czytano: 5632 razy
Fotografia analogowa - środki pomocnicze
Praca w ciemni byłaby bardzo utrudniona lub wręcz niemożliwa, gdyby nie istniały pewne środki pomocnicze, umożliwiające lub ułatwiające obróbkę materiałów srebrowych. Przedstawiamy wybrane środki firmy Ilford, zapraszamy do lektury.
Ilford Hypam Fixer |
Utrwalacz niegarbujący w koncentracie do rozcieńczenia wodą. Nadaje się do utrwalania filmów, papierów i specjalistycznych błon – rentgenowskich i graficznych zarówno ręcznego, jak i maszynowego. Można stosować go w temperaturach 18°C do 40°C. Substancją utrwalającą jest tiosiarczan amonu. Do utrwalania filmów zaleca się rozcieńczenie 1+4, a do papierów 1+4 lub 1+9. Orientacyjne czasy utrwalania: dla filmu to 2–5 min, dla papieru RC: 1/2 do 1 min, papieru FB: 1–2 min. Zalecane jest utrwalanie dwukąpielowe – przedłuża to żywotność utrwalacza i daje większą pewność dokładnego utrwalenia. Najmniejsze opakowanie zawiera 5 litrów koncentratu. |
Ilford 2000 RT Fixer |
Utrwalacz niegarbujący w koncentracie do rozcieńczenia wodą. Nadaje się do utrwalania w wysokotemperaturowym procesie maszynowym zwłaszcza w maszynach przeciągowych. Substancją utrwalającą jest tiosiarczan amonu. Zaleca się rozcieńczenie 1+4. Orientacyjne czasy utrwalania dla papieru RC: 46 do 12 sekund w temperaturach 25°C–40°C. |
Ilford Rapid Fixer |
Utrwalacz niegarbujący w koncentracie do rozcieńczenia wodą. Nadaje się do utrwalania filmów, papierów i specjalistycznych błon – rentgenowskich i graficznych zarówno ręcznego, jak i maszynowego. Można stosować go w temperaturach 18°C do 40°C. Substancją utrwalającą jest tiosiarczan amonu. Do utrwalania filmów zaleca się rozcieńczenie 1+4, a do papierów 1+4 lub 1+9. Orientacyjne czasy utrwalania: dla filmu to 2–5 min, dla papieru RC: 1/2 do 1 min, papieru FB: 1–2 min. Zalecane jest utrwalanie dwukąpielowe – przedłuża to żywotność utrwalacza i daje większą pewność dokładnego utrwalenia. Sprzedawany w opakowaniach zawierających od 0,5 do 10 litrów koncentratu. |
[kn_advert]
Ilford Ilfostop |
Bezwonny przerywacz na bazie kwasu cytrynowego charakteryzujący się bardzo słabym zapachem i obecnością wskaźnika pokazującego dokładnie moment wyczerpania się kąpieli. Polecany do ręcznego wywoływania filmów i papierów. Rozcieńczany z wodą w stosunku 1:19. Przerywacz ze wskaźnikiem - kolor lekko pomarańczowy zmienia na żółto-zielonkawy, co wskazuje na jego zużycie. Kolor niebieski czy fioletowy wskazuje na zupełne zużycie kąpieli zabrudzonej wywoływaczem – znak, że trzeba ją wymienić. Sprzedawany w opakowaniach zawierających 0,5 koncentratu. Stosowanie przerywacza pozwala na dokładne zatrzymanie procesu wywoływania i przedłuża trwałość utrwalacza, który nie jest zanieczyszczany pozostałościami wywoływacza przenoszonego z kąpieli do kąpieli. |
Ilford Washaid |
Preparat do wypłukiwania utrwalacza stworzony do wspomagania usuwania produktów utrwalania z emulsji fotograficznej. Specjalnie użyteczny przy obróbce papierów fotograficznych na podłożu papierowym (FB) – jego stosowania może skracać czasy potrzebne do wypłukania papieru. Można też stosować do filmów. Stosuje się w rozcieńczeniu 1+4. Czasy stosowania: dla papierów FB: 10 min dla filmów 2-3 min. Sprzedawany w opakowaniach zawierających 1 litr koncentratu. |
Ilford Ilfotol |
Preparat zwilżający stosowany jako ostatnia kąpiel przed suszeniem filmów. Ułatwia spływanie wody i zapobiega powstawaniu śladów na powierzchni po wyschnięciu filmu. Można też go stosować przy suszeniu papierów – wspomaga równomiernie schniecie powierzchni papieru. Nadaje się również jako środek do czyszczenia szkła i soczewek. Stosuje się w rozcieńczeniu 1+200. Sprzedawany w opakowaniach zawierających 1 litr koncentratu. |
Ilford Harman Selenium Toner |
Toner selenowy w formie koncentratu w płynie przeznaczony do tonowania papierów na podłożu papierowym i polietylenowym. Przeznaczony do stosowania w temperaturze pokojowej – ok. 20°C. Poprawia trwałość archiwalną odbitek i podnosi gęstość maksymalną czerni. W zależności od rozcieńczenia i rodzaju odcienia obrazu na papierze odbitki mogą zmieniać odcień na czekoladowo-brązowy, purpurowo-brązowy lub nie dawać w ogóle zmiany odcienia obrazu. Do tonowania w celach zmiany koloru toner należy rozcieńczyć 1+3, natomiast przy tonowaniu archiwizacyjnym 1+20. Tonowanie archiwizacyjne trwa 2-4 min natomiast przy tonowaniu archiwizacyjnym kontrolujemy czas tonowania wizualnie. Sprzedawany w opakowaniach zawierających 1 litr koncentratu. |
Jak widać z powyższych opisów firma Ilford oferuje pełen zakres materiałów i chemii potrzebnych do uprawiania srebrowej fotografii. Wszystkie produkty cechuje wysoka jakość, wydajność i dobra odporność na warunki przechowywania. Fotograf może zaopatrzyć się we wszystko, czego potrzebuje do twórczego uprawiania fotografii.
Jerzy Łapiński urodził się w 1954 roku w Warszawie. Fotografią zajmuje się od szkoły średniej, specjalizując się w fotografii czarno-białej. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików od 1979. Prezentował swoje prace na 24 wystawach indywidualnych oraz 14 wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą. Fotografie Jerzego Łapińskiego znajdują się w zbiorach i kolekcjach prywatnych w Polsce, Czechosłowacji, Niemczech, Szwecji i USA. Prowadził wykłady z fotografii na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w Łódzkiej Szkole Filmowej i na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Sląskiego w Katowicach. Oprócz czynnego uprawiania fotografii (www.fotolapinski.eu) zajmuje się wykonywaniem powiększeń kolekcjonerskich dla innych fotografów, działalnością dydaktyczną (www.pracowniaobrazu.pl), jest również rzeczoznawcą i biegłym sądowym w zakresie fotografii.
www.swiatobrazu.pl