czytano: 13426 razy
Fotografia dziecięca pozwala wrócić do dzieciństwa! Przeczytaj obszerny poradnik
Podczas oglądania fotografii, obojętnie, czy są to portrety rodzinne, zbiory przyjaciela, fotki w czasopismach, stronice albumu, intuicyjnie przerzucasz kartki w pewnym tempie. Co jakiś czas napotykasz zdjęcie, nad którym przystajesz, zwalniasz tempo i głębiej się w nie angażujesz, będąc jakby trochę zaproszony. Możesz się uśmiechnąć, zamyślić na minutkę lub przenieść w czasie. Czyż nie jest to wspaniałe ćwiczenie, podczas którego rozbudzasz własne umiejętności obserwacji? Dzięki niemu wiesz, co Cię najbardziej przejmuje. Istnieją duże szanse na to, że fotografia, nad którą się zatrzymujesz, ma w sobie coś głębokiego lub czarującego. Może chodzić o wyraz twarzy portretowanej osoby, ogólny nastrój zdjęcia czy przekazywane emocje. Wszystko to szczególnie się sprawdza w fotografii dziecięcej. Miny maluchów oraz emocje są zazwyczaj bardzo widoczne i prawie natychmiast osiągalne. Jako fotograf dzieci powinieneś po prostu być w odpowiednim miejscu, żeby stać się świadkiem wydarzeń i zarejestrować ekspresję, która jest tak łatwa do uzyskania.
Fotografia dziecięca czyli naucz się bawić
Spis treści
|
Wspaniałą przewagą fotografii cyfrowej nad tradycyjną jest większa spontaniczność, możliwość rejestrowania wyjątkowych chwil i naturalnego entuzjazmu dziecka, jak na zdjęciu 7-1 oraz 7-2, bez ponoszenia wysokich kosztów wywoływania odbitek. Cyfrowa technologia umożliwia ciągłe uczenie się podczas robienia zdjęć. Dzięki temu, że fotografie natychmiast widać na podglądzie, można usunąć nieudane ujęcia i postarać się ponownie zarejestrować obrazy. Dla osób, które robienia zdjęć uczyły się w erze fotografii klasycznej, czyli wykorzystywały filmy, udogodnienie to jest spełnieniem marzeń.
Opublikowany poradnik to fragment książki wydanej przez wydawnictwo Helion - "Fotografowanie dzieci. Warsztaty fotograficzne" (obecnie dostępna w formie e-booka), której autorami są Ginny Felch i Allison Tyler Jones.
"Spróbuj nasiąknąć, napełnić siebie fotografowaną osobą, a aparat sam wskaże Ci kierunek i poprowadzi za rękę". - Margaret Bourke White, pierwsza kobieta fotoreporter dla magazynu "Life" |
Obserwowanie emocji i nastrojów |
W fotografii dziecięcej zarejestrowanie pewnych elementów ekspresji, nastroju, emocji, jest najwyższym priorytetem. Poniżej przedstawiam kilka min lub odczuć, jakie łatwo zaobserwować:
- Radość.
- Zachwyt.
- Zaciekawienie.
- Frustracja.
- Zamyślenie.
- Czułość (jak na zdjęciu 7-3).
- Zaangażowanie.
- Zaduma.
- Spokój, sen, odpoczynek (jak na zdjęciu 7-4).
- Zaabsorbowanie.
- Marzycielstwo.
- Obserwowanie.
- Aktywność.
- Flirtowanie, zaloty.
- Zaskoczenie (jak na zdjęciu 7-5).
- Swawolność.
- Zdumienie.
- Ciekawość.
- Rozpacz.
- Przywiązanie.
"Jesteś aparatem, Twoje oczy to migawka. Malujesz to, co widzisz. Ty decydujesz, jakie dobrać kolory". - Richard F. Barber |
Wizualizacja
Każdy rodzic niejednokrotnie żałował, że akurat nie ma aparatu pod ręką. Ileż to razy spoglądał w lusterko wsteczne samochodu i widział delikatne, zaokrąglone policzki malucha śpiącego w foteliku. Czyż nie byłoby wspaniale, gdyby można było jedynie nacisnąć przycisk, a otrzymałoby się zdjęcie przedstawiające nie tylko malucha, ale i emocje, jakie towarzyszyły Ci w tym momencie? Praktykowanie wizualizacji takich chwil zwiększa prawdopodobieństwo zarejestrowania ich w przyszłości. Gdy przebywasz wśród dzieci, spróbuj w myślach skomponować kilka ujęć. Dzięki takim ćwiczeniom staniesz się lepszym fotografem. Później, gdy będziesz miał aparat w rękach, wykonywanie fotografii przyjdzie Ci łatwiej.
Gdyby świat był perfekcyjny, idealne momenty, o których tu piszę, po prostu udawałoby się fotografować. Tak naprawdę jednak szczęśliwe przypadki, polegające na zarejestrowaniu takich wyjątkowych chwil, są rzadkie, a do tego nie następują po sobie w krótkich odstępach czasu. Najczęściej albo nie ma aparatu pod ręką, albo w momencie odwracania się w kierunku fotografowanej osoby czar pryska, spontaniczność znika, a piękna chwila pozostaje jedynie w Twojej pamięci.
Osoby, które kiedyś próbowały odtworzyć pewne zdarzenie czy jakąś chwilę, zdają sobie sprawę, że tego po prostu nie da się zrobić. Można jednak zapamiętać wrażenia i uczucia z owego niezwykłego momentu, po czym przy jakiejś sposobności sięgnąć po nie do swojego bagażu doświadczeń.
Warto zawsze zabierać ze sobą aparat, szczególnie gdy towarzyszy nam dziecko. Często pojawia się mnóstwo okazji do zarejestrowania niezliczonych cennych chwil. Dzieci przyzwyczają się do aparatu, więc nie będą zwracać na niego uwagi. Przestaną grać i pozować, będą zachowywały się naturalnie. A przecież na tym najbardziej nam zależy.
W następnych punktach zajmę się opisem sposobów na stymulowanie, wywoływanie i rejestrowanie owych magicznych chwil w celu sfotografowania ich.
Portretowanie oczu będących bramą duszy |
Fotografia dziecięca - znaczenie spojrzenia
Znane powiedzenie o oczach ma kilka wariantów: oczy są zwierciadłem duszy, bramą duszy, oknem duszy. Koncepcja pozostaje ta sama. Oczy mają najważniejsze znaczenie w fotografii dziecięcej. Twarz jest najbardziej ekspresyjną częścią ciała, zaś w niej najistotniejsze są oczy. Można wybaczyć rozmazanie każdego elementu zdjęcia poza nimi. Powinieneś zwracać uwagę, w jaki sposób światło pada na oczy dziecka. Czy w oku widać odbłyski światła, jakby iskierki, będące oznaką życia? W wielu wypadkach wystarczy delikatnie zmienić usytuowanie malucha na takie, w którym jego oczy będą "łapały" światło pod właściwym kątem.
Każdej osobie sprawia przyjemność oglądanie zdjęć uśmiechniętych od ucha do ucha dzieci, dlatego fotografom szkolnym oraz większości amatorów i rodziców zależy na takim ujęciu. Nie można przecież dyskutować z uniwersalnym przesłaniem, jakie niesie przedstawienie uśmiechniętego i radosnego dziecka. Warto jednak uzmysłowić sobie, że dla ujęć takiego typu istnieją pewne atrakcyjne alternatywy.
Gdy dziecko uśmiecha się najszerzej jak umie, mięśnie jego twarzy są napięte, a oczy stają się mniejsze, bardziej przymknięte. Czy istnieją jakieś inne atrakcyjne aranżacje, o których być może jeszcze nie pomyślałeś? Nierzadko tak samo dobre, a nawet lepsze od oklepanego uśmiechu od ucha do ucha? Wydaje mi się, że twarz odpoczywającego dziecka może być bardzo wymowna, doskonale widać na niej oczy oraz osobowość malucha.
Jeżeli dziecko z nieśmiałości zakryje oczy, jak na zdjęciu 7-6, nie powinieneś wcale się martwić. Fotografia malucha okazało się wyjątkowo czarująca, a poza tym prawdziwie odzwierciedla osobowość trzylatka.
Fotografia 7-6
|
|||
Położenie się na podłodze wraz z dzieckiem na pewno poprawi jego samopoczucie. |
1/60 sekundy, f/4, czułość ISO 640. Copyright © Melanie Sikma, www.melaniesphotos.com |
Chłopczyk ze zdjęcia 7-7 patrzy gdzieś daleko. Fotografowi udało się zarejestrować to ujęcie, gdy malec nie patrzył bezpośrednio w aparat. W rezultacie powstał subtelny portret. Zwróć uwagę, że oczy chłopca są duże i pełne światła, wyraz twarzy delikatny.
Większość dzieci, wcześniej lub później, przyzwyczaja się do robienia im fotografii. Przykład na zdjęciu 7-8. W oczach chłopca widać poświatę, gdyż w czasie rejestrowania ujęcia malec dobrze już znał fotografa, który nie spieszył się podczas wykonywania fotografii i pozwolił się mu zrelaksować. Typowa sesja nierzadko trwa godzinę, a nawet więcej, zanim uda się zrobić takie zdjęcie.
Maluchy sprawiają w pracy mnóstwo radości, szczególnie jeśli na chwilę uda się odwrócić ich uwagę od aparatu. Wtedy można obserwować ich niektóre dziwaczne miny i ruchy. Mały blondynek ze zdjęcia 7-9 ssie palce i patrzy gdzieś daleko. Zwróć uwagę na kadrowanie zdjęcia: blisko głowy i tułowia. Nie należy obawiać się sytuacji, w której twarz oraz oczy dziecka będą wypełniać całe zdjęcie i staną się elementem przykuwającym uwagę widza.
Czasami początkującym fotografom wydaje się, że powinni umieszczać na zdjęciach całą głowę lub całe ciało fotografowanej osoby. Nie jest to konieczne. Przybliżenie się, nawiązanie bliskości, może w efekcie dać bardziej interesujące wizualnie oraz bardziej osobiste fotografie.
Gdy dziecko przypatruje się, ogląda, słucha lub myśli, jego oczy zazwyczaj otwierają się szeroko, a twarz staje się zrelaksowana i delikatna, jak na zdjęciach 7-10 oraz 7-11. Jeśli potrafisz w jakiś sposób wywołać u maluchów takie spojrzenia, bez wahania korzystaj ze swoich umiejętności. Po przełamaniu pierwszego strachu, związanego z koniecznością rozbawienia dzieci, może spotkać Cię miła niespodzianka. Okaże się, że na Twoich fotografiach widać charakter oraz prawdziwą duszę maluchów.
Uśmiechy również są akceptowalne, pod warunkiem że nie są specjalnie wymuszone na potrzeby wykonania fotografii. Jeśli podejmiesz decyzję o poproszeniu dzieci o uśmiech, postaraj się zarejestrować moment, w którym będą one wyglądały subtelnie i naturalnie, jak na zdjęciu 7-12.
Pomiędzy zamyśleniem a nadąsaniem istnieje cienka granica, którą wraz z doświadczeniem nauczysz się dobrze identyfikować. Różnica często tkwi w cesze, którą opisuje się jako "słodycz". Żeby ją wywołać, czasami wystarczy lekko się uśmiechnąć lub delikatnie przechylić głowę, gdy dziecko na nas patrzy.
"Dzieci są urodzonymi mistrzami sztuki Zen. Ich świat w każdej chwili i w każdym momencie okazuje się być zupełnie nowy". - John Bradshaw, pisarz i filozof amerykański |
Kontakt fotografowanych osób z naturą |
Fotografia dziecięca - istotna jest spontaniczność
Podczas realizowania fotografii dziecięcej, najbardziej inspirujące jest odkrywanie tego, co szczególnie ciekawi najmłodszych i zwraca ich uwagę. Przyniosłeś ze sobą gadżet do robienia baniek mydlanych, kolorowe balony i inne drobiazgi, a tu nagle dziecko spogląda w dół, podnosi interesujący kawałek skały lub połamaną muszelkę. Następnie odwraca na wszystkie strony, wącha, a nawet chce posmakować… Chłonie w każdy możliwy sposób. Próbowałeś różnych sztuczek - i nic z tego! Na zdjęciu 7-13 widać dziewczynkę, która położyła się na piasku i zaczęła rysować anioła. Pamiętaj, żeby wystrzegać się komend i poleceń typu: "Odłóż to, bo jest brudne" lub "Spójrz na czerwony balonik". Możesz bezpowrotnie stracić szansę na to, że dziecko będzie sobą i da upust wrodzonej ciekawości.
