2 listopada 2017, 13:00
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 3548 razy

Jak powstało to zdjęcie? Zachowania ptaków - finałowe fotografie konkursu Wildlife Photographer of the Year 2017

Jak powstało to zdjęcie? Zachowania ptaków - finałowe fotografie konkursu Wildlife Photographer of the Year 2017

Niedawno cały świat zachwycał się zwycięskimi fotografiami w konkursie Wildlife Photographer of the Year 2017 i chociaż to konkurs skierowany do fotografów przyrody, to co roku budzi szerokie zainteresowanie na światowym rynku fotograficznym. Mamy przyjemność zaprezentować moc fotografii, promujących zrozumienie i świadome korzystanie ze świata przyrody, w postaci zdjęć i kulis ich powstawania pięciu finalistów konkursowej kategorii: " Zachowania ptaków".

Niejadki. Daniel Rosengren, Szwecja

Daniel po raz pierwszy dostrzegł marabuty, kiedy cierpliwie czekał na uboczu obserwując, jak grupa sępów żywi się tuszą zebry. Chcąc wykorzystać sytuację szybko założył aparat i wycofał się do pobliskiej ściany, by poczekać na okazję do dogodnego ujęcia. Wkrótce potem sępy opuściły padlinę, a ich miejsce zastąpiły marabuty rozpoczynające ucztę.

[kn_free]

W czasie migracji zeber i gnu, żywność w Parku Narodowym Serengeti dostępna jest w wystarczającej ilości nawet dla takich ziwrząt jak marabuty. Pomimo ogromnego rozmiaru, ich dzioby są delikatne i niewygodne, co sprawia, że ptaki te muszą czekać na innych padlinożerców takich jak sępy, by te otworzyły padlinę.

Specyfikacja techniczna: Nikon D700; obiektyw 14–24mm f/2.8; 1/400 sek.; f/20; ISO 800; bezprzewodowy pilot Satechi.

[kn_advert]

Śniadanie o świcie. Jari Heikkinen, Finlandia

Jari przybył przed świtem, by sfotografować parę nurów. Jego uwaga skupiała się na dorosłym osobniku czyszczącym nieopodal pióra, gdy drugi wylądował z poślizgiem tuż przed jego pływajacą kryjówką i chwycił w dziób śniadanie. Światło podskakiwało na falach, rybach i piórach, tworząc eksplozje iskier, które były – jak mówi Jari – niebiańskie.

Z wodoodpornymi piórami i potęznymi nogami, rdzawoszyje nury aktywnie polują na ryby – jak ten łosoś  pod wodą. Doskonale przystosowane do pływania, są niezgrabne na lądzie. Para ptaków kilka razy dziennie wykonuje swoje rytuały, by podkreślić prawo właśności do terytorium. Obydwa dorosłe osobniki biorą udział w wychowaniu młodych.

Specyfikacja techniczna: Nikon D4S; obiektyw 600mm f/4; 1.4x; 1/640 sek.; f/20 (−1.7 e/v); ISO 1600; statyw Manfrotto i głowica video.

Ojciec wie najlepiej. Christian Ziegler, Niemcy

Christian spędził trzy miesiące tropiąc kazuary, by zdobyć ich zaufanie, co udawało się z różnym powodzeniem. Ten terytorialny samiec trzykrotnie zmusił go do ucieczki z lasu. Wracając wielokrotnie w to samo miejsce uzyskał, przy pomocy świateł i zdalnego wyzwalacza, zbliżenie z niskiego kąta, na którym ojciec okazuje czułość swoim sześciotygodniowym młodym.

Przy niemal dwóch metrach wysokości, południowe kazuary cieszą się straszliwą reputacją groźnych ptaków, które mogą zafundować paskudne kopnięcie. Samce mają jednak i delikatną stronę - opiekują się pisklętami przez dziewięć miesięcy, ucząc je, które owoce nadają się do jedzenia. Liczba kazuarów, chodzących siewników nasion, maleje wraz z postępującym zniszczeniem i fragmentacją lasów tropikalnych.

Specyfikacja techniczna: Canon EOS 5D Mark II; obiektyw 16–40mm f/2.8, 16mm; 1/40 sek.; f8; ISO 640; trzy lampy Canon; zdalny wyzwalacz.

Wspaniała dostawa. Tyohar Kastiel, Izrael

Tyohar każdego dnia przez tydzień patrzył, jak para dwóch olśniewających kwezali dostarcza swoim pisklętom owoce i jedzenie. Nieprzerwane ruchy ptaków utrudniały fotografowanie, jednak Tyohar pozostawał cierpliwy. Ta unikalna kompozycja samca kwezala w locie upamiętnia nie tylko wytrwałość Tyohara, ale także więź, którą odczuwał ze skrzydlatą rodziną.

W przeciwieństwie do tej pary, olśniewające kwezary zazwyczaj rodzą się w gęstym lesie deszczowym, wykorzystując dzioby do żłobienia gniazd w zgniłych drzewach. Następnie para odwraca się, by inkubować jaja wewnętrz wgłębienia. Często jedynym śladem miejsca ich pobytu jest kolorowy ogon samca, wystający z pustego drzewa.

Specyfikacja techniczna: Canon EOS 5D Mark III; obiektyw 300mm f/2.8; 1/3200 sek.; f//4; ISO 800.



www.swiatobrazu.pl