Symetria odnaleziona w bibliotekach całego świata |
9 czerwca 2017, 10:30 |
Paryski fotograf Thibaud Poirer posiada duże umiejętności fotografowania wnętrz. W swojej najnowszej serii skierował obiektyw na biblioteki w różnych zakątkach świata, dając nam możliwość spojrzenia na niektóre z najbardziej unikalnych czytelni, pokazując symetryczne piękno i różnorodne dekoracyjne style wnętrz. Od klasycznej estetyki w Biblioteca Joanina w Coimbrze w Portugalii i Bibliothèque de la Sorbonne w Paryżu, po ultranowoczesną niemiecką bibliotekę Grimm Zentrum i Stadtbibliothek. |
Wielu początkujących fotografów po znalezieniu się w ciekawym wnętrzu ma ogromny problem z jego "fotograficznym zagospodarowaniem". W odróżnieniu od fotografowania architektury z zewnątrz, nasz obiekt zainteresowań znajduje się bowiem nie przed nami, lecz wokół nas (oczywiście w wypadku "zewnętrznej" fotografii architektonicznej to również się zdarza, jednak bez porównania rzadziej), a pole widzenia aparatu jest przecież ograniczone. Z drugiej strony, często aby znaleźć to wyjątkowe ujęcie w przypadku fotografowania budynku z zewnątrz musimy obejść go dookoła, natomiast w tym wypadku mamy wszystko przed oczami – przynajmniej w obrębie jednego pomieszczenia. Pierwszym krokiem do wykonania udanego zdjęcia ciekawego wnętrza jest zatem bardzo uważne przyjrzenie się miejscu, w którym się znajdujemy. To wcale nie jest truizm! Ciekawe miejsca często charakteryzują się złożonymi układami, a ponadto nawet w bardzo rozległych pomieszczeniach, takich jak wnętrze katedry czy zabytkowy dworzec kolejowy fotografujemy w stosunkowo bliskich planach, przez co każdy krok czy też zmiana wysokości, na której stoi aparat radykalnie zmienia nasz punkt widzenia. Ciekawy kadr trzeba zatem "wychodzić" – najpierw oglądając wnętrze dokładnie na własne oczy, a dopiero potem sięgając po aparat. I to na początek wcale nie po to, aby zrobić zdjęcie, lecz po to, aby przyjrzeć się upatrzonemu widokowi przez obiektyw. [kn_free] Kolejną sprawą jest przeanalizowanie oświetlenia. W przypadku zdjęć przedstawiających wnętrza budynków problem odpowiedniej pory dnia do wykonania zdjęcia będzie znacznie mniej palący (choć w przypadku ujęć, w których pojawią się elementy oświetlone światłem naturalnym to również może się okazać istotne), natomiast ważnym problemem stanie się równomierność oświetlenia. Już wyjaśniam, dlaczego tak się dzieje. Wzrok ludzki jest układem optycznym o nieporównywalnie większej dynamice tonalnej aniżeli aparat. Oznacza to, że stojąc w pomieszczeniu, którego jedna część jest jasno oświetlona, a inna pogrążona w cieniu możemy jednocześnie dostrzegać szczegóły zarówno w jasnych, jak i ciemnych partiach sceny. [kn_advert] Aparat nie jest w stanie tego zrobić, ponieważ jego dynamika tonalna jest znacznie bardziej ograniczona. W efekcie może się zdarzyć, że na zdjęciu najjaśniejsze partie obrazu będą prześwietlone, czyli całkowicie białe lub ciemne partie będą niedoświetlone (czarne). Może się też zdarzyć, że obydwa te zjawiska wystąpią jednocześnie. Tego typu sytuacje wymagają wyrównania różnicy oświetlenia. Można tego dokonać na kilka sposobów, z których najprostszy (lecz nie zawsze dostępny) to zapewnienie sobie dodatkowego źródła światła, czyli tzw. wypełniającego, którego zadaniem będzie rozjaśnienie ciemnych partii obrazu. Zazwyczaj używa się w tym celu lampy błyskowej, lecz w przypadku drobnych (lokalnych) niedoświetleń można się też posłużyć ekranem odbijającym, czyli blendą. Oczywiście w takim wypadku musimy mieć co odbijać, a więc główne źródło światła musi być silne – najlepiej, aby było nim światło naturalne wpadające przez duże okno. Na koniec pozostają rozmaite techniki cyfrowe, obejmują one zarówno proste czynności, takie jak rozjaśnianie obszarów ciemnych, cyfrowy retusz wybranych fragmentów zdjęcia, jak i wreszcie zwiększanie rozpiętości tonalnej fotografii z wykorzystaniem takich technik jak choćby popularne HDRI.
Bibliothèque Nationale de France, Salle Labrouste, Paris, 1868. Fot. Thibaud Poirer
Biblioteca Joanina, Coimbra, 1728. Fot. Thibaud Poirer
Biblioteca Casanatense, Rome, 1701. Fot. Thibaud Poirer
El Ateneo, Buenos Aires, 1919. Fot. Thibaud Poirer
Stadtbibliothek, Stuttgart, 2011. Fot. Thibaud Poirer
Trinity College Library, Dublin, 1732. Fot. Thibaud Poirer
Palàcio Nacional de Mafra, Mafra, 1755. Fot. Thibaud Poirer
Bibliothèque Sainte-Geneviève, Paris, 1850. Fot. Thibaud Poirer
Bibliothèque de la Sorbonne, Salle Jacqueline de Romilly, Paris, 1897. Fot. Thibaud Poirer
Grimm Zentrum Library, Berlin, 2009. Fot. Thibaud Poirer
|
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl |
|
© 1999 - 2024 www.swiatobrazu.pl |