21 lipca 2021, 08:11
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 1384 razy

Fotograf zmienia opuszczone budowle w futurystyczną architekturę

Fotograf zmienia opuszczone budowle w futurystyczną architekturę

Yang Xiao podróżowała po całym świecie - głównie Bałkanach, krajach byłego Związku Radzieckiego i po Europie Wschodniej - aby zmieniać głównie opuszczone i zaniedbane budowle w spektakularne, futurystyczne dzieła, wypełnione światłem i kolorem. Zobacz efekty jej poszukiwań.

Artystka zmienia stare budowle w futurystyczne obiekty

Yang Xiao jest fotografką architektury i podróżniczką. Bardzo lubi używać techniki malowania światłem. Artystka pochodzi z Chin, ale obecnie mieszka w Hiszpanii. W projekcie przekształcającym stare, zaniedbane budowle w futurystyczne dzieła sztuki połączyła wszystkie swoje pasje. 
 
Zbieranie materiału pochodzącego z ponad 40 krajów zajęło jej aż 9 lat. Wszystkie je łączy przedstawienie monumentalnych budowli zaprojektowanych zgodnie z duchem brutalizmu i sowieckiego modernizmu. Ten typ architektury ma kilka łatwo rozpoznawalnych cech, takich jak użycie ciężkich materiałów (żelbet i stal), stosowanie szorstkich i niewykończonych powierzchni a także przykładanie wagi do utylitaryzmu w trakcie projektowania. Ze względu na swoje cechy i niski koszt budowy styl ten często jest postrzegany jako zimny i bezduszny. 
 
fotografia architektury
 
fot. Yang Xiao
 
fotografia architektury
 
fot. Yang Xiao
 
Yang Xiao była jednak tym szczególnie zafascynowana. Jej pierwsze spotkanie z tego typu budowlą miało miejsce w Bułgarii. Wtedy to sfotografowała Dom-Pomnik Komunistycznej Partii Bułgarii, który został ukończony w 1981 roku i zaczął być zaniedbywany po upadku rządu w 1989 roku. Pomnik ten został zaprojektowany przez architekta Georgi Stoilova, dla którego inspiracją były historyczne rzymskie świątynie i futurystyczne filmy science fiction z tamtych czasów. 
 
Kiedy Yang Xiao odwiedziła ten teren, nie był on tak popularny jak obecnie. Nie mogła też znaleźć zbyt wiele informacji na jego temat w sieci. Skontaktowała się z brytyjskim fotografem Markiem O’Neilem poprzez Flickr, który odwiedził to miejsce wcześniej. Artystka skonsultowała się z nim i zebrała potrzebne jej informacje. Ostatecznie fotografowie zaprzyjaźnili się i razem pojechali na miejsce. 
 
Początkowo ta pojedyncza podróż nie miała rozwinąć się w dłuższy projekt, jednakże spowodowała na tyle duże zainteresowania Yang Xiao opuszczonymi miejscami i tego typu architekturą, że przerodziła się w większe zamiłowanie. Ostatecznie artystka postanowiła odbyć liczne podróże, które prowadziły ją szlakiem brutalizmu. 
 
Podczas fotografowania budowli artystka wykorzystuje technikę malowania światłem. Oznacza ona oświetlanie sceny czy tworzenie różnych plam świetlnych w trakcie długotrwającej ekspozycji. Artystka wykonuje wiele zdjęć po zmroku, stąd dla własnego bezpieczeństwa zabiera często ze sobą towarzystwo. To ułatwia nocne fotografowanie w często zapomnianych i opuszczonych miejscach. 
 
Przed odwiedzeniem nowego miejsca Yang Xiao spędza wiele czasu w sieci zapoznając się z informacjami na temat interesującej ją lokalizacji. Często też sprawdza dane miejsce w Mapach Google lub za pomocą zdjeć satelitarnych. Istotne jest także sprawdzenie dostępności danego miejsca, gdyż często takie opuszczone i zaniedbane budowle mogą pozostawać zamknięte dla postronnych osób. Zdarza się też, że po natrafieniu w sieci na fascynujące miejsce, okazuje się, że w międzyczasie nastąpiło wyburzenie danej budowli. 
 
Jako że prace Yang Xiao powstawały w podróży, to artystka z czasem wypracowała sobie zestaw sprzętu ograniczony do niezbędnego minimum. Oznacza to, że w każdą scenerię zabiera dużą, mocną latarkę i 2-3 mniejsze latarki o różnych barwach emitowanego światła. Dodatkowo wykorzystuje wydajne pióro laserowe. Sprzęt fotograficzny, który zabiera do realizacji projektu to aparat Nikon D810 z obiektywem Zeiss 15 mm f/2.8 Distagon lub Tamron SP 24-70 mm f/2.8. 
 
Podczas pracy artystka wykonuje wiele ekspozycji tej samej sceny z różnymi wariantami oświetlenia. Następnie zgromadzone ekspozycje układa w jedną kompozycję, wybierając według własnego uznania, które utworzą ostateczne dzieło. Swój projekt Yang Xiao postrzega jako pracę, która może potrwać nawet przez całe jej życie, gdyż wciąż odkrywa wiele miejsc, które pragnie odwiedzić z aparatem i latarkami. 
 
fotografia architektury
 
fot. Yang Xiao
 
fotografia architektury
 
fot. Yang Xiao
 
fotografia architektury
 
fot. Yang Xiao
 
fotografia architektury
 
fot. Yang Xiao
 
fotografia architektury
 
fot. Yang Xiao
 
fotografia architektury
 
fot. Yang Xiao
 
fotografia architektury
 
fot. Yang Xiao
 
fotografia architektury
 
fot. Yang Xiao
 
fotografia architektury
 
fot. Yang Xiao


www.swiatobrazu.pl