Dziecko zauważa niebieskiego ptaszka, skacze, próbując go dotknąć, przewraca się na wilgotną trawę i plami wyprane krótkie spodenki. To jest właśnie doskonały moment na naciśnięcie migawki i dziękowanie gwiazdom za dar obcowania z ekspresyjnością malucha (przekonanie mam do wspólnej zabawy będzie znakomitym pomysłem)!
Rozumiesz już? Nie walcz z naturalnym instynktem dziecka do zabawy i odkrywania. Dołącz się, przewiduj i wzmacniaj jego działanie. Co jest bardziej interesującego w fotografii: czerwony balonik, a może muszelka? Chciałbym jeszcze raz podkreślić i powtórzyć: zaplanuj, znajdź światło, bądź przygotowany - i niech się dzieje, co chce! Zanurz się w spontaniczność oraz niesłychane żarty i kaprysy dziecka.
Podczas pobytu na plaży lub w parku znajdź miejsce o przykuwającym uwagę świetle i usiądź z osobą, którą chcesz sfotografować, jak na zdjęciu 7-14. Światło pada na bok twarzy dziecka, gdy bawi się ono kwiatkami. Usiądź gdzieś wygodnie: na trawie, dużym kamieniu, pieńku. Zniż głos i wyszeptaj: "Śśśśśś, cichutko! Powiedz mi, co słyszysz". Dziecko wyciszy się, być może rozszerzy oczy i zacznie słuchać. Gdziekolwiek się nie znajdziesz, zawsze będziesz mógł wykorzystać tę sztuczkę i nasłuchiwać. Być może usłyszysz ćwierkające ptaki, skrzypiące o siebie gałęzie, trąbiącą ciężarówkę lub szczekającego psa. W tym bardzo krótkim momencie, gdy dziecięca uwaga zostanie odwrócona od sesji fotograficznej i skierowana na ciche przysłuchiwanie się, będziesz mógł zarejestrować naturalne, słodkie i intensywne odczucia. Przykład na zdjęciu 7-15: dzieci tak zaangażowały się w zabawę z naturą, że zapomniały o sesji fotograficznej.
Drzewa, skały, stawy, kwiaty itd. są łatwo dostępnymi rekwizytami oraz powszechnie występującymi w przyrodzie tłami. Drzewa można wykorzystać różnorako: oprzeć się o nie, ukryć za nimi lub usiąść pod nimi. Parasol z gałęzi oraz liści zapewnia cień, chłodniejsze powietrze i ucieczkę od nieatrakcyjnego mrużenia oczu, jakie pojawia się przy mocnym świetle padającym z góry.
W niektórych przypadkach środowisko przekazuje pewien nastrój, który można pokazać, nie prezentując nawet twarzy fotografowanych osób, co widać na przykładzie zdjęcia 7-16. Fotografia odzwierciedla magię otoczenia oraz koleżeńskość dzieci samym tylko językiem ciała.
Znajdź pole, dużą łąkę, plażę i poproś dzieci, aby ustawiły się równolegle do aparatu. Powiedz, że się oddalisz. Na polecenie, na przykład kiwnięcie ręką, będą mogły zbliżyć się do Ciebie, zająć czymś, ale nie patrzeć w Twoją stronę ani w aparat. Mogą spoglądać na siebie, na coś w oddali, rozmawiać ze sobą, dzielić się sekretami. Po machnięciu ręką zaczniesz robić zdjęcia. Dzięki temu ustawisz scenę i nakłonisz fotografowane osoby do nieskrępowanego zachowania się.
Gdy dzieci dotrą do krańca kadru, poproś je o odwrócenie się i pójście z powrotem w miejsce, z którego zaczęły spacer. Idź za nimi w bliskiej odległości, cały czas pracując nad swoim fotograficznym opowiadaniem. To samo powtórz później z większej odległości.
Studiowanie języka ciała, gestów i ruchów |
Fotografia dziecięca - jak wypracować sobie odpowiednie podejście do dzieci
Obserwowanie ludzi w ogóle, a w szczególności dzieci powinno stać się Twoim hobby. Wtedy łatwiej przyjdzie Ci rejestrowanie bardzo interesujących zdjęć i wykonywanie fotografii dziecięcej.
