23 lutego 2016, 11:47
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 8109 razy

Jak stracić klienta - 7 sprawdzonych sposobów dla fotografa

Jak stracić klienta - 7 sprawdzonych sposobów dla fotografa

Zawodowy fotograf i filmowiec Jay P. Morgan opracował swoisty antyporadnik - listę 7 sposobów, jak zrazić do siebie klientów i sprawić, aby nigdy nie zatrudnili nas ponownie.

1. Nie przejmuj się oczekiwaniami swoich klientów. Jesteś fotografem, dostałeś zlecenie z powodu Twojego talentu i niepowtarzalnego stylu. Wykonasz takie ujęcia, jakie sam uważasz za najlepsze. Bądź jak sprzedawca używanych samochodów, który mówi: "Ten samochód jest dla Ciebie, nie ma co dyskutować. Zapraszam do kasy".
 
Prawda jest taka - jeśli chcesz pracować z klientami, musisz zrozumieć, czego chcą. Omów szczegółowo cel i powody, dla których wykonywane są zdjęcia. Nie obrażaj się, gdy klient pokaże Ci zdjęcia innego fotografa, które mu się spodobały. Rozmawiaj tak długo z klientem, aż będziesz pewny jego wizji. Podczas sesji na końcu możesz poświęcić parę minut na wykonanie ujęć wyzwalających Twoją artystyczną duszę, ale pokaz je klientowi dopiero wtedy, gdy zaakceptuje podstawowe kadry.
 
[kn_advert]
 
2. Nie ma powodu, aby martwić się o swojego klienta, zastanawiać, jak czuje się w trakcie sesji, czy co tam się z nim dzieje. Ty fotografujesz. Ty dowodzisz. Ty jesteś tą osobą, dzięki której powstają zdjęcia. To nie jest łatwe zadanie. To jest dla Ciebie trudny i męczący dzień. Cała uwaga musi skoncentrować się na Tobie, dzięki czemu powstaną wspaniałe fotografie.
 
Opisana wyżej rzeczywistość dotyczy fotografów, którzy pracują z klientami tylko jeden jedyny raz. Jeśli jednak miałbyś ochotę na ponowne zlecenie, to zapytaj klienta przed sesją: jaką muzykę lubi, jaki rodzaj jedzenia, jaki jest jego ulubiony kolor? Poznaj dobrze swoich klientów, abyś mógł na zdjęciach oddać ich prawdziwy charakter. Musisz stanąć z boku, a fotografowane osoby umieścić w centrum, to Ty jesteś dla nich, nie oni dla Ciebie.
 
3. W sytuacji, gdy warunki zewnętrzne zmieniają się lub napotykasz na trudności techniczne - skoncentruj się na nich. Realizuj swój plan, nigdy z niego nie rezygnuj – koncentruj się wyłącznie na samodzielnym rozwiązaniu problemów. Tutaj chodzi tylko i wyłącznie o wykonanie ujęcia, które zaplanowałeś. Daj odczuć swoim klientom, jak bardzo jesteś zdenerwowany i zestresowany – niech wiedzą, przez co przechodzisz.
 
Niestety - jeśli chcesz zarabiać na fotografii, musisz być optymistą. I kiedy okoliczności są niesprzyjające, próbuj otworzyć umysł na nowe pomysły. Musisz elastycznie dostosowywać się do otaczającej Cię rzeczywistości.
 
4. Daj klientom tylko to, co zamówili, nic poza tym. Klient zamówił tylko cyfrowe zdjęcia, wyślij mailem. Album ślubny – poszukaj najtańszego rozwiązania, jakość okładki i papieru się nie liczy - przecież zrobiłeś najlepsze zdjęcia na świecie. Odbierz wynagrodzenie i nigdy więcej nie wracaj do tematu. Jesteś po pracy, możesz odpocząć.
 
Fotografowie, którzy dbają o najwyższą jakość obsługi klienta, często nie mają czasu na odpoczynek. Realizując zlecenie zawsze pamiętaj o najwyższej jakości produktu końcowego, zadbaj o każdy szczegół. A na koniec przygotuj drobny bonus: jeszcze jedno ujęcie spoza umowy, dodatkowy wydruk lub inny gadżet, który mile zaskoczy klienta i spowoduje, że będzie o Tobie pamiętał.
 
5. Nie ma powodu, aby publikować ujęcia zza kulis sesji w serwisach społecznościowych lub na stronie internetowej. Musisz się teraz dostać do domu, poza tym są inne rzeczy do zrobienia. To był długi dzień, zdjęcia pokażesz kiedy będziesz na to gotowy.
 
Klienci są zazwyczaj bardzo podekscytowani sesją. Pokazując im ujęcia zza kulis, przedsmak finalnych ujęć, które wkrótce dostaną budujesz z nimi relację. Bądź z nimi w kontakcie, wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych. Nie daj o sobie zapomnieć.
 
6. Nie ma powodu, aby dostarczać finalne fotografie, dopóki klient nie upomni się ze dwa lub trzy razy. Oczywiście, gdy pyta Cię o zdjęcia po raz pierwszy nie musisz reagować; to tylko sygnał, że możesz zacząć planować pracę nad tymi ujęciami. Odpowiedni moment na kontakt, to gdy klient upomni się po raz trzeci - poświęć wtedy godzinę na obróbkę zdjęć i wyślij je – będziesz miał go z głowy.
 
Umów się z klientem, że otrzyma zdjęcia w ciągu tygodnia, a następnie dostarcz je w ciągu trzech dni. Nie pozwól, aby klient zadzwonił pierwszy. Jeśli jednak zadzwonił, to straciłeś już klienta. Jak najszybciej przekaż zdjęcia i upewnij się, że klient jest zadowolony z efektów. Twój profesjonalizm i zaangażowanie w realizację sesji to najlepsza reklama.
 
7. W końcu otrzymałeś swoje pieniądze. Wiesz doskonale, że jeśli klient znowu będzie potrzebował zdjęć, zadzwoni od razu do Ciebie. Przecież zdaje sobie sprawę, jak wielkim artystą jesteś i jak ogromne ma szczęście – przecież spotkał Cię na swojej drodze. Nie musisz się o to martwić.
 
Jeśli jednak chcielibyśmy, aby pasja fotograficzna stała się również źródłem naszych dochodów, to musimy pamiętać, że zlecenie nigdy się nie kończy. Pamiętaj o wysłaniu krótkich podziękowań, a następnie pozostań w nienachalnym kontakcie z klientem, choćby takim jak złożenia życzeń świątecznych czy urodzinowych.
 
Fotograf, który potrafi utrzymać klientów jest tym fotografem, który będzie naprawdę zarabiał. Jay P. Morgan 3 marca 2016 zaprasza na otwarte webinarium poświęcone biznesowi fotograficznemu.
 


www.swiatobrazu.pl