13 marca 2017, 13:30
Autor: Jarosław Zachwieja
czytano: 25033 razy

M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO - test obiektywu

M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO - test obiektywu

Oferta obiektywów dla systemu Mikro Cztery Trzecie bez przerwy się powiększa i obecnie jest to jeden z dwóch najlepiej wspieranych systemów bezlusterkowych świata. Jak grzyby po deszczu pojawiają się też szkła bardziej wyspecjalizowane i kierowane dla wymagających odbiorców. Jednąz takich konstrukcji jest również nowy członek rodziny M.ZUIKO Pro, czyli jasny stałoogniskowy standard Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO, którego test mamy przyjemność Wam zaprezentować. Zapraszamy!


Budowa i wygląd zewnętrzny

Rodzina obiektywów M.ZUIKO liczy już 22 modele podzielone na trzy linie: Standard, Premium i Pro. Druga połowa ubiegłego roku wzbogaciła tę kolekcję o trzy nowe szkła, z których dwa (M.ZUIKO DIGITAL ED 30mm 1:3.5 MACRO z segmentu Premium oraz M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100 mm 1:4.0 IS PRO) mieliśmy już okazję dla Was testować. Trzecim i ostatnim obiektywem z tej listy jest najjaśniejszy w całej rodzinie i dla wielu fotografów najbardziej interesujący z ostatnich nowości dla systemu Mikro Cztery Trzecie M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO. To właśnie test tego modelu mamy przyjemność wam dzisiaj zaprezentować.
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Zestaw testowy: aparat Olympus OM-D E-M1 Mark II wraz z obiektywem M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO. Obiektyw ma założoną kołową osłonę przeciwsłoneczną.

 

Będący bohaterem tego artykułu M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO to siódmy już model z linii M.ZUIKO Pro, do której należą testowane na naszych stronach standardowy zoom M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40 mm 1:2.8 PRO oraz wspomniany powyżej, będący również nowością podróżniczy M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100 mm 1:4.0 IS PRO. Jest drugim w tej grupie obiektywem stałoogniskowym – pierwszym był rekordowo jasny M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm 1:1.8 PRO. I choć w przypadku testowanego "standardu" (jego pole widzenia odpowiada obiektywowi 50 mm w aparacie małoobrazkowym) jasność f/1.2 nie jest już tak wyjątkowa, ale na pewno oferuje fotografom interesujące możliwości.

Oczywiście jak przystało na linię M.ZUIKO Pro, nie jest to sprzęt dla każdego. Głównie za sprawą ceny, która w chwili obecnej wynosi w Polsce ok. 5700 złotych, ale też z uwagi na dość spore – jak na szkło stałoogniskowe o standardowym polu widzenia – rozmiary i wagę. Jest to jednak obiektyw przeznaczony dla tych, którym nie wystarczy znacznie tańszy, mniejszy i lżejszy, a przede wszystkim ciemniejszy o 1 EV M.ZUIKO DIGITAL 25mm 1:1.8. Dlatego więc testując ten sprzęt, nie mieliśmy dla niego żadnej litości. Jakie były efekty tego sprawdzianu? Przekonajcie się sami.

[kn_advert]

Prawdziwy kolos wśród systemowych "stałek"

Jeżeli do tej pory uważaliśmy, że portretowy M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm 1:1.8 zasługuje na miano dużego i ciężkiego, to teraz musieliśmy nieco zweryfikować ten osąd. Przy M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO jest to bowiem maleństwo – testowany obiektyw mierzy bowiem 87 mm długości i 70 mm średnicy, a waży 410 gramów, a więc ma zbliżone gabaryty do typowo portretowego Panasonika LEICA DG NOCTICRON 42.5mm F1.2 ASPH. POWER O.I.S. (czyli szkła prawie o prawie dwukrotnie dłuższej ogniskowej i tak samo jasnego). W efekcie testowany tutaj obiektyw okazuje się kolejnym, dla którego najlepszymi partnerami są korpusy z rodziny Olympus OM-D oraz Panasoniki Lumix GH.
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Obiektyw Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO ma wszystkie cechy typowe dla szkła z linii M.ZUIKO Pro. Jest też jedną z najbardziej masywnych "stałek", jakie można znaleźć w obrębie systemu Mikro Cztery Trzecie.

 

Wygląd szkła nie odbiega od tego, do czego przyzwyczaiła nas linia M.ZUIKO Pro. Solidny, metalowy tubus (za wyjątkiem przedniej części z mocowaniem osłony przeciwsłonecznej, który został wykonany z twardego plastiku) odznacza się charakterystycznym dla serii wyglądem. Szeroki pierścień ostrości ma wyraźny potrójny frez, a kolorystyka całej konstrukcji utrzymana w dominującej czerni z nielicznymi srebrnymi akcentami, niebieskim paskiem w pobliżu mocowania bagnetu i białymi napisami. Uwagę zwracają też dwa elementy: przycisk L-Fn oraz tradycyjna skala głębi ostrości tuż nad pierścieniem ostrzenia.

Jak przystało na serię, do której należy obiektyw, w pudełku znalazło się miejsce dla dość bogatego wyposażenia. Oprócz samego obiektywu, jego dokumentacji i kompletu dekielków nabywca otrzymuje głęboką kołową osłonę przeciwsłoneczną oraz skórzano-materiałowy woreczek pełniący funkcję pokrowca. Dekielek, podobnie jak w testowanym niedawno modelu M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100 mm 1:4.0 IS PRO jest typu "szczypanego" z głębokim uchwytem pozwalającym na komfortowe zakładanie go i zdejmowanie nawet w rękawiczkach.
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Zawartość zestawu, podobnie jak w przypadku innych szkieł M.ZUIKO Pro jest dość rozbudowana. Oprócz obiektywu, dekielków, instrukcji i karty gwarancyjnej w pudełku znaleźć można plastikową osłonę przeciwsłoneczną oraz miękki pokrowiec podróżny. Ten ostatni element nie jest widoczny na zdjęciu.

 

Testowany obiektyw współpracuje z filtrami wkręcanymi o średnicy 62 mm, co z pewnością ucieszy użytkowników takich obiektywów, jak M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑40mm 1:2.8 PRO.

 

Budowa optyczna

Jasne i ultrajasne obiektywy odznaczają się skomplikowaną budową – to cena, jaką płaci się za uzyskanie optymalnej jakości obrazu już od silnie otwartej przysłony. Nie inaczej jest w przypadku testowanego obiektywu. Tor optyczny M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO składa się z 19 elementów zebranych w 14 grupach. Wyróżnić można w nim aż osiem soczewek specjalnego zastosowania, które zostały opisane na schemacie poniżej. Oczywiście producent nie zapomniał o odpowiedniej dla takiego obiektywu przysłonie: jest to 9-listkowa diafragma o budowie kołowej, przymykająca się w zakresie f/1.2–16.
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Schemat budowy wewnętrznej obiektywu Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO. Zielonym kolorem wyróżnione zostały elementy o podwyższonym współczynniku refrakcji, kolorem pomarańczowym specjalna soczewka wysokorefrakcyjna, a kolorami niebieskim i fioletowym odpowiednio soczewki nisko- oraz super niskodyspersyjne. Kolorem łososiowym wyróżniona została szklana soczewka asferyczna.

 

Soczewki obiektywu zostały pokryte powłokami Z Coating Nano mającymi redukować do minimum odblaski i flary, choć jak już wiemy, obiektywu M.ZUIKO Pro mają akurat w tym zakresie zawsze sporo problemów. Jak będzie tym razem, pokażą nam testy. Mechanizm automatycznego ustawiania ostrości to doskonale znany z innych obiektywów tego systemu napęd MSC – szybki i cichy. Pierścień ostrości wyposażono w znaną z innych obiektów serii Pro przekładnię, dzięki której może on pracować w dwóch trybach: zwykłym elektrycznym i pseudomechanicznym ze skalą odległości ostrzenia. Minimalna odległość ustawiania ostrości wynosi 30 cm, co przekłada się na skalę odwzorowania 1:9 – niezbyt wiele, ale w takim obiektywie raczej nikt nie spodziewa się więcej.

Testy plastyki obrazu przeprowadziliśmy dość standardowo: na naturalnej scenie w pełnym zakresie przysłon. Efekty możecie prześledzić na poniższej prezentacji, a także – jeśli tylko chcecie – pobrać paczkę ze zdjęciami źródłowymi w formatach RAW i JPEG.
 

[converttable end="2"]

f/1.2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2.8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/5.6
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/11
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/16
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Paczka w formacie ZIP ze wszystkimi zdjęciami testowymi z powyższych prezentacji w oryginalnych rozmiarach jest dostępna TUTAJ.
Prezentacja sposobu kształtowania się głębi ostrości i odwzorowywania obszarów nieostrych w zależności od ustawionej przysłony. Kliknięcie fotografii spowoduje otwarcie jej powiększonej wersji w osobnym oknie.

[converttable]

 

Zgodnie z przewidywaniami obiektyw o takiej jasności oferuje doskonałe możliwości w zakresie operowania głębią ostrości sceny – nawet wówczas, gdy punkt na który ustawiono ostrość znajduje się nieco ponad 1,5 metra od aparatu (jak w przypadku powyższej prezentacji). Przy okazji zauważyć można już teraz, że obiektyw mniej więcej do wartości f/2.8 wyraźnie winietuje (co jest dość naturalne dla tego typu szkieł) i że przejawia obiecujący potencjał w dziedzinie reprodukcji drobnych detali sceny. Również wygląd obszarów nieostrych jest bardzo miły dla oka.

Dokładny test wyglądu efektu bokeh i związanej z nim "plastyki nieostrości" przeprowadziliśmy, jak zwykle, po zmroku. W tym celu wykorzystaliśmy kontrastową scenę i punktowe źródła światła oraz obiektyw ustawiony w taki sposób, aby nawet przy maksymalnie przymkniętej przysłonie obraz pozostawał nieostry. Efekty tego sprawdzianu możecie prześledzić poniżej.
 

[converttable end="1"]

f/1.2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2.8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/5.6
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/11
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/16
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Formowanie się kształtu krążków rozproszenia (efektu bokeh) w zależności od wartości przysłony. Kliknięcie fotografii spowoduje otwarcie jej powiększonej wersji w osobnym oknie.

[converttable]

 

Wygląd krążków rozproszenia pozwala stwierdzić, że konstruktorzy testowanego obiektywu wykonali całkiem dobrą robotę. Świetlne plamki są równe i gładkie, z lekko tylko widocznymi obwódkami. Ślady astygmatyzmu, typowe dla jasnych szkieł zanikają szybko i po przymknięciu przysłony do f/2 nie widać już ich wcale. Oczywiście dość daleko tu do tego, co oferują choćby obiektywy z soczewkami apodyzacyjnymi, ale to jednak trochę inna grupa sprzętu.

 

 

Wrażenia z użytkowania

Wiemy już, że pod względem budowy optycznej testowany obiektyw jest w ofercie firmy Olympus konstrukcją dość unikatową i kierowaną do wymagających odbiorców – przede wszystkim zawodowych fotografów. Ci zaś mają wymagania dotyczące nie tylko jakości obrazu (którą sprawdzamy na kolejnych stronach), ale też jakości wykonania, odporności i wygody obsługi. I tym właśnie zajmiemy się na tej stronie.

[kn_advert]

Gabaryty i ergonomia

Obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO jest duży i ciężki – jak na szkło stałoogniskowe – a jego gabaryty rosną jeszcze bardziej po założeniu kołowej osłony przeciwsłonecznej. Jak już wspomnieliśmy, pod względem wymiarów i wagi z powodzeniem może on konkurować z portretowym obiektywem Panasonic LEICA DG NOCTICRON 42.5mm F1.2 ASPH. POWER O.I.S., który przy takiej samej jasności odznacza się prawie dwukrotnie dłuższą ogniskową. W połączeniu z korpusem Olympus OM-D E-M1 Mark II testowany model stanowił dobrze wyważony zestaw, ale mamy wątpliwości, czy to samo można by było powiedzieć o obiektywie założonym na korpus OM-D E-M10, czy E-M5 bez dodatkowego uchwytu pionowego, nie mówiąc już o aparatach Olympus PEN.
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO sprawia wrażenie bardzo dużego – jak na system Mikro Cztery Trzecie wręcz ogromnego, jeżeli używa się go razem z osłoną przeciwsłoneczną. Jest jednak bardzo wygodny, jak przystało na przedstawiciela linii M.ZUIKO Pro i wykonany z wręcz wzorową solidnością i dbałością o szczegóły.

 

Jednocześnie jest to szkło, z którego korzysta się wręcz rewelacyjnie wygodnie – jak zresztą ze wszystkich obiektywów M.ZUIKO Pro, z jakimi mieliśmy do tej pory do czynienia. Szeroki, lecz nie za szeroki tubus bardzo dobrze leży w dłoni, pierścień ostrości pracuje miękko i stawia wyraźny opór, a duża masa sprawia, że nie łatwiej jest utrzymać aparat stabilnie, niż w przypadku bardzo małego obiektywu.

Do tego zakres przysłon został dobrany wręcz wzorowo: nie tylko obiektyw jest bardzo jasny, ale też konstruktorzy zdecydowali o ograniczeniu "od dołu" możliwości regulacji do f/16 – dość typowo dla tak jasnych obiektywów. Dzięki temu przymknięcie przysłony do poziomu, w którym obraz na skutek zjawiska dyfrakcji staje się już zbyt mydlany, aby dało się na niego patrzeć jest po prostu niemożliwy.
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Niezbyt mocno wystająca przednia soczewka oraz gwint o średnicy 62 mm ucieszą tych, którzy lubią fotografować z użyciem filtrów.

 

Kolejna zaleta obiektywu to współpraca z filtrami wkręcanymi o średnicy 62 mm – popularnymi, niedrogimi. Jeżeli ktoś fotografuje najpopularniejszym w rodzinie M.ZUIKO Pro szkłem 12-40 mm 1:2.8, to zapewne już takimi filtrami dysponuje. Jedyną słabszą stroną tej konstrukcji wydaje się minimalna odległość ostrzenia, która wynosi aż 30 cm, co przekłada się na skalę odwzorowania 1:9. Na usprawiedliwienie można jednak dodać, że przy długości samego obiektywu wynoszącej prawie 9 cm staranie się o uzyskanie mniejszej odległości ostrzenia i tak nie miałoby zbyt wiele sensu.

 

M.ZUIKO Pro – nic dodać, nic ująć

Jak już wspomnieliśmy, M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO w pełni zasługuje na ostatni człon swojej nazwy. Obiektyw jest wykonany solidnie i z dużą dbałością o szczegóły. Osoby ceniące wytrzymałość sprzętu i odporność na trudne warunki pogodowe z pewnością docenią metalowy tubus i w pełni uszczelniony korpus. Z kolei miłośnicy ostrzenia manualnego docenią podwójny system pracy pierścienia ostrości, któremu bliżej przyjrzymy się już w następnym rozdziale.
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Metalowy bagnet obiektywu wieńczy z zewnątrz gumowa uszczelka. Ten element zapewnia pełną odporność obiektywu na pył, wilgoć i zachlapania – oczywiście jeśli obiektyw współpracuje z równie uszczelnionym korpusem.

 

Osobom lubiącym wyprowadzanie na korpus i jego okolice jak największej liczby funkcji z pewnością przypadnie do gustu przycisk L-Fn. Ten obecny w wielu szkłach M.ZUIKO programowalny przycisk może pełnić jedną z kilkunastu funkcji i to od użytkownika (oraz jego aparatu) zależy, jaką rolę mu przypisze. Przycisk znajduje się w zagłębieniu w okolicach kciuka lewej ręki (jeżeli umieścimy ją pod obiektywem) i jego przypadkowe naciśnięcie jest raczej trudne.

Tak naprawdę jedyna rzecz, która w konstrukcji obiektywu wywołała u nas niewielki odruch protestu była niewielka ilość miejsca u nasady szkła (który to fragment tubusu w dodatku dość gwałtownie się zwęża), za które podczas zakładania i zdejmowania obiektywu można byłoby chwycić. Regularnie zdarzała się nam bowiem sytuacja, gdy próbując wymienić optykę na inną chwytaliśmy za pierścień ostrości przekręcając go. Trudno było oprzeć się wrażeniu, że ten ostatni element jest minimalnie za szeroki.
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Programowalny przycisk L-Fn to standardowy element obiektywów z rodziny M.ZUIKO Pro i wielu innych modeli. Jego działanie ustalane jest z poziomu menu aparatu – podobnie jak wszystkich innych programowalnych przycisków funkcyjnych.

 

Ogólnie rzecz ujmując, kolejny siódmy już obiektyw z linii M.ZUIKO Pro jest tak podobny do pozostałych pod względem podstawowych założeń konstrukcyjnych, że każdy, kto widział choć jedno szkło z tej rodziny będzie dobrze wiedział, czego się spodziewać. I nie pomyli się – o czym donosimy z dużą przyjemnością, bo obiektywy te są pod względem jakości wykonania i ergonomii zawsze były wzorem do naśladowania.

 

Ustawianie ostrości

Dość tradycyjnie, zastosowany w testowanym obiektywie napęd AF wykonany jest w technologii MSC (Movie and Still Compatible), dzięki czemu jest bardzo cichy, szybki i – co najważniejsze przy tak jasnym szkle – celny. Procedura testowa przeprowadzona na aparacie Olympus OM-D E-M1 Mark II potwierdziła jego wysoką jakość w tej kwestii i tutaj również nie możemy się do niczego przyczepić.
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO wyposażono w typowy dla tej linii optycznej pierścień o podwójnym trybie działania (elektrycznym i pseudomechanicznym), ale na obiektywie powyżej pierścienia znalazła się też bardzo tradycyjna skala głębi ostrości, której w konstrukcjach marki M.ZUIKO nie mieliśmy okazji oglądać już od ładnych paru lat.

 

Również miłośnicy ostrzenia manualnego mogą mieć powody do zadowolenia. W testowanym obiektywie, podobnie jak w innych konstrukcjach M.ZUIKO Pro zastosowano podwójnie działający pierścień ostrości – mechanizm ten pod nazwą Fast Focus Clutch jest zresztą starszy niż linia Pro. Jego działanie polega na tym, że przesuwając pierścień w górę i w dół możemy go przełączać pomiędzy dwoma trybami pracy: elektrycznym (domyślnym) i pseudomechanicznym. W pierwszym pierścień obraca się swobodnie, natomiast w drugim zakres ruchu ograniczony jest do około 90 stopni, a użytkownik ma do dyspozycji wskaźnik odległości ostrzenia wyskalowany w stopach i metrach – jak w tradycyjnych szkłach mechanicznych. Uruchomienie tego drugiego trybu pracy automatycznie ustawia korpus w trybie MF, chyba że wyłączymy tę funkcję w menu aparatu (nie wszystkie korpusy udostępniają taką możliwość).

Sam mechanizm podwójnej pracy pierścienia ostrości to jednak jeszcze nie wszystko. Projektanci obiektywu M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO zastosowali w nim jeszcze jedno drobne rozwiązanie, którego w obiektywach Olympus M.ZUIKO Pro jeszcze nie widzieliśmy – w istocie po raz ostatni pojawiło się ono w szkłach tego producenta jeszcze przed powstaniem tej serii, bo w roku 2012, kiedy to premierę miał obiektyw M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:1.8 (a rok wcześniej wystąpił w jednym z pierwszych obiektywów dla systemu Mikro Cztery Trzecie, modelu M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0). O co chodzi? O prawdziwy drobiazg: skalę głębi ostrości rodem ze starych szkieł manualnych. I choć zdajemy sobie sprawę z tego, że w dzisiejszych czasach mało kto z niej skorzysta, to jednak miło widzieć coś takiego na tubusie.

 

 

Jakość obrazu: ostrość, aberracje chromatyczne poprzeczne

Czas już na testy sprawdzające jakość obrazu rejestrowanego przez obiektyw. M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO poddany został przez nas kompletnej procedurze testowej – co było dość czasochłonne z uwagi na to, że zakres regulacji wartości przysłon w tym obiektywie przekracza 7 EV, a więc jest dość imponujący. Niemniej jednak testy zostały przeprowadzone i na kolejnych trzech stronach możecie się zapoznać z ich wynikami. Zanim to jednak nastąpi, musimy dokonać wyjaśnienia pewnej zmiany w metodologii testu dokonanej w tym materiale. Jest to spowodowane dokładnie tym samym problemem, jaki pojawił się podczas ostatnich testów obiektywów M.ZUIKO.

[kn_advert]

Uwaga metodologiczna

Procedura testowa sprzętu fotograficznego przyjęta w redakcji serwisu SwiatObrazu.pl kładzie nacisk na praktyczne wykorzystanie aparatów cyfrowych, kamer, optyki i wszystkiego, co testujemy. Z tego powodu zakłada ona analizowanie zdjęć próbnych wykonanych przy użyciu testowanych aparatów i obiektywów w takiej postaci, w jakiej opuszczają one aparat i w jakiej obejrzy je zdecydowana większość użytkowników sprzętu – czyli najczęściej plików JPEG uzyskanych przy ustawieniach obróbki wewnętrznej aparatu jak najbardziej zbliżonych do domyślnych. W tym konkretnym przypadku okazało się to jednak niemożliwe.
 

[converttable end="2"]

Plik JPEG zapisany przez aparat
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Obraz po konwersji z RAW w module ACR
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Fragmenty jednego zdjęcia w powiększeniu 1:2 uzyskane bezpośrednio z aparatu oraz na skutek konwersji z pliku RAW w Photoshopie CC obrazują różnice w ostrości i kontraście obrazu pomiędzy taką samą sceną zapisaną w plikach RAW i JPEG. Przyczyną tych różnic są zastosowane w aparacie Olympus OM-D E-M1 Mark II algorytmy korygujące działające w oparciu o informacje na temat obrazu rejestrowanego przez obiektyw przy kolejnych wartościach przysłon. Choć z punktu widzenia użytkownika jest to pozytywne zjawisko, to bardzo utrudnia ono przeprowadzenie obiektywnych testów obiektywu. Poniżej prezentacji widoczne jest bezpośrednie porównanie obu wersji niewielkiego wycinku zdjęcia w powiększeniu 100%.

[converttable]

 

Aparat Olympus OM-D E-M1 Mark II, który wykorzystaliśmy w charakterze platformy testowej, korzysta z procesora obrazu TruePic VIII. Procesor ten dysponuje algorytmami automatycznie poprawiającymi jakość obrazu, jeśli na korpus założony jest model obiektywu uwzględniony w wewnętrznej bazie danych aparatu zawierających dokładne specyfikacje uwzględnionych szkieł. Testowany obiektyw Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO należy do tego grona. W efekcie wszystkie wykonane tym zestawem zdjęcia zapisane w formacie JPEG mają zredukowane aberracje chromatyczne i inne wady optyczne oraz odpowiednio poprawioną ostrość. Wszystko po to, aby "wycisnąć" z obiektywu maksimum jego możliwości niezależnie od ustawień przysłony. Na powyższej prezentacji można prześledzić różnicę wyglądu zdjęcia testowego wykonanego przy wartości przysłony f/16, gdzie różnice ostrości pomiędzy obrazem JPEG a plikiem RAW są szczególnie duże – algorytmy korekcyjne zawarte w aparacie szczególnie dobrze radzą sobie z odzyskiem informacji o obrazie utraconych w wyniku zjawisk dyfrakcyjnych.

Niestety mechanizmów tych (oprócz redukcji efektu winietowania, która przeprowadzana jest niezależnie i ma swoje ustawienia w menu aparatu) nie da się wyłączyć. Dlatego właśnie tym razem analizie jakościowej poddaliśmy zdjęcia zapisane w formacie RAW i skonwertowane do postaci JPEG za pomocą Photoshopowego modułu Adobe Camera Raw 9.8 z domyślnymi ustawieniami. Niestety, to również nie jest rozwiązanie idealne, ponieważ w plikach tych zapisano dane korekcyjne dotyczące zniekształceń geometrycznych obrazu (dystorsji) oraz aberracji chromatycznych poprzecznych. Dane te pochodzą z obiektywu i są dodawane do metadanych pliku RAW podczas zapisywania zdjęcia na karcie pamięci. Wszystko po to, aby konwerter, w którym następnie są wywoływane te "cyfrowe negatywy", mógł te dane odczytać i dokonać odpowiednich poprawek. Proces ten jest automatyczny i – co najważniejsze – przeprowadzają go niemal wszystkie obecne na rynku konwertery, w tym także te uznawane za produkty firm niezwiązanych w żaden sposób z firmą Olympus.
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Ten komunikat, wyświetlany przez wbudowany w Photoshopa CC moduł do wywoływania plików RAW Adobe Camera Raw, nie pozostawia żadnych wątpliwości: aplikacja otrzymała wraz z "cyfrowym negatywem" dane na temat zniekształceń geometrycznych i aberracji chromatycznych typowych dla obiektywu i na ich podstawie odpowiednio skorygowała zdjęcie.

 

To, co dobre dla fotografa, nie zawsze pomaga testerom sprzętu. W tej sytuacji mieliśmy dwa wyjścia. Pierwsze polegało na użyciu do przeprowadzenia testów dystorsji i aberracji chromatycznych konwertera, który ignorowałby dane do korekty lub umożliwiłby zrezygnowanie z niej. Efektem byłyby informacje o rzeczywistym zakresie tych wad w obrazie, jednak dla przeciętnego użytkownika okazałyby się one w zasadzie bezużyteczne, bo zdecydowana większość użytkowników zobaczy obraz o maksymalnie zredukowanej dystorsji i aberracjach. Wszystko dlatego, że konwertery nienakładające tych korekt stanowią obecnie bardzo mało popularną grupę programów. Pozostało więc drugie wyjście: użycie ACR jako najbardziej rozpowszechnionego konwertera RAW i przeanalizowanie tego, co oferuje obiektyw jako taki – łącznie ze swoją tabelą korekcyjną zaszytą w układzie scalonym pod stykami bagnetu. I tak właśnie zrobiliśmy.

Nie jest to rozwiązanie idealne. Niestety idealnego rozwiązania – a więc takiego, które zadowoliłoby wszystkich zainteresowanych czytelników – w tej sytuacji po prostu nie ma. Jednak dla wszystkich zainteresowanych oryginalnym materiałem udostępniliśmy przy każdym teście paczki ZIP z plikami zapisanymi przez aparat. Dane te dostępne są zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Tak więc jeśli tylko chcecie, to możecie te pliki pobrać i sprawdzić sami, jakie efekty da wywołanie cyfrowych negatywów w dowolnym programie testowym, i porównać wyniki z tym, co zapisuje aparat. Pamiętajcie też, analizując prezentacje z testów (szczególnie testu ostrości), że to, co zobaczylibyście w plikach JPEG zapisanych przez aparat, wyglądałoby najprawdopodobniej znacznie lepiej od tego, co możecie obserwować w naszych testach.

 

Ostrość

Pierwszy i najważniejszy test obiektywu to test ostrości. Jego celem jest sprawdzenie zdolności obiektywu do odwzorowania na zdjęciach drobnych detali – w przypadku wysokiej klasy obiektywu stałoogniskowego jest to oczywiście cecha krytyczna. Zdjęcia składające się na serię testową przedstawiają pojedynczą scenę oświetloną światłem naturalnym (zachmurzone niebo) uchwyconą w pełnym zakresie przysłon. Rezultat testu w postaci prezentacji interaktywnej wraz z krótkim komentarzem możecie obejrzeć poniżej. Prezentacja pokazuje trzy wybrane fragmenty kadru (środek, narożnik i punkt pośredni) odznaczające się obecnością drobnych detali i linii ukośnych. Fragmenty zdjęć prezentowane są w skali 1:2, jednak po kliknięciu można uzyskać dostęp do pełnej wersji w osobnej zakładce. Pod każdą prezentacją znajduje się odnośnik do paczek w formacie ZIP zawierających oryginalne zdjęcia testowe.
 

[converttable start="1" end="6"]

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2.8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/5.6
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/11
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/16
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 PRO obiektyw test praktyczny test obiektywu Mikro Cztery Trzecie Micro Four Thirds Rozdzielczość znakomita
OPTYMALNY ZAKRES OSTROŚCI
Centrum kadru f/2–f/8
Brzeg kadru f/2–f/8
Dyfrakcja widoczna od f/11
Paczka w formacie ZIP ze wszystkimi zdjęciami testowymi z tej prezentacji w oryginalnych rozmiarach jest dostępna TUTAJ.

[converttable]

 

Wynik tego testu jest bardzo obiecujący. Obiektyw jest po prostu piekielnie ostry i to już po minimalnym przymknięciu do f/1.4, choć maksimum ostrości wykazuje w zakresie przysłon od f/2 do f/8. Wyjątkiem są narożniki kadru, w których detaliczność obrazu jest osłabiana przez inne wady optyczne. Dotyczy to jednak bardzo niewielkiego wycinka sceny. Zjawisko dyfrakcji i związany z nim spadek ostrości obrazu w obrębie całej sceny pojawiają się przy wartości f/11, choć jak na system Mikro Cztery Trzecie są zaskakująco niewielkie i zaczynają być uciążliwe dopiero przy f/16.

 

Aberracja chromatyczna poprzeczna

Zjawisko aberracji chromatycznych polega na występowaniu wokół kontrastowych krawędzi obrazu barwnych obwódek. Jest to wada optyczna, która bywa szczególnie dotkliwa w obiektywach jasnych i ultrajasnych, ale – z drugiej strony – jest bardzo niemile widziana w sprzęcie zaawansowanym. Dlatego w celu ograniczania występowania tego zjawiska producenci optyki wykorzystują najczęściej soczewki ze szkła niskodyspersyjnego. Jest ono zbyt drogie, aby powszechnie je stosować w obiektywach tańszych, natomiast w konstrukcjach droższych i bardziej zaawansowanych spotyka się je bardzo często.

Rozkład występowania zjawiska aberracji chromatycznych w testowanym obiektywie można prześledzić na poniższej prezentacji. Zbliżenia detali ponownie pokazywane są na stronie w skali 1:2, a kliknięcie miniatury powoduje wyświetlenie tego fragmentu w pełnym powiększeniu na osobnej karcie przeglądarki.
 

[converttable start="1" end="4"]

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2.8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/5.6
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/11
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/16
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 PRO obiektyw test praktyczny test obiektywu Mikro Cztery Trzecie Micro Four Thirds WYSTĘPOWANIE ABERRACJI CHROMATYCZNEJ doskonale kontrolowane
Widoczność w centrum kadru powyżej f/2
Widoczność na brzegach kadru powyżej f/2
Paczka w formacie ZIP ze wszystkimi zdjęciami testowymi z tej prezentacji w oryginalnych rozmiarach jest dostępna TUTAJ.

[converttable]

 

Wyniki bardzo zaskoczyły nas "na plus". W przypadku jasnych obiektywów często nawet bardzo dopracowane konstrukcje mają problemy z aberracjami chromatycznymi poprzecznymi, natomiast testowane szkło wykazuje bardzo niewielkie ślady ich obecności tylko przy maksymalnych wartościach przysłony. Wystarczy jednak przymknąć otwór względny do f/2, aby jakiekolwiek barwne obwódki zniknęły bez śladu. Jest to doskonały wynik, którego prawdę mówiąc się nie spodziewaliśmy.

 

 

Jakość obrazu: aberracje chromatyczne wzdłużne, odblaski, koma

Za nami wyniki pierwszych dwóch testów układu optycznego zastosowanego w obiektywie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO. Wyniki są bardziej niż zachęcające, bowiem szkło, które mamy tym razem na tapecie spisuje się jak na razie doskonale. Następne testy, jakimi się zajmiemy, obejmują aberracje chromatyczne wzdłużne, odblaski i zjawisko komy.

[kn_advert]

Aberracja chromatyczna wzdłużna

Wada optyczna zwana aberracją chromatyczną wzdłużną polega na występowaniu zielonej i purpurowej dominanty barwnej odpowiednio za i przed płaszczyzną ostrości. Mimo podobieństwa do aberracji chromatycznej poprzecznej zjawisko to występuje niezależnie i bywa szczególnie widoczne w jasnych obiektywach – choć na ogół nie jest problemem zbyt uciążliwym ani widocznym. Zdarzają się jednak też wyjątki (http://www.swiatobrazu.pl/mzuiko-digitt-ed-30mm-135-macro-test-obiektywu-35090.html,3 ) od tej reguły.

Dążąc do ciągłego doskonalenia procedury testowej optyki od tego artykułu wprowadziliśmy zmianę w teście aberracji chromatycznych wzdłużnych. Choć materiał pozostał klasyczny – jest nim seria zdjęć drobno zadrukowanego papieru wykonanych pod niewielkim kątem do powierzchni stron – to prezentacja zbliżenia obejmuje teraz podłużny, pionowy wycinek obrazu o długości 1800 pikseli, który na prezentacji możecie oglądać w skali 1:3 (oczywiście tradycyjnie już po kliknięciu zyskujecie dostęp do obrazu w pełnej wielkości). Wyniki wraz z krótkimi komentarzami możecie prześledzić poniżej.
 

[converttable start="1"]

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2.8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/5.6
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/11
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/16
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie

[converttable]

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 PRO obiektyw test praktyczny test obiektywu Mikro Cztery Trzecie Micro Four Thirds

WYSTĘPOWANIE ABERRACJI CHROMATYCZNEJ

słabo kontrolowane
Widoczność przed płaszczyzną ostrości do f/11 (wyraźne do f/5.6)
Widoczność za płaszczyzną ostrości od f/11 (wyraźne do f/5.6)
Paczka w formacie ZIP ze wszystkimi zdjęciami testowymi z tej prezentacji w oryginalnych rozmiarach jest dostępna TUTAJ.

 

Wyniki testu niestety rozczarowują. Jak na obiektyw tak wysokiej klasy M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO bardzo źle radzi sobie z korygowaniem aberracji chromatycznych wzdłużnych, które przy znacznym powiększeniu obrazu widoczne są w prawie całym zakresie przysłon. Jedyne co pociesza, to fakt, że w praktyce fotograficznej wada ta dość rzadko bywa bardzo widoczna – choć podczas fotografowania scen jasnych z małą głębią ostrości należy się mieć na baczności.

 

Odblaski

Testy mające za zadanie sprawdzić podatność obiektywu na generowanie odblasków i flar, a także podatność na wadę zwaną aberracją komatyczną przeprowadziliśmy klasycznie, czyli po zmroku w plenerze. Wykorzystaliśmy do tego celu sztuczne źródła światła: latarnie sodowe i punktowe reflektory LED. W przypadku testu odblasków jedno ze źródeł światła znalazło się w centrum kadru, a drugie w pobliżu prawego górnego narożnika. Test został przeprowadzony dla pełnego zakresu przysłon, a wyniki możecie prześledzić na prezentacji poniżej.
 

[converttable]

f/1.2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2.8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/5.6
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/11
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/16
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie

[converttable]

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 PRO obiektyw test praktyczny test obiektywu Mikro Cztery Trzecie Micro Four Thirds

Widoczność odblasków

brak
Widoczność efektu flary bardzo słaba od f/5.6
Paczka w formacie ZIP ze wszystkimi zdjęciami testowymi z tej prezentacji w oryginalnych rozmiarach jest dostępna TUTAJ.

 

Mając w pamięci problemy, jakie z odblaskami i flarami sprawiły nam inne testowane obiektywy z tej serii (mowa o modelach M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 PRO i M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100 mm 1:4.0 IS PRO) na wynik tego testu oczekiwaliśmy z niepokojem. Jak się jednak okazało, było to zupełnie niepotrzebne, ponieważ mimo skomplikowanej budowy wewnętrznej testowane szkło radzi sobie z tym wyzwaniem naprawdę świetnie. Obecności odblasków mimo wytężonych starań nie udało nam się stwierdzić, natomiast flarę (bardzo małą i delikatną) wyśledziliśmy dopiero w materiale zdjęciowym z testu komy. Tym razem zachwalane przez producenta powłoki Z Coating Nano spisały się znakomicie.

 

Koma

Występowanie aberracji komatycznej w każdym teście obiektywu można sprawdzić na dwa sposoby: wstępnie, na pierwszej stronie przy okazji analizy wyglądu krążków rozproszenia w obszarach nieostrych (ponieważ to tam właśnie wada ta uwidacznia się szczególnie dobrze) oraz w prezentacji poniżej. W testowanym obiektywie, czyli konstrukcji bardzo jasnej, a przez to podatnej na omawianą wadę, zjawisko komy występuje w stosunkowo niewielkim stopniu: przy wartościach przysłony f/1.2 oraz f/1.4 i szczątkowo, w narożnikach kadru do wartości f/2. Jest to wynik naprawdę dobry i można spokojnie stwierdzić, że w przypadku Olympusa M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO koma nie jest żadnym problemem.
 

[converttable start="1" end="3"]

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2.8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/5.6
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/11
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/16
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 PRO obiektyw test praktyczny test obiektywu Mikro Cztery Trzecie Micro Four Thirds WYSTĘPOWANIE ABERRACJI KOMATYCZNEJ do f/2
POJAWIANIE SIĘ EFEKTU GWIAZDKI od f/4
Paczka w formacie ZIP ze wszystkimi zdjęciami testowymi z tej prezentacji w oryginalnych rozmiarach jest dostępna TUTAJ.

[converttable]

 

Bardzo ciekawie jest natomiast z pojawianiem się efektu gwiazdki na zdjęciach wykonywanych testowanym obiektywem. Efekt ten występuje już bowiem przy stosunkowo dużych wartościach przysłony – podczas testu zaobserwowaliśmy go od wartości f/4, a zupełnie wyraźnie widać go było przy f/5.6. Po przymknięciu do f/8 i bardziej 18-ramienna gwiazdka jest już kontrastowa, wyraźna i bardzo ładna – co zapewne ucieszy miłośników tego klasycznego już efektu.

 

 

Jakość obrazu: dystorsja, winietowanie
Koniec naszego testu zbliża się i do sprawdzenia pozostały już tylko geometria obrazu "rysowanego" przez obiektyw oraz występowanie zjawiska winietowania. Po nich zostanie już tylko werdykt końcowy oraz przegląd galerii zdjęć przykładowych (sampli).

[kn_advert]

Dystorsja

Geometria obrazu jest kolejnym aspektem jakościowym, w przypadku którego obiektyw (a dokładniej zapisane w nim informacje) bierze czynny udział w korygowaniu wyglądu obrazu. Proces ten jest do tego stopnia zautomatyzowany, że uniknięcie go jest trudne i wymaga zapisywania zdjęć w formacie RAW, a ponadto użycia określonych, niezbyt popularnych konwerterów. Zdecydowana większość użytkowników tego obiektywu zobaczy więc u siebie zdjęcia o geometrii takiej, jak na ilustracji poniżej.
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 30mm 1:3.5 MACRO test obiektywu test praktyczny makro makrofotografia Mikro Cztery Trzecie sample zdjęcia przykładowe Micro Four Thirds WYSTĘPOWANIE ZNIEKSZTAŁCEŃ GEOMETRYCZNYCH Brak widocznych dystorsji. Geometria obrazu korygowana jest zarówno przez aparat, jak i konwertery RAW (firmowy i niezależne) na podstawie danych podawanych przez obiektyw.

 

Zgodnie z oczekiwaniami (od obiektywu stałoogniskowego tej klasy naprawdę trudno wymagać mniej) geometria obrazu rejestrowanego przez testowane szkło bliska jest ideałowi. Na zdjęciach wykonywanych w warunkach praktycznych trudno dostrzec jakiekolwiek zniekształcenia beczkowe lub poduszkowe.

 

Winietowanie

Zjawisko spadku jasności obrazu w rogach kadru szczególnie widoczne przy silnie otwartej przysłonie, zwane potocznie winietowaniem, jest szczególnie częste w jasnych i ultrajasnych obiektywach. Nic więc dziwnego, że w przypadku Olympusa M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO ten test jest dla nas szczególnie ważny – zwłaszcza po tym, co zobaczyliśmy przy okazji pozostałych procedur testowych.

Sprawdzian ten przeprowadzamy jak zwykle na jasnej i chropowatej jednobarwnej ścianie oświetlonej naturalnym, silnie rozproszonym światłem. Wyniki możecie prześledzić na poniższej interaktywnej prezentacji, porównując jasność centralnej części kadru z lewym górnym narożnikiem.
 

[converttable start="1"]

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/1.4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/2.8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/4
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/5.6
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/8
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/11
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
f/16
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie

[converttable]

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 30mm 1:3.5 MACRO test obiektywu test praktyczny makro makrofotografia Mikro Cztery Trzecie sample zdjęcia przykładowe Micro Four Thirds Zanika od f/2.8
Charakter regularny

 

Wyniki testu winietowania – co dość zaskakujące – nie wypadły źle. Winietowanie jest wprawdzie widoczne (powyżej wartości przysłony f/2 nawet dość wyraźnie), ale nie jest tak intensywne jak w przypadku innych testowanych przez nas jasnych bezlusterkowych "stałek", takich jak Cosina Voigtländer Nokton 17.5mm F0.95, czy nawet znacznie ciemniejszy Canon EF-M 22mm f/2 STM. No i przede wszystkim samo zjawisko zanika całkowicie już pomiędzy wartościami przysłony f/2, a  f/2.8, a ponadto nawet przy w pełni otwartej przysłonie nie obejmuje centralnych partii kadru.

 

 

Podsumowanie

Nadszedł czas na ostateczne podsumowanie przetestowanego przez nas obiektywu. Jaki jest więc M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO, najjaśniejsze obecnie szkło marki Olympus dla systemu Mikro Cztery Trzecie? Pomijając niefortunny problem ze słabo korygowaną aberracją chromatyczną wzdłużną ("niefortunny", ponieważ jest to wpadka głównie wizerunkowa – ta wada jest jedną z najmniej widocznych w prawdziwych sytuacjach fotograficznych) jest to jedna z najlepszych optycznie i mechanicznie konstrukcji, jaką zdarzyło się nam kiedykolwiek testować. Naprawdę trudno się w tym obiektywie do czegokolwiek przyczepić i fotograf poszukujący jasnego standardu dla swojego korpusu bezlusterkowego marki Olympus bądź Panasonic będzie absolutnie zachwycony.

Jednocześnie jest to w pewnym stopniu zaprzeczenie samych założeń systemu Mikro Cztery Trzecie – a może raczej ich rozwinięcie? Trudno powiedzieć... Jest to bowiem konstrukcja duża, ciężka i masywna, niezbyt pasująca do mniejszych korpusów z tego systemu. Nie ma oczywiście nawet co jej porównywać z równie jasnymi "pięćdziesiątkami" dla aparatów małoobrazkowych (przy nich nadal będzie się wydawała filigranowa), ale w swoim własnym systemie jest to po prostu szkło bardzo duże. I niewątpliwie kosztowne. Dlatego też potencjalny nabywca tego obiektywu musi dobrze wiedzieć, dlaczego chce go kupić. Jeśli spełni ten warunek, będzie zachwycony.

 

Ocena końcowa (w skali 1-6):

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie

BARDZO DOBRY

Zalety:
  • znakomita jakość rejestrowanego obrazu,
  • jeden z najostrzejszych obiektywów w systemie Mikro Cztery Trzecie,
  • bardzo duża jasność,
  • szybki i celny mechanizm AF
  • doskonała jakość wykonania,
  • uszczelnienia
Wady:
  • słabo korygowane aberracje chromatyczne wzdłużne,
  • brak systemu stabilizacji obrazu (ważne dla użytkowników korpusów marki Panasonic),
  • duże wymiary i waga,
  • wysoka cena

 
[kn_advert]
 

Parametr

Wartość

Nazwa

M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO

Dostępne mocowania

Mikro Cztery Trzecie

Rok premiery

2016

Długość ogniskowej (zakres)

25 mm

Efektywne pole widzenia (ekw. 35 mm)

50 mm

Kąt widzenia (zakres)

47°

Jasność

f/1.2

Minimalna wartość przysłony

f/16

Budowa wewnętrzna (elementy / grupy)

19 / 14

Ilość listków przysłony

9

Minimalna odległość ostrzenia

0,3 m

Maksymalne powiększenie

1:9

Ogniskowanie

wewnętrzne

Długość obiektywu

87 mm

Średnica obiektywu

70 mm

Średnica filtra

62 mm

Filtr obraca się podczas ostrzenia

nie

Sterowanie pierścienia ostrości

elektryczne, dwa tryby

Osłona przeciwsłoneczna

zewnętrzna (LH-66B)

Dostępne kolory obudowy

czarny

Uszczelnienia

tak

Napęd mechanizmu AF

MSC

Stabilizacja obrazu nie

Waga

410 g

Wyposażenie dostarczane wraz
z obiektywem
  • dekiel przedni,
  • dekiel tylny,
  • osłona przeciwsłoneczna,
  • skórzany futerał
  • dokumentacja.


 

Obiektyw Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO został udostępniony do testu przez firmę Olympus Polska

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 PRO obiektyw test praktyczny test obiektywu Mikro Cztery Trzecie Micro Four Thirds

 

 

Galeria zdjęć testowych

Zdjęcia wykonane zostały przy użyciu obiektywu M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO oraz aparatu Olympus OM-D E-M1 Mark II bez użycia jakichkolwiek filtrów artystycznych. Kliknięcie na miniaturę spowoduje otwarcie ośmiokrotnie powiększonej wersji w osobnym oknie przeglądarki. Pod opisem parametrów każdego zdjęcia znajduje się link do oryginalnych plików JPEG i RAW (UWAGA: duża objętość!).
 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
1/60 s, f/1.2, 3200 ISO
JPEG
 RAW
1/60 s, f/1.2, 800 ISO
JPEG RAW
1/60 s, f/1.2, 400 ISO
JPEG
 RAW
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
1/80 s, f/1.2, 200 ISO
JPEG RAW
1/100 s, f/1.2, 200 ISO
JPEG
 RAW
1/60 s, f/2.8, 2000 ISO
JPEG
 RAW
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
1/60 s, f/4, 640 ISO
JPEG
 RAW
1/125 s, f/1.4, 200 ISO
JPEG
 RAW
1/60 s, f/6.3, 1000 ISO
JPEG
 RAW
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
1/320 s, f/1.2, 200 ISO
JPEG RAW
1/400 s, f/1.2, 200 ISO
JPEG RAW
1/100 s, f/2.2, 200 ISO
JPEG
 RAW
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
1/60 s, f/5.6, 400 ISO
JPEG RAW
1/60 s, f/5.6, 800 ISO
JPEG RAW
1/400 s, f/1.2, 200 ISO
JPEG
 RAW
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO test obiektywu test praktyczny sample zdjęcia przykładowe M.ZUIKO Pro Mikro Cztery Trzecie
1/200 s, f/1.2, 200 ISO
JPEG RAW
1/500 s, f/1.2, 200 ISO
JPEG RAW
1/60 s, f/1.2, 1250 ISO
JPEG RAW

 

Autorem przedstawionych w tym artykule zdjęć pomiarowych i produktowych jest Jarosław Zachwieja. Autorem zdjęć z galerii testowej jest Jarosław Zachwieja.

[kn_advert]

 

 



www.swiatobrazu.pl