2 sierpnia 2016, 21:27
Autor: Harold Davis
czytano: 3712 razy

Naturalna biżuteria - krople wody w obiektywie Harolda Davisa

Naturalna biżuteria - krople wody w obiektywie Harolda Davisa

Moje pierwsze zainteresowanie kroplami wody polegało na pokazywaniu ich dużych ilości w deseniach. Ale wkrótce przyjrzałem im się trochę bliżej i zauważyłem, że małe grupy kropel również są interesujące. Zmniejszając dystans, czułem, że przygnam się biżuterii natury: obiektom małej skali, ale piękniejszym, niż są w stanie opisać słowa. Niczym dla kamieni szlachetnych, opracowałem skalę wielkości, przejrzystości i barwy kropel wody. Najlepsze krople są duże (jak na kroplę wody), kolorowe i mają przejrzyste wnętrze. (Można się zdziwić tym, jak mętne mogą być krople wody niedaleko błota!). Pieczołowita obserwacja to najlepszy punkt wyjścia dla fotografii kropel wody.

Kiedy zacząłem się skupiać na małych grupach kropel i zmniejszałem dystans między nimi a aparatem, kwestia ruchu i ostrości stała się nawet istotniejsza niż przy dużych grupach. Nie szukałem już ogólnych deseni, natomiast starałem się znaleźć krople, które pojedynczo lub z towarzyszami stanowiły nadzwyczajne wrota w inny, nowy świat.Zdawałem sobie sprawę z tego, że jedynym zdjęciem raczej nie będę w stanie uchwycić ostro zarówno wnętrza, jak i zewnętrza kropli; eksperymentowałem więc z różnymi punktami ostrości i wybrałem w końcu jeden z wielką starannością.
 
Nie znalazłem jednego prostego rozwiązania problemu kropel w ruchu. Wiedziałem, że jeśli wiosennej nocy była burza, a po niej spokojny poranek, mam czas, by wyjść i fotografować krople. Kiedy fotografuję się, trudno powiedzieć, kiedy zdjęcie będzie naprawdę ostre jak brzytwa, dlatego robiłem przesadną ilość ujęć – naświetlałem za każdym razem, kiedy wiatr wydawał się cichnąć… i miałem nadzieję, że któraś z fotografii okaże się ostra.
 
W przypadku zbiorów kropel wody pociągające były ich grupy i desenie. Z drugiej strony przy mniejszych grupkach musiałem zwracać większą uwagę na kadrowanie i projekt zdjęcia. Szukałem zdjęć zawierających kontekst i efektowny kadr, a także wizualnego powodu, dla którego krople pojawiały się akurat w tym miejscu.
 
Fot. Harold Davis
 
Fot. Harold Davis
 
Fot. Harold Davis

Odbiciai i refrakcje

Odbicie to obraz lustrzany, w którym lewa i prawa strona są zamienione. Refrakcje są powodowane przez zmianę w fali światła w porównaniu z jej prędkością. Refrakcje widoczne są w postaci zagięć i zniekształceń odbić (ponieważ prędkość światła zmienia się, kiedy uderza ono w wodę).
 
Odbicia zależą od światła skierowanego na powierzchnię oraz od samej powierzchni. Kropla wody w przyzwoicie oświetlonej pozycji z dużym prawdopodobieństwem będzie odbijać jakiś fragment świata wokół siebie. Biorąc pod uwagę zakrzywienie ośrodka cieczy, która powoduje odbicia, za każdym razem, kiedy widzisz odbicie w kropli wody, prawdopodobnie widzisz też refrakcję.
 
Czysta woda jako środowisko nie jest szczególnie interesująca. Ale kiedy dodamy do tego odbicia, a w szczególności odbicia barw ogrodu, razem z pewną refrakcją, otrzymujemy całkiem ciekawy obiekt zdjęcia.
 
Sposób, w jaki odbicia i refrakcje pojawiają się na Twoich zdjęciach, zależy od tematu odbijającego się w kropli. Wiąże się też ze światłem trafiającym w krople, dokładnym kątem widzenia, który wykorzystujesz, obiektywem z przesłoną. Oznacza to, że trzeba ostrożnie wypróbować rozmaite pozycje i odległości od kropli, aż dostrzeżesz w niej najbardziej kolorowe i przejrzyste odbicie i refrakcje.
 
Możesz zechcieć poeksperymentować z różnymi obiektywami i rozmaitymi przesłonami. Sensowne jest używanie dłuższych makroobiektywów, żeby sam obiektyw nie stał się głównym obiektem odbić.
 
Nie zapominaj sprawdzić kompozycji z podglądem głębi ostrości. Wygląd odbić i refrakcji może zmienić się znacznie w zależności od wyboru przesłony.
 
Fot. Harold Davis
 
Fot. Harold Davis
 
Fot. Harold Davis
 
Fot. Harold Davis
 
Fot. Harold Davis
 
 


www.swiatobrazu.pl