5 sierpnia 2010, 16:26
Autor: Dawid Petka
czytano: 35266 razy

"Jestem Aktywny" z Nikonem - golf i polo

"Jestem Aktywny" z Nikonem - golf i polo

Golf i polo – sporty stosunkowo mało znane, ale zdecydowanie warte poznania. Piękne, szlachetne i eleganckie. To właśnie im poświęcamy pierwszy odcinek nowego cyklu artykułów "Jestem Aktywny" z Nikonem. W cyklu przybliżać będziemy rozmaite sporty - zarówno te dobrze znane, jak i te nieco mniej. Podzielimy się również sposobami fotografowania poszczególnych dyscyplin. Zapraszamy!





Czytaj także:


Golf i polo rozpoczynają nowy cykl publikacji prezentowanych w serwisie SwiatObrazu.pl – "Jestem Aktywny " z Nikonem. Prezentować w nim będziemy rozmaite sporty wraz ze sposobami ich fotografowania. Zapraszamy do lektury pierwszego odcinka.

Golf jest grą stosunkowo mało popularną w naszym kraju. Być może przez to właśnie uznawany jest przez wielu za sport snobistyczny, co nie do końca jest zgodne z prawdą. Gra w golfa jest wyjątkowo przyjemnym sposobem spędzania wolnego czasu, choć nie jest to dyscyplina lekka. Na polu golfowym w Paczółtowicach, gdzie mieliśmy możliwość obserwować i fotografować grę, przeciętnie zawodnik podczas rozgrywki przechodzi ok. 12 km, z pełnym kompletem kijów na plecach. Dodatkowo sport ten pochłania spore ilości czasu – jedna partia na wspomnianym polu trwa około czterech godzin, do czego doliczyć trzeba czas na stosowną rozgrzewkę przed właściwą grą.

  

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D300S
AF-S Nikkor 300 mm f/2,8G ED VR II

1/1250 F3.5
ISO 200,
300 mm
Fot. Dawid Petka

 Uzyskanie tego rodzaju fotografii wymaga sporej cierpliwości i stawia wysokie wymagania aparatom. W tym przypadku wykorzystano maksymalną dostępną w trybie seryjnym szybkość - 9 klatek na sekundę

 

Obecnie koszty, które muszą ponieść chętni do uprawiania golfa, maleją. Sport ten staje się coraz bardziej dostępny. Obecnie w Polsce zagrać można na nieco ponad trzydziestu polach. Nie jest to zbyt imponująca ilość (nasi południowi sąsiedzi mają ich pięciokrotnie więcej), jednak rozwój dopiero nabiera dynamiki. Krakow Valley Golf & Country Club (bo tak brzmi pełna nazwa paczółtowickiego obiektu) to 18-dołkowe pole klasy mistrzowskiej i znajduje się w czołówce polskich kompleksów tego rodzaju. Nad projektem czuwał Ronald Fream, znany architekt golfowy z Kaliforni.

  

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D3S
AF-S Nikkor 16-35 f/4G ED VR

1/3000 F4
ISO 200,
16 mm
Fot. Marcin Woźniak

Fotografując pod słońce otrzymać możemy interesujące, sylwetkowe fotografie graczy. Niski punkt widzenia w połączeniu z szerokokątnym obiektywem tworzy ciekawy efekt.

 

Co jednak większość ludzi wie o golfie? Okazuje się, że niewiele, a popularny obraz gry, w której dominują długie zagrania, po których następuje szybkie wbicie piłki do dołka – jest fałszywy. Jak się dowiedzieliśmy, esencją golfa jest tzw. putting – czyli wspomniane próby wbicia piłki do dołka na tzw. greenie, będącym specjalnie zadbanym fragmentem pola (cechuje się wyjątkowo krótko przyciętą trawą, na polu na którym gościliśmy jej źdźbła wystawały jedynie 3 mm ponad ziemię). Średnio, podczas partii, gracz używa kija zwanego putterem (służącego właśnie do wykonywania tej części partii) ok. 30 razy. Kij do uderzeń na największe dystanse używany jest ok. cztery razy, zaś pozostałe kilkanaście. Wnioski, jakie można wyciągnąć z tych faktów wskazują, że w golfie liczy się przede wszystkim precyzja. I jest to precyzja konieczna do stosowania w wielu wymiarach, zaś osiągnięcie wystarczającej techniki gry, wymaga długotrwałych treningów.

  

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D3S
AF-S Nikkor 16-35 f/4G ED VR

1/400 F2.8
ISO 200,
200 mm
Fot. Marcin Woźniak

 

Ogólne zasady gry ująć można natomiast w jednym zdaniu – celem gry jest wbicie piłki do dołka umieszczonego na greenie. Aby to uczynić, zawodnik rozpoczyna uderzenia z tzw. tee (czyli miejsca startu) a potem już wybija z obszaru umieszczonego między tee a Greenem (zwanego fairway). Kompletna partia polega na przechodzeniu kolejnych dołków. Jest ich (na pełnowymiarowym polu) 18, ale istnieją też mniejsze, dziewięciodołkowe. Każdy dołek posiada tzw. par, czyli średnią ilość uderzeń koniecznych do jego przejścia, a na polach występują dołki 3-, 4- i 5-parowe. Istnieje też kilka rodzajów rozgrywki, np. stroke play (tzw. gra na uderzenia, wygrywa gracz który po skończonej partii będzie miał mniej uderzeń) czy match play (w którym o wygranej decyduje ilość wygranych dołków).

 

 

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D300S
AF-S Nikkor 200-400 mm f/4G ED-IF VR II

1/4000 F4
ISO 400,
220 mm
Fot. Dawid Petka

 

Golf – fotografowanie


Fotografowanie gry w golfa

Powszechnie wiadomo, że fotografowanie różnych dyscyplin sportowych wymaga całkowicie odrębnego podejścia do każdej z nich. Nie istnieje coś takiego jak sport łatwy do fotografowania, można wyróżnić jedynie mniej i bardziej trudne. Gra w golfa okazała się wyjątkowo ciężką sprawą dla fotografa. Bezcenną pomocą okazały się dla nas rady doświadczonych gracz,  wśród nich także mistrza polski Alexa Kleszcza. Alex i inni gracze dzielili się z nami niektórymi tajnikami tej pięknej gry, podsuwali także miejsca najbardziej dogodnego tworzenia efektownych fotografii.

 

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D300S
AF-S Nikkor 300 mm f/2,8G ED VR II

1/1600 F3.5
ISO 200, 3
00 mm
Fot. Dawid Petka

 

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D300S
AF Nikkor 50 mm f/1,4D

1/2000 F4.5
ISO 200, 50 mm

Fot. Dawid Petka

 

Wracając jednak do samego fotografowania – na pole wkroczyliśmy z potężnymi teleobiektywami – były to dwa Nikkory: AF-S NIKKOR 200–400 mm F/4G ED VR II oraz  AF-S 300mm f/2.8 D ED-IF II. Podpięte były (odpowiednio) do Nikonów D3s i D300s. Taki wybór obiektywów umożliwiał wykonywanie ujęć detali bez niepotrzebnego rozpraszania graczy. Szybko okazało się jednak, że otrzymaliśmy możliwość fotografowania nawet z wyjątkowo małych, sięgających kilkdziesięciu centymetrów (!) dystansów.

 

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D3S
AF-S Nikkor 200-400 mm f/4G ED-IF VR

1/2000 F4
ISO 800,
400 mm
Fot. Marcin Woźniak

Ta fotografia nie została zrobiona podczas set-upu, tylko w trakcie uderzania piłki. Konieczne jest stosowanie krótkich czasów migawki i wyższej czułości. Ciekawym efektem jest uchwycenie odbicia gracza w główce kija.

 

[kn_advert]

Fotografując grających w golfa, najefektowniejsze zdjęcia możemy uzyskać próbując uchwycić moment uderzenia piłki przez kij. Dowiedzieliśmy się, że jest to jednak prawie niemożliwe – uderzenie trwa bowiem 1/10000 sekundy! Biorąc pod uwagę, że Nikon D3s może osiągać maksymalną szybkostrzelność 9 klatek na sekundę (i aż do 11 w trybie kadrowania DX), zyskujemy pełen obraz komplikacji, jakie niosą ze sobą próby ujęcia kontaktu. Z tego względu, do fotografowania golfa, używane są specjalistyczne aparaty, osiągające niebywałą szybkość pracy migawki. Gracze przygotowywali się do meczu na specjalnie wydzielonej części do treningów, a my mogliśmy przeznaczyć blisko dwie godziny na fotografowanie. Większość ujęć powstałych w seriach trwających przez cały czas wykonywania swingu, zawierała zdjęcia tuż przed i tuż po samym uderzeniu. Co więcej – często nasze serie przedstawiały jedynie znikające piłki golfowe. Upór się opłacił – choć samego momentu dotknięcia nie udało nam się złapać, to zdobyliśmy kilka efektownych fotografii. Szczególnie fotogenicznie wyszły uderzenia z bunkra.

   

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D300S
AF-S Nikkor 200-400 mm f/4G ED-IF VR

1/1000 F4
ISO 400,
210 mm
Fot. Dawid Petka

 

Od strony technicznej okazało się że tzw. superteleobiektywy nie były konieczne. W sytuacji gdy mamy możliwość bliskiego podejścia, wystarczy standardowy telezoom o ogniskowych 70-200, najlepiej o dużym świetle. Dzięki teleobiektywom możliwe jest uchwycenie zbliżeń na piłkę. Przydatne okazały się również obiektywy szerokokątne, którymi uchwycić można całą postać gracza z bliska. Szczególnie interesująco prezentują się fotografie zrobione z żabiej perspektywy, przy użyciu obiektywu o wyjątkowo szerokim kącie. Warto ustawić się przy tym tak, by uchwycić słońce w kadrze, a zawodnika oddać na fotografii jako ciemną sylwetkę.

 

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D3S
AF-S Nikkor 200-400 mm f/4G ED-IF VR

1/1500 F5.6
ISO 200,
200 mm
Fot. Marcin Woźniak

Wybijanie piłki z tzw. bunkra, czyli piaszczystego zagłębienia

 

Staraliśmy się używać jak najkrótszych czasów migawki, co nie było trudne, zważywszy na warunki, jakie panowały na polu – świeciło ostre, południowe słońce.

  

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D3S
AF-S Nikkor 200-400 mm f/4G ED-IF VR II

1/2000 F4
ISO 200,
210 mm
Fot. Marcin Woźniak

Fotograf stał przed graczem. Zgodnie z zapewnieniami mistrza polski – Alexa Kleszcza – nic mu nie groziło. Faktycznie.

 

Serdeczne podziękowania pragniemy złożyć dwóm graczom – Alexowi Kleszczowi (obecnemu mistrzowi Polski w golfie) i Ernestowi Młynarskiemu, oraz menadżerowi pola Krakow Valley Golf & Country Club – Grzegorzowi Mądry.

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

http://www.krakow-valley.com/


Galeria 

 

  
nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor
Nikon D300S, AF-S Nikkor
24-70 mm f/2,8G
Fot. Dawid Petka
Nikon D3S, AF-S Nikkor 16-35 mm
f/4G ED
VR
Fot. Marcin Woźniak
Nikon D300S, AF-S Nikkor
24-70 mm f/2,8G
Fot. Dawid Petka
nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor
Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak
Nikon D300S, AF Nikkor 50 mm f/1,4D
Fot. Dawid Petka
Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak
nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor
Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak
Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak
Nikon D300S, AF-S Nikkor
24-70 mm f/2,8G
Fot. Dawid Petka
nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor
Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak
Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak

Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor
Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak
Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak

Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor
Nikon D300S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Dawid Petka
Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak
Nikon D300S, AF Nikkor 50 mm f/1,4D
Fot. Dawid Petka
nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak
Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak
Nikon D300S, AF-S Nikkor
24-70mm f/2,8G
Fot. Dawid Petka

[kn_advert]


Gra w polo

O ile golf jest sportem w naszym kraju jeszcze dość mało popularnym, ale dostępnym, to o polo należałoby powiedzieć, że jest to dyscyplina prawdziwie elitarna. Mieliśmy możliwość fotografowania przygotowanej specjalnie dla nas prezentacji, wykonanej przez dwóch graczy. Rozgrywka wygląda bardzo efektownie i sprawia wrażenie sportu wyjątkowo trudnego.

 

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D300S
AF-S Nikkor 300 mm f/2,8G ED VR II

1/3200 F4
ISO 1000,
300 mm
Fot. Dawid Petka

 

Polo jest grą zespołową, a mecz rozgrywany jest przez dwie drużyny złożone z dwóch do czterech osób (w zależności od rozmiaru boiska). Ciekawostką jest to, że gracze podczas rozgrywki zmieniają konie. Na jednym można grać maksymalnie 7,5 minuty (co jest regułą honorową), a podczas całego meczu występują przynajmniej dwie zmiany koni na zawodnika. Zmiana odbywa się oczywiście w ruchu, nie byłoby czasu na spokojne zejście poza pole gry i zmianę wierzchowca. Trudność tej gry polega na olbrzymiej ilości ruchów, które należy kontrolować jednocześnie – oprócz prowadzenia zwierzęcia należy przecież trafiać w piłkę i piłką – oczywiście w bramkę. Bramka wykonana jest z dwóch miękko wykończonych słupków oddalonych od siebie na szerokość 7,62 m. Mecz odbywa się w częściach (chukker), których liczba mieści się między czterema a ośmioma. Pomiędzy częściami zawsze odbywa się przynajmniej trzyminutowa przerwa. Jeden koń może grać w maksymalnie dwóch częściach, a najczęściej mecze rozgrywa się w czterech, z dwiema zmianami zwierząt.

[kn_advert]

Sztuka gry w polo polega na zespołowym zgraniu (co jest naturalne w każdej wieloosobowej grze). Gracze posiadają indywidualne numery, funkcję (atak, obrona, rozgrywanie) i miejsce na boisku. Podczas rozgrywki dozwolone jest spychanie zawodników końmi, nie wolno jednak zajeżdżać drogi i przecinać linii między atakującym zawodnikiem a piłką.

 

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D3S
AF-S Nikkor 200-400 mm f/4G ED-IF VR II

1/500 F4
ISO 400,
310 mm
Fot. Marcin Woźniak

  

Grę rozpoczyna się od ustawienia drużyn po bokach środkowego T, po czym sędzia rzuca piłkę i mecz się rozpoczyna. W grze występują też rzuty wolne i karne. Te pierwsze wykonuje się z odległości 30, 40 lub 60 metrów, a zależy on od miejsca, w którym nastąpiło przewinienie. Z rzutem karnym mamy do czynienia, gdy zawodnik przeciwnej drużyny w niedozwolony sposób uniemożliwi zdobycie gola. Zawodnik poszkodowanej drużyny wykonuje wtedy rzut z odległości 30 m w galopie, a przeciwnicy nie mogą brać udziału w obronie.



Polo – fotografowanie

Fotografowanie tej pięknej gry jest trudne ze względu na spore prędkości, jakie osiągają zawodnicy. Przydatny jest zwłaszcza uniwersalny teleobiektyw zoom (najlepiej o parametrach 70-200). Należy mieć świadomość, że zawodnicy szybko zmieniać będą swe skrajne położenie na boisku. Najefektowniejsze ujęcia osiągnąć można, fotografując rozgrywających z przodu, stojąc na przedłużeniu linii biegu. Konieczne jest wtedy stosowanie krótkich czasów i wykorzystanie trybu seryjnego aparatu. Szczególnie pięknie wygląda moment podwinięcia nóg przez konia. Warto "polować" również na momenty spychania i na zagrywanie. Można starać się o uchwycenie detali takich jak piłka, jednak ze względu na dynamikę nie jest to zbyt proste.

 
 

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D300S
AF-S Nikkor 300 mm f/2,8G ED VR II

1/3200 F4
ISO 1000, 3
00 mm
Fot. Dawid Petka

Ciekawe pod względami kompozycyjmymi kadry uzyskamy obejmując w nich więcej niż jednego gracza. W tym przypadku gracz na drugim planie jest poza glębią ostrości, co podkreśla przestrzeń.

 

[kn_advert]

Ciekawe i niebanalne efekty uzyskać można fotografując w technice tzw. panningu, czyli prowadzenia aparatu za śledzonym obiektem przy dłuższych czasach otwarcia migawki. Należy wtedy ustawić jak najniższą czułość a aparacie, czasami trzeba też mocniej domknąć przysłonę. W rezultacie powstaje fotografia, na której obiekt jest ostry a tło – rozmyte. Przy fotografowaniu tą techniką zawodników polo, dodatkowo otrzymujemy podkreślające dynamikę rozmycie kończyn koni i rąk graczy.

 

nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor

Nikon D3S
AF-S Nikkor 200-400 mm f/4G ED-IF VR II

1/20 F16
ISO 200,
200 mm
Fot. Marcin Woźniak

 Wykorzystując krótki czas otwarcia migawki (w tym celu ustawiono niską czułość i mocno domknięto przysłonę) i prowadząc aparat za ruchomym obiektem, uzyskujemy efektowne i dynamiczne zdjęcia.

 

Serdeczne podziękowania składamy panom Grzegorzowi i Przemysławowi Zalasińskim. To właśnie oni specjalnie dla nas zorganizowali mały pokaz gry w polo.

Zachęcamy również do odwiedzenia strony www.ptp-polo.pl, na której znaleźć można wiele cennych informacji dotyczących tego sportu.

 

Polo – galeria

Sprzęt do fotografowania wypożyczyła nam firma Nikon Polska

TEST: AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR

 

 
nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor
 Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak

  Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak
  Nikon D3S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Marcin Woźniak
nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor nikon jestem aktywny golf i polo nikon nikkor
  Nikon D300S, AF-S Nikkor 200-400 mm f/4G ED-IF VR II Fot. Dawid Petka
 Nikon D300S, AF-S Nikkor 200-400 mm
f/4G ED-IF VR II
Fot. Dawid Petka

[kn_advert]

Czytaj także:

 



www.swiatobrazu.pl