22 września 2014, 11:24
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 8465 razy

Fotografia ślubna - etapy pracy podczas ceremonii ślubnej, cz IV

Fotografia ślubna - etapy pracy podczas ceremonii ślubnej, cz IV

„Fotografie po odejściu od ołtarza” to termin, które-go używam do opisania zdjęć z uroczystości ślubnej wykonanych w chwili, gdy kończy się ceremonia ślubna — są to ujęcia pary młodej, rodziny i gości. Używam tej nazwy niezależnie od tego, gdzie odbywa się uroczystość — w hotelu, w ogrodzie, w altanie czy też w kościele, w przedniej, ołtarzowej części. Na zrobienie wszystkich tych zdjęć przeznaczam około 35 minut. W tej sekcji i w kolejnej opiszę 24 szybkie kroki prowadzące do uzyskania tego typu fotografii w najbardziej efektywny sposób. Efektywnie oznacza szybko i profesjonalnie, przy czym fotografowane osoby mają się oczywiście korzystnie prezentować na zdjęciach.

Czytaj także:

Krok pierwszy

Znajdź kogoś — starszego drużbę lub druhnę — kto pomoże Ci zebrać wszystkich gości, członków rodziny, dziadków i inne osoby, które państwo młodzi chcą widzieć na tych grupowych ujęciach.

Krok drugi

Zwykle usadzam wszystkie te osoby w  ławkach po lewej stronie kościoła. To pozwala mojemu asystentowi swobodnie poruszać się po prawej stronie, ustawiając lampę. Każę im usiąść nieco dalej — począwszy od piątej czy szóstej ławki — na tyle blisko, bym mógł ich poprosić do zdjęcia, ale na tyle daleko, by przypadkiem nie znaleźli się na którymś ze zdjęć. Wspominam także o  tym, że będę pracować szybko, i  bardzo ich proszę o  nieużywanie ich własnych aparatów fotograficznych w czasie tej sesji — jeżeli ktoś inny również robi zdjęcia, niektórzy z gości mogą patrzeć w niewłaściwą stronę, a to może dość drogo kosztować państwa młodych, jako że trzeba będzie poświęcić o wiele więcej czasu na retusz zdjęć. Moim celem jest skończyć pracę ze wszystkimi w ciągu 20 – 30 minut, tak aby mogli udać się na przyjęcie.

Krok trzeci

Zawsze zaczynam pracę od rodziny panny młodej, a  potem przechodzę do rodziny pana młodego. Jako że rodzice panny młodej są zwykle gospodarzami przyjęcia, chcę jak najszybciej ich sfotografować, aby mogli udać się na przyjęcie i zacząć pełnić przynależne im obowiązki gospodarzy.Proszę państwa młodych o wystąpienie do przodu i ustawienie się w centrum przedniej części kościoła, jeśli oczywiście jest to najlepsze miejsce do fotografowania grup. Zwykle tylna część kościoła nie jest odpowiednia do tego celu. Nienawidzę ustawiania grup na schodach — to stare i niemodne. Kiedy pracuję z rodziną panny młodej, grupa generalnie jest nieduża, więc wolę, aby państwo młodzi stali po prostu na kościelnej posadzce.

Krok czwarty

Kiedy ustawiam państwa młodych, zawsze pilnuję, aby pan młody znalazł się po lewej stronie, tak aby jego butonierka była widoczna, i  by objął pannę młodą prawą ręką (zdjęcie 2.).

Zdjęcie 2

Krok piąty

Państwo młodzi powinni być zwróceni do siebie nawzajem pod kątem 45 stopni, muszą też wysunąć stopy lekko w  stronę aparatu i przenieść ciężar ciała do tyłu. W tym momencie nie poświęcam zbyt wiele uwagi trenowi panny młodej — mój asystent chowa go za parą, więc nie jest widoczny w ujęciach grupowych. Jej sukni poświęcę kilka fotografii trochę później.

Krok szósty

Następnie na scenie pojawiają się matka i ojciec panny młodej. Ustawiam ojca panny młodej obok niej, a jej matkę obok pana młodego. Proszę, żeby pan młody podał swojej teściowej ramię, jak gdyby miał ją poprowadzić. Uważam też na to, by nie pokazywał mi dłoni, ale odwrócił nadgarstek, układając rękę bokiem, ponieważ tak lepiej się prezentuje.

Krok siódmy

Odpowiednie ustawienie stóp całej czwórki osób to istotna kwestia — każdy ma prezentować się jak najkorzystniej. Ojciec panny młodej powinien wysunąć prawą stopę nieco do przodu, przenosząc ciężar ciała na lewą nogę. Proszę też, aby objął pannę młodą prawą ręką, wsuwając ją pod welon. Matka panny młodej powinna wysunąć lekko lewą stopę w kierunku aparatu, a ciężar ciała przenieść na prawą nogę (zobacz zdjęcie 3.).

Zdjęcie 3

Krok ósmy

Następnie precyzyjnie ustawiam grupę, tak aby wszystkie twarze były zwrócone w stronę aparatu fotograficznego i ustawione równolegle do płaszczyzny filmu czy sensora CMOS. To ważne — dzięki temu grupa wygląda lepiej.

Krok dziewiąty

Jeżeli ktoś nosi okulary, proszę, żeby zsunął je delikatnie w dół, by zminimalizować odblask wywołany przez światło lamp błyskowych.

[kn_advert]

Krok dziesiąty

Następny krok to po prostu odpowiednia ekspresja pozujących osób. Każdy ma swoje metody, aby ją uzyskać. Ja sam nigdy niczego nie sugeruję. Myślę, że to nieodpowiednie i  nieprofesjonalne. Mogę wypróbować jakiś oklepany żart, poprosić, żeby zgromadzeni pokazali mi więcej zębów albo wciąż wołać: "Szerszy uśmiech, szerszy uśmiech, proszę!". Najważniejsze jest to, by klient dobrze się czuł w Twoim towarzystwie, a wtedy okaże swoje emocje w  najlepszy sposób. Ćwicz to, w  jaki sposób zwracasz się do klientów, aby było to niekrępujące i profesjonalne, a uzyskasz odpowiednią reakcję.

Krok jedenasty

Przez wiele lat wykonywałem fotografie grupowe, na których ujęte były pełne postacie osób. W ostatnich latach zacząłem jednak robić zbliżenia. Na zdjęciach, które robię obecnie, sylwetki są ucięte tuż nad kolanami lub tuż poniżej talii (zdjęcie 4.).

Zdjęcie 4

Krok dwunasty

Gdy zrobię już ujęcia w  pełnym planie i  ujmujące trzy czwarte sylwetek (plan amerykański — przyp. tłum.) fotografie grupowe, zachęcam pozujących, aby się wzajemnie uścisnęli. W tym momencie każdy może objąć, kogo chce. Namawiam ich, aby stanęli jeszcze bliżej siebie — to zawsze jest bardzo efektowne ujęcie. Dzięki temu także często mogę umieścić w ślubnym albumie więcej niż jedną fotografię tej samej grupy. Moim zdaniem bardziej tradycyjna fotografia grupy powinna być tą większą w  albumie, a bardziej spontaniczne ujęcie powinno znaleźć się obok niej. Takie "ściskane" zdjęcia stanowią silny punkt wśród nieoficjalnych, wesołych fotografii, jakie prezentujemy naszemu klientowi.

Krok trzynasty

Po sfotografowaniu panny młodej z  jej matką i  ojcem proszę, aby do grupy dołączyło jej rodzeństwo. Jeżeli ktoś z rodzeństwa ma małżonka i  dzieci, ich również zapraszam na środek (zdjęcie 5.). Jeżeli któreś z rodzeństwa jest ze swoim chłopakiem czy dziewczyną, robię jedną fotografię rodzinną bez tej dodatkowej osoby, a potem kolejną — z tą osobą na zdjęciu.

Zdjęcie 5

Krok czternasty

Jeżeli na ślubie są obecni dziadkowie, proszę, żeby dołączyli do grupy jako następni. Zawsze ustawiam ich między panną a panem młodymi, w  środku grupy. Dziadkowie często mówią, że nie chcą stać pomiędzy nowożeńcami, ale wyjaśniam im, że są głowami rodziny i  dlatego mają prawo zająć centralną pozycję. Kolejny raz robię zdjęcie w pełnym planie, trzy czwarte i "z objęciem się".

Krok piętnasty

Kiedy mam już te zdjęcia, muszę zrobić osobne ujęcie dziadków z młodą parą. Oni są już na miejscu, więc po prostu proszę resztę rodziny o odejście. Robię kilka szybkich ujęć w pełnym planie, trzy czwarte i "z objęciem się" i  kończę tę serię (zdjęcie 6a i 6b).

Zdjęcie 6a

 

Zdjęcie 6b

Krok szesnasty

Następnie proszę, żeby państwo młodzi odeszli nieco dalej i  robię kilka zdjęć samych dziadków — tych wyjątkowych osób w  życiu nowożeńców. Jeżeli obecni są wszyscy dziadkowie (dwoje ze strony matki i dwoje ze strony ojca), fotografuję każdą osobę albo parę oddzielnie.Czasami jesteśmy proszeni o  zrobienie zdjęć również z dalszą rodziną. Te grupy mogą być całkiem duże i ich ustawienie może zająć sporo czasu. Kościół to najlepsze miejsce na te ujęcia, ponieważ kiedy już wszyscy udadzą się na przyjęcie, zebranie grupy osób razem może zająć pół wieczoru. Pamiętaj, że jeżeli robisz te fotografie w kościele, musisz na to zaplanować dodatkowy czas. Powinieneś ustalić to podczas poprzedzających uroczystość spotkań z młodą parą.

