Jak zadbać o bezpieczeństwo sprzętu fotograficznego w samolocie i na lotniskach - praktyczny poradnik

Jak zadbać o bezpieczeństwo sprzętu fotograficznego w samolocie i na lotniskach - praktyczny poradnik

Przez lata producenci sprzętu do prześwietlania bagażu konsekwentnie podsycali wśród podróżujących fotografów atmosferę strachu i zagrożenia, naklejając na swoich maszynach znaczki z przekreślonym aparatem fotograficznym. Potem, w obliczu rosnącego zagrożenia terroryzmem, służby graniczne odrzuciły troskę o wakacyjne fotki podróżnych, na tych samych maszynach naklejono nalepki: "Bezpieczne dla filmów" (ang. Film Safe) - i nakazano prześwietlanie wszystkiego, co pasażer wnosi na pokład samolotu.



Przedstawiamy fragment książki wydanej przez wydawnictwo Helion pod patronatem SwiatObrazu.pl pt. "Fotografia daleko od domu".


Jeżeli podróżujesz ze sprzętem analogowym i torbą pełną filmów, głównym zmartwieniem na każdym lotnisku będzie dla Ciebie kontrola bagażu podręcznego. Jeszcze kilka lat temu można było uprosić służby lotniskowe o ręczną inspekcję torby z filmami, obecnie stało się to praktycznie niemożliwe. Na niektórych, zwłaszcza transatlantyckich trasach próba przekonania personelu, aby nie prześwietlał naszego sprzętu fotograficznego, może się dla proszącego skończyć odwetową – przykrą i bardzo szczegółową kontrolą osobistą. Argument funkcjonariusza obsługującego maszynę do prześwietlania, poparty gestem wskazania na stosowną nalepkę, będzie zawsze ten sam: sprzęt nie jest szkodliwy dla filmów! Nie warto z nim dyskutować ani próbować przekonywać, że wieziesz same wysokoczułe filmy i przesiadasz się siedem razy, wszystko i tak trafi na taśmę prześwietlarki. Choć torbę z filmami, znikającą w czeluściach maszyny, obserwowałem zawsze ze ściśniętym gardłem, powtarzając sobie bez przekonania w myślach, że to dla mojego własnego bezpieczeństwa, muszę przyznać, że nigdy, nawet po kilku przesiadkach i identycznym rytuale w drodze powrotnej, nie zauważyłem na żadnym z filmów śladów zadymienia czy zaświetlenia. Faktem jest, że przeważnie woziłem niskoczułą Velvię, ale kilka razy wziąłem też kontrolnie rolkę ultrawysokoczułego negatywu Kodak TMZ P3200 o czułości 3200 ASA – przeszedł sześciokrotne prześwietlanie bez szwanku.


Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem