Już do kupienia II wydanie książki Adama Mazura `Kocham fotografię`

Już do kupienia II wydanie książki Adama Mazura `Kocham fotografię`

Jest już na rynku II wydanie książki Adama Mazura "Kocham fotografię". To nowa, wzbogacona o 64 strony i indeks edycja zbioru tekstów, podsumowujących ostatnią dekadę w polskiej fotografii. Dzięki uprzejmości wydawcy publikujemy fragment nowego eseju z książki.


Kultura festiwali, czyli o kondycji polskiej fotografii

Od kilku sezonów maj jest miesiącem fotografii. Tegoroczne spiętrzenie imprez fotograficznych obejmuje zarówno otwartą w drugiej połowie kwietnia krakowską Dekadę Fotografii, otwarty pod koniec tego miesiąca V Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej, a także udostępnione publiczności na początku maja łódzki 8. FotoFestiwal, krakowski Miesiąc Fotografii oraz poznańskie 6. Biennale Fotografii. Warto dodać, że to nie koniec i jeszcze w tym roku czekają nas trójmiejskie Transfotografie i Festiwal Fotografii Artystycznej organizowany co dwa lata w Bielsku-Białej przez Inez i Andrzeja Baturo. Nie licząc pomniejszych imprez o zasięgu lokalnym, można śmiało postawić tezę, że polskie życie fotograficzne festiwalami i miesiącami fotografii stoi. Co jednak z tego wszystkiego wynika? Czy nie mamy do czynienia z klęską urodzaju? Z jakąś formą „festiwalizacji” życia fotograficzno-artystycznego? Jaki jest kierunek rozwoju i cel tworzenia tych wszystkich imprez?
[…]
Jeszcze nie tak dawno temu pisałem, że w Polsce trwa skostniały i zamknięty fotograficzny „układ scalony” (przez analogię do tego wymyślonego przez Łukasza Gorczycę i Michała Kaczyńskiego układu obejmującego świat sztuki współczesnej). Wydaje się, że obecnie to – na szczęście – przeszłość; sytuacja niemalże nie do pomyślenia w sytuacji obecnej. Przede wszystkim ukonstytuowało się nowe, „młode” środowisko – nie tylko utalentowanych fotografów, lecz również kuratorów, aktywistów, krytyków i wreszcie nowej publiczności. A środowiskowym zwornikiem stają się właśnie imprezy cykliczne. Mamy już także wystawy światowych mistrzów, może nie na co dzień, ale od święta już tak. Są książki. Są festiwale i miesiące. Jest więc nieźle, ale z pewnością jest jeszcze wiele do zrobienia. Nawet największe polskie imprezy fotograficzne wydają się dość skromne w porównaniu z paryskim Mois de la Photo czy PhotoEspaña. Wciąż odczuwalny jest brak współpracy między organizatorami, przerost ambicji uniemożliwiający rozsądne i skoordynowane działania promocyjne (w tym wspólne występowanie wobec zinstytucjonalizowanych partnerów zagranicznych, budowanie zrzeszeń festiwalowych, wspólne produkowanie wystaw, książek i katalogów promujących polską fotografię za granicą). Wydaje się, że bez eliminacji tych zasadniczych przywar polski świat fotografii dalej nie zajedzie. Fiasko koordynowanego przez Łódź Art Center wespół z Instytutem Adama Mickiewicza długofalowego – niestety tylko w założeniu – projektu PhotoPoland jest aż nadto znaczące. Porażka frekwencyjna na majowych wernisażach opisywanych tu imprez to wynik niezdrowej walki o publiczność, która ulega rozproszeniu – ale przecież również i środowisko ulega wówczas dezintegracji. W tym roku nawet osoby zawodowo zajmujące się fotografią nie były w stanie rozdwoić się i roztroić, by uczestniczyć w wydarzeniach w Krakowie, konferencji w Poznaniu i wernisażu w Łodzi… Innym przejawem dekoniunktury jest zniknięcie z programu imprez krajowych festiwalu Lato Fotografii organizowanego w oparciu o warszawski ZPAF. Innymi słowy, nic nie trwa wiecznie, a zwłaszcza festiwale. Doraźnie rozdzielane granty zastępują rozsądny i dalekosiężny program merytoryczny. Baza instytucjonalna jest zbyt wątła – jedno mało skuteczne Muzeum Historii Fotografii i parę stowarzyszeń nie wystarczy, choć trzeba przyznać, że poszczególne przedsięwzięcia wystawiennicze są coraz bardziej spektakularne. Z drugiej strony, w Polsce wciąż o wiele więcej osób interesuje się fotografią niż sztuką współczesną, niemniej od strony instytucjonalnej to świat sztuki jest o całe dekady do przodu: zaawansowany, pewny siebie, z własnym lobby i wpływowymi środowiskami. A przecież – by nawiązać do tytułu ostatniej książki Michaela Frieda – „fotografia odgrywa rolę w sztuce ważną jak nigdy dotąd”.


Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem