16 grudnia 2010, 23:38
Autor: Joanna Zielińska
czytano: 19774 razy

Mistrzowie fotografii mody: Paolo Roversi

Mistrzowie fotografii mody: Paolo Roversi

Poeta obrazu, mistrz wdzięku, fotograf aniołów, spadkobierca piktorializmu – takimi przydomkami media określają Paolo Roversiego. Ten włoski artysta wypracował swój własny sposób obrazowania, emanujący nostalgicznym, niedzisiejszym pięknem. Charakterystyczne oświetlenie znane z jego fotografii bywa nazywane „światłem Roversiego”. W cyklu „Mistrzowie fotografii mody” zapraszamy na spotkanie z anielskim światem legendarnego Włocha, który sam mówi o sobie: „jestem mało wyrafinowanym fotografem robiącym wyrafinowane zdjęcia”.

Z fotografii spoglądają na nas odrealnione twarze pięknych modelek: czasem melancholijne, czasem rozmarzone, tchnące dziwnym rodzajem (anielskiej?) niewinności. Gdy widzimy taki portret, możemy być niemal pewni, że jego autorem jest bohater kolejnego odcinka serii "Mistrzowie fotografii mody", Paolo Roversi. Ten urodzony w 1947 roku w Rawennie fotograf stworzył swoją własną niszę, w której za pomocą obrazu przywraca wspomnienie o raju utraconym. Jego fotografie przypominają bardziej obrazy Prerafaelitów, niż klasyczne kampanie fashion. Świat mody karmi się blichtrem, ceni kontrowersję, sarkazm, autocytaty, coraz odważniejszą erotykę. Wobec niego Roversi staje w opozycji, choć nie stroni przecież od aktu. "Moje akty to także portrety", mówi.

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

[kn_advert]

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Zostań mistrzem techniki HDRI - wyjątkowy pakiet 5 filmów szkoleniowych

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi


W roku 1964, podczas rodzinnych wakacji w Hiszpanii, siedemnastoletni wówczas Paolo odkrył w sobie zamiłowanie do fotografii. Wkrótce po powrocie do domu stworzył w piwnicy ciemnię i zaczął rozwijać na dobre swoją nową fascynację. Przypadkowe spotkanie z lokalnym fotografem, Nevio Natalim, stało się punktem zwrotnym w karierze młodego pasjonata. Paolo nie tylko zyskał możliwość nauki pod okiem profesjonalisty, ale i nawiązał z Natalim serdeczną przyjaźń.

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi



Nauka szybko przyniosła owoce i w roku 1970 Paolo Roversi rozpoczął pracę dla Associated Press. Jego pierwszym zadaniem było wykonanie fotoreportażu z pogrzebu Ezry Pounda w Wenecji. W tym samym roku Roversi założył swoje pierwsze studio portretowe w Rawennie. Fotografował tam często lokalne osobistości i ich rodziny. Niebawem nastąpiło kolejne szczęśliwe zrządzenie losu: Roversi spotkał przebywającego akurat w Rawennie dyrektora artystycznego magazynu Elle, Petera Knappa. W 1974, na zaproszenie Knappa, Roversi wyjechał do Paryża. Tam zaaklimatyzował się i kontynuował karierę fotografa, początkowo jako reporter dla agencji Huppert, jednak wkrótce zainteresował się bardziej światem mody. Pierwsze kroki w tej dziedzinie stawiał u boku słynącego z trudnego charakteru Lawrence'a Sackmanna. "Większość asystentów uciekała mniej więcej po tygodniu", wspomina Roversi, "ale ja od Sackmanna nauczyłem się wszystkiego na temat profesjonalnej fotografii. Nauczył mnie, jak być twórczym. Zawsze starał się wypróbowywać nowe rzeczy nawet, jeśli cały czas korzystał z tego samego sprzętu. Mówił: 'Twój statyw i aparat muszą być zawsze dobrze przygotowane, a Twoje oczy i umysł – otwarte'".