Trzy fotografie ze zdjęcia 7-17 zostały zrobione w wyniku intensywnego przyglądania się ludziom przez panią fotograf. Kiedyś zdecydowała, że będzie regularnie spacerować po znajdującej się niedaleko jej miasta plaży, szczególnie podczas odpływu w zamglone dni. Całkiem często o poranku, gdy mgła podnosiła się z powierzchni piasku z pierwszymi promieniami słońca wychodzącego zza pobliskich gór. Tego dnia aura była niesamowita, panowała cisza i spokój. Kilka postaci, jakie była w stanie dostrzec, przypominało oświetlone sylwetki na tle piasku i wody. Intrygujące było obserwowanie prostoty świata: ptaków, odcisków stóp na piasku, psów i ludzi. W wyniku odpływu powstała duża gładka powierzchnia, równoważąca żyjące i poruszające się istoty. Fotograf zaczęła dostrzegać linie pływów, które układały się w pięciolinię, zaś ludzie, ptaki i psy wyglądały jak nuty tworzące melodię życia. Stała w dużej odległości, patrzyła przez obiektyw tele, w którym gesty okazywały się spontaniczne, często przepełnione figlami, a czasami odzwierciedlały smutek. Po miesiącach obserwacji jej oko do portretowania dzieci zmieniło się. Doświadczenie zachęciło do pozwalania sobie na więcej, a kontrolowania mniej, doceniania czystości i unikalności naturalnego ludzkiego gestu. Również i Ty możesz wykonywać podobne ćwiczenia w swoim otoczeniu lub tam, gdzie spędzisz najbliższe wakacje. Ów rodzaj cichej obserwacji dodatnio wpływa na świadomość otoczenia oraz zdolność rejestrowania bardzo naturalnych i pełnych wrażliwości portretów.
"Pozwól dzieciom przeżywać szczęście na ich własny sposób… Czyż będą w stanie kiedykolwiek znaleźć lepszą metodę?" - Samuel Johnson |
Obok plaży, wśród idealnych miejsc do obserwacji ludzi może się również znajdować centrum finansowe miasta, stadion sportowy, park, galeria handlowa, a nawet rynek owocowo-warzywny. Jeśli jesteś zainteresowany fotografowaniem dzieci, doskonałym źródłem inspiracji oraz może się okazać obserwowanie ich naturalnych ruchów oraz spontanicznych gestów. Przykład na zdjęciu 7-18, gdzie malec bawi się w piasku w pobliżu łódki, lub na zdjęciu 7-19, na którym dziewczynka kopie rączkami w piasku zalewanym przez wodę. Jej odbicie oraz linia prowadząca do dłoni składają się na znakomitą kompozycję. Zaznajamianie się z naturalnymi gestami może przekładać się na uchwycenie różnicy między statyczną a autentyczną pozą.
Dzieci ze zdjęcia 7-20 zapomniały już, że są fotografowane. Jeśli osoba robiąca zdjęcia poprosiłaby je o pozowanie lub normalne, naturalne zachowanie, nigdy nie udałoby się zarejestrować swobodnych ruchów, jakie widać na fotografii. Chłopczyk udaje, że lata wokół siostry, która patrzy gdzieś na fale.
Gdy chcesz robić zdjęcia na czyimś terenie, najpierw uzyskaj zgodę właściciela na przeprowadzenie sesji. |
Opowiadanie historii fotografiami |
Stworzenie fotografii dziecięcej wywołującej wrażenia intymności zawsze chwyta rodziców za serce. Portret stanowi doskonałą możliwość zarejestrowania pieszczot, pozbawionych zmieszania pocałunków i innych gestów, które odzwierciedlają uczucie do innej osoby, zwierzątka czy zabawki. Wzbogacenie ujęcia o zapraszające, pełne ciepła otoczenie z delikatnym światłem, ukazującym zewnętrzne dowody uczucia dziecka, może pozwolić uzyskać fotografię, której w żaden sposób nie da się porównać do zwykłej fotki.
"Daj dziecku trochę miłości, a w zamian otrzymasz jej mnóstwo" - John Ruskin |
Fotografia dziecięca - ćwiczenie
Proponuję ćwiczenie. Gdy następnym razem znajdziesz się w zatłoczonym centrum handlowym, poobserwuj trochę ludzi. Przyjrzyj się szczególnie stosunkom pomiędzy dziećmi a rodzicami. Jeśli będziesz patrzeć otwarcie, nie tylko oczami, ale także i sercem, dostrzeżesz oczywiste, choć subtelne interakcje między matką lub ojcem a maluchem. Czasami jest to spojrzenie, nieraz delikatne poklepanie po ramieniu, przytrzymanie dłoni lub cicha rozmowa. Zaczekaj minutkę przed zaangażowaniem się w następną sesję fotograficzną. Poobserwuj, jak dzieci i rodzice wzajemnie na siebie oddziałują, jak używają naturalnego języka ciała. Dzięki takim ćwiczeniom wzbogacisz swoje prace o spontaniczność i nadasz im więcej życia.
