Fotografia na świecie: Uzbekistan

Fotografia na świecie: Uzbekistan

O fotografii rodem z Uzbekistanu rzadko wspomina się w mediach; przeciętny miłośnik fotografii, jeśli ma już okazję o niej usłyszeć, na ogół ma to miejsce w kontekście cenzury, jak w głośnym przypadku Umidy Achmedowej. W cyklu „Fotografia na świecie” postaramy się przybliżyć mało znany, lecz interesujący dorobek fotografów zarówno uzbeckich, jak i obcokrajowców działających na terenie tego kraju od XIX wieku do dzisiaj.

Umida Achmedowa


Dla przeciętnego miłośnika fotografii hasło "fotografia uzbecka", jeśli w ogóle przywołuje jakieś skojarzenia, są one zazwyczaj dosyć ponure: przewija się w nich widmo cenzury i ograniczeń wobec wolności słowa, budzących skojarzenia z czasami, gdy sztukę tworzono wyłącznie według linii programowej Partii. Cenzura w Uzbekistanie ma się niestety doskonale do dziś, czego przykładem jest ubiegłoroczny proces Umidy Achmedowej. Ta znakomita fotoreporterka, współpracowniczka m.in. The New York Times i The Wall Street Journal, została uznana za winną "zniesławienia narodu uzbeckiego" (karę więzienia zniesiono na mocy amnestii, lecz orzeczenie o winie pozostało aktualne). Co było przyczyną wydania takiego wyroku? Na pozór całkiem niewinne fotoeseje, przedstawiające sceny z codziennego życia Uzbeków w uboższych, wiejskich rejonach kraju. Na mocy orzeczenia grupy "specjalistów ds. wierzeń, duchowości i psychologii" uznano, że "nieznający Uzbekistanu obcokrajowiec mógłby na podstawie tych obrazów wyrobić sobie przekonanie, że nasz kraj tkwi w głębokim średniowieczu". U podstaw tego niezrozumiałego dla nas orzeczenia leży nie tylko stara sowiecka tradycja "malowania trawy na zielono", ale i głęboki kompleks krajów postsowieckich. Lokalna duma, która każe nieustannie podkreślać wielowiekowe, imponujące tradycje i budować monumentalne stolice nie może znieść myśli, że obserwator z Zachodu mógłby wziąć Uzbekistan za potencjalną krainę filmowych Boratów (choć bohater stworzony przez Sachę Barona Cohena pochodzi akurat z sąsiedniego Kazachstanu). Wyrok sądu przyniósł rezultat odmienny od zamierzonego: fotografie Achmedowej błyskawicznie rozpowszechniły światowe media, umożliwiając wielu zachodnim odbiorcom pierwszy kontakt z Uzbekistanem.


Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem