19 maja 2008, 16:42
Autor:
czytano: 4602 razy

Kolejna odsłona warsztatów Cyfrowa Kreacja Obrazu w Łodzi

Kolejna odsłona warsztatów Cyfrowa Kreacja Obrazu w Łodzi

Kolejna odsłona warsztatów Cyfrowa Kreacja Obrazu miała miejsce na 7. edycji Fotofestiwalu w Łodzi. Program obejmował cztery punkty z zakresu wideo i fotografii. Tym razem koloru warsztatom dodał clown, który był bardzo wdzięcznym obiektem zarówno do filmowania, jak i do fotografowania.

Na potrzeby warsztatów Cyfrowa Kreacja Obrazu zostało stworzone studio. Wyposażone zostało przez firmę Fomei w lampy fluorescencyjne wykorzystywane w studiach telewizyjnych, mogące służyć także jako źródło światła ciągłego dla fotografii. Efekty pracy kamerą, a także aparatem były na bieżąco wyświetlane na telewizorze Sony Bravia, aby każdy z uczestników mógł zobaczyć, jak pracują kamera czy aparat.


fot. Szymon Aksienionek

Pierwszym punktem programu była praca z kamerą w studio. Prowadzący, Jacek Bonecki, zwrócił szczególną uwagę na pracę światłem. Omówił każdą lampę z osobna – podał jej charakterystykę i jakie efekty można uzyskać. Następnie, filmując clowna żąglującego różnymi przedmiotami, pokazywał, jak używać światła, aby uzyskać interesujące nas efekty. Pokazywał między innymi jak uzyskać ostry cień za pomocą soczewek Fresnela, jak oświetlić świecące kulki, aby nie straciły w świetle lampy swojego blasku, jak korzystnie oświetlić modela i wiele innych zastosowań. Przez cały wykład filmował kamerą Sony HDR-FX1, a materiał na bieżąco wyświetlał się na telewizorze.

 
fot. Dorota Bigo


fot. Szymon Aksienionek


fot. Dorota Bigo

Kolejna część warsztatów poświęcona była teorii dotyczącej kamer, ich doboru, zapisu filmu na różnych nośnikach. Wykłady poprowadził Jarosław Kolc z firmy Sony, który przybliżył uczestnikom tajniki konstrukcji i działania kamer.


fot. Dorota Bigo

Następna część warsztatów poświęcona była już fotografii. Warsztaty poprowadził Krzysztof Szablisty z firmy Sony. Uczestnicy mogli fotografować przyniesionym sprzętem lub wykorzystać aparat Sony A700.

Krzysztof Szablisty
fot. Szymon Aksienionek


fot. Szymon Aksienionek

Zdjęcia robione przez uczestników wyświetlały się natychmiast na ekranie telewizora, co pozwalało na bieżąco je omawiać. Ciągłe światło wykorzystane w studio umożliwiało fotografowanie wielu osobom jednocześnie, a żąglujący clown był wyzwaniem dla tych, którzy nie mieli jeszcze do czynienia ze studyjną fotografią obiektów poruszających się. 


fot. Dorota Bigo





fot. Dorota Bigo

Ostatnim punktem programu był druk cyfrowy. Prezentację możliwości drukarek fotograficznych przygotował Tomasz Kuciński – specjalista firmy Epson. Tłumaczył zagadnienia dotyczące przygotowania zdjęć do druku, przestrzeni kolorów tak w druku czarno-białym, jak i kolorowym, a także te dotyczące samej technologii wydruku. Odpowiadał także wyczerpująco na pytania uczestników. Do ich dyspozycji były dwie profesjonalne atramentowe drukarki fotograficzne: Epson Stylus Pro 3800 i Epson Stylus Photo R1900.


fot. Dorota Bigo

Warsztaty przybliżyły uczestnikom podstawowe zagadnienia związane z pracą w studio tak z kamerą, jak i z aparatem, a także podstawy postprodukcji zdjęć i technologii filmu.


www.swiatobrazu.pl