16 października 2017, 20:00
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 3878 razy

Najpiękniejsze zdjęcia wykonane pod wodą

Najpiękniejsze zdjęcia wykonane pod wodą

Konkurs fotograficzny na zdjęcia wykonane pod wodą organizowany przez magazyn Scuba Diving od 13 lat to duże wyzwanie dla podwodnych strzelców. W tegorocznej edycji napłynęło ponad 2,5 tysiąca zdjęć, stawiając jury przed trudnymi decyzjami. Konkurs podzielony jest na cztery kategorie: Szeroki kąt, makro, fotografia koncepcyjna, aparat kompaktowy. Przyznawana jest też dodatkowa nagroda główna dla zwycięzcy całego konkursu.

Zdobywca głównej nagrody Grieg Lecoeur

Nagroda: Tysiąc dolarów oraz wyprawa z nurkowaniem na pokładzie Fiji Aggressor

W wodach wokół wyspy Noss na Szetlandach (Szkocja) byłem otoczony przez tysiące gniewnych ptaków, które w szale rzucały się na makrele. Morusy wznoszą się na wysokość dziesięciu lub piętnastu metrów nad powierzchnią wody, gdzie osiągają prędkość nawet stu kilometrów na godzinę, i skąd nurkują na głębokość rzędu piętnastu metrów, by złapać posiłek. Słyszałem, jak uderzają o wodę, a chwilę później pojawiały się tuż przed kamerą. Bez względu na obfitość łupu, zawsze istnieje rywalizacja między morusami, gdyż każdy z nich nurkując wskazuje cel innym, co sprawia, że o rybę walczy kilka ptaków. Świadectwo tego zachowania jest czymś niezwykłym i pozostanie w mojej pamięci.

Miejsce: Noss Island, Szetlandy, Szkocja
Sprzęt: Nikon D7200, Tokina 10-17mm f/3.5-4.5 AT-X107 AF DX Fisheye, obudowa Nauticam, dwie lampy Ikelite DS160
Ustawienia: f/11, 1/320 sec, ISO 200

[kn_free]

Zwycięzcy w kategorii szeroki kąt

Pierwsze miejsce: Rodney Bursiel

Nagroda: Wyprawa na pokładzie Cayman Aggressor

W zeszłym roku odwiedziłem miejsce znane jako Tavarua na Fiji, gdzie chciałem zrobić kilka fotografii zawodowego surfera Donavona Frankenreitera. Kiedy odkryłem, że Tonga jest oddalona od miejsca mojego pobytu jedynie o kilka godzin drogi, zadzwoniłem do agenta biura podróży, by dowiedzieć się, czy dałoby się w ostatniej chwili przekształcić zmienić trasę mojej wyprawy. Stanowczo wyjaśniano mi, że na miejscu niezbędne jest posiadanie uznanego przewodnika, ale zdecydowałem, że jestem zbyt blisko, by nie wykorzystać tej szansy. Jak wielkie było moje szczęście, kiedy złapałem końcówkę grupy, której część odeszła wcześniej, zwalniając miejsce dla mnie. Nie wiedziałem na co poluję, miałem tylko w głowie ujęcia, które chciałem wykonać - to było jedno z nich. Fotografowałem matkę, kiedy jedno z młodych zjawiło się z tyłu i wynurzyło się tuż obok mnie. To było doświadczenie, którego nigdy nie zapomnę.

Miejsce: Vavau, Tonga
Sprzęt: Nikon D800, Nikon AF FX fisheye-Nikkor 16mm f/2.8D, obudowa Ikelite
Ustawienia: f/22, 1/200 sec, ISO 320


Drugie miejsce: Marc Henauer

Nagroda: Cressi Master Cromo/AC10 regulator; karta podarunkowa Backscatter o wartości 250 USD.

Gdy fale załamują się na rafie i nadchodzi przypływ, spojrzenie pod wodę ujawnia niesamowite krajobrazy. Long Island znajduje się na zwrotniku Raka na Oceanie Atlantyckim, gdzie kontrast pomiędzy surowymi warunkami na stronie nawietrznej i spokój na zawietrznej jest zdumiewający, cały obszar to płytka laguna oddzielona od oceanu przez rafę koralową. Kiedy przybyliśmy, by robić zdjęcia freedivingu, morze wydawało się rozszalałe jak podczas sztormu. Trudno było przepłynąć przez rafę z powodu silnych fal. Zbliżyliśmy się i próbowaliśmy przedostać się na drugą stronę pod wodą. Okazało się to niemożliwe, z powodu zbyt silnych fal, ale próba pozwoliła nam zobaczyć niesamowite podwodne show.

Miejsce: Mangrove Bush, Long Island, Bahamy
Sprzęt: Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16-35mm f/2.8L II, obudowa Subal DP-FE4 dome port
Ustawienia: f/7, 1/200 sec, ISO 50

 

Trzecie miejsce: Jens Troeger

Nagroda: SeaLife Dragon Mini 600 dive light

Zawsze jestem podekscytowany coroczną zimową wycieczką w celu nurkowania z lwami morskimi wokół wyspy Hornby. Te wielkie szczeniaki świetnie znają swoje nurkowe zabawki. Człowieku, jak one się ekscytują, kiedy widzą nas zbliżających się do ich skały. Wyruszyliśmy tego dnia wcześnie, a słońce wschodziło na bezchmurnym, błękitnym niebie. Zostałem wielokrotnie pozdrowiony przez kilka lwów morskich, chcących mnie zbadać i poznać. Było to jedno z moich pierwszych zdjęć tego dnia i wciąż pozostaje jednym z ulubionych.

Miejsce: wyspa Hornby, Kolumbia Brytyjska, Kanada
Sprzęt: Canon EOS 7D, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM,obudowa  Nauticam, dwie lampy Sea&Sea YS-120
Ustawienia: f/10, 1/320 sec, ISO 100

[kn_advert]

Zwycięzcy w kategorii Aparatów kompaktowych

Pierwsze miejsce: Kevin Richter

Nagroda: Wyprawa na pokładzie Bahamas Aggressor

Na koniec powolnej podwodnej eksploracji w cieśninie Lembeh odkryłem tę niezwykle fotogeniczną ośmiornicę kokosową , siedzącą na czarnym piachu tuż obok mojej łodzi z której nurkowałem, na głębokości zaledwie 13 stóp. To, co wygląda jak noc, w rzeczywistości było zanurzeniem w słoneczne popołudnie – mój osprzęt i jego ustawienia pozwalają mi na robienie zdjęć dokładnie tak, jak tego chcę. By zbliżyć się wystarczająco do celu, użyłem obiektywu szerokokątnego z pojedynczym błkyskiem lampy, by oświetlić obiekt od góry. Może się wydawać, że ośmiornica pozowała dla mnie - w rzeczywistości miałem dość szczęścia, by uchwycić moment, kiedy zwierzę gotowało się do ucieczki. Pięć sekund wcześniej ośmiornica chowała się między skorupami, pięć sekund później uciekała, by być  jak najdalej ode mnie.

Miejsce: Cieśnina Lembeh, Indonezja
Sprzęt: Canon PowerShot G7X, Fantasea BigEye M67 Mark II, obudowa Isotta GX7, lampa Inon S-2000 z osłoną Inon
Settings: f/11, 1/400 sec, ISO 125

 

Drugie miejsce: Enrico Somogyi

Nagroda: Sherwood Scuba Magnum regulator; karta podarunkowa Backscatter o wartości 250 USD.

Podczas nurkowania w pobliżu plaży Torrent de Pareis na Majorce w Hiszpanii, spotkaliśmy się z małą meduzą o rozmiarach około 4 do 6 cali. Przestawiłem aparat na tryb makro i użyłem wewnętrznej lampy błyskowej.  Próbowałem wpłynąć pod meduzę, by zrobić jej zdjęcie na tle słońca, pierwsze próby nie przynosiły rezultatu, ale zauważyłem wspaniałe refleksy promieni słonecznych. To sprawiło, że uparłem się, by ustrzelić tę meduzkę dokładnie pod słońcem, w klasycznym ujęciu. Musiałem spróbować około 40 razy, by ostatecznie zdobyć zdjęcie w kształcie, który zaplanowałem.

Miejsce: Torrent de Pareis, Mallorca, Spain
Sprzęt: Olympus Tough TG-4
Ustawienia: f/9, 1/2000 sec, ISO 100

Trzecie miejsce: Francesco Pacienza

Nagroda: SeaLife Sea Dragon Mini 600 Dive Light

Mała rzeka nieco ponad milę od domu w Altomonte, we Włoszech jest moim azylem, kiedy potrzebuję ciszy i spokoju. Idąc łożyskiem rzeki, szukając interesujących obiektów do sfotografowania, dostrzegłem tego małego kraba kilka cali poniżej powierzchni wody. Miałem możliwość sfotografowania go z bardzo małego dystansu – mniejszego niż jeden cal – dzięki obiektywowi typu rybie oko. Jak się okazuje, często mamy interesujące obiekty zaledwie kilka kroków od nas, dostępne bez odległych wypraw.

Miejsce: Altomonte, Cosenza, Włochy
Sprzęt: Nikon Coolpix P7000, Fantasea BigEye, Nikonos SB-105 Underwater Speedlight ze światłowodem i ręcznie robioną osłoną
Ustawienia: f/8, 1/160 sec, ISO 100

Zwycięzcy w kategorii Makro

Pierwsze miejsceRaoul Caprez

Nagroda: Wyprawa na pokładzie Turks & Caicos Aggressor II

To był dzień na fotografię makro na wybrzeżu pacyficznym Ekwadoru. Zdecydowałem się robić zdjęcia małych zwierząt, i przygotowałem odpowiedni zestaw. Jak zazwyczaj w tej okolicy, spotkałem wspaniałego, ogromnego żółwia morskiego wypoczywającego na dnie. Nie bał się mnie w najmniejszym stopniu i pozwolił mi podejść blisko, pozostając bez ruchu. Moją pierwszą reakcją było: "cholera, dlaczego właściwie nałożyłem obiektyw makro?" Wtedy dostrzegłem małą rybkę, czyszczącą otoczenie pobliża głowy starej żółwicy. Chwilami rybka podpływała naprawdę blisko żółwiego oka, więc zdecydowałem się uwiecznić ten moment na zdjęciu.

Miejsce: Islote El Pelado, Ayangue, Ecuador
Sprzęt: Nikon D7000, Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85mm f/3.5G ED VR, obudowa Nauticam, dwie lampy Subtronic Pro 160
Ustawienia: f/13, 1/125 sec, ISO 200

Drugie miejsceEduardo Acevedo

Nagroda: Scubapro MK25/S600 Deep Blue regulator, karta podarunkowa Backscatter o wartości 250 USD.

To zdjęcie zostało zrobione w cieśninie Lembeh, podwodnej stolicy zdjęć makro w Indonezji. Normalnym terytorium dla węgorza wstążkowego jest rafa i grzebień przybrzeżny, zwykle występuje on w czystej wodzie, na głębokości od 10 do 200 stóp. Zazwyczaj pozostaje też ukryty w małych otworach lub jaskiniach, nieśmiało wysuwając głowę na zewnątrz. Węgorze mogą ukazywać dwie kombinacje kolorystyczne: niebieską i żółtą lub czarną i żółtą. Gatunek ten był wielokrotnie fotografowany, ale rzadko w otwartych wodach. To właśnie sprawiło, że ta chwila była dla mnie wyjątkowa.

Miejsce: Cieśnina Lembeh, Indonezja
Sprzęt: Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 100mm f/2 macro, lampa Inon Z-240, obudowa Seacam
Ustawienia: f/11, 1/200 sec, ISO 100

Trzecie miejsce:Gabriel Barathieu

Nagroda: A SeaLife Sea Dragon Mini 600 dive light

Zrobiłem to zdjęcie podczas samotnego nurkowania. Przez długi czas chciałem zrobić zdjęcie  kałamarnicy w nocy. Pływałem w lagunie Mayotte, małej francuskiej wyspy nieopodal Madagaskaru przez jakieś dwie minuty, kiedy znalazłem się z kałamarnicą twarzą w twarz. Nagle zauważyłem małą rybę między jej mackami. To był dla mnie idealny obiekt, ponieważ się nie poruszał. Byłem też w stanie zrobić zdjęcie, jak odbijał się w lustrze powierzchni wody. Kałamarnica z kolacją... bon appétit.

Miejsce: Mayotte, Ocean Indyjski
Sprzęt: Canon EOS 5DS, Canon EF 100mm f/2.8 macro, obudowa Subal, dwie lampy Subtronic
Ustawienia: f/18, 1/100 sec, ISO 200

 

Zwycięzcy w kategorii Fotografii koncepcyjnej

Pierwsze miejsce: Helmut Theiss

Nagroda: Wyprawa na pokładzie Belize Aggressor III

Pomysł powstał we współpracy z moim przyjacielem, Catalinem Craciunem, podwodnym fotografem, instruktorem nurkowania i moim modelem. Zdjęcie zostało zrobione na głębokości 25 do 40 stóp. Chcieliśmy pokazać, że freediving to nie tylko jazda w górę i w dół na linie, ale także bycie naturalnym pod wodą, badanie świata podwodnego w czysty sposób, bez sprzętu, polegające wyłącznie na naturalnych zdolnościach. Wyzwaniem było zrobienie dobrego zdjęcia. Słaba widoczność czyniła to  zadanie bardzo trudnym, więc nacisnąłem migawkę bez lampy, używając wyłącznie światła dziennego i Auto Magic Filter ,opracowanego przez dr Alex Mustard i Petera Rowlandsa.

Miejsce: Jezioro Barracuda, Palawan, Filipiny
Sprzęt: ​Canon EOS 5D M​ark ​lll​, ​obudowa Sea&Sea MDX ​, Tokina 10-17 z Auto Magic Filter​​
Ustawienia: f8, 1/80​sec​, ISO 800

Drugie miejsce: Kimberly Jeffries

Nagroda: An Oceanic Delta 5+ eDX regulator, karta podarunkowa Backscater o wartości 250 USD

Widok płaszczek wokół wraków i raf na hawajskiej wyspie Oahu nie jest niczym nadzwyczajnym. Ostatnio ocean wydawał się nieco pustawy, widziałem tylko tę jedyną na tle błękitu. Początkowo miałem zamiar odwrócić kolorystykę tła, jednak zdecydowałem się zwiększyć ekspozycję i kontrast tak, by uzyskać ostatecznie zdjecie na białym tle. Chciałem naprawdę pokazać, jak wiele gatunków zaczyna żyć w izolacji z powodu przełowienia.

Miejsce: Oahu, Hawaje, USA
Sprzęt: Canon EOS 5D Mark IV, Canon EF 8-15mm, obudwa Subal
Ustawienia: f/9, 1/250 sec, ISO 100

 

Trzecie miejsce: Tracey Jennings

Nagroda: A SeaLife Sea Dragon Mini 600 dive light

Jest wiele zdjęć błazenków pilnujących swoich jaj, ale ja chciałem sfotografować coś innego. W miejscu znanym jako Seraya Secrets na Bali, w Indonezji, użyłem Retra Light-Shaping Device, by oświetlić jaja, podświetlajac jednak jedynie mały półksiężyc. Kiedy ryby przybyły by bronić jaj, uchwyciłem w obiektywie ruch płetwy na powierzchni, używając podświetlenia, by uzyskać zadowalający efekt.

Miejsce: Seraya Secrets, Bali, Indonezja
Sprzęt: Nikon D3S, Nikon 105mm f2.8G AF-S VR, obudowa Seacam, lampa Ikelite 161, Retra Underwater-Technology Light Shaping Device
Ustawienia: f36, 1/160 sec, ISO 320



www.swiatobrazu.pl