7 marca 2016, 17:28
Autor: Nicole S. Young
czytano: 9692 razy

Fotografia kulinarna: ogniskowa, kompresja perspektywy i głębia ostrości

Fotografia kulinarna: ogniskowa, kompresja perspektywy i głębia ostrości

Dobór sprzętu czy ustawień ma ogromny wpływ na kompozycję zdjęcia. Jednym z wybieranych przez Ciebie parametrów jest ogniskowa, a obiektywy, które dobierzesz, będą miały wpływ na wygląd elementów tła Twoich fotografii. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak możesz wpływać na kompozycję i uzyskać efekt kompresji perspektywy, zmieniając jedynie ogniskową.

 

Co to jest kompresja perspektywy?

Kompresja perspektywy jest swego rodzaju zniekształceniem obrazu, na którym przedmioty znajdujące się przed głównym punktem ostrości i za nim wydają się bliżej oraz większe, niż w rzeczywistości są. Nie daj się jednak przestraszyć słowu "zniekształcenie". Zniekształceniu nie ulega główny przedmiot fotografii, jak działoby się w przypadku zastosowania obiektywu szerokokątnego, legają mu jedynie tło i pierwszy plan, w taki sposób jednak, że wydają się przyciągane bliżej głównego przedmiotu zdjęcia. Fotografując żywność, zawsze stosuję kompresję perspektywy, jest to bowiem jedna z moich ulubionych technik fotografowania.

[kn_advert]

Dlaczego ogniskowa ma znaczenie?

Ogniskowa obiektywu ma ogromny wpływ na ilość uzyskanej na zdjęciu kompresji perspektywy. Zasadniczo im dłuższy jest obiektyw, tym silniejszą kompresję można uzyskać.

Jak widać na zdjęciu zrobionym z góry (zdjęcie 1), ustawiłam trzy owoce w linii, zachowując między nimi odległość około 30 centymetrów, zatem odległość między jabłkiem a pomarańczą wynosi około 60 centymetrów. Na zdjęciu 2 widać tę samą scenę z wykorzystaniem czterech różnych ogniskowych – 28, 50, 100 i 200 mm. Przysłona na każdym ze zdjęć ma wartość f/16, byś mógł zwrócić uwagę również na głębię ostrości przy każdej z ogniskowych. Pomarańcz na zdjęciu z ogniskową 28 mm jest bardzo mała w porównaniu z jej rozmiarem ze zdjęcia z ogniskową 200 mm. Na zdjęciach można również zauważyć, że pierwszy plan (w tym przypadku krawędź stołu) zbliża się do jabłka wraz ze wzrostem wartości ogniskowych.

 

Zdjęcie 1. Poglądowe przedstawienie układu owoców dla zdjęć

 

Zdjęci2 2. Odległość między jabłkiem a pomarańczą wynosi około 60 centymetrów, a każdy z trzech owoców pozostał na swoim miejscu na wszystkich czterech fotografiach.



www.swiatobrazu.pl