkt widzenia.
Zbliżeń akcji głównej używamy po to, by zaakcentować i skierować uwagę odbiorców na ważne fragmenty sceny. Jednak to nie jedyny powód stosowania owych zbliżeń. Używamy je także po to by m.in.: przybliżyć widzowi działania, które byłoby niewidoczne na planie szerokim; skrócić długą scenę; odseparować znaczące fragmenty akcji od reszty; odwrócić uwagę widza od tzw. „brzydkiej sklejki” a także po to, by zasugerować akcję lub wydarzenia, których z jakiegoś powodu nie można sfilmować.
Główną zasadą montażu jest to, aby zbliżenia głównej akcji były wcześniej ustanowione w planie szerokim, gdyż to pozwoli widzowi na umieszczenie aktorów w przestrzeni.

ZBLIŻENIA AKCJI RÓWNOLEGŁEJ
Zbliżenia akcji równoległej łączą się z główną akcją sceny na dwa sposoby: jako ujęcia pokazujące na przykład czyjąś reakcję na to, co się dzieje, lub ujęcia będące częścią akcji równoległej rozgrywającej się w innym miejscu i wywierającej wpływ na akcję główną. Owe zbliżenia mogą być filmowane z trzech punktów widzenia. Pierwszy z nich, neutralny, stosowany jest wtedy, gdy chcemy, by kamera patrzyła na scenę z neutralnego punktu widzenia oraz nie identyfikowała się z żadnym z bohaterów. W drugim punkcie widzenia osoba filmowana spogląda prosto w obiektyw. Ten punkt nazywany jest subiektywnym. Istnieją także ujęcia POV, gdzie filmowanie następuje z punktu widzenia aktora biorącego udział na scenie.
Podobnie jak zbliżenia głównej akcji znajdują swoje konkretne zastosowania, tak samo zbliżenia akcji równoległej je mają. Służą zatem do: podpowiadania widzom, jakie powinno być ich nastawienie do rozgrywających się wypadków; pokazania reakcji aktorów znajdujących się poza główną akcją; skomentowania akcji głównej przez połączenie jej z inną podobną akcją równoległą; umotywowania akcji; zastąpienia scen zbyt makabrycznych, lub zbyt kosztownych; a także do odwrócenia uwagi od tego, co się dzieje w akcji głównej.
Zbliżenia akcji równoległej mogą rozgrywać się wszędzie, jednak podczas filmowania aktorów, należy pamiętać, by kamera znajdowała się cały czas po właściwej stronie osi, aby kierunek spojrzeń wszystkich aktorów był prawidłowy.

Mając do wyboru zastosowanie zbliżeń akcji głównej lub równoległej, zaleca stosować zbliżeń z akcji głównej, gdyż są one dla widza ciekawsze, a także pomagają wczuć się w sytuację na ekranie.



OŚ AKCJI
Oś akcji jest to linia, którą można sobie wyobrazić pomiędzy obiektem a punktem, do którego obiekt się przemieszcza. Jeżeli zarówno w planie ogólnym jak i w następującym po nim bliższym planie operator pozostaje z kamerą po tej samej stronie osi, może mieć pewność , że po zmontowaniu ze sobą tych dwóch ujęć zachowana zostanie ciągłość wizualna. Bohater w obu ujęciach zatem będzie szedł w tym samym kierunku. Jeżeli natomiast w pierwszym ujęciu postać wyjdzie z kadru przez prawą ramkę (lewo - prawo) a następnie przekroczymy oś akcji i w ujęciu bliższym owa postać będzie szła w prawo - lewo okaże się, że wchodzi przez prawą ramkę. Widz może odnieść wrażenie, że bohater zawrócił. Należy więc pamiętać, aby kierunki automatycznie się zgadzały. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy kilku bohaterów idzie lub jedzie obok siebie. Kamera może wtedy jechać przed nimi albo za nimi, filmując ujęcia neutralne.


PERSPEKTYWA PTASIA

Jest to sposób filmowania obiektów „z góry”. Z owej perspektywy zatem ładnie prezentują się obiekty prezentujące się na ziemi w jakiś wzór, na przykład ogród w stylu francuskim, gdzie charakterystycznymi cechami są regularność oraz symetryczność kompozycji, a także tory wyścigowe, pola golfowe, lotniska czy kompleksy przemysłowe. Ujęcia pomagają widzom zapoznać się z topografią miejsca. Widok z góry pozwala także na doskonałe ukazanie prawdziwego rozmachu wszelakich przedsięwzięć, takich jak mecze piłkarskie, migracje zwierząt czy przejazd wojsk. Należy jednak pamiętać, że filmowanie z góry powoduje zwolnienie ruchu obiektów, dlatego też nie zaleca się tego stosować podczas szybko rozgrywających się akcji, m.in. wyścigów samochodowych czy konnych. Zaletą ptasiej perspektywy jest także zachowanie w całym kadrze jednakowej ostrości. Natomiast filmowanie pojedynczych obiektów czy osób daje efekt „wciśnięcia w tło”, przez co postacie wydają się mniejsze. Zabieg ten można wykorzystać wówczas, gdy zależy nam na ukazaniu wielkości świata wobec filmowanej osoby. W perspektywie ptasiej doskonale można też przedstawić interakcję ludzi lub przedmiotów z otoczeniem z uwagi na fakt, iż przy perspektywie tego typu tło jest bardzo istotne dla kompozycji sceny. Ujęcia z góry zatem są znakomitym urozmaiceniem, gdyż dodają kontrastu, wzmagają dramatyzm nawet banalnych scen, a nawet wywołują u widzów określone odczucia względem aktorów.

PERSPEKTYWA ŻABIA
Z perspektywą żabią mamy do czynienia wówczas, gdy zadzieramy kamerę w górę i filmujemy obiekt lub osobę znacznie od nas wyższą lub wyżej umieszczoną. Wyróżnia się kilka czynników, w jakich należałoby zastosować ową perspektywę, m.in. aby: wywołać u widzów określone uczucia, wyeliminować niechciane tło, wzmocnić kompozycję kadru czy też zwiększyć siłę sceny. Ten niski punk widzenia kamery sprawdza się także, kiedy chcemy ukazać dominującą pozycję danego aktora – co zaakcentuje jej ważność na ekranie. Z filmowania „od dołu” wszelkie budowle wydają się bardziej majestatyczne oraz nabierają wrażenia siły i dostojeństwa – niezależnie od tego, jak duże są w rzeczywistości. Dodatkowo pokazanie z owej perspektywy architektury kościelnej i przedmiotów religijnych mogą wywołać u widzów odczucie pokory wobec Boga, dlatego też warto ją zastosować wtedy, gdy chce się wywrzeć ogromne wrażenie na widzach.


CIĄGŁOŚĆ KIERUNKÓW
Film składa się z wielu ujęć, które filmowane są z różnych ustawień kamery i połączone są w scenę będącą odpowiednikiem rozdziału w książce. Łatwo więc jest popełnić wiele błędów. Nieuzasadniona zmiana kierunków na ekranie powoduje niezgodność ujęć. Wtedy ciągłość wizualna zostaje zerwana, a widzowie unoszą brwi ze zdziwienia.
Obiektyw kamery jest jedynym punktem widzenia. Ważne jest to, jak kamera widzi świat, a nie jak on wygląda w rzeczywistości.
Istnieją dwa rodzaje kierunków filmowych: dynamiczne, gdzie obiekty znajdują się w ruchu oraz statyczne, w których obiekty są w stanie spoczynku.
Kierunki dynamiczne możemy jeszcze podzielić na trzy grupy: stałe, kontrastujące oraz neutralne.
Stały ruch na ekranie oznacza obiekty poruszające się tylko w jedną stronę. Filmując, należy się konsekwentnie trzymać ustanowionego kierunku ruchu. Dzięki temu osiąga się wrażenie rozwoju akcji.
Ruch kontrastujący na ekranie odbywa się wtedy, gdy w serii ujęć widoczny jest ruch w przeciwnych kierunkach. Najczęściej wykorzystywany jest do pokazania osób czy pojazdów udających się a następnie wracających z powrotem, a także do pokazania dwóch osób, grup, czy pojazdów zmierzających do siebie. Kontrastowanie kierunków ruchu pomaga skierować uwagę widza na zbliżającą się kulminację, są też bogate w napięcie i energię, mimo, że poszczególne ujęcia mogą być już pełne tego same w sobie.
Neutralny ruch na ekranie pokazuje obiekt zbliżający się w linii prostej do kamery albo oddalający się od niej. Owy ruch jest pozbawiony kierunku. Znalazł on szerokie zastosowanie, gdyż zwiększa różnorodność wizualną filmu, zwiększa zaangażowanie widzów w akcję oraz odwraca uwagę widza od błędów montażowych.


poniedziałek, 18 lipca 2011, 19:23
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 15 września 2008, 15:45
Posty: 849
Lokalizacja: Katowice
Post Re: Małe kompendium
Dziękujemy Ci OMO :wink:

_________________
pozdrawiam,

Marcin
Wesela na Śląsku
VideoKrupski.pl


poniedziałek, 18 lipca 2011, 21:42
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: poniedziałek, 18 stycznia 2010, 17:01
Posty: 1509
Post Re: Małe kompendium
ooo :mrgreen:


dzięki kolego...
a teraz proponuję wejście do najpopularniejszego tematu tego forum-teledyski z wesel i znalezienie jednego(poza pracami Toksa)gdzie te zasady obowiązują

_________________
Sony NEX-VG10 nex5N nex5r Athlon 5600+ 8 gb RAM gtx-460 Adobe CS-5 kuferek do lampy


poniedziałek, 18 lipca 2011, 22:08
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: czwartek, 28 października 2010, 17:15
Posty: 302
Post Re: Małe kompendium
Ten wątek ma 107 stron, zatem znalezienie odpowiedzi zajęłoby mi sporo czasu. Zważywszy na to, że miałbym znaleźć chociaż jeden, a jest ich całe mnóstwo. Nie rozumiem za bardzo o co Ci chodzi


poniedziałek, 18 lipca 2011, 22:33
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: poniedziałek, 18 stycznia 2010, 17:01
Posty: 1509
Post Re: Małe kompendium
generalnie w teledyskach z wesel mało znajdziesz z tego o czym pisałeś z wyjątkami niektórych uwag na temat tych arcydzieł

_________________
Sony NEX-VG10 nex5N nex5r Athlon 5600+ 8 gb RAM gtx-460 Adobe CS-5 kuferek do lampy


poniedziałek, 18 lipca 2011, 23:57
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: piątek, 6 czerwca 2008, 19:40
Posty: 1269
Lokalizacja: Warszawa
Post Re: Małe kompendium
Moloch, zrobiłeś porządną ściągę na zaliczenie montażu "przezroczystego":) Wciągnij może jeszcze jakąś bardziej wyszukaną lekturę np. Kino stylu zerowego Przylipiaka, Sztuka filmowa Bordwell/Thompson, Język filmu Płażewskiego, a potem proponuję zapoznać się z innymi formami montażu zaczynając od szkoły rosyjskiej, przez awangardę, nową falę po dokument w którym polska szkoła jest praktycznie nie do pobicia.


wtorek, 19 lipca 2011, 02:24
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: czwartek, 28 października 2010, 17:15
Posty: 302
Post Re: Małe kompendium
kumak napisał(a):
generalnie w teledyskach z wesel mało znajdziesz z tego o czym pisałeś z wyjątkami niektórych uwag na temat tych arcydzieł


Ale czy ja gdzieś coś wspomniałem o weselach ? :) Przecież robi się rózne rzeczy. Ja np. jutro nagrywam zabawy kota i chciałbym aby nie było bledów logicznych :) Tak pół żartem pół serio. Jednak, rejestrując się na forum szukałem jakiejś wiedzy podstawowej, aby się troche ogarnąć. Trudno było mi cokolwiek znaleźć. Kupiłem sobie książkę przeczytałem dwa razy co wyniosłem to moje. i tak do powtórki będzie. Wiadomo, że nie można trzymać się sztampowo, jednak poczatkowo jakieś odniesienie wydaje mi się, że trzeba mieć. Pomyslałem, że nastepnym logującym może się do czegoś przyda.


wtorek, 19 lipca 2011, 20:08
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: czwartek, 28 października 2010, 17:15
Posty: 302
Post Re: Małe kompendium
grabos napisał(a):
Moloch, zrobiłeś porządną ściągę na zaliczenie montażu "przezroczystego":) Wciągnij może jeszcze jakąś bardziej wyszukaną lekturę np. Kino stylu zerowego Przylipiaka, Sztuka filmowa Bordwell/Thompson, Język filmu Płażewskiego, a potem proponuję zapoznać się z innymi formami montażu zaczynając od szkoły rosyjskiej, przez awangardę, nową falę po dokument w którym polska szkoła jest praktycznie nie do pobicia.

Dziekuję za tytuły. Może z czasem uda mi się coś z tego przeczytać. Na razie przymierzam się do "Okiem filmowca" Ciężko połączyć prace z tak wymagającym hobby. Jeżeli w pracy mógłbym rozwijać się w kierunku sztuki filmowej to byłoby bombowo. Póki co jestem panem od gorzały ;)


wtorek, 19 lipca 2011, 20:12
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: wtorek, 28 sierpnia 2007, 07:51
Posty: 7233
Lokalizacja: wawa
Post Re: Małe kompendium
"Póki co jestem panem od gorzały "
wiedzialem po pierwszym poscie :)


wtorek, 19 lipca 2011, 21:28
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 15 września 2008, 15:45
Posty: 849
Lokalizacja: Katowice
Post Re: Małe kompendium
moloch napisał(a):
Póki co jestem panem od gorzały ;)


ludzie, to sobie żyją :!: 8)

_________________
pozdrawiam,

Marcin
Wesela na Śląsku
VideoKrupski.pl


piątek, 22 lipca 2011, 16:12
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: wtorek, 10 sierpnia 2010, 16:24
Posty: 444
Lokalizacja: Mazury
Post Re: Małe kompendium
co to jest przybliżanie co to oddalanie ...
a do czego ta teoria komu ?

_________________
szczęsliwej drogi już czas...


piątek, 22 lipca 2011, 16:22
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: czwartek, 22 grudnia 2005, 21:22
Posty: 237
Lokalizacja: Białystok
Post Re: Małe kompendium
Chore forum..... :cry: Krytykujece go za to, że chce pomóc chociażby nowym użytkownikom/ ludziom którzy dopiero zaczynają przygodę z filmem... Myslę, że ta lekcja przydałaby się niejednej osobie z tego forum, nawet osobom, które długo już siędzą w tej branży.


piątek, 22 lipca 2011, 20:26
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 31 maja 2010, 11:05
Posty: 1906
Lokalizacja: Opole
Post Re: Małe kompendium
Jedni potrzebują wiedzy, a inni nie... O niektórych rzeczach się dowiedziałem inne znałem a nie potrafiłem fachowo nazwać. Takim ślubowkrętom jak ja wiedza się przyda, a nóż coś się przemyci i nie będzie nudno...
Osobiście życzył bym sobie więcej wiedzy "planowej", ale może nie teraz kiedy to sezon ślubny w pełni i nie ma czasu po tyłku się podrapać, a na "chłodne" wieczory.

_________________
Obrazek


piątek, 22 lipca 2011, 21:05
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył: poniedziałek, 15 września 2008, 15:45
Posty: 849
Lokalizacja: Katowice
Post Re: Małe kompendium
Rev napisał(a):
Chore forum..... :cry: Krytykujece go za to, że chce pomóc chociażby nowym użytkownikom/ ludziom którzy dopiero zaczynają przygodę z filmem... Myslę, że ta lekcja przydałaby się niejednej osobie z tego forum, nawet osobom, które długo już siędzą w tej branży.


yyyy... :?
to znaczy kto że niby krytykuje :?:

_________________
pozdrawiam,

Marcin
Wesela na Śląsku
VideoKrupski.pl


piątek, 22 lipca 2011, 21:28
Zobacz profil
Aktywny bywalec
Aktywny bywalec

Dołączył: wtorek, 10 sierpnia 2010, 16:24
Posty: 444
Lokalizacja: Mazury
Post Re: Małe kompendium
wygląda że to chyba ja krytykuje ...
koledze moloch sie nudziło i postanowił sobie troche popisać.
Naprawdę nie wiem do czego to komu potrzebne
Bóg zapłać.

_________________
szczęsliwej drogi już czas...


piątek, 22 lipca 2011, 21:53
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Exabot [Bot] i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL