28 września 2011, 08:00
Autor: Kinga Wolnik
czytano: 13956 razy

Jean-Auguste-Dominique Ingres z aparatem – arcydzieła sztuki w obiektywie

Jean-Auguste-Dominique Ingres z aparatem – arcydzieła sztuki w obiektywie

Pamiętacie kobietę z obrazu Maneta, prezentowanego w poprzednim odcinku cyklu "Arcydzieła sztuki w obiektywie"? Dzisiaj przedstawiamy portret kobiety przybierającej podobną pozę, jednak odwróconej do widzów tyłem lub zwracającej ku widzom jedynie twarz – „Wielkie odaliska” (Jean-Auguste-Dominique Ingres) jako inspiracja dla fotografii (Rodney Smith).

Czytaj także pozostałe artykuły z cyklu "Arcydzieła sztuki w obiektywie".
 

Jean-Auguste-Dominique Ingres - jeden z najwybitniejszych artystów francuskich XIX wieku, uczeń Jacques’a-Louisa Davida. W swoich dziełach nawiązywał do sztuki antycznej i renesansowej. Malował obrazy historyczne (zarówno przedstawienia wydarzeń historycznych, jak i sceny mitologiczne oraz literackie), portrety odznaczające się dużym realizmem, a jednocześnie wnikliwą charakterystyką psychologiczną, a także akty kobiece (zwykle w kąpieli, z orientalną scenerią w tle). Jego dzieła cechuje spokój, statyczna kompozycja, linearyzm, precyzyjny rysunek, wyrafinowany koloryt oraz gładka faktura.

[kn_advert]

Jednym z dzieł malarza jest prezentowany poniżej obraz Wielkie odaliska. Po raz pierwszy został wystawiony w 1819 roku, pięć lat później pojawił się na Salonie. Podobnie jak prezentowana w poprzednim odcinku cyklu "Arcydzieła sztuki w obiektywie" Olimpia Maneta, tak i dzieło Ingres’a spotkało się z negatywną opinią krytyki. Uznano je za wyraz buntu wobec przyjętych kanonów malarskich, skrytykowano tematykę obrazu – przedstawia kobietę z haremu, a także jego formę (przede wszystkim zaburzone, nierealistyczne proporcje ciała kobiety). Aż do końca lat 20. XIX wieku obraz uznawany był za nieudany.

Jean-Auguste-Dominique Ingres z aparatem arcydzieła sztuki w obiektywie Rodney Smith

Wielka odaliska, Jean-Auguste-Dominique Ingres
 

Rodney Smith – studiował na the University of Virginia oraz Yale University, gdzie Walker Evans uczył go fotografii. Posiada doświadczenie dydaktyczne – był adiunktem na Uniwersytecie Yale, regularnie prowadzi warsztaty Santa Fe Photographic Workshop w Nowym Meksyku. Współpracował m.in. z Starbucks Coffee, H.J. Heinz, American Express, MCI Worldcom, VISA, Ralph Lauren, jego fotografie były publikowane na łamach takich pism jak The New York Times Magazine czy miesięcznik o modzie W.

Jean-Auguste-Dominique Ingres z aparatem arcydzieła sztuki w obiektywie Rodney Smith

Fot. Rodney Smith

Czytaj także pozostałe artykuły z cyklu "Arcydzieła sztuki w obiektywie".

 



www.swiatobrazu.pl