- Barwa i kolor
- Cyfrowa ciemnia
- Ćwiczenia fotograficzne
- Czerń i biel
- Filmowanie aparatem
- Fotograf - ZUS i podatki
- Fotograf i prawo
- Fotograficzne ABC
- Fotografia aktu
- Fotografia od A do Z
- Fotografia krajobrazu
- Fotografia produktów
- Fotografia uliczna - street phofo
- Fotograficzne inspiracje
- Fotografowanie architektury
- Fotografowanie ruchu
- Fotografowanie zwierząt
- Kadrowanie
- Kompozycja
- Leksykon fotografów
- Najczęściej popełniane błędy
- Ostrość i nieostrość
- Perspektywa
- Portret
- Przygotowanie prezentacji zdjęć
- Studio fotograficzne dla początkujących
- Światło i ekspozycja
- Zarabiaj na fotografii
Dołącz do nas
Partnerzy
Zdjęcia makro - czego naprawdę potrzebujesz

Świat ukryty wokół nas, który zadziwia zupełnie obezwładniającym pięknem. Któż z nas nie chciałby go uwiecznić na zdjęciach? Jest tylko jeden problem: to, co chcemy sfotografować jest tak małe, że często z trudem da się dostrzec gołym okiem to, co nas interesuje. Makrofotografia jest więc atrakcyjną, ale też wymagającą dziedziną naszego obszaru zainteresowań. Wymaga też specyficznego wyposażenia i temu właśnie tematowi poświęcony jest ten krótki poradnik.
Strona 1
Makrofotografia to kolejny podgatunek fotografii, który u wielu z nas wywołuje przyspieszone bicie serca. Oglądanie pięknych zdjęć pokazujących kryjącą się u naszych stóp codzienność to czysta przyjemność. Przy okazji takiego oglądania często pojawia się pragnienie wykonywania podobnych zdjęć samemu. Dobra wiadomość: za sprawą rozwoju techniki i popularyzacji fotografii każdy z nas może spróbować tu swoich sił. Zła: jest to znacznie trudniejsze, niż próbują nas przekonywać producenci cyfrówek.
Makro w większości aparatów to nie makro
Pięć na sześć aparatów cyfrowych (wliczając te wbudowane w telefony komórkowe) dysponuje trybem do makrofotografowania, a całkiem sporo obiektywów do lustrzanek ma w oznaczeniu kryjące się słówko "makro" (nie jest żadną tajemnicą fakt, iż w tej kwestii przoduje znana i lubiana Sigma). Jest tylko pewien problem: owa "makrofotografowatość" często pozostaje tylko na papierze, albo też korzystanie z niej jest obarczone takimi ograniczeniami, że pierwsze próby realizacji podobnych zdjęć często są jednocześnie ostatnimi. Bo kto wykona udane zdjęcie muchy z odległości 0,5 cm – nawet jeśli obiektyw kompaktu to umożliwia?
Podana w naszym artykule pt. Zdjęcia makro - praktyczny poradnik dla początkujących fotografów definicja tej odmiany fotografii nie pozostawia wątpliwości: o fotografii makro możemy mówić wtedy, gdy zdjęcie przedstawia jakiś temat przy odpowiednio dużej skali odwzorowania. Niegdyś, w czasach fotografii tradycyjnej za punkt graniczny oddzielający makrofotografię od zdjęć typu close-up (zbliżeniowych) przyjmowano skalę 1:1, czyli obraz obiektu o długości 1 cm po przerzutowaniu na element światłoczuły aparatu również miał 1 cm. I choć obecnie granice te nieco poszerzono (w przypadku matryc formatu APS-C czy Four Thirds o fotografii makro można mówić już przy skali odwzorowania 1:2), to rzeczywistość jest nieubłagana: zdecydowana większość sprzętu określanego mianem makro nie oferuje wystarczających powiększeń. Nie i już.
Sporo kłopotów jest też z aparatami kompaktowymi. To prawda, że obecne w nich tzw. "tryby makro" w połączeniu z bardzo niewielkimi fizycznymi rozmiarami matryc umożliwiają uzyskanie (przynajmniej teoretycznie) wspaniałych powiększeń. O tak, naprawdę imponujący. Są tylko dwa problemy. Po pierwsze, już przy pierwszych próbach widać niedostatki optyki naszego wspaniałego kieszonkowego kompaktu za 500 złotych – po prostu poziom reprodukcji drobnych szczegółów na zdjęciach jest poniżej krytyki i nadaje się co najwyżej do publikacji miniatur zdjęć w Internecie. Po drugie zaś, najlepsze powiększenia uzyskuje się na samej granicy pracy układu AF, czyli przy odległościach rzędu 1 cm od fotografowanego obiektu. Brzmi imponująco, prawda? Tak – ale spróbujcie oświetlić coś, gdy w całości zasłaniacie to aparatem i sobą. Powodzenia!
Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.
|
DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?
Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".
A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:
- wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
- mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
- forów dyskusyjnych;
- prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
- codziennego newslettera informacyjnego;
- swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.
Czas rejestracji - ok. 1 min.
Uwaga
Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem
Spis treści
- Strona 1
- Strona 2
Najczęściej czytane dzisiaj
Najczęściej czytane w tygodniu
Najczęściej czytane w roku
- Jak fotografować jesień
- Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik po 14 zasadach z ćwiczeniami
- Zoom na prezenty 2022. Świąteczny poradnik zakupowy dla miłośników fotografii i wideo
- Wpływ parametrów obiektywu na jakość fotografii
- Histogram - ocena prawidłowości ekspozycji
- Karuzela z Kelwinami, czyli na co komu temperatura barwowa?
- Obiektywy w fotografii portretowej
- Lightroom Classic CC: import i eksport zdjęć w praktyce
- Korekta ekspozycji - dobrze naświetlone zdjęcia w praktyce
- Perspektywa z dołu to nie tylko jeden punkt widzenia