16 listopada 2017, 13:00
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 3586 razy

Jak powstało to zdjęcie? Czarno-białe finałowe fotografie konkursu Wildlife Photographer of the Year 2017

Jak powstało to zdjęcie? Czarno-białe finałowe fotografie konkursu Wildlife Photographer of the Year 2017

Ostatnio cały świat zachwycał się zwycięskimi fotografiami w konkursie Wildlife Photographer of the Year 2017 i chociaż to konkurs skierowany do fotografów przyrody, to co roku budzi szerokie zainteresowanie na światowym rynku fotograficznym. Mamy przyjemność zaprezentować moc fotografii, promujących zrozumienie i świadome korzystanie ze świata przyrody, w postaci zdjęć i kulis ich powstawania pięciu finalistów konkursowej kategorii: "Czerń i biel".

Przerwa zimowa. Mats Andersson, Szwecja


Czerwona wiewiórka zamknęła oczy na moment – "jak do modlitwy" – pomyślał Mas – po czym wróciła do poszukiwania żywności. Mats przemierzał las każdego dnia, często zatrzymując się, by obejrzeć wiewiórki na świerku. Dla niego  postawa zwierzęcia była uosobieniem ducha zimy.

Zima to trudny okres dla wielu zwierząt. Niektóre hibernują, by uniknąć surowej aury, lecz nie czerwone wiewiórki. One spędzają zimowe poranki poszukując nasion, orzechów i insektów. Preferują lasy z drzewami iglastymi – zapewniające całoroczne dostawy nasion – i przechowują jedzenie, by przetrwać trudne okresy.

Specyfikacja techniczna: Nikon D3; obiektyw 300mm f2.8; 1/320 se; f/2.8; ISO 800.

Psi obiad. Greg du Toit, Południowa Afryka

Wracając do obozu po safari, Greg patrzył, jak likaon stoi nad swoją ofiarą. Chwilę później dotarła reszta sfory i w szaleńczym amoku zaczęła pożerać zwłoki ofiary. "Zrobienie tego zdjęcia było jednym z najbardziej ekscytujących doświadczeń w moim życiu, nigdy tego nie zapomnę" – mówi.

Te zagrożone zwierzęta drapieżne są rzadko spotykane, ponieważ polują o świcie i zmierzchu na rozległym obszarze. Ze względu na rozdrobnienie środowiska, mają coraz większy kontakt z ludźmi i zwierzętami domowymi, powodując narastający konflikt pomiędzy ludźmi a likaonami, a także przenoszenie chorób zakaźnych.

Specyfikacja techniczna: Nikon D4S; obiektyw 80–400mm f4.5–5.6 na 290mm; 1/320 sek.; f8 (+1 e/v); ISO 3200.

Śnieżna sprzeczka. Erlend Haarberg, Norwegia

Gdy w górskim lesie brzozowym w Vaudalen wiosna budzi się do życia, wzrasta napięcie między zającami górskimi. Pewnej nocy dwa zające postanowiły stoczyć pojedynek naprzeciw kryjówki Erlenda, kotłując się wokół jedzenia, które pozostawił, by przyciągnąć zwierzęta. Płatki śniegu spadały, a Erlend uwiecznił chwilę walki, przekształcając później obraz na czarno-biały, by podkreślić dramatyczność tamtej chwili.

Zgodnie ze swą łacińską nazwą Lepus timidus, górskie zające są bojaźliwymi istotami, które po latach polowania na nie przez drapieżniki i ludzi zachowują się ostrożnie. Wiosną stają się bardziej aktywne, a pod przykrywką ciemności poszukują samic i żywności.

Specyfikacja techniczna: Nikon D800E; obiektyw 300mm f2.8; 1/1600 sek.; f2.8; ISO 3200; trójnóg Gitzo i głowica UniqBall; dwie lampy 1000W.

Wir rekinów. Santosh Shanmuga, USA

Rekiny piaskowe krążyły daleko od Santosha, pojawiając się i znikając w ciemności niczym upiorne zjawy. Rekiny są zazwyczaj ostrożne i jedynie kilka odważnych jednostek podpłynęło, by sprawdzić intruza. W tych momentach czuł ,,nie strach, ale podziw". Jak mówi mówi - "Byłem tylko gościem w ich wodnistej ohanie (rodzinie), a one łaskawie pozwoliły mi zostać".
Wszystkie sfotografowane rekiny piaskowe są samcami i prawdopodobnie przybyły wspólnie w celu znalezienia pożywienia. Stado samic dołączy do nich później w sezonie, ale najpierw samce muszą ustanowić hierarchię. Dokładnie dopasowując się do siebie, dominujące rekiny próbują zająć najlepsze miejsca w pobliżu powierzchni.


Specyfikacja techniczna: Nikon D4; obiektyw Sigma 15mm f2.8; 1/200 sek.; f/7.1; ISO 1000; obudowy Nauticam i Zen.

 



www.swiatobrazu.pl