Podczas fotografowania dzieci z rodzicami lub dziadkami możesz się postarać, by pojawił się wspominany rodzaj wzajemnego oddziaływania. W scenariuszu spróbuj uwzględnić małe namowy, takie jak: "Dobrze, teraz możecie się trochę poprzytulać" lub "Czy możesz wtulić się trochę bardziej?". Zasugeruj, aby rodzic zwrócił się do dziecka — lub odwrotnie. Marzycielskie spojrzenia za okna lub w morze nadadzą wrażenie jedności, bycia razem. Na przykład zdjęcie przedstawiające mamę patrzącą w oczy niemowlakowi ma często intymny wyraz.
Fotografia ojca lub dziadka spacerującego w jakimś kierunku z dzieckiem wiele mówi o stosunkach między nimi, nawet jeśli twarze nie są widoczne. Przykład na zdjęciu 7-21. Ponieważ twarze to tylko część przekazu, staraj się doceniać również taki typ fotografii.
Często nie lada wyzwanie stanowi wykonanie fotografii o silnym przekazie, przedstawiającej dziecko na przykład podczas zabawy z kochaną lub podziwianą osobą - albo chociażby ulubionym przedmiotem. Dla malucha może to być sytuacja albo bardzo komfortowa, albo też wyjątkowo rozpraszająca. Podczas robienia zdjęć dzieciom weź pod uwagę zastosowanie jednego z poniższych scenariuszy:
- Dwie siostry siedzą na kanapie i cichutko czytają.
- Dziecko gra na pianinie.
- Maluch z przytulanką, na przykład kudłatym barankiem.
- Dziecko ze swoim psem lub kotem.
- Dzieci bawiące się w przebierańców.
- Siostry zbierające razem kwiatki.
- Ojciec i syn na rybach.
- Dziecko przypatrujące się swojemu odbiciu.
- Dziecko wrzucające kamienie do wody.
Czasami można osiągnąć efekt wzruszenia poprzez sfotografowanie jedynie fragmentu dziecka, zaakcentowanie jego esencji. Spróbuj na przykład sfotografować:
- Dość mocno zniszczone buciki malucha.
- Małe krzesełko, na którym siedzi ulubiona zabawka albo przytulanka dziecka.
- Dziecięce stopy wystające spod kołdry.
- Dłonie dziecka w dłoniach rodzica.
- Malucha (sfotografowanego od tyłu) trzymającego się spódnicy mamy lub spodni taty.
- Letnią sukienkę powiewającą na wietrze lub wiszącą na drzwiach.
Zależy nam tutaj na przekazaniu uczucia, nastroju, pewnego wyrazu twarzy. Dzięki podobnym ćwiczeniom uda Ci się zrobić krok naprzód, w kierunku zapierających dech w piersiach, dynamicznych, pięknych portretów.
Dzięki lekturze następnego rozdziału lepiej zrozumiesz pewne wyzwania oraz nagrody związane z fotografowaniem każdego etapu rozwoju dziecka. |
Psychologia fotografowania dzieci |
Fotografia dziecięca - portretowanie wymaga zacięcia psychologicznego
Jeżeli nie jesteś jedną z tych osób, do których dzieci lgną natychmiast i praktycznie bezwarunkowo, przyda Ci się kilka sztuczek zaskarbiania sobie sympatii maluchów. Przecież dla nich przybycie obcej osoby, niosącej dziwny, czarny obiekt (aparat), może być rzeczywiście dość strasznym przeżyciem. Z drugiej strony wiele dzieci w wieku czterech lub pięciu lat - gdy tylko się zorientuje, że przyszedłeś robić im zdjęcia - będzie natychmiast gotowych do sesji. Będą czekały na Ciebie z szerokim uśmiechem na twarzy.
Większość fotografów preferuje wykonywanie fotografii bez uciekania się do sztuczek, chwytów czy używania zabawek. Nawet bez nich podczas sesji zawsze trzeba w jakimś stopniu korzystać z psychologii. Warto, abyś spróbował rozbudzić w sobie wewnętrzne dziecko. Zabieg ten ułatwi Ci obcowanie z maluchami podczas robienia zdjęć. Pamiętaj, że to rodzice zafundowali sesję, być może kazali ładnie się zachowywać, nie robić niekorzystnych min itd. Dzieci otrzymują sygnał, że w najlepszym razie pozowanie będzie bezmyślnym działaniem, jeśli nie harówką. Dlatego powinieneś dać maluchom do zrozumienia, że będą się dobrze bawić, być może zadania okażą się interesujące, a przede wszystkim całość nie potrwa zbyt długo. Powiedz im, że wcale nie muszą się uśmiechać w taki sposób, jakby robiono im zdjęcia w szkole, co więcej: nawet nie powinny. Jeśli maluchy są odpowiednio duże (powyżej dwóch lat), natychmiast spróbuj zainteresować je aparatem. Przekonasz się tym samym, czy są ciekawskie.
Potrafisz pogwizdywać jak ptaszek? Umiesz chrumkać jak świnka? Niewątpliwie pożyteczna okaże się umiejętność mówienia jak Kaczor Donald. Głupawe dźwięki pomagają zwrócić uwagę fotografowanych dzieci — często dzięki nim udaje się zarejestrować bardzo interesujące i niejednokrotnie zawadiackie miny. Zdenerwowane lub niechętne do współpracy maluchy (szczególnie w wieku poniżej trzech lat) można czasami udobruchać lub zająć za pomocą zabawek lub pewnych sztuczek. Dotyczy to również płaczących dzieci, które udaje się rozweselić najprostszym gadżetem. Fotografowie często są ekspertami również od zabawek! Dzieci podczas sesji można zająć takimi gadżetami, jak: kwacząca kaczka, szczekający pies, chrumkająca świnia, harmonijka ustna, gwizdek, grzechotka, kastaniety, balon, bańki mydlane. Warto więc, abyś miał je ze sobą. Ulubieńcem Ginny Felch jest Obi, gumowa lalka ze zdjęcia 7-22. Gdy się ją naciśnie, wyskakują uszy, oczy, nos i buzia.
"Wspaniały człowiek nie traci swojego dziecinnego serca". - Mencjusz, filozof chiński |
"W portretach staram się przede wszystkim odnaleźć spokój i ciszę fotografowanej osoby". - Henri Cartier-Bresson |
Fotografia dziecięca - zadanie
Opowiedz historię
Zrób zdjęcie maluchowi, obojętnie, czy z rodzeństwem, z rodzicem, czy bez, po czym postaraj się opowiedzieć nim jakąś historię. Jeśli chcesz, możesz posłużyć się jakimś rekwizytem, ale uważaj, aby fotografia nie zrobiła się zbyt słodka, albo żeby dziecko nie pozowało w sztuczny sposób. Jest to pewne wyzwanie. Tak naprawdę zdjęcie może być zaaranżowane i pozowane, ale najważniejsze, aby dla widza wyglądało naturalnie. Wypróbuj techniki, o jakich przeczytałeś, związane z angażowaniem się w interakcję z dzieckiem, które mają wywołać wrażenie komfortu i sprawności. Zdjęcie powinno to odzwierciedlać.
Poniżej możliwe rozwiązanie zadania. Na fotografii widać małą dziewczynkę, która pokazuje fotografującemu, ile ma lat. Zdjęcie ilustruje pojmowanie świata przez czterolatkę. Dzieci w tym wieku uwielbiają dzielić się ze wszystkimi, ile mają lat. Ustawienie ostrości na paluszkach sprawia, że twarz jest delikatnie rozmyta. Zaakcentowano wiek dziewczynki, choć w tle nadal widać jej postać. 1/250 sekundy, f/4,5, czułość ISO 100.
Fotografia dziecięca pozwala pokazać różnorodne charaktery najmłodszych
Opublikowany poradnik to fragment książki wydanej przez wydawnictwo Helion - "Fotografowanie dzieci. Warsztaty fotograficzne" (obecnie dostępna w formie e-booka), której autorami są Ginny Felch i Allison Tyler Jones.
www.swiatobrazu.pl