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi



Praca z Sackmannem opłaciła się i Roversi zaczął niebawem otrzymywać pierwsze zlecenia dla Elle, Depeche Mode i Marie Claire. "Wycinałem z gazet strony z moimi zdjęciami i chodziłem do kiosków, żeby sprawdzić, czy ludzie zwracają na nie uwagę. Pewnego dnia poszedłem na targ i zobaczyłem, jak sprzedawca wyrywa z gazety stronę z moją najlepszą fotografią i zawija w nią rybę! To był pierwszy policzek w mojej zawodowej karierze", wspominał później ze śmiechem.


Rozpoczął również aktywność na polu fotografii reklamowej: pierwszą dużą kampanię wykonał w 1980 roku dla marki Dior. Polityka domów mody w latach 80. umożliwiła Roversiemu wybicie się na szerszą skalę: skłonni do eksperymentów projektanci tacy jak Rei Kawakubo z Comme Des Garcons czy Yohji Yamamoto, pozwalali fotografom na niemal nieograniczoną ekspresję. Dzięki temu również Paolo Roversi mógł doszlifować swój własny styl i zachwycić nim rzesze widzów. Od momentu rozpoczęcia kariery wydał 9 autorskich albumów, wystawiał swoje prace w najważniejszych galeriach całego świata, publikował w Vogue, The New York Times, Elle i i-D, współpracował z niemal wszystkimi liczącymi się domami mody i firmami kosmetycznymi.

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi



Jaki sekret kryje się w pracach Paolo Roversiego i co sprawia, że portretowane przez niego elfie postacie emanują wdziękiem zniewalającym widza bez reszty? Fotograf stosuje techniki, które w dobie aparatów cyfrowych wydają się mocno demode. Od samego początku Roversi wierny jest filmom Polaroid i formatowi 8x10. Zdjęcia najchętniej wykonuje starym Deardorffem, a przy innych formatach używa Alpy i Rolleiflexa. Okazyjnie wykonuje fotografie również Holgą. "Zmieniam aparaty z tego samego powodu, dla którego dodaję więcej octu do sosu sałatkowego. W końcu nie da się jeść wciąż tego samego dania. Ale mój stary, wielkoformatowy Deardorff jest niepokonany. Gdy nim fotografuję, czuję się w pełni sobą".


Roversi nieustannie głosi też prymat naturalnego światła nad sztucznym i gdy musi wesprzeć się tym ostatnim, używa lamp HMI oraz... latarek Mag-Lite. Ten zabieg sprawia, że na fotografiach Roversiego rozgrywa się prawdziwa świetlna alchemia. "To, co dzieje się w moim studio, to domena przypadku, snu, wyobraźni", mówił artysta.

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi



Prócz fotografii mody, Paolo Roversi eksploruje portret oraz fotografię podróżniczą. Jak sam mówi, w ostatnim czasie na jego sposób widzenia wpłynęło mocno doświadczenie pobytu w Indiach. "Nieustannie widziałem tysiące małych światełek w świątyniach i wszechobecny kurz. Kurz i cień  sprawia, że lepiej widzisz światło – a Indie są jednym wielkim cieniem. Czasem nie wiedziałem, czy widzę człowieka, bóstwo, kamień, krowę – tajemnica skryta w cieniu zafascynowała mnie. Od tej pory zacząłem eksperymentować z brakiem oświetlenia w studiu, fotografować raczej cień, niż światło, które czasami odsłania zbyt wiele". To radykalne stwierdzenie jak na artystę, który kojarzy się z mistrzowskim operowaniem światłem właśnie, jednak Roversi nie obawia się zmian. "Zbytnie przywiązanie do jednego i tego samego stylu jest jak noszenie wciąż tej samej kurtki w obawie, że nie zostaniemy rozpoznani, gdy włożymy inną", powiedział w wywiadzie dla Photo District News. Możemy być więc pewni, że poznamy jeszcze wiele oblicz jego czarownego świata.

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi

 

Mistrzowie fotografii mody

Fot. Paolo Roversi



www.swiatobrazu.pl