Krok siedemnasty

Powtórz wszystkie te kroki również podczas fotografowania rodziny pana młodego. To szybki i efektywny sposób na ustawianie grup, który pozwoli Ci uzyskać wspaniałą serię zdjęć.

Strona 1

Strona 2

Następnie zajmujemy się wykonaniem drugiej serii zdjęć — z druhnami i drużbami.

Krok pierwszy

Kolejna ważna grupa, jeśli chodzi o fotografię, to druhny i drużbowie. Najczęściej zdarza się tak, że mam już zdjęcia mężczyzn zrobione przed ceremonią razem z panem młodym, a także kobiet — z panną młodą. A więc tym, czego potrzebuję, jest zbiorowe zdjęcie wszystkich druhen i drużbów. Zawsze zaczynam od tradycyjnych ujęć, a kończę na zdjęciach "z objęciem się". Najlepsze podczas pracy z bardzo dużą grupą jest to, że możemy zrobić wspaniałą serię zdjęć, które rewelacyjnie prezentują się w ślubnym albumie. Przyjrzyj się takiej właśnie serii, aby zrozumieć, o czym mówię. Zauważ, że zaczynam od bardzo tradycyjnej fotografii. Potem przysuwam się ku grupie, a  jednocześnie robię zbliżenie, ustawiając ostrość na parze młodej (zdjęcie 1b, 1c i  1d). Popatrz na reakcje druhen i  drużbów skupionych wokół nich, a  także na to, jak na kolejnych zdjęciach widać, że coraz lepiej się bawią. Ta seria na pewno zajmie dwie strony ślubnego albumu.

Zdjęcie 1b

Zdjęcie 1c

Zdjęcie 1d

Krok drugi

Niezwykle ważne jest to, by Twój asystent właściwie oświetlał scenę i by lampa zewnętrzna miała na tyle dużą moc, abyś bez problemu mógł bardzo szybko pracować. Jednym z  moich sekretów sukcesu w  tym przypadku jest wysoka wartość ISO. Dzięki temu zarówno flesz podłączony do aparatu, jak i zewnętrzna lampa błyskowa mogą pracować z mniejszą mocą, co skraca czas ładowania i pozwala na naprawdę szybkie tempo pracy.

[kn_advert]

Krok trzeci

Po sfotografowaniu obu rodzin i druhen oraz drużbów możemy na proś-bę panny młodej czy pana młodego zrobić kilka dodatkowych fotografii, na których znajdą się jacyś szczególnie ważni wujowie czy ciocie, rodzice chrzestni, wyjątkowi przyjaciele i tak dalej (zdjęcie 2.). Szybko kończymy tę serię zdjęć i wszyscy mogą udać się na przyjęcie.

Zdjęcie 2

Krok czwarty

Możesz zrobić fotografię państwa młodych ze świadkami. Ja, z reguły, nie robię tej fotografii przy ołtarzu, ponieważ już ją mam — zrobiłem te zdjęcia podczas przygotowań do uroczystości, lecz od czasu do czasu ktoś mnie o to prosi. Czasami też fotografuję młodsze druhny, dziewczynki trzymające kwiaty i chłopców trzymających obrączki z parą młodą, każdą grupę z osobna (zdjęcie 3.). Ale z reguły te zdjęcia robię wcześniej, przed ceremonią.

Zdjęcie 3

Krok piąty

Gdy już skończę pracę z dużymi grupami, potrzebuję jeszcze kilku minut wyłącznie dla pary młodej. Pierwsza fotografia, jaką robię, to oni razem w pełnym planie, zwróceni delikatnie ku sobie, obejmujący się z jednej strony i patrzący w kierunku aparatu. Zawsze jest to pełny plan, pozwalający na ujęcie w całości sukni panny młodej, ze szczególnym uwzględnieniem trenu (zdjęcie 4a). Mój drogi, to dla nich naprawdę cenne zdjęcie — będą pokazywali je wnukom (zdjęcie 4b).

Zdjęcie 4a

 

Zdjęcie 4b

Krok szósty

Teraz, kiedy już są ustawieni, wykorzystuję moje obiektywy — robię kilka fotografii, ustawiając różne wartości ogniskowej i  otrzymują dodatkowe różnorodne ujęcia panny młodej i pana młodego — od pełnego planu po ujęcia portretowe, do ramion (zobacz zdjęcie 5.).

Zdjęcie 5

Krok siódmy

Innym ważnym zdjęciem, które musimy zrobić, jest ujęcie całej postaci panny młodej. Proszę, aby pan młody odszedł na bok, ustawiam ładnie pannę młodą, sprawdzam, czy mój asystent stoi we właściwym miejscu, i naciskam spust migawki. Potem robię jeszcze jedno zdjęcie, robię zbliżenie i  wykonuję kilka dodatkowych fotografii panny młodej. Powtarzam tę sesję z  panem młodym, ale nie robię mu już aż tylu zdjęć.

 



www.swiatobrazu.pl