4 stycznia 2019, 17:19
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 1369 razy

Pytanie uczestniczki kursu fotografii: jak pracować z lampą błyskową?

Pytanie uczestniczki kursu fotografii: jak pracować z lampą błyskową?

Po raz kolejny do redakcji napłynęło pytanie od uczestniczki kursu fotografii online. Tym razem problem dotyczy operowania lampą błyskową: „Zastanawia mnie kwestia użycia lampy błyskowej reporterskiej. Jak ustawić parametry w aparacie, by lampa była tylko błyskiem nie rozświetlającym tylko tego co blisko. Jak ustawić jej ogniskową, o co w ogóle z tym chodzi. Jak ustawić lampę, czy na TTL, czy np. manual. Czy na pierwszą, czy na drugą kurtynę. Jakie ustawić parametry aparatu (czytaj Nikon D7200). Chodzi o np. kościół, który nie należy do jasnych, a za oknami ciemno” (pisownia oryginalna). Jeżeli intrygują Cię podobne zagadnienia, to zajrzyj do artykułu.

Problemy, z którymi boryka się uczestniczka kursu należy robić na kilka składowych kwestii:

"Jak ustawić parametry w aparacie, by lampa była tylko błyskiem nie rozświetlającym tego co blisko"

Przyjmując, że zagadnieniem, z którym ma problem uczestniczka jest rozświetlanie przez lampę błyskową jedynie pierwszego planu, należy rozważyć kilka kwestie: budowę, moc, kąt rozsyłu światła, liczbę przewodnią i położenie palnika lampy. 
 
Pierwsza rzecz dotyczy przede wszystkim tego, czy uczestniczka kursu korzysta z typowej lampy zewnętrznej z obracaną głowicą. Jako że w pytaniu zaznaczyła, iż korzysta z lampy reporterskiej, należy przyjąć, że taką funkcję posiada stosowane przez nią akcesorium. Warto jednak przypomnieć, że użytkowanie wbudowanej w aparat lampy błyskowej typu pop-up skutkuje takim właśnie efektem - rozświetleniem tylko pierwszego planu. Wynika to z ograniczonej mocy takiej lampy, ale również z jej budowy, które uniemożliwia skoncentrowanie błysku w innym kierunku niż tylko przed obiektywem, co pozwala na jego modyfikację i rozświetlenie np. całego pomieszczenia. Umożliwia to także uzyskanie bardziej naturalnych efektów. Jednocześnie lampa typu pop-up nie jest bezużyteczna, o czym możesz przekonać się na poniższym przykładzie:
 

Wbudowana lampa błyskowa i jej wykorzystanie w praktyceWbudowana w korpus aparatu lampa błyskowa ma bardzo ograniczone zastosowanie, głównie z powodu swojej niskiej mocy, a także niemożności zmiany kierunku emisji światła bądź też jego zmiękczenia. W praktyce użycie lampy błyskowej jako jedynego lub głównego źródła...

 

Jak pracować z lampą błyskową?

 

Chociaż wbudowana lampa błyskowa może służyć do doświetlania sceny, to jednak w większości wypadków jest odpowiedzialna za wypalenie pierwszego planu i stworzenie bardzo agresywnego, mało estetycznego oświetlenia. / Źródło: unsplash.com

 

Można więc śmiało założyć, że uczestniczka kursu miała na myśli lampę reporterską z ruchomą głowicą. Należy więc rozważyć, czy takie akcesorium posiada odpowiednią moc. Aby to ocenić bierze się pod uwagę głównie dwa parametry - energię błysku i liczbę przewodnią. Niestety brak znajomości konkretnego modelu lampy błyskowej nieco ogranicza możliwości udzielenia precyzyjnej odpowiedzi, czy lampa ma wystarczającą moc, aby oświetlić więcej niż pierwszy plan. Analizując jednak definicję tych parametrów zawarte w poniższym artykule, można w przybliżeniu oszacować, czy dana lampa daje możliwości swobodnego oświetlania sceny. 
 

Fotografia od A do Z: Lampa błyskowaPrzedstawiamy słownik terminów fotograficznych: Fotografia od A do Z. Słownik przeprowadzi Czytelników przez najważniejsze pojęcia, pozwoli poznać i uzupełnić wiedzę z zakresu fotografii oraz jej praktyczne wykorzystania. Dziś hasło: Lampa błyskowa.

Jak pracować z lampą błyskową?

 

To jak daleko sięga światło lampy błyskowej zależy od jej mocy, kąta rozsyłu światła, energii błysku i liczby przewodniej. Istotne są również parametry ustawione w trakcie ekspozycji. / Źródło: unsplash.com

 

Zanim jednak zacznie się rozglądać za nową, mocniejszą lampą błyskową, warto zastanowić się nad tym, czy w przypadku nadesłanego do redakcji listu nie zachodzi inny problem, a mianowicie nieodpowiednie położenie głowicy lampy błyskowej. Wielu początkujących użytkowników tego akcesorium (i niestety nie tylko oni) koncentrują błysk wprost przed aparatem wzdłuż osi optycznej obiektywu. Jest w większości wypadków duży błąd, gdyż to właśnie on jest odpowiedzialny za nienaturalne oświetlenie i ostre cienie na kolejnych planach. Warto więc odchylić palnik do góry i odbić światło od sufitu. Jeśli nie ma takiej możliwości, z pomocą mogą przyjść różnego rodzaju modyfikatory światła, takie jak dyfuzory czy softboxy reporterskie. Nakłada się je na lampy błyskowe i dzięki nim uzyskuje bardziej zmiękczone światło. 
 
 

Uczymy i inspirujemy, pragnąc pobudzić wyobraźnię, zachęcamy do poznawania reguł rzemiosła, aby następnie móc te reguły świadomie łamać. W kursach fotografii, które zorganizowaliśmy na terenie Polski i za granicą, w ciągu prawie dwóch dekad wzięło udział ponad jedenaście tysięcy uczestników. Od kilku lat, wychodząc naprzeciw potrzebom Czytelników, całą naszą wiedzę i doświadczenie gromadzimy w postaci kursów fotografii online. Każdy kurs fotografii w prosty, zrozumiały i wyczerpujący sposób przedstawia kolejne aspekty współczesnej fotografii cyfrowej – od roli światłakompozycji, przez wiele gatunków fotografii, po cyfrową ciemnię, aby dojść do praktycznej wiedzy o prowadzeniu fotograficznego biznesu.

 

Sprawdź styczniowe terminy kursów

 

 

 



www.swiatobrazu.pl