|
EF (Electro-Focus) – jest to rodzina obiektywów, która została wprowadzona na rynek przez firmę Canon w 1987 roku. Jest to oznaczenie bagnetu, który charakteryzuje się brakiem mechanicznego przeniesienia napędu mechanizmu autofokusa oraz mechanicznego popychacza przysłony. Komunikacja pomiędzy aparatem i obiektywem odbywa się tylko poprzez elektroniczne kontakty (styki), przez które podawane jest zasilanie do wbudowanych w obiektywy silników (zarówno autofokusa, jak i stabilizacji obrazu) oraz informacje potrzebne do nastawiania ostrości i sterowania przysłoną. Oznaczenie EF mówi nam też, że obiektyw z tej rodziny jest skonstruowany jako obiektyw dla formatu 35 mm, czyli dla małoobrazkowych aparatów analogowych i cyfrowych. Można ich też z powodzeniem używać z lustrzankami cyfrowymi Canona wyposażonymi w matryce APS-C. |
EF 50mm f/1.4 USM
|
|
|
EF-S – jest to nowsza wersja bagnetu EF, która została przygotowana w oparciu o podobne założenia techniczne, jednak budowa mechaniczna samego mocowania nieznacznie różni się od standardowych obiektywów EF. Obiektywy serii EF-S tworzą koło obrazowe, które nie jest w stanie objąć matryc formatu 35 mm i daje się je używać tylko z lustrzankami posiadającymi matryce APS-C. Próba podłączenia obiektywu EF-S do aparatu z pełnoklatkową matrycą (np. Canon EOS 5D) skończy się niepowodzeniem lub wręcz uszkodzeniem aparatu. |
EF-S 17-55 f/2.8 IS USM
|
|
|
L (Luxury) – obiektywy w ten sposób opisane charakteryzują się najwyższą jakością wykonania mechanicznego oraz optyką gwarantującą pierwszorzędną jakość obrazu. |
EF 50mm f / 1.2L USM
|
|
|
AF Stop – jest to blokada ostrości, która pozwala w szybki sposób zablokować odległość ostrzenia z pomocą dedykowanego przycisku znajdującego się na obudowie obiektywu. |
EF 400mm f/4 DO IS USM
|
|
|
AL (Aspherical Elements) – oznaczenie to mówi, że w konstrukcji obiektywu jest użyta przynajmniej jedna soczewka asferyczna. Efektem ich stosowania jest ograniczenie niekorzystnego wpływu aberracji sferycznej, komatycznej i zniekształceń geometrycznych (dystorsji) na jakość obrazu.
|
EF 24-105mm f/4L IS USM
|
|
|
CA (Circular Aperture) – jest to oznaczenie zastosowanej w obiektywie przysłony, której listki są w taki sposób ukształtowane, aby zapewnić okrągły otwór, co korzystanie wpływa na wygląd punktów światła poza głębią ostrości. |
EF 16-35mm f/2.8L II USM
|
|
|
Fluorite Glass (CaF2 - fluorek wapnia), UD Glass – tego rodzaju oznaczenia mówią nam o tym, że konstrukcja optyczna obiektywu zawiera w sobie soczewki wykonane ze specjalnego rodzaju szkła charakteryzującego się niskim poziomem dyspersji. Rozwiązania te dają możliwość korygowania aberracji chromatycznych, które objawiają się na fotografiach w postaci kolorowych przebarwień na granicy jasnych i ciemnych partii i negatywnie wpływają na jakość obrazu. |
EF 400mm f/2.8L IS II USM
|
|
|
DO (Diffractive Optic) – jeżeli obiektyw jest w ten sposób opisany, to oznacza to, że zawiera w sobie element optyczny wykorzystujący zjawisko dyfrakcji fal światła. Skutkuje to tym, że obiektyw może być zdecydowanie mniejszy i lżejszy w stosunku do konwencjonalnych rozwiązań. |
EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM
|
|
|
Dust and Water-Resistant – obiektywy należące do tej grupy są budowane ze szczególną dbałością o uszczelnienie ich korpusów przed niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi, pyłem i wodą. |
EF 300mm f/2.8L IS II USM
|
|
|
FP (Focus Preset) – jest to funkcjonalność obiektywów, która pozwala na zapamiętanie odległości ostrzenia. Po zapamiętaniu dystansu można dalej fotografować, ale w razie konieczności szybko przywołać zapisaną odległość. |
EF 800mm f/5.6L IS USM
|
|
|
FTM (Full-Time Manual) – rozwiązanie w większości przypadków zarezerwowane dla obiektywów wyposażonych w pierścieniowy silnik ultradźwiękowy (Ring USM). Pozwala na ręczne przeostrzenie bez konieczności wyłączania autofokusa, co bardzo ułatwia i usprawnia pracę z aparatem i obiektywem. Funkcja FTM jest również implementowana w obiektywie EF 50 mm f/1,4 USM, który nie posiada Ring USM. |
EF 85mm f/1.2L II USM
|
|
|
Floating System – obiektywy z takim oznaczeniem posiadają system soczewek szybujących, które pozwalają korygować aberracje optyczne szczególnie przy bardzo małych odległościach ostrzenia. Tego typu rozwiązanie jest najczęściej stosowane w obiektywach dedykowanych do makrofotografii. |
EF 180mm f/3.5L Macro USM
|
|
|
Inner Focusing, Rear Focusing – obiektyw I/R zawiera w sobie system wewnętrznego ogniskowania, który podczas ustawiania ostrości porusza znajdującą się wewnątrz obudowy grupą soczewek. Dzięki temu długość obiektywu nie zmienia się podczas ogniskowania, a przednia soczewka pozostaje nieruchoma. |
EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM
|
|
|
IS (Image Stabilization) – w konstrukcji oznaczonej w ten sposób zastosowany jest system stabilizacji obrazu, który działa w oparciu o poruszającą się grupę soczewek, które dzięki temu są w stanie zapewnić ustabilizowany obraz. Efekt pracy systemu IS jest widoczny w wizjerze i pomaga nie tylko podczas samej ekspozycji, ale także podczas kadrowania, co w przypadku obiektywów o bardzo długich ogniskowych ma duże znaczenie. Deklarowana przez producenta skuteczność systemu IS waha się w zależności od typu obiektywu i zawiera w przedziale od 3 do 5 stopni EV. |
EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
|
|
|
USM (Ultrasonic Motor) – obiektyw opisany w ten sposób ma wbudowany silnik ultradźwiękowy, który napędza mechanizm automatycznego ustawiania ostrości. Występują dwa podstawowe rodzaje silników USM:
-
Ring USM – jest to rozwiązanie oparte o pierścieniowy silnik ultradźwiękowy, który zapewnia niemal bezgłośne funkcjonowanie mechanizmów autofokusa, dużą płynność, szybkość i kulturę pracy. Dużą zaletą Ring USM jest to, że pozwala skorzystać z funkcji Full-Time Manual, czyli z możliwości manualnego przeostrzenia w dowolnym momencie. Tego typu rozwiązanie jest najczęściej stosowane w najwyższej serii obiektywów Canon oznaczanych literą "L".
-
Micro USM – jest to tańsze i prostsze rozwiązanie techniczne również oparte o silnik ultradźwiękowy, jednak nie dające wszystkich cech Ring USM.
|
EF 70-200mm f/4L USM
|
|
|
TS-E – jest to szczególny rodzaj obiektywów, które dzięki swojej budowie są w stanie zapewnić użytkownikowi możliwość korygowania perspektywy oraz manipulowania płożeniem płaszczyzny głębi ostrości. Potocznie ten typ obiektywów nazywany jest konstrukcjami tilt-shift. Konstrukcje TS-E znajdują zastosowanie w wielu rodzajach fotografii, ale najczęściej korzysta się z nich podczas wykonywania zdjęć architektury. Ich budowa mechaniczna wyklucza zastosowanie mechanizmów automatycznego ostrzenia i dlatego też są to obiektywy, które wymagają manualnego nastawiania ostrości. Przysłona jest jednak kontrolowana elektronicznie podobnie jak w innych obiektywach EF. |
TS-E 45mm f/2.8
|
|
Macro |
Macro – w systemie Canon EOS jest to określenie zarezerwowane dla obiektywów, które są w stanie zapewnić użytkownikowi skalę odwzorowania równą 1:1 lub większą. Są to konstrukcje budowane specjalnie do fotografowania obiektów z dużym zbliżeniem lub powiększeniem. |
EF 100mm f/2.8 Macro USM
|
|
|
MP-E – to oznaczenie znajdziemy tylko na jednym obiektywie systemu Canon EOS: MP-E 65mm f/2.8 1-5x. Jest to specjalna konstrukcja dedykowana do wykonywania zdjęć makro z bardzo dużymi powiększeniami. Obiektyw oferuje nam zakres skal odwzorowania od 1:1 aż do 5:1 ale nie jest w stanie ostrzyć na nieskończoność i z tego powodu jego zastosowanie ograniczone jest tylko do makrofotografii. |
MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro
|
|
Softfocus |
Softfocus – obecnie tylko jeden obiektyw w ofercie firmy Canon jest oznaczony w ten sposób i jest nim: Canon EF 135mm f/2.8 Softfocus. Jego unikalność wynika z jego niepowtarzalnych własności określonych mianem efektu soft focus. Sprowadza się to do tego, że użytkownik może kontrolować intensywność aberracji sferycznej i dzięki temu uzyskiwać na zdjęciach swoistą poświatę w okolicach jasnych elementów obrazu, ale również ma wpływ na stopień rozmycia fotografii. |
EF 135mm f/2.8 Softfocus
|
zdjęcia: